18. sep 2007 Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.246
HVEM TØR ? JEG GØR ! {{forumTopicSubject}}
har sendt følgende til flere af vores politikkere der er dyrevelfærdsordfører for deres parti.
Forslag til bekæmpelse af Kamphunde, hundehandel og ulovlig import af hunde!
Dansk hunderegister skal udvikles, således at dette register er opslagsværk for både myndigheder og offentligheden. Prisen for registrering i hunderegister skal øges i forhold til udvidelsen og arbejdsopgaver.
Punkt 1. Alle hvalpe skal registreres og ID-mærkes før salg og ingen kan eller må videreformidle hvalp eller hund uden kuld-nr og ID oplyses i alle former for annoncering.
Punkt 2. stambogsførende organisationer (Bl.a. Dansk Kennel Klub) udsteder kuld-ID og alle hunde her vil ud fra deres stambog have oplysninger om ID-mærke og race.
Punkt 3. Hvalpe der ikke stambogsføres, skal ID-mærkes og katalogiseres hos dyrlæge eller ID-mærker ved tidligst 6ugers alder og hvalpenes moder skal fremvises samtidigt og gerne fader hvis dette er muligt. (DKK har et ID-korps) Katalogiseringen skal Identificere hvalpen/hunden enten som Muskelhund, hyrdehund, jagthund, selskabshund (dette kan defineres nærmere ved stor, mellem eller lille størrelse)
Punkt 4. Alle Hunde/hvalpe som katalogiseres som muskelhund skal synligt bære et klart gult mærke som oplyser offentligheden om at dette er en muskelhund eller hund der har kendt uønsket adfærd. Også på ejers bopæl skal der oplyses med samme mærke at der findes muskelhund/farlig hund på dennes bopæl.
Hunde med gult mærke skal have en godkendt mentaltest før den kan få hvalpe!
Punkt 5. Alle hunde med gult mærke SKAL have udvidet ansvarsforsikring og skal ALTID føres i snor.
Punkt 6. Alle hunde uanset race kan tildeles et gult mærke ved ønske fra politi eller anden myndighed, når hunden anses for at have en uønsket adfærd i forhold til dens katalogisering.
Punkt 7. Alle hunde med gult mærke, kan ved uønsket adfærd fra hund eller ejers side tildeles et klart rødt mærke som til enhver tid skal bæres synligt. Dette mærke skal indikere at denne hund skal bære mundkurv, føres i snor, være neutraliseret og ved uønsket adfærd til enhver tid kan aflives øjeblikkeligt! Også på ejers bopæl skal der oplyses med samme mærke at der findes farlig hund på dennes bopæl.
Punkt 8. Alle hunde/hvalpe med gult mærke skal pålægges forsikring fra 8 ugers alderen og sælger af disse Hunde/hvalpe pålægges ansvar for at køber/ny ejer, forsikrer hvalp/hund øjeblikkeligt, ellers falder ansvar og erstatningskrav tilbage på sælger/opdrætter.
Punkt 9. det skal udfra dokument fra hunderegistret, klart fremgå hvordan hunden er katalogiseret og hvordan den skal mærkes og forsikres !
Begrundelse og effekt af ovenstående vil bl.a. være:
Alle muskelhunde identificeres fra hvalpestadie og vil ud fra kravet om gult mærke være synlige for offentligheden.
Ved ovenstående ID procedure undgås, Al ulovlig import og salg af ikke mærket hvalpe da der ikke kan annonceres for disse i Danmark uden ID.
Køber kan i dansk hunderegister se om hvalpen er ID-mærket og dette er gjort af sælger i henhold til ovenstående. Samt at sælger lovligt kan videreformidle hvalpene!
Hunderegistret skal bare oplyse ID og race/katalogisering og postnr.
Pga. de øget omkostning der vil være ved denne ID-procedure og kravet til udvidet ansvarsforsikring, vil efterspørgslen og produktion af disse muskelhvalpe begrænses væsentligt og importen af racerene PittBulls og andre racer vil via katalogiseringen blive opfanget også når disse meget synlige hunde ikke er mærket med det krævede gule mærke, vil disse blive opfanget.!
Pga. af de øgede omkostninger vedr. ID hos dyrlæge/ID-mærker og manglende mulighed for at annoncere før 6 ugers alder, vil produktion af bl.a. blandingshvalpe af ukendt oprindelse væsentligt gå ned.
Salg af syge dyr vil falde pga. ID-procedure vil bringe disse til dyrlæge.
Hunde der er tildelt gult mærke vil kun indgå i avl hvis ejer er indstillet på at mentalteste sin hund ellers pålægges dyrlæge at aflive hvalpe efter ikke godkendt muskelhund på tæveejers bekostning.
Der er flere gode begrundelser i ovenstående som ikke er formuleret her, læs og tænk selv over konsekvenserne af dette forslag.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Der er stadig folk, der ikke tager deres hunde til dyrlæge, ej heller i forbindelse med fødsler osv..
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.239
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.246
Hvis du møder en hund uden mærke så er det bare at ringe til politi eller dyreværn og så kører sagen den vej !
feb 2007
Følger: 42 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 513 Svar: 4.891
sep 2007
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
feb 2007
mar 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 30 Svar: 196
sep 2007
Især når man ikke kan annoncere med dem !
sep 2007
De klapkyser som har muskelhunde for at forstærke deres potens, vil aldrig komme til at overholde disse få men enkle regler. I sidste ende vil du som den ansvarlige ejer få medvind når alle kan se du tager det ansvar det er at have en muskelhund og at du gør alt for din race.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
De forkerte ejere kan da sagtens skaffe et gult mærke selvom hunden burde bære rødt osv osv..
Synes der er for mange huller i den, som vil gøre at det ikke er til at overholde..
sep 2007
sep 2007
okt 2007
Jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne føres ud i praksis! Sorry
sep 2007
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
feb 2007
Og kan skisme godt forstå dem!
Jeg er ikke besat af muskelhunde.. Men jeg elsker HUNDE! - Generelt.
Og alle regler bør være ens for ALLE!
Hold snorene på, så slap vi skisme for mange problemmer. Og her mener jeg med alle racer! For det er ikke kun muskelhunde vi har problemmer med. (Det er bare det eneste der er spændene at fodre folk med pt.).. Gad vide hva den næste "farlige" race der står for skud, for medierne, bliver.
okt 2007
Brandvæsen og lignende ville i forvejen kunne se at der er hund, da jeg har et her vogter jeg skilt oppe! Må være rigeligt!
sep 2007
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Tror rigtig mange i befolkningen ville være glade for at kunne "spotte" en muskelhund på afstand.
Jeg ville gerne have man måske kun havde 5-10 registrede opdrætter herhjemme og de kun måtte sælge disse visse racer, selvfølgelig med stambog og det hele, de hunde der ikke skulle i avl, burde neutraliseres hurtigst muligt
At jeg så tror på det kommer til et forbud mod rigtig mange racer er noget helt andet.
sep 2007
Forsikringerne har set chancen for at ændre krav og ordlyd !
sep 2007
sep 2007
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.590
Jeg synes som K&B heller ikke om at skulle skilte med at min hund bor her. Jo at der er hund, men ikke hvilken, jeg har heller ikke lyst til uønsket besøg..
Derudover synes jeg ikke om at en hvilken som helst hund af anden race når den anses som farlig af politiet kan blive påbudt at skulle bære samme mærke som min hund der ikke har været noge episoder med..
andre hunde får det når de har en uønsket adfærd et gult mærke, men min ville få det automatisk? så min hund skal pga race altid gå med et mærke der for andre racer siger uønsket adfærd, selv om den ikke har udvist dette ?
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
aug 2006
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.715
Forslaget er ikke realistisk, hvor skulle ressourcerne komme fra til at holde styr på alt dette?
Jeg ved godt at så nogle ting, er de vigtigste i verden for hunde folket - men i mine øjne er det altså vigtigere at politiet bruger energi på mennesker!
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.590
Men det ser desværre ikke ud til at det bliver der der sættes ind..
sep 2007
Ressourserne skal komme fra en øget betaling til dansk hunde register, dette vil også ligge en dæmper på salget af ikke registreret hunde, da deres pris vil øges. Samtidigt gør forbudet om at annoncere med hvalpe uden ID, det umuligt at undgå dyrlæge eller ID-mærker og alle hunde vil dermed registreres!
OK det er måske for hårdt at folk skal have det gule eller røde mærke på deres bopæl. men kan vi så blive enige om at alle der har hund(tæppetisser, muskelhund, jagthund m.m.) skal have et hvidt mærke, hvor der står at hund findes på denne bopæl ?
HVEM TØR ? JEG GØR !