{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
835 visninger | Oprettet:

Mavedrejning og fodder: {{forumTopicSubject}}

Som ejer af en mellemstor hund med meget dyb brystkasse, går min hund for at høre ind under risikigruppen af hunde, der kan få mavedrejning..

Mavedrejning/mavevending er, som ordet antyder, en drejning af hundens mavesæk.

Forestil dig mavesækken som en ballon, midt på en vandslange. I den ene ende er spiserøret, som fører ind til mavesækken, i den anden ende er tyndtarmen, som fører væk. Hvis ballonen/mavesækken bliver drejet ½ -1 omgang, bliver slangen snoet lige før og lige efter mavesækken.

Det er yderst sjældent at små hundracer får mavedrejning, typiske racer er mellem, stor og gigant racer og hunde med en meget dyb brystkasse.

Mange stiller spørgsmålet, hvorfor og hvordan kan jeg undgå at min hund får det.

Man ved ikke med 100% sikkerhed hvorfor nogle hunde får mavedrejning, men visse ting ser ud til at spille afgøernde ind.

Leg, motion, mad og vand i forlængelse af hinanden, er en meget dårlig kombination der kan ende galt hos en iøvrigt disponeret hund. Så det er vigtigt at din hund ikke leger eller motionere kort tid efter den har spist eller drukket store potioner.

En vigtig faktor der kan minimere risikoen ved mavedrejninger er, at fordele hundens daglige ration af mad ud på mange mindre rationer i løbet af dagen - fx. 3 - 4 mindre måltider.

Hvad man skal være opmærksom på er, at hunden ikke er stresset, er voldsomt aktiv, har høj puls når den får sin mad.

Desværre sker det, at hunde der først har haft en mavedrejning, kan få dem igen og igen spontant.

kilder:
netdyredoktor.dk, dyrelægevagten.dk, Ballerup dyreklinik.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mavedrejning og fodder:
Kommentér på:
Mavedrejning og fodder:

Annonce