{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Valg af hund. {{forumTopicSubject}}

Hej hundekenderer smiley

Vi overvejer at få et nye famliemedlem i form af en hund. Vi har overvejet det de sidste 4 år, men har ventet på at vores 2 børn skulle blive lidt ældre. Nu er de snart 7, så vi synes det er ved at være nu smiley
Vi har nogle ønsker til vores hund, og jeg håber at I ud fra disse ønsker måske kan hjælpe os med at finde den rette race?

Vores ønskeliste:

Vi ønsker en familiehund, ikke en brugshund.
Vi ønsker en hund der er god til børn.
Vi ønsker en hund der ikke "stikker af", men kan løbe frit på vores ejendom.
Vi ønsker en hund der ikke gør "hele tiden"
Vi ønsker en hund der ikke fælder hele året.
Vi ønsker en hund der kan omgåes katte og andre dyr.
Vi ønsker en hund som er god til "første-gangs-ejere"

Hunden skal være alene ca 7 timer mandag til fredag.
Vi bor på en nedlagt landbrug og har god plads både ude og inde

Størrelse, form og farve er mindst vigtigt.
Prisen er mindre vigtigt.
Det behøver ikke være en hvalp.
Vigtigst er et godt temprement i forhold til vores børn.

Har I nogle gode ideér?

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hund.
  • #1   8. jul 2009 Labrador er altid en god og nem start hund. Nem at træne, let at omgås og selv børnene vil kunne arbejde med den.

• #2   8. jul 2009 i mine øre lyder det til i ska have en labrador smiley den fælder dog lidt og kan godt gø

• #3   8. jul 2009 Lyder fudstændig som beskrivelsen af min mors hund Bonnie. Hun er en Labrador...
    Og generelt tror jeg det er en god første gangs hund. Da den er så rolig og god til børn...

• #5   8. jul 2009 Jeg tænker Løwchen =)

En mindre hund, meget venlig og (dem jeg kender til) let at opdrage og intelligente små væsner =)

• #6   8. jul 2009 DKK beskrivelse af temp.:

Meget hengiven og lydig over for sin herre, opmærksom og lydhør, veltilpas under alle forhold og i stand til at være rolig og stilfærdig, når det kræves af den. Med sit frejdige og følsomme blik søger den at forstå, hvad der forventes af den.

• #7   8. jul 2009 En labrador er en brugshund, der skal lave noget. Sikkert den mest misforståede race af alle.

Jeg vil ikke anbefale en labrador, hvis I ikke skal have et aktivt hundeliv.

• #8   8. jul 2009 jeg forstår altså slet ikke hvorfor Labradoren skulle være så nem en hund.
    jeg synes man gør racen en bjørnetjeneste ved det. en lab er en dejlig hund, men den kræver altså også både aktivitet og opdragelse for at være det. ellers blever den let en hund der løber på væggene

• #9   8. jul 2009 jeg vil sige en cavalier king charles spaniel. nemmere og mere børnevenlig hund skal man lede lææænge efter

• #11   8. jul 2009 Hej jeg syntes i skulle kigge på et welch corgi,, lille robust hund,,, god til børn , ikke for voldsom...
    Ellers skulle i kigge på en hjemmeside der hedder Fidella.dk, der er alle hunderacer, en beskrivelse af hvor meget aktivitet den kræver, og hvor meget den fælder

• #12   8. jul 2009 Collien. Den langhårede kræver dog lidt pelsplege. Den korthårede mere aktiv men ville være et godt forslag.Begge holder sig meget til sin familie
    Begge nemme og opdrage. Den langhårede kan være mere resaveret over for fremmede end den korthårede. Den langhårede er den roligst.
    Kommer der mange der vader ud og ind af dørene vil den korthårede være fin da den langhårede er mere resaveret.
    .

• #13   8. jul 2009 Hvor er I søde smiley Sikke mange forslag - og så hurtigt! Jeg vil prøve at læse om de racer i forslå smiley

• #14   8. jul 2009 Jeg vil stadig sige en Labrador.
    Alle hunde skal der lægges arbejde i for at få en god veopdragen hund.
    Uanset race.
    Så hvis de er villige til at ligge lidt træning i ( Som alle bør uanset race ) Vil Labradoren give dem den bedste famile hund efter min mening...
    Efter min mening skylder alle deres hund at gå til træning med den, for at få det ud af deres hund som de vil og undgå misforståelser mellem ejer og hund, og derved opbygge det bedste bånd.

• #15   8. jul 2009 Jeg vil lige kommentere på det med at hunden skal kunne blive på grunde. Det vil jeg som udgangspunkt sige at ingen racer kan, for ser de en hare eller andet er langt de fleste hunde tilbøjelige til at stikke af. Så hegn en del af jeres grund ind.

Mht. race er det svært at komme med bud når der ikke er flere oplysninger om hvor meget i vil træne og aktivere hunden. Er dog enig i at labben er top-misforstået.

• #16   8. jul 2009 Jeg kommer til at tænke på en Berner sennen, men den kræver selvfølgelig nok noget pelspleje...

• #18   8. jul 2009 Jeg syntes bare at det de beskriver, det ville jeg sige at en mellem størrelse hund er bedre, de i nævner kræver meget motion, og hvis den skal gå alene hjemme meget er det begrænset med motionen???...

• #19   8. jul 2009 Ja vil give en af læserne ret i at cavalier king charles spaniel er et super valg, min veninde har en, den har en god størrelse, og er bare gennemført kærlig overfor alle mennnesker. Og så kræver den ikke ligeså meget motion som de store hunde

• #20   8. jul 2009 Berner sennens ønskeprofil kan ses her:
    http://www.berner-sennen.dk/

• #21   8. jul 2009 Selvfølgelig skal en lab aktiveres men det skal alle hunde.
    Men hvor om alting er så har vi jo alle vores mening om hvilken race der nemmest og sødest :o)
    Men jeg vil udfra de hunde jeg har set og arbejdet med anbefale en lab.
    Min tanke på valget ligger også på at den er nem med børn og robust nok til at børn sagtens kan træne og lege med den. Min egen datter har gået tur med vores i odense City fra hun var 3 år og vores den mindste som er handicappet kan vi give snoren og ved at styre hunden har vi så hånd i hanke med barnet :O)

• #22   8. jul 2009 Vores venner - som også er førstegangs.købere og har en del af de samme krav som i har, har fået en Cavalier King Charles for ca 4 måneder siden.
    De undersøgte også tingene grundigt, som det lader til i gør ( respekt for det )

Indtil nu har lille Tjalfe kun levet op til deres forventninger. Kender dog ikke til Cavaliens evne til at være løs på grunden. Og det skal siges at de har valgt at følge et hvalpehold en gang om ugen i en 8 ugers tid. Det er altså at anbefale, selvom hunden "kun" skal være familiehund. Fordi som første gangs ejer lærer i en masse om hundens signaler osv. Så det træner faktisk ejer mere end hund - og så arbejder man selv videre derhjemme.

Rigtig meget held og lykke og god fornøjelse når i finder den rette vuf.

• #23   8. jul 2009 Jeg synes i skal tage en tur til dyrenes beskyttelse, fortæl dem de ting i gerne vil have den nye hund skal kunne, de er ret gode til at finde den hund der matcher familens ønsker.
    jeg synes slet ikke i skal have en hvalp, de kræver faktisk lige så meget tid som et barn og derefter kommer lømmel alderen, så 2 år efter anskaffelsen har i måske den hund i egentlig ønskede jer, men det har så betydet en masse træning med hvalpen/ unghunden og der er brugt meget tid på hunden.
    vælg en hund fra 4 år og op efter, vær fuldstændig ligeglad med race udseende osv. men hold fast i jeres nuværende kriterier, så tror jeg både hund og i vil trives godt, en hvalp kan i evt.få når børnene er blevet store og der er mere overskud til at tage den tørn.

• #24   8. jul 2009 Rikke - Du mener ikke at 7-årige kan hjælpe til med hvalpen og få en hel masse godt ud af det?

Børn kan ikke automatisk være sammen med en hund og forstå dens sprog, men det er en uvurderlig forståelse der ligger mellem barn og hund der er opvokset sammen og har fået de fornødne retningslinjer for samværet..

• #25   8. jul 2009 og må sige at labradoren er en fantastisk hund, hvis man ikke er førstegangs hundeejer.. den kræver meget, men har man styr på det, er det intet problem, men syntes det er synd at en lille familie skal få en skrækoplevelse fordi de vælger en race der kræver en del..

• #26   8. jul 2009 Cavalier king charles spaniel lever op til de fleste af jeres krav, men den fælder altså lidt... nogle gange mere end andre og så kommer det selvfølgelig meget an på, hvor flittig man er med børsten (vil nu sige, at en labber til gengæld fælder en del mere!)

Alle hunde skal trænes og en cavalier er nok (som labben)lidt misforstået. Den skal trænes og den elsker det! Der hvor det går galt med begge racer er nok, at hvis man ikke træner dem, går det som regel aldrig helt galt. Men man får en klart bedre og gladere hund, hvis man lægger noget tid i træningen.

Med cavalieren får I en hund, som børnene har meget glæde af! De kan selv gå tur med den og de kan have stor fornøjelse af at stå for træningen. De fleste træningssteder ser gerne, at det er børn, der træner med hunden. Cavalieren er meget samarbejdsvenlig og er ikke stædig, som en del terriere kan være det.

Mine cavaliere går både i deres indhegnede have og løs på grunden og de løber ikke væk. Den gamle hanhund kan dog finde på at løbe lidt efter harer mv., men vender tilbage med det samme. Det er ikke en race, der som sådan strejfer, bare for at gøre det.

Med cavalieren skal I være obs. på hjertesygdom. I DKK kører der et avlsprogram mod sygdommen. Dette er ikke en garanti, men med en DKK stamtale cavalier er man lidt mere sikker.

I skal være volkomne til at kontakte mig, hvis valget falder på en cavalier. Jeg er meget inde i racen ( www.canidan.dk)

Held og lykke!!

• #27   8. jul 2009 Jeg ville IKKE vælge en helt voksen hund. Synes det er ganske fornuftigt, når jeres børn ikke før har boet sammen med en hund, at finde en hvalp, så børn og hund kan vænne sig til hinanden. Børnene kan i en alder af ca 7 lærer vildt meget ved at følge hvalpen og hjælpe med træning og pleje osv. Og de vil få et helt andet bånd end hvis i bringer en voksen hund ind i familien. Man skal altså også lige have i mende at med mindre man KENDER HUNDENS FORIGE HJEM, så kan man aldrig være sikker på hvilken oplevelser den har været udsat for og hvad man skal tage hensyn til. Jeg er klart for at hjælpe en internat hund, men i det her tilfælde ville jeg så absolut vælge en hvalp.

• #28   8. jul 2009 Nina
    mit råd er skrevet ud fra familiens ønsker og kriterier, IKKE noget gererelt, jeg hader når folk ikke kan skelne mellem disse to ting.

selvfølgelig kan børn have meget glæde af en hvalp ligesom de kan med en voksen hund, men jeg ved også hvor meget en hvalp kræver og efter den nuttede hvalpe tid kommer teenage alderen for hund og ejere, derfor synes jeg denne familie skal have en lidt ældre hund, når den engang ikke er mere kan de jo altid prøve kræfter med en hvalp.
    alt i alt er mit indlæg altså skrevet ud fra netop denne familie og ikke alle mulige andre.

• #29   8. jul 2009 Jeg er enig med Rikke i at i selvfølgelig skal være indstillet på det kræver arbejde, men tilgengæld kender i jeres hund helt igennem. Så det er selvfølgelig hvor meget overskud i har..... men det kræver jo noget generalt at have hund - selvom den er voksen.

• #30   8. jul 2009 Labben er misforstået - ja det er en skøn fam. hund, ja den er nem at træne og god til børn. MEN den bliver det ikke af sig selv og en lab er ikke en "sofahund" - det er en brugshund. Den fortjener et aktivt liv, selvom den sikkert ville tilpasse sig og stille sig tilfreds med livet på gården, så mener JEG ikke at det er et lykkeligt liv for en lab. (JEG mener - husk det)
    Men træning behøver jo ikke foregå på højt plan, bare hobby plan og hjerneaktivering hjemme - ja så kan hunden skam ha det rigtig godt. Ingen der siger det skal være vildt avanceret.

Og er man indstillet på det - ja så er lab. en dejlig hund til det i søger! Men den kræver aktivering.

• #31   8. jul 2009 Min første tanke var berner sennen...
    men pas på hvor I køber henne... Kontakt evt. DKK's racerepræsentant før I vælger kennel..

Og så vil jeg sige til Christina-Venter hvalpe : En samojede hund, der bare bliver på grunden ??? Ikke lige det de er mest kendt for..

• #32   8. jul 2009 Hej igen - og mere tak herfra smiley Hvor er det dejligt at I sådan kommer på banen!

Vi vil gerne gå til træning med hunden. En 1 km fra hvor vi bor er der træning i weekenden, så det er helt oplagt smiley Vi kan bare ikke magte en hund der skal gå til agility ugentlig hele sit liv for at blive tilstrækkeligt aktiveret. Men vi er en ret altiv familie, så der vil være meget udendørs liv og ture ud i naturen til skov og strand.
    Mht at blive på grunden, så ved jeg godt at hunden selvfølgelig ikke altid kan ignorer sin instinkt hvis den ser et pontentielt bytte, og der skal selvfølgelig også lægges træning i den del, men det bør bare ikke være en race som er "for meget strejfer" eller er for meget "jagthund".
    Vi er villig til at lave plejpleje, så længe vi kan holde det inden for 1-2 gange børstning om ugen eller jævnlige ture til hundefrisøren smiley

Vi har en lidt andre dyr som den gerne skal kunne accepterer omkring sig: kæleponyer, kælegrise, et par kaniner (skal selvfølgelig ikke gå sammen med hunden ;)) og et par katte smiley

christina-venter hvalpe: Jeg har kigget på din profil. Sikke en smuk hund du har! Men er det ikke noget med at den type kræver rigtig meget aktivitet for at trives? Og mener også jeg har hørt at "slædehunde" og børn ikke er den bedste kombination?

• #33   8. jul 2009 M A N: Jeg ville ikke vælge slædehunde racer når det er en hund der skal lære at gå løst smiley

• #34   8. jul 2009 p.s Rikke - DBH. er også en god hund T: Hvad er det for en smuk hund på dit profilbillede? smiley

• #35   8. jul 2009 M A N: Det er en engelsk cocker Rikke har på sit profilbillede, men det er en jagthund som skal aktiveres ret meget.

• #36   8. jul 2009 By the way, så er jeg enig i at en Berner ville været et godt bud og at i skal være superkritiske med hvor i køber og køb aldrig uden tavle.

• #37   8. jul 2009 Jeg vil ikke være så meget dom et sekundt i tvivl om at det skal være en løwchen i skal have. Det ville bare være den perfekte hund til jer ud fra det i ønsker.
    Her er lidt beskrivelse om den.

En lille charmerende hund som kendetegnes ved sit kærlige og legesyge væsen. Løwchen betyder “lille løve” og hentyder til den meget tætte klipning på bagpartiet, ben og poter. Dette giver den “løve-looket”. Pelsen på resten af kroppen er lang og må ikke klippes.

Løwchen er en meget gammel race, som stammer fra Frankrig, hvor det rigtige navn er bichon petit chien lion (som betyder lille løvehund). Den er i familie med de andre bichonracer, som f.eks. bichon frisè og malteser. I dag bruger man det tyske navn löwchen.

Racen kan føres tilbage til den tidlige middelalder, hvor man også dengang klippede løwchen som i dag. På malerier fra det 14. århundrede og frem til det 17. århundrede kan man se klippede løwchen malet sammen med deres fine damer, magtfulde herrer og biskopper, da racen var meget populær i de højere kredse. På katedralen i Amiens, bygget i det 13. århundrede, smykker 2 klippede løwchen - udhugget i sten - den hellige Firmins grav.

Desværre blev racen efterhånden glemt, og efter 2. verdenskrig var den næsten uddød. Men en belgisk opdrætter Madame Bennert opsporede møjsommeligt resterne af den gamle race, og hun opbyggede et nyt opdræt. Siden er løwchen i fremgang på grund af sit venlige væsen. Den hører stadigvæk til de sjældnere småhunderacer. Racen kom først til Danmark i 1975.

Den er legesyg, lærenem og venlig overfor andre hunde. En lille og handy hund som også trives under små boligforhold, såfremt den får nok motion - den elsker lange gåture. Den forekommer i alle farver i ensfarvede eller plettede. Højde: 26 - 32 cm -/+ 1 cm, vægt: 5 - 8 kg. Pelsen skal børstes 1 - 2 gange om ugen. Pandehåret kan sættes op med elastikker, så hunden ikke får håret i øjnene.

Hvis man vil udstille hunden, skal den klippes, ellers er det op til en selv, om man vil have den klippet eller ej. Dog skal man lige huske på, at løveudseendet hører med til racens specielle særpræg, og det er det, som gør en løwchen til en “løvehund”

I skal være velkomne til at skrive til mig hvis i vil vide mere om denne skønne race.

• #39   8. jul 2009 jeg vile anbefale en löwchen til enhver tid, den lever op til alle jeres krav se dem på www.universalsoldier.dk

• #40   8. jul 2009 Har de samme racer i tankerne som Karin A. Kan så tilføje Norsk Buhund og Keeshond. Pelsplejen er ikke voldsom, og de fælder kun 2 gange årligt.

Derudover måske Engelsk Springer Spaniel men IKKE en Field Trial(jagtlinjer) eller en Golden Retriever.

• #41   12. jul 2009
    Vil anbefale en Westie eller en Cairn
    De er rigtig gode familie hunde og nemme at havde med at gøre efter egen mening smiley

Kommentér på:
Valg af hund.

Annonce