Valg af hund. {{forumTopicSubject}}
Hej hundekenderer
Vi overvejer at få et nye famliemedlem i form af en hund. Vi har overvejet det de sidste 4 år, men har ventet på at vores 2 børn skulle blive lidt ældre. Nu er de snart 7, så vi synes det er ved at være nu
Vi har nogle ønsker til vores hund, og jeg håber at I ud fra disse ønsker måske kan hjælpe os med at finde den rette race?
Vores ønskeliste:
Vi ønsker en familiehund, ikke en brugshund.
Vi ønsker en hund der er god til børn.
Vi ønsker en hund der ikke "stikker af", men kan løbe frit på vores ejendom.
Vi ønsker en hund der ikke gør "hele tiden"
Vi ønsker en hund der ikke fælder hele året.
Vi ønsker en hund der kan omgåes katte og andre dyr.
Vi ønsker en hund som er god til "første-gangs-ejere"
Hunden skal være alene ca 7 timer mandag til fredag.
Vi bor på en nedlagt landbrug og har god plads både ude og inde
Størrelse, form og farve er mindst vigtigt.
Prisen er mindre vigtigt.
Det behøver ikke være en hvalp.
Vigtigst er et godt temprement i forhold til vores børn.
Har I nogle gode ideér?
sep 2006
Følger: 37 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 582
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Emner: 502 Svar: 3.231
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 273 Svar: 3.149
Og generelt tror jeg det er en god første gangs hund. Da den er så rolig og god til børn...
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
En mindre hund, meget venlig og (dem jeg kender til) let at opdrage og intelligente små væsner =)
jun 2005
Meget hengiven og lydig over for sin herre, opmærksom og lydhør, veltilpas under alle forhold og i stand til at være rolig og stilfærdig, når det kræves af den. Med sit frejdige og følsomme blik søger den at forstå, hvad der forventes af den.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg vil ikke anbefale en labrador, hvis I ikke skal have et aktivt hundeliv.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
jeg synes man gør racen en bjørnetjeneste ved det. en lab er en dejlig hund, men den kræver altså også både aktivitet og opdragelse for at være det. ellers blever den let en hund der løber på væggene
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 248
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 168 Svar: 1.128
Ellers skulle i kigge på en hjemmeside der hedder Fidella.dk, der er alle hunderacer, en beskrivelse af hvor meget aktivitet den kræver, og hvor meget den fælder
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Begge nemme og opdrage. Den langhårede kan være mere resaveret over for fremmede end den korthårede. Den langhårede er den roligst.
Kommer der mange der vader ud og ind af dørene vil den korthårede være fin da den langhårede er mere resaveret.
.
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 131
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 273 Svar: 3.149
Alle hunde skal der lægges arbejde i for at få en god veopdragen hund.
Uanset race.
Så hvis de er villige til at ligge lidt træning i ( Som alle bør uanset race ) Vil Labradoren give dem den bedste famile hund efter min mening...
Efter min mening skylder alle deres hund at gå til træning med den, for at få det ud af deres hund som de vil og undgå misforståelser mellem ejer og hund, og derved opbygge det bedste bånd.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.979
Mht. race er det svært at komme med bud når der ikke er flere oplysninger om hvor meget i vil træne og aktivere hunden. Er dog enig i at labben er top-misforstået.
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
jun 2009
jun 2009
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
http://www.berner-sennen.dk/
sep 2006
Følger: 37 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 582
Men hvor om alting er så har vi jo alle vores mening om hvilken race der nemmest og sødest :o)
Men jeg vil udfra de hunde jeg har set og arbejdet med anbefale en lab.
Min tanke på valget ligger også på at den er nem med børn og robust nok til at børn sagtens kan træne og lege med den. Min egen datter har gået tur med vores i odense City fra hun var 3 år og vores den mindste som er handicappet kan vi give snoren og ved at styre hunden har vi så hånd i hanke med barnet :O)
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
De undersøgte også tingene grundigt, som det lader til i gør ( respekt for det )
Indtil nu har lille Tjalfe kun levet op til deres forventninger. Kender dog ikke til Cavaliens evne til at være løs på grunden. Og det skal siges at de har valgt at følge et hvalpehold en gang om ugen i en 8 ugers tid. Det er altså at anbefale, selvom hunden "kun" skal være familiehund. Fordi som første gangs ejer lærer i en masse om hundens signaler osv. Så det træner faktisk ejer mere end hund - og så arbejder man selv videre derhjemme.
Rigtig meget held og lykke og god fornøjelse når i finder den rette vuf.
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.207
jeg synes slet ikke i skal have en hvalp, de kræver faktisk lige så meget tid som et barn og derefter kommer lømmel alderen, så 2 år efter anskaffelsen har i måske den hund i egentlig ønskede jer, men det har så betydet en masse træning med hvalpen/ unghunden og der er brugt meget tid på hunden.
vælg en hund fra 4 år og op efter, vær fuldstændig ligeglad med race udseende osv. men hold fast i jeres nuværende kriterier, så tror jeg både hund og i vil trives godt, en hvalp kan i evt.få når børnene er blevet store og der er mere overskud til at tage den tørn.
jun 2005
Børn kan ikke automatisk være sammen med en hund og forstå dens sprog, men det er en uvurderlig forståelse der ligger mellem barn og hund der er opvokset sammen og har fået de fornødne retningslinjer for samværet..
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 248
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Alle hunde skal trænes og en cavalier er nok (som labben)lidt misforstået. Den skal trænes og den elsker det! Der hvor det går galt med begge racer er nok, at hvis man ikke træner dem, går det som regel aldrig helt galt. Men man får en klart bedre og gladere hund, hvis man lægger noget tid i træningen.
Med cavalieren får I en hund, som børnene har meget glæde af! De kan selv gå tur med den og de kan have stor fornøjelse af at stå for træningen. De fleste træningssteder ser gerne, at det er børn, der træner med hunden. Cavalieren er meget samarbejdsvenlig og er ikke stædig, som en del terriere kan være det.
Mine cavaliere går både i deres indhegnede have og løs på grunden og de løber ikke væk. Den gamle hanhund kan dog finde på at løbe lidt efter harer mv., men vender tilbage med det samme. Det er ikke en race, der som sådan strejfer, bare for at gøre det.
Med cavalieren skal I være obs. på hjertesygdom. I DKK kører der et avlsprogram mod sygdommen. Dette er ikke en garanti, men med en DKK stamtale cavalier er man lidt mere sikker.
I skal være volkomne til at kontakte mig, hvis valget falder på en cavalier. Jeg er meget inde i racen ( www.canidan.dk)
Held og lykke!!
feb 2009
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.207
mit råd er skrevet ud fra familiens ønsker og kriterier, IKKE noget gererelt, jeg hader når folk ikke kan skelne mellem disse to ting.
selvfølgelig kan børn have meget glæde af en hvalp ligesom de kan med en voksen hund, men jeg ved også hvor meget en hvalp kræver og efter den nuttede hvalpe tid kommer teenage alderen for hund og ejere, derfor synes jeg denne familie skal have en lidt ældre hund, når den engang ikke er mere kan de jo altid prøve kræfter med en hvalp.
alt i alt er mit indlæg altså skrevet ud fra netop denne familie og ikke alle mulige andre.
feb 2009
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Men træning behøver jo ikke foregå på højt plan, bare hobby plan og hjerneaktivering hjemme - ja så kan hunden skam ha det rigtig godt. Ingen der siger det skal være vildt avanceret.
Og er man indstillet på det - ja så er lab. en dejlig hund til det i søger! Men den kræver aktivering.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
men pas på hvor I køber henne... Kontakt evt. DKK's racerepræsentant før I vælger kennel..
Og så vil jeg sige til Christina-Venter hvalpe : En samojede hund, der bare bliver på grunden ??? Ikke lige det de er mest kendt for..
jul 2009
Vi vil gerne gå til træning med hunden. En 1 km fra hvor vi bor er der træning i weekenden, så det er helt oplagt Vi kan bare ikke magte en hund der skal gå til agility ugentlig hele sit liv for at blive tilstrækkeligt aktiveret. Men vi er en ret altiv familie, så der vil være meget udendørs liv og ture ud i naturen til skov og strand.
Mht at blive på grunden, så ved jeg godt at hunden selvfølgelig ikke altid kan ignorer sin instinkt hvis den ser et pontentielt bytte, og der skal selvfølgelig også lægges træning i den del, men det bør bare ikke være en race som er "for meget strejfer" eller er for meget "jagthund".
Vi er villig til at lave plejpleje, så længe vi kan holde det inden for 1-2 gange børstning om ugen eller jævnlige ture til hundefrisøren
Vi har en lidt andre dyr som den gerne skal kunne accepterer omkring sig: kæleponyer, kælegrise, et par kaniner (skal selvfølgelig ikke gå sammen med hunden ;)) og et par katte
christina-venter hvalpe: Jeg har kigget på din profil. Sikke en smuk hund du har! Men er det ikke noget med at den type kræver rigtig meget aktivitet for at trives? Og mener også jeg har hørt at "slædehunde" og børn ikke er den bedste kombination?
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
jul 2009
maj 2007
maj 2007
apr 2006
Følger: 484 Følgere: 473 Hunde: 4 Emner: 742 Svar: 1.212
Her er lidt beskrivelse om den.
En lille charmerende hund som kendetegnes ved sit kærlige og legesyge væsen. Løwchen betyder “lille løve” og hentyder til den meget tætte klipning på bagpartiet, ben og poter. Dette giver den “løve-looket”. Pelsen på resten af kroppen er lang og må ikke klippes.
Løwchen er en meget gammel race, som stammer fra Frankrig, hvor det rigtige navn er bichon petit chien lion (som betyder lille løvehund). Den er i familie med de andre bichonracer, som f.eks. bichon frisè og malteser. I dag bruger man det tyske navn löwchen.
Racen kan føres tilbage til den tidlige middelalder, hvor man også dengang klippede løwchen som i dag. På malerier fra det 14. århundrede og frem til det 17. århundrede kan man se klippede løwchen malet sammen med deres fine damer, magtfulde herrer og biskopper, da racen var meget populær i de højere kredse. På katedralen i Amiens, bygget i det 13. århundrede, smykker 2 klippede løwchen - udhugget i sten - den hellige Firmins grav.
Desværre blev racen efterhånden glemt, og efter 2. verdenskrig var den næsten uddød. Men en belgisk opdrætter Madame Bennert opsporede møjsommeligt resterne af den gamle race, og hun opbyggede et nyt opdræt. Siden er løwchen i fremgang på grund af sit venlige væsen. Den hører stadigvæk til de sjældnere småhunderacer. Racen kom først til Danmark i 1975.
Den er legesyg, lærenem og venlig overfor andre hunde. En lille og handy hund som også trives under små boligforhold, såfremt den får nok motion - den elsker lange gåture. Den forekommer i alle farver i ensfarvede eller plettede. Højde: 26 - 32 cm -/+ 1 cm, vægt: 5 - 8 kg. Pelsen skal børstes 1 - 2 gange om ugen. Pandehåret kan sættes op med elastikker, så hunden ikke får håret i øjnene.
Hvis man vil udstille hunden, skal den klippes, ellers er det op til en selv, om man vil have den klippet eller ej. Dog skal man lige huske på, at løveudseendet hører med til racens specielle særpræg, og det er det, som gør en løwchen til en “løvehund”
I skal være velkomne til at skrive til mig hvis i vil vide mere om denne skønne race.
okt 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 60
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Derudover måske Engelsk Springer Spaniel men IKKE en Field Trial(jagtlinjer) eller en Golden Retriever.
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 12
Vil anbefale en Westie eller en Cairn
De er rigtig gode familie hunde og nemme at havde med at gøre efter egen mening
Valg af hund.