Indstillinger til liv og død. {{forumTopicSubject}}
Dette er nok et svært emne at tage op, men det er måske også et emne som kan gi lidt indhold og forståelse, hvilken indstillig man skal tage, når hundens livsstil ændres.
Bliver hunden alvorlig syg, af en eller anden grund, det kan være alle slags gigt, evt. HD. Spondalose, kræft, eller andet hvor hunds aktivitet falder dramatisk.
Vil man så forsøge at holde hunden i live med medicin og anden form for behandling, selv om det evt. hjælper en smule.
Eller lader man hunden aflive, fordi man kan se på hunden at den ikke har det godt med den situation som den nu befinder sig i.
Vi mennesker har forskellige indstillinger til livet, og især har vi et særlig forhold til vores hund, en hund som vi har haft stor glæde af, og brugt mange timer samme med.
Så kan det være vanskeligt, at tage en beslutning om hvad der er bedst for hunden.
Jeg ved godt hvad jeg vil gøre!
Hvad vil du gøre, hvis du kom i en svær situation?
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.939
mar 2006
Følger: 15 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 71 Svar: 802
Er ham syg så hunds aktivitet falder dramatisk.
ja så siger vi farvel til ham og han vil komme et bedre sted hen....
vil heller huske ham som sund og rask end syg
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 45 Svar: 299
Tog selv det valg for ca. 2 mdr siden da vores gamle hund herhjemme på 11 år ikke havde livsgnisten mere. Hans gigt begyndte at plage ham hver dag osv.
Min mor kunne ikke tage beslutningen, men jeg ville ikke lade ham lide pga vores egoisme som mennesker, så han fik fred og kom i hunde himlen.
Står nu i en urne og skal begraves i haven når vi alle i familien er hjemme sammen.
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 45 Svar: 299
Men skulle det have betydet problemer for hende ville jeg hellere give hende fred end at tænke på mig selv og mine føleleser.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Fraya gør så meget godt for mig hver eneste dag og den dag der skal tages en sådan beslutning, så er det Frayas ve og vel det komme an på. Ikke den tristhed jeg føler. Hun fortjener at blive behandlet med respekt og skal ikke have et dårligt liv fordi jeg vil savne hende.
Så hvis Fraya fik kræft, ville jeg ta en snak med dyrlægen. Er hun ung og er det noget der kan fjernes uden det vilde tam tam (vi snakker enkelt indgreb) og hun vil få det ligeså godt bagefter med et aktivt liv, så ville jeg nok gøre det.
Er hun ældre, så ville vi hygge så længe hun havde det godt og var frisk og frejdig- og så tage en god afsked inden hun får ondt.
Giver det mening?
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 122
apr 2006
Følger: 72 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 4.190
er kvaliteten meget lille..og meget langt fra det min hund har været vant til.. samt forbundet med mange smerter...ville jeg vælge at aflive...og give hunden fred....
Trist...man ikke altid har de samme beføjelser overfor mennesker !
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Får jeg en hund med svær HD vil den blive aflivet, formentlig direkte fra narkosen som har konstateret det.
Jeg har aflivet en 13 ugers hvalp med patella og har aflivet en hund med epilepsi fordi jeg syntes hans livskvalitet blev foringet for meget da han hverken kunne træne eller komme med på jagt.
Jeg vil ikke holde en hund i live på livslang medicin, og skulle den opereres skal der faktisk være mere en 100% chance for at det går godt
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Har aftale med dyrlægen om de siger stop, hvis jeg ikke selv formår det og vender situationen med dem mindst en gang om året.
Ser ingen grund til at aflive, blot for at aflive....
Så længe der er langt flere gode end dårlige dage, får hun lov at hygge sig i vores tempo.
Der er ting der er skåret ned på, men det indstiller jeg mig bare efter.
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 80 Svar: 898
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 160 Svar: 484
Hvis den fik gigt eller HD vil jeg prøve med olie og smertestillende, men hvis det ikke kunne tage det hele, så skal de ikke holdes i live.....
Det kan jeg sagtens sige nu, men jeg står jo heller ikke i siturationen.
Jeg havde en kat der havde Spondylose, og den blev holdt i live i længere til end den skulle fordi jeg ville udlukke om alle behandlings muligheder hjalp. Det fortryder jeg inderligt i dag...
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 122
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg har INTET imod at give hunden medicin på daglig basis, hvis det gør, at hunden lever et godt hundeliv.
Jeg ser ingen grund til at aflive hunden når det er så nemt og enkelt at lade den leve på gode betingelser.
Min hund skal ikke dø på grund af mine principper, men derimod på grund af dårlig trivsel.
Dårlig trivsel kan nogle gange kureres med medicin.
I november måned stod vi atter overfor et vigtigt valg. Cassius havde fået en meget alvorlig knæskade. Prognoserne lød på 75 % funktionsevne i knæet om alt gik vel. Her var valget - kan vil tillade os at lade ham gå igennem alt det, og så alligevel ende med, at han ikke kan leve det liv, han kender.
Vi besluttede os for at gøre det - og nu er det sådan, at han er tilbage på 95 % af det liv han levede - med prognose på 100 % inden for få måneder fra nu.
Det har været MEGET hårdt for både hund og for os - og mange af vores hundevenner ville ikke have gjort det.
Jeg har ikke fortrudt et øjeblik.
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
Joey får øjendråber hver eneste dag, 2 gange om dagen.. ser jeg intet forgjort i.. det højner hans livskvalitet, og han er glad, smertefri og fungerer normalt - hvorfor aå aflive? Han kan ikke holde sig pga en blærefejl - men jeg tror helt ærligt ikke han tænker over at skulle tisse i en bakke når det presser på.. han har ingen hår på maven pga. et slemt angreb af mider som hvalp, well han får jakke på, også er den ligesom ikke længere.. Den dag, han kommer til at fejle noget, som nedsætter hans levevis/stil markant, og han ikke længere han gøre de ting han finder sjovt og udfordrende, så er det tid til at overveje hvad der skal ske, men så længe de problemer der er kan løses let og smertefrit, så har jeg slet ikke aflivning med i mine overvejelser...
okt 2004
jeg kunne alrig finde på at holde lucky i live for min skyld aldirg , så hellere finde partronerne frem.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Hvis hunden på medicin kan have et godt liv, uden at skulle begrænses i alle ender og kanter, og uden at have smerter osv, jamen så fik den medicin, så længe den har det sådan.
Hvis hunden samtidig skal begrænses meget, ikke helt kan smertedækkes e.l. så blev den aflivet.
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 325 Svar: 949
jun 2006
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 88 Svar: 1.657
hvis de kan reddes så skal man redde dem men ikke til enhver tid hvis de bliver ved med at leve i smerte....
okt 2004
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
apr 2006
eller afliver I selv ?
Har I jagttegn ...eller ?
sorry.. ikke forstået ... ?
aug 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Hunde: 4 Emner: 480 Svar: 3.848
jan 2007
Så bliver hunden taget ud på sin sidste "jagt" (det er i reglen jagthunde der skydes, men det kan jo så osse være at hunden bare tages ud og sendes efter et stykke legetøj), og bang så er den død.
Det er faktisk en ganske human måde for hunden at komme herfra på.
jan 2007
Hun var SÅ bange (hun kunne ikke li' fremmede) og måtte have flere bedøvelsessprøjter før hun endelig opgav kampen for at holde sig vågen. Det skal siges at dyrlægen fra start af gave mere end hvad hun skulle have haft for hendes vægt. Men hun var så bange at hun virkelig kæmpede fr at holde sig vågen, så hun lå bare og rystede, knurrede og prøvede at komme op, helt ind til hun endelig gav efter.
Rigtig grimt var det, og havde jeg vidst hun ville reagere sådan, ja så havde jeg valgt alternativet
okt 2004
jeg skal ikke se min ven lægge og kæmpe for sit liv når han er så rædselslagen for andre mennesker og dyrlæger, og ja jeg ved i vil sige at man kan jo ramme ved siden af , men det er altså aldirg sket hjemme ved s , og hundene er vant til lyden af skud og opfatter det ikke .
okt 2004
apr 2006
Mit blir stadig en sprøjte fra dr. dyr..
og jeg har endnu ikke set mine hunde "lide..eller kæmpe efter de har fået bedøvelse sprøjtet ind i åre...
Det har alle 3 gange været stille ... og meget roligt.. ( foregået i eget hjem ) dette finder jeg mest humant...
... hver sin synsvinkel .. og måde at gøre ting på !......
okt 2004
men igen det kommer nok meget an på hunden.
okt 2004
jan 2007
Jeg har normalt ikke noget imod aflivninger -vores dyrlæge kommer hjem til os selv år det er, og i alle de år vi har haft hund, er den slags foregået stille og roligt.
-lige indtil med Møffe. Og får jeg nogensinde en hund som hende igen, så bliver den skudt når den skal herfra, både for dens og for min skyld.
okt 2004
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Jeg ville aldrig kunne leve med tanke om, at jeg havde holdt en hund/dyr i live hvis den`s livskvalitet ikke var iorden, så heller gøre som jeg måtte d.7-5, og aflive, også leve med sorgen, for ikke om mine dyr skal lide når det kan undgåes.
Jeg er også helt enig med dig Annette B. vi taler om at være humane, og det er vi "iflg.loven" overfor alle dyr, hvis ejeren self. er et fornuftigt tænkende individ, men det burde også være lovligt overfor mennesker, for det er Uhumant at syge som selv ønsker at dø, må vente i månedsvis el.mere på døden, trods ubegribelige stærke smerter.
Det burde der bestemt gøres noget ved.
apr 2006
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Det er hunden ikke tjent med.
Det var tilfældet med min Frida her fornyelig.
Jeg valgte (og vil altid gøre det) at dyrlægen kommer herhjem
så de stresser mindst muligt og det bliver et værdigt farvel i
trygge rammer.
Det mindsker også sorgen.
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 464
For at blive lidt filosofisk, så kan man på sin vis sidestille det med aktiv dødshjælp. Vi må ikke i danmark hjælpe en der er i nød hvis personen ønsker det - hvilket jeg ikke kan forstå (men på den anden side hvor går grænsen). Men gud hvor er det hårdt at stå stille og en en man holder af lide voldsot de sidste to uger af sit liv - hvorfor skal et lidende menneske ikke have lov at få fred?????
Derimod aflives dyr efter vores bestemmelse, endda også sunde og raske hunde - hvis hunden kunne bestemme, ville den så fortælle en "når jeg får min medicin har jeg det godt"? Eller ville den sige " jeg lider - lad mig få fred" Det er svært at stå som ejer og tage stilling til hvad der skal gøres.
Væk fra det filosofiske hjørne - jeg ville give min hun medicin hvis jeg fornemmede den havde det godt på det og stadig var glad. Men hvis den ikke gad lege, gå tur eller lign efter sygdom ville jeg ikke være i tvivl hvad jeg skulle - så skulle den have fred.
Tror det er svært at sige før man ved hvilken sygdom det er...
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.640
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Man skal stå i situationen for at kunne give et svar. Et er fornuft, et andet er hjertet, og det er som regel hjertet der vinder.
dec 2007
For når de er SÅ syge, så MÅ og SKAL man altså bruge sin fornuft, og uanset hvor meget ens hjerte går istykker, så er det det mest egoistisk i mine øjne at lytte til sit hjerte.
Jeg ville ikke kunne leve med mig selv, hvis jeg holdt liv i en syg hund fordi at jeg ville savne den for meget, det kan man ikke byde sit elskede dyr.
Og det syntes jeg også at de fleste her i tråden er enige i, sådan forstår jeg da kommentarene.
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
okt 2004
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 187
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.044
Jeg vil også gå MEGET langt med mine hunde.... de skal nærmest ligge bevidstløse, før jeg ville tage en beslutning om aflivning.
Line og Andreas.
Jeg kan slet ikke få ind i mit hoved hvordan I kan skyde jeres egen hund - jeg kan forstå at man skyder fasaner, bukke og andet - men da ikke ens bedste ven.
Er det så sådan at i smider pinden og råber " hent pinden gamle dreng" og han så får et nakkeskud eller hvad- det er sgu lidt barsk i min verden!!!!
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 272 Svar: 1.110
Kan I godt selv klare at skyde jeres hund, eller vil I få en anden til at gøre det? Er det ikke et grimt syn med blod og alt muligt?
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 1.400
Vor i mod hvis det modsatte er aktuelt at dr dyr siger at hun har det godt og hun virker glad og livlig ville jeg ikke gå af vejen for at give medecin hver dag. Men det skal være på hundens præmisser og ikke min. Min hund skal ikke lide for min egoismes skyld.
okt 2004
jeg kan ikke få fred i mit hovede hvis min hund skulle lægge og kæmpe , ikke med lucky de 2 andre hunde vi har bliver aflivet ved dyrlægen men ikke lucky selvfølgelig hvis det en nødvendighed hvis han ikke kan gå eler har brækket noget .. men gitte ja man sender sin jagthund ud efter sit sidste bytte ..
feb 2009
okt 2004
feb 2009
dec 2007
Det kan ikke gøres bedre for en jagthund.
jun 2004
Men kan ikke gøre det med mine egne hunde ej heller kunne skyde andres.
dec 2007
Men for de fleste jagthunde`s skyld, "altså de som BLIVER brugt til jagt" så er jeg da glad for at nogle kan og vil gøre det, for jeg ser bestemt ingen værdighed i, at de dør f.eks på en klinik når det KAN gøres på denne "i mine øjne" meget humane måde.*Ss*
Jeg har selv oplevet det, at nogle af mine hunde har vidst hvad der sku ske da dr.dyr kom ind både på klinikken og hjemme, så de begyndte at kæmpe imod pga.dr.dyr`s uerfarenhed, or what ever, der var galt med disse dyrlæger..
Selv da min gamle rotte/berner sennen pige på 64kg, sagde til mig, at NU ville hun ikke mere, "hun viste det med både øjne og opførsel ved ikke at vill rejse sig, ja man kender sin hund og VED derfor hva de siger og mener. men hendes smertestillende virkede ikke mer, men der ku dr.dyr ikke engang ramme hende i ballen med den beroligende sprøjte TRODS hendes enorme størrelse, "self. skete dette på mit nu mest forhadte sted= Kbh`s dyrehospital", self. røg hun ned fra bordet som var ret højt oppe, med sprøjten siddende stikkende ud fra siden af hoften, og angsten lyste ud af hendes ellers så modige øjne, det glemmer jeg ALDRIG og det kommer heller aldrig til at ske igen. :`-(
jun 2004
Føj et billed du må have på hornhinden
Jeg valgte og vælger at dyrlægen kommer herhjem.
Det kan KLART anbefales!
dec 2007
Men hun levede det sidste år, på samme måde som Ina beskriver, dog var det ikke gigt, men hun var også glad og rørig som en hvalp så længe hun fik sin medicin, men pludseligt en dag virkede den bare ikke mere.
Pga. den oplevelse kom dr.dyr også hjem, da det blev hende`s søn`s tur, da han heller ikke kunne mere, og det var en meget "fredfyldt" oplevelse.
Med Chiki, skete det på klinikken, han havde ikke spor imod at komme hos denne dr.dyr, og vi sku jo "bare" ned og ha skiftet forbindingen efter hans operation 3dage før, men da jeg/vi så resultatet, var det tydeligt at behandlingen ikke virkede, så der var ingen tvivl da sygdommen var kronisk og dødelig,
så han fik en sprøjte i nakken ligesom en vaccine, også tog jeg ham i favnen som normalt efter endt behandling når der sku betales og så sad jeg bare og nussede og snakkede "opmuntrende" med ham og ca.10min efter var han 100% væk.
Ingen uro, ingen angst, det var for ham som et alm.tjek..HELDIGVIS..
jun 2004
Knus
Indstillinger til liv og død.