28. mar 2008 Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 4 Emner: 90 Svar: 1.453
Hvorfor vælge {{forumTopicSubject}}
en langhåret hund når man ikke gider pelsplejen?
Jeg er lige kommet tilbage fra hundeskoven med Chianti og der mødte vi en masse hunde, deriblandt en Cavalier king charles denne hund var simpelthen overfyldt med knuder... den øre var én stor knud og den så i det hele taget rigtig sørgelig ud
Jeg har så lige trimmet Chianti igen tidligere i dag og er kommet lidt for tæt på nogen steder fordi hun hele tiden flytter hovedet, dvs at der nogle steder er bitte små pletter uden pels (2x4 mm).
Dette er der så nogle af de andre hundeejere der kommenterer , hvortil jeg så forklarer hvorfor.
Ejeren af Cavalieren fortæller så glædeligt at ja hos hende går hun ikke så meget op i pelsplejen, hvilket jeg jo nok kunne se, mens hun stolt viser knuderne i ørene frem
Så er det bare jeg spørger:
Hvorfor vælger man en langhåret hund hvis man ikke er indstillet på at tage sig den tid det tager at pleje pelsen?
Det er ikke første gang jeg har oplevet folk der kommer let om ved plejen. Jeg har også haft en elev på arbejde der ejede en amerikansk cocker som hun hver 6. md tog til frisør med, men hun ville kun betale for en ren maskineklipning, dvs en amerikansk cocker med 8 mm pels over hele kroppen... det er jo ikke en rigtig amerikaner så.
Ja undskyld det kan godt være det bare er mig den er galt med, men jeg kan bare ikke forstå valget hvis man ikke er indstillet på alt hvad det indebærer
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.334
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 32 Svar: 75
Har selv to hunde med RIGTIG meget pels .. Men var helt indstillet på at det krævede pelspleje 2-3 gange om ugen ..
Det syntes jeg også at andre burde sætte sig ind i, inden de anskaffer sig en langhåret hund !
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 246
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 12
Folk tænker ikke rigtig når de andskafetr sig en hund at den behøver pelspleje.
Det er synd for dyret efter ejen menning.
feb 2006
Følger: 79 Følgere: 78 Hunde: 6 Emner: 200 Svar: 2.215
på mit arbejde får vi tit så mange hunde ind med knuder og så mange filtre at de nogle gange skal bedøves for at vi kan fjerne dem.
det er det samme med langhårede katte det er nu lidt sørgeligt at se på..
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
det gør SÅ ondt på hunden at have de knuder...
jeg har også to cavalierer, og de skal altså redes hyppigt hvis man ikke klipper dem, for at holde knuderne væk.
Jeg klipper Bergkamp korthåret, han skal ikke bruges til hverken udstilling eller avl... det gør det noget nemmere at holde pelsen og så slæber han heller ikke rundt på alle de grene, blade osv som cavalieren som du var ude med sikkert også havde efter sådan en tur??
Men Almunia skal udstilles og forhåbentlig avlsgodkendes, så der må jeg ikke klippe, og minimum 1 gang om ugen skal hun gåes igennem med kam og jeg bruger så en særlig kam som er god til knuder...
hun er ikke så langhåret endnu, så det er ikke så svært pt.
Men ved det bliver sværre.
Jeg synes virkelig det er syndt for hunden/e, for det gør ondt på dem med de knuder... det hiver...
og knuderne kommer både på og bagved ørene, på fanerne på benene, på brystet og halen samt under halen på numsen og det er der det gør mest ondt... herefter ørerne.
av av av .
mar 2008
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 4 Emner: 90 Svar: 1.453
Denne lille cavalier havde så mange knuder at jeg var ved at græde... hold da op hvor var det synd, den gad heller ikke bevæge sig særligt meget, den sad det meste af tiden oppe på bordet mens de andre hunde legede. den var meget arrig, skædte ud på alle hunde der kom i nærheden af den
Jeg var fuldstændig målløs
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Jeg har også set hunde med filterknuder over det hele. For sytten da hvor må det gøre ondt!!!
jan 2008
Er du klar over hvor dårlig hundejer man skal være for at få en cavalier til at blive arrig??? Og endda sige lyde og melde fra...
ej... jeg er i chok...
hvor er det frygteligt!!!!!!!!
En cavaiier er simpelt hen sådan en dejlig, rolig, harmonisk, tolerant og nogle gange FOR flink hund.
Det var da utroligt... sikke syndt for hunden!!!
Får helt ondt i hjertet selv.
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 898 Svar: 11.896
Men hvis folk nu alligevel skal have langhåret hunde og ik gider pelsplejen, så gør da i det mindste hunden den tjeneste at få den klippet kort, så det ik kræver noget vedligeholdelse.
mar 2008
Jeg forstår bare ikke hvordan der er nogen der kan syntes at det er helt i orden
mar 2008
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 898 Svar: 11.896
Men af den ene eller anden årsag kommer det altså bag på nogen hvor meget pelspleje der er ved mange langhårede hunde.
jan 2008
Han kommer altid løbende når han ser jeg tager saksen frem, og så sidder han pænt og stille hele tiden mens jeg klipper, med lukkede øjne sidder han der. Han nyder det. Det letter på ham og jeg kan se han føler sig bedre tilpas.
MEN
det er ikke standard for cavalieren og det er KUN hvis man ikke udstiller!!!!
Men ellers kan det varmt anbefales.
I cavalierbogen er der et laaaangt afsnit om pelspleje, og det er si vidt jeg ved, den eneste bog på dansk kun om cavalieren, så har man sat sig bare lidt ind i racen har man læst den bog og så kan det ikke komme som en overraskelse med pelsplejen.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
Det har jeg primært fordi min hund ikke har det godt med varmen, men ligeledes fordi hun er en super aktiv hund, der tit er med på ridetur og lange gåture i skoven. Det e virkelig generende for hende, når hun konstant skal stoppe og trække pinde og blade ud af pelsen.
Beholdte jeg fuld pels, ville det få betydning for de ting jeg kan lave med hende. Og står det mellem pels og generelt velbefindende - så ved jeg godt hvad jeg vælger!
mar 2008
der er det så at jeg forstår klipningen
Og hold da op hvor er det rart at blive bekræftet i at jeg ikke er kugleskør og lidt for snerpet mht den lille stakkels cavalier
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Nu kan man jo være så uheldig, at ens dyr har fejlpels. En af mine Maine Coons havde en pels, der filtrede så snart man bare kiggede på den, selvom vi børstede og kæmmede ham. Der var simpelthen ikke andet at gøre end at prøve at holde filtet nede og så ellers få ham barberet ned hver 8-10 måned.
Men ja, har man et dyr, der kræver pelspleje, så har man også et ansvar for at sørge for at pelsen er i orden. Sådan en filtet pels er slet ikke sund og kan resultere i alvorlige helbredsproblemer, hvis man bare lader stå til.
jan 2008
Altså kigger man på f.eks. hundeleksikon.dk så ligger cavalieren i den høje ende i forhold til pelspleje... men trods alt ikke i den højeste ende. ;0)
Nogen mener også at pelspleje = økonomi... og der er cavaliren billig, for den skal ikke trimmes eller lignende...
det hele handler om at redde hunden, så der ikke kommer knuder og for at slipper for ALT for mange løse hår i hjemmet.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.984
Men det nytter ikke at springe over , fordi man enten ikke gider.... eller.....
" ikke har tid "............
Og så kan man et par gange om ugen give den " en større tur "... hvis man synes , men hvis man bare tager de par minutter HVER DAG , så har man en lækker velplejet hund......:O)
jan 2008
Hvorfor vælge