{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.066 visninger | Oprettet:

omkring ugennemtænkt avl {{forumTopicSubject}}

ja, det kom jo ikke som nogen overraskelse at tråden omkring en efterlysning på en hanhund nær silkeborg røg...
jeg nåede desværre ikke at poste mit indlæg, og gør det lige her...
ikke fordi jeg regner med det vil blive taget til efterretning hos trådstarter i den anden tråd (som blev slettet) men fordi jeg virkelig har brug for at komme ud med frustrationen.
Respons er altid velkommen hos mig... tråden vil ikke blive slettet... ligemeget hvilken respons det nu erngang er. ;0)

Her er mit indlæg:

hvor jeg dog elsker og hader HG på samme tid...
der er ingen andre steder på nettet hvor jeg kommer, som kan gøre mig så frustreret som trådene her på HG.

Dette er ikke et angreb mod blandingshunde, men mod ugennemtænkte parringer! Og de to behøver bestemt ikke stå i lighedstegn.

Men sådan en tråd som denne.... av av av , hvor gør det ondt at læse.

Der bliver INTET skrevet om krav til hverken race, sundhed, mentalitet eller lignende til hanhunden.
Hvad siger det om hvilke overvejelser der ligger bag denne parring???
Derudover er der ingen sundhedsmæssige begrundelser what so ever.
Jeg tvivler på der allerede nu er fundet potentielle købere til sådan et ugennemtænkt kuld, og vi skal jo netop bare se her på HG hvor at få en fornemmelse af hvor overfyldt markedet er med hvalpe til salg, omplaceringer, videreformidling osv osv.
Begrundelserne for en paring siger utrolig meget om hundejerens indsigt i hundens natur og behov... og ja, denne tråd taler vist for sig selv.

Mit hjerte bløder....
jeg kan se trådstarter allerede har meldt sig ud af tråden og derfor er der ingen grund til at være diplomatisk eller prøve at få trådstarter til at komme til fornuft... det virker håbløst.
Øv øv øv.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  omkring ugennemtænkt avl
  • #1   17. maj 2009 Helt enig.. Synes det er en god ide at de organisationer der tager grækerhunde hjem får folk til at skrive under på at hunden ikke må få hvalpe. Der er nok hunde i forvejen og med det antal der bliver aflivet uden større grund hvert år er det næsten synd at sætte flere i verden!

Man kan self håbe at dem der søger hanner 'udspørger' hanhunde ejerne efterfølgende om alle de ting du nævner smiley

• #2   17. maj 2009 Miss FC -er ganske enig.

Og så var jeg da paf over at man kan være uenig i at det er en god idé at teste hundene inden avl.

Trådstarter svarer igen med at racehunde er mere syge end blandinger -skønt det SLET ikke var det der blev diskuteret.
    Det blev diskuteret hvorvidt man bør teste før avl eller ej (uanset om hunden så er blandet af 50 forskellige racer)

HD forsvinder ikke af at man blander, og det samme gælder en lang række andre sygdomme.
    Men det er self meget nemmere at lade være at teste for noget som helst -for så kan man jo altid sige at hunden ikke har nogen PÅVISTE arvelige sygdomme, og så lukke øjnene for at de altså kan være tilstede alligevel.

• #3   17. maj 2009 Jo jo Miss... den skulle da både være samme størrelse og sød og rar - der var skam tænkt over sagerne!!

• #4   17. maj 2009 ... og den dag jeg som dyrlæge kan se på en hund, om den har arvelige lidelser, bliver jeg en meget rig dyrlæge!!

• #5   17. maj 2009 Maj-Britt -jeg skriver mig i hvert fald gerne op som kunde;o)

• #6   17. maj 2009 jeg blev også fuldstændig paf over en kommentar som: "Jeg tror ikke på at jekke hunden i hoved og røv inden avl hjælper noget"
    Huh???
    Det har intet med stamtavle, blandinger eller lignende at gøre!!!
    Det har da noget at gøre med almindelig common sense omkring at tjekke for de mest fremtrædende arvelige sygdomme ved de racer man har med at gøre.
    Men det der provokerede mig aller mest, det var den åbenlyse ligegyldighed omkring denne parring... der var absolut ingen krav til hanhunden andet end at den skulle komme fra silkeborg-området... jøsses!!
    Der var ingen begrundelser bag parringen andet end: "Det kan berolige min tæve senere hen at få hvalpe" dobbelt jøsses!

Jeg har absolut ingen respekt for sådan en ugennemtænkt parring... og for lige at skære det ud i pap: det har intet med blandinger at gøre!!!!

Ja, man kan da kun håbe at de ikke kan finde en hanhund, da hanhundene-ejerne har krav...
    men jeg tvivler altså... ikke for at være pessimist, men for at være realist.

• #7   17. maj 2009 nå ja... så var der kommentaren om: Min tæve har været til konsultation...
    tribbel jøsses!!!

• #8   17. maj 2009 En tråd jeg har moisset, kan jeg se. Men jeg kan tænke mig til hvad den handler om og jeg er HELT enig med jer andre.

TEST FØR I AVLER!!! Uanset om det er med eller uden tavle. 2 hunde uden tavle med HD kan altså MEGET nemt give HD. Og HD kan IKKE ses med det blotte øje. Det kræver røntgen!!!

• #9   17. maj 2009 MIss: Jeg kunne nu godt forestille mig en hanhund her inde fra, som kunne finde på at springe til... Men den bor vist ikke i Silkeborg-området og den er måske også lidt lille (men det kommer sig nok ikke så nøje...)

Michelle: Fint! Jeg skriver dig op :o)

• #10   17. maj 2009 Miss -det var netop den sætning "Jeg tror ikke på at jekke hunden i hoved og røv inden avl hjælper noget" der gjorde mig helt paf.
    -hvad dælen er det for en mangel på indsigt?
    Og så i samme åndedrag prøve at skyde den over på tavle vs ikke tavle. Det er jo slet ikke det det handler om -det handler om tests af forældredyr, for at lave så sunde hvalpe som muligt, uanset om det foregår med eller uden tavle.

Og så skrev han endda tidl at han havde haft hvalpe før, og derfor ikke behøvede at sætte sig ind i noget (ja for det lyder jo unægteligt som om han ved det hele *suk*)

Men allerede når man først begynder at lede efter hanhund når tæven ER kommet i løb, må jeg indrømme at jeg står af.

• #11   17. maj 2009 Mette -nej nej, for når hunden er gammel nok til avl, så vil den jo allerede vise symptomer, hvis den har HD. SÅ hvad skal vi med en dyrlæge
    (øv osse altså, det var sgu lige 1500 ud af vinduet der til tests for div før avl... Havde jeg da bare vidst dette forinden *suk*)

• #12   17. maj 2009 Mette: Næste gang kigger jeg på den for det halve - deal??

• #13   17. maj 2009 Hov... Michelle selvfølgelig!

• #14   17. maj 2009 Maj-Britt.

Jeg skal have Kaido fotgraferet iår (SELVOM hun aldrig skal have hvalpe), så jeg er med på dit hold over "dyrlægekontrolleret HD/AD undersøgelse uden røntgen"!!!!!!

• #15   17. maj 2009 Ok så - føler virkeli jeg har spildt mine penge her. Tænk lige på alt det jeg havde kunnet købe for de penge altså... Iiiih

• #16   17. maj 2009 Altså jeg forestiller mig jo at det er lidt som når man undersøger heste. Lige løbe engang frem og tilbage med hunden på fast underlag -halter den ikke, så er den i vinkel;o)

• #17   17. maj 2009 Jeg er helt enig med jer allesammen.
    Uanset om det er en blanding eller tavlehund, så skal den sku da selvfølgelig testes for arvelige sygdomme!
    Hvis der kommer et tidspunkt hvor jeg beslutter mig at avle et kuld hvalpe på Freyja (blanding), vil jeg da helt naturligt få hende tjekket. Hvis der så er noget galt med hofte/albue osv, kunne jeg aldrig drømme om at lægge hvalpe i hende. Kan i det hele taget slet ikke fatte dem, som faktisk har lyst til at avle på hunde uden at få dem tjekket, velvidende at det måske er syge hunde der kommer ud af det, som kun har en smertefuld fremtid i møde.
    Jeg vil næsten ønske at det blev lovpligtigt, men det er selvfølgelig næsten umuligt.

• #19   17. maj 2009 Jeg er fuldstændig enig - men TIL GENGÆLD er jeg ikke enig i at kun tavle-hunde må få hvalpe, hvilket mange synes - jeg synes bare det vigtigste er at de hunde der "avles" på er sunde både fysisk og mentalt og desuden passer nogenlunde sammen så der ikke kommer usunde hvalpe ud af det. Jeg vil meget gerne have et enkelt kuld hvalpe på min hund EN gang i hendes levetid hvorefter hun skal steriliseres. Men har selvfølgelig heller ikke tænkt mig at lave en hvalpefabrik og vil virkelig have undersøgt min og en evt. hanhund grundigt før det bliver overvejet.

• #20   17. maj 2009 Lise -om ikke andet kan man jo vende den sådan her: Jeg er som opdrætter ifølge købeloven erstatningspligtig i tilfælde af arvelige sygdomme der viser sig indenfor de første 2 år.

Købeloven gælder OSSE selvom man er privat (omend man i høj grad kan skrive sig udenom den når man er privat, men de færreste laver jo kontrakt på blandinger, og så gælder købeloven altså)

-så om ikke andet så må man da tænke på sin pengepung før man laver et kuld HD-hvalpe.

• #22   17. maj 2009 *velvidende at det måske er syge hunde der kommer ud af det, som kun har en smertefuld fremtid i møde. *

HELT ærligt?? Det virker som om folk er fløjtende ligeglade med det ind imellem..... Bare deres tæve, som så inderligt har "brug for det" får nogle hvalpe. Og kan man så tjene på dem er det jo bare SUPER!!!

• #23   17. maj 2009 Theo -spild af penge er det. Hvis ike han viser symptomer, så har han det ikke BASTA...

Så spar du de penge, og køb noget mere fornuftigt for dem ;o)

• #24   17. maj 2009 * Theo's slave *

Jeg har skrevet under på en kontrakt, da jeg købte Kaido. Her forpligter jeg mig til at få hende HD, AD og øjenundersøgt. Uagtet om jeg skal avle på hende eller ej. Og det skal jeg IKKE!!!

• #25   17. maj 2009 Jamen ingen problemer. Jeg kigger på hundene for 750 kr. pr. hund og så er den i vinkel! HD kan altid ses, så der skulle ikke være problemer i det!

... Jesus...

• #27   17. maj 2009 Michelle - Helt enig.
    Det er også derfor jeg altid råder folk der vil købe hund uanset race, at få en købskontrakt, i tilfælde af sygdom.

• #29   17. maj 2009 * Theo's slave *

Jeps.......Hun skal også "godkende" en eventuel hanhund, hvis man finder ud af at man vil parre. Og hun vil hellere end gerne være behjælpelig med at finde en egnet hanhund. Det bliver jo så ikke noget, jeg skal tage stilling til:-)

• #30   17. maj 2009 Maj-Britt: hov ja, der er da lige en hanhund som passer til kriterierne... nemlig ingen kriterier.... perfekt!!! Og han kan HELT sikkert få sig et godt tilbud!!

Dette har INTET med tavle eller blandinger at gøre...
    jeg vil ikke gå ind i diskutionen om, om det har betydning for hvalpenes sundhed at anerne er blevet tjekket.

Men helt ærlig, selvom det er blandingshunde, skal man så i det mindste ikke have gjort sig klart hvad man vil med kuldet??? Hvilke egenskaber man vil prøve at fremavle? Derfor hvilken hanhund man søger? Dette gælder både fysisk og psykisk! Skal man ikke i det mindste tjekke forældrene???
    Jer med blandninger, er I ikke enige i det eller hvad??

Er I ikke enige i, at der er stor forskel på HVORDAN man avler, også indenfor blandninger?
    Det gælder jo også stamtavlehunde!! Der er også stor forskel!
    Også indenfor den enkelte klub!

Dette handler virkelig om, at det for mig er et klassisk eksempel på uigennemtænkt avl.
    Det var INTET formål med kuldet overhovedet!!
    Der er intet bud på markedet efter sådanne hunde.
    Tæven har ikke just et behov.
    Hvalpene kan ikke være sikre på et hjem efter 8 uger og heller ikke være sikre på en ordentlig "screening" efter hjem, da efterspørgslen ikke er så stor.
    Og med den mangel på forundersøgelser, er oddsene ikke gode for hverken hvalpene eller hvalpekøberne.

• #31   17. maj 2009 Der kommer også krav til mine hvalpe om, at de skal hjertescannes - avl eller ej!

• #32   17. maj 2009 Miss: Der er sikkert snart sommer-tilbud på ham ;o)

• #33   17. maj 2009 Hvis man ikke vil opnå noget (der gavner hunden som art/race) Ved at avle er der ingen grund til det efter min mening!

• #34   17. maj 2009 Hvis man så ikke mener at grundlaget skal være racens udvikling og sundhed som helhed der skal være grundlaget for avl, skal det så i det mindste ikke ligge nogle planer bag det enkelte kuld og de kommene købere???

• #35   17. maj 2009 Miss FC: Er helt enig - jeg tror for det første ikke at min lille hund vil få mange hvalpe og derudover er jeg sikker på det er en blanding der er nem at komme af med, jeg vil ikke tjene penge på dem, det skal bare løbe rundt, men vil gerne beholde en hvalp selv og synes det er en skøn blanding jeg har og har tænkt mig hvalpene også skal være i den retning. Men foreløbig er hun stadig kun hvalp så pt er det slet ikke relevant, men drømme lidt kan man jo altid smiley

Mente også bare at hundene ligemeget hvad må komme først, og selvfølgelig skal man også have overvejet om man kan komme af med hvalpene bagefter og om man "skaber" sunde hvalpe i sidste ende.

• #36   17. maj 2009 nej hvor et stort øv... Bonzo er altså også tjekket i hoved og røv ved dyrlægen .. og til ug med stort plus... og så er han kastereret..øv øv ham kunne jeg da lige ha tjent nogle penge på ved nogle kuld "ups hvalpe" gu ved hvilken tæve jeg skulle ha valgt.. for at gøre rundkørslen total... (håber i kan høre ironien) for nej gu vil jeg ikke avle på en hund uden stamtavle..vi har NOK blandinger... og ja det høre i her fra en som selv har en blanding..den blev købt af den grund at jeg simpelthen ikke kunne holde ud at se en som ikke kunne håndtere en arbejdshund.. men nej .. jeg skal ikke ha flere blandinger nu... og ja på onsdag er jeg medlem af tavleklubben... da jeg får min nye hvalp hjem.. En total ægte border collie han med DKK papir.. og nej han får aldrig lov at hoppe på noget uden tavle /(han får slet ikke lov at hoppe på noget før han er avlsgodkendt.. )

• #37   17. maj 2009 og kun på ægte border som er tjekket ... glemte jeg at skrive...

• #39   17. maj 2009 Du må gerne låne reiki -men det er altså til dobbelt pris, for han har jo prøvet det en gang før, og erfaring er altså noget man skal betale for.
    -og så skal jeg osse på ferie til sommer jo...

• #40   17. maj 2009 for at være helt fair, så tror jeg egentlig ikke, at ham her han var ude efter penge....
    det var det slet ikke en populær blandning nok til at han kunne...
    han vil ikke kunne sælge de der hvalpe for mere end lige til at tjene vaccinationen, maden m.m. ind.

Det her eksempel, det er ren og skær dumhed... ikke andet...
    tror virkelig ikke det var for penge...

jeg tror det var kedsomhed, lysten til at holde en hvalp i hånden...
    hmm... ja, og så har jeg ikke flere grunde.
    Men det tror jeg.

• #41   17. maj 2009 Du kan jo evt, bare gå en tur med din løbske tæve løs i en hundeskov og få dig en ups-parring med den første og bedste ;o)

• #42   17. maj 2009 LOOOOOOOOOOOOOOOOOL !!!!

Kommentér på:
omkring ugennemtænkt avl

Annonce