{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.623 visninger | Oprettet:

Undgå pasgang.. Hvordan? {{forumTopicSubject}}

Freja har en skævhed i bækkenet pga. en gammel uopdaget skade. Den blev opdaget ved et tilfælde ifm. besøg hos anden dyrlæge og vi har været til kiropraktor med hende...

Hun blev rettet/knækket på plads og skal nu helst ikke gå pasgang mere. Problemet er bare, at hun ALTID går pasgang, når hun er i snor. Hun slår over i pasgang så snart hun tilpasser sin fart til mig.

Er der nogen der har en smart måde, at undgå denne gangart....???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undgå pasgang.. Hvordan?
  • #1   28. apr 2009 Min venindes Boxerbl.. Gør det også... Følger lige med...

• #2   28. apr 2009 Din hund går pas fordi det kræver mindre af den end trav.
    Jeg går ud fra du skal holde den i trav for at støtte den i opbygningen af muskulatur de rigtige steder.
    Hvis dit tempo indbyder til pasgang må du ændre dit tempo, men det du ellers kan gøre er at cykle nogle korte ture med hunden.
    Lad hunden komme i gallop og sæt så tempoet ned, langt de fleste gange vil hunden så lande i trav. Gør den ikke må du forsøge igen.

• #3   28. apr 2009 Mie: Forklaringen fra kiropraktoren er, at hun bruger sin muskulatur forkert og bliver mere skæv i ryggen af det. Jeg har varieret tempo helt vildt de sidste 3 uger, men når jeg sætter tempo op, så går hun da bare lidt hurtigere i pasgang... ;o)

Jeg har da også tænkt på, at jeg bare kunne løbe eller cykle med hende, men jeg synes jo også, at hun skal have lov til, at "læse dagens avis". Og det kan hun jo ikke med 8 - 10 km/t... ;o)

• #4   28. apr 2009 Nej det kan hun ikke, men du er nød til at bruge noget tid på at træne muskulaturen op, hvor hun tvinges til at bruge ryggen rigtigt.

Og det gør du ved at cykle som beskrevet før. Så kan hun få snuseture ved siden af, her skal du nok bare gå så langsomt som muligt så.

Jo mere målrettet træning du putter ind i løbet af ugen, jo hurtigere vil hun ændre gang på snuseturene (hvis hun ellers er til at ændre).

• #5   28. apr 2009 Jeg ville finde den nærmeste waterwalker og komme i gang med noget træning af muskulaturen helt generelt.

Walterwalking er skånsomt, men tvinger hunden til at bruges in krop rigtigt....

• #6   28. apr 2009 Mie: det er selvfølgelig rigtigt... Håber da bestemt hun er til at ændre. Vi har ændret så mange andre ting gennem skift til BARF, så det ville være helt vildt ærgeligt, hvis det her "lille" problem spænder ben for det hele...

CH: Lyder som en god idé... Tror nu hellere jeg vil cykle og svømme med hende, men det er selvfølgelig ikke lige så kontrolleret som water walker.

• #7   28. apr 2009 Trine, nej, både cykling og svømning belaster på en anden måde. Med cykling har hunden også mulighed for at gøre tingene forkert. Tildels også i svømning, hvorimod i waterwalkeren bliver den nødt til at gøre det rigtigt.
    Samtidig er der modstand på bevægelserne, så der er fuld skrue på muskeldannelsen for præcis de muskler, der skal bruges i skridt og i trav.

Men det giver jo sig selv, at man skal være villig til at betale for hundens genoptræning og velvære ;o)

• #8   28. apr 2009 Et lille tip kunne være hver gang hun gør det, så ryk forsigtigt i snoren og få hende ud af pasgangen, da hun jo åbenbart kompensere den vej rundt

• #9   28. apr 2009 er rørende enig med Mie...det er dig der skal ændre tempo og få hunden til at tilpasse sin gang sådan at du tvinger hende i trav....

Bullmastiff'en er en race som også let falder i pasgang når den er i vækstfasen, og der er det virkelig vigtigt at man får vanen ud af den......jeg plejer enten at stoppe mine helt, bede dem stå...og så starter vi i løb igen så den kommer rigtigt ind i trav igen...-går hunden i forvejen pas kan det være svært bare at sætte tempo'et op for så løber den nemli bare hurtigere i pas......når det er øvet mere ind på den at det altså er gangen jeg hentyder til hver gang vi stopper, så er det nemt bare at sætte tempo'et op når den går pasgang.....................jeg skal ikke løbe voldsomt stærkt for at få dem ud af pas og i trav...egentlig lundter jeg bare ved siden af dem, så det kræver ikke det store af mig heller...G*.......

får hun regelmæssigt massage og kommer til kiropraktor?

• #10   28. apr 2009 Luna pasganger også.. og der skal jeg op og cykle eller løbe temmelig stærkt for at få hende ud af det.. Og det er kompensation..

Det hjælper med waterwalk, som vi går til pt en gang om ugen.. Det giver muskulatur og jeg kan se det hjælper.. hun traver lidt mere end normalt..

• #11   28. apr 2009 Nu spørger jeg måske dumt, men er det kun skidt for din hund fordi hun har en skade, eller er det generelt skidt for hunde at gå pasgang?

• #12   28. apr 2009 Tja -Reiki passer lystigt afsted derudaf og har alle dage gjort det, hvis der skal gåes i langsomt tempo. Han kan slet ikke gå "rigtigt" hvis det skal fåregå i langsomt tempo (og det er altså ikke fordi han fejler noget).

-hos mig ville løsningen være gåture i rask tempo, eller evt cykle i ikke alt for hurtigt tempo.

For muskelopbygning kunne waterwalk være super.

• #13   28. apr 2009 Tusind tak for svar allesammen... Kan se, at jeg nok er nødt til, at skal gribe dybt i lommen igen igen. Men hvad gør vi ikke for de "køtere"...;o)

Anja: Som jeg forstår det, er det generelt skidt for hunde at bevæge sig for meget i pasgang...

Jeanette: Hvad gør du så, når I skal gå tur (uden for vand)???

• #14   28. apr 2009 Waterwalk har ikke hjulpet Fie ud af pasgangen.....

Dyrlæge og kiropraktor mener det er en tillagt vane når hun begynder at blive træt

• #15   28. apr 2009 Jeg har lagt mærke til at når Luna går i græs, så sætter hun for det meste i trav, så jeg sørger for at vi går meget i græs

Det behøver ikke være højt.. Bare en græsrabat er nok.

Og som René siger, så er det en tillagt vane og Luna gør det også mere tydeligt, når hun er træt..

Vi går til massage med Luna.. vi er nede på en gang hver 3. uge nu.. Men i lang tid gik vi en gang om ugen eller hver 2. uge..

Jeg ved heller ikke om waterwalkeren hjælper direkte på pasgangen, men det giver damen muskler:-)

• #16   28. apr 2009 Er faktisk lige kommet hjem fra skoven, hvor jeg lagde mærke til, at hun ikke går pasgang, når vi går udenfor stierne, så vores gå ture må jo bare foregår der fremover... Og/eller med mig i hæsblæsende powerwalk gennem byen... ;o)

• #17   28. apr 2009 Hehe ja, god fornøjelse:-)

• #18   29. apr 2009 Det er lidt problematisk at slå det hen som en vane, når en hund går pasgang, synes jeg.
    Der er selvfølgelig nogen, der er racemæssigt disponeret, men hos andre hunde, der er travere af natur, er det ofte et signal om smerte. Så medmindre man kan garantere for, at hunden er 100% smertedækket, så vil jeg vove den påstand, at det er det, der fastholder pasgangen mere end vanen.
    Det betaler sig jo ikke for kroppen at gå pasgang, det er almindelig skridt/trav, der er naturligt for kroppen.

• #19   29. apr 2009 Trine, og andre,
    hvorfor er det skidt for hunden at gå i pasgang?
    Min hund har stort set altid gået pasgang, uanset hvad hun går på...
    Siden hun var helt lille..

Jeg gennemtjekker stort set hele hendes krop hver aften, og hun har på intet tidspunkt virket til at have ondt nogle steder. Selvom hun dog ikke er glad for at trille om på ryggen, generelt, men det tolker jeg som usikkerhed og ikke smerte, for under leg ligger hun tit på ryggen..

Er det noget jeg skal tage op med min dyrlæge?

Og Trine, undskyld at jeg spammer din tråd..

• #20   29. apr 2009 CH, kan godt være du synes det, men det er nu hvad flere forskellige dyrlæge og kiropraktorere er kommet frem til.....

Kommentér på:
Undgå pasgang.. Hvordan?

Annonce