{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.152 visninger | Oprettet:

Erfaring med hoftedysplasi?? {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der har erfaring med hoftedysplasi hos hunde? Og som evt kan fortælle lidt om dem. Vi har en amerikansk bulldog som skal tjekkes for det på torsdag.

Han halter meget, og kan næsten ikke komme op og stå, det kommer når han har løbet eller bevæget sig meget.

Han støtter stort set ikke på sit venstre bagben og bukker det helst ikke. Han virker heldigvis ikke smerte påvirket af det, mere psykisk påvirket.

Håber der er nogle der kan fortælle mig lidt om hvordan det er at have en hund med hoftedyplasi og hvilke håb der er forude hvis det er hans skæbne.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med hoftedysplasi??
  • #1   27. apr 2009 Ved der er en Gruppe her inde hvor deres hunde har HD men kan ikke huske hvad GRUPPEN HEDDER

• #2   27. apr 2009 Hvis han halter så voldsomt, så har han også rigtig ondt. Så skal i nok beslutte på forhånd hvor langt i vil gå for ham, og hvornår det er tid til at sige farvel.

Jeg valgte at jeg ikke ønskede en hund der levede på smertestillende (det ville ikke være fair over for ham), og måtte derfor sige farvel i december.

Der er forskellige muligheder, så som at få lagt guld ind i hoften (der er ikke særlige gode odds), få indopereret en ny hofte ( hunden skal holdes i ro i ½ år per hofte) eller at lade hunden være på smertestillende.. (det er nok også andre, men jeg kan ikke lige huske andet).

Held og lykke med det.

• #3   27. apr 2009 Har i fået undersøgt om det kunne være et sprængt korsbånd ? Vores hund sprang sit korsbånd her for ca. ½ års tid siden og hun havde nøjagtig de samme symptomer som du beskriver.

• #4   27. apr 2009 Rilou - Uden vi tør snakke om det, så ved jeg det ligger i vores tanker at vi måske skal sige farvel.

Men det kommer jo kun når han har bevæget sig meget, jeg ved at om nogle dage er det væk. Og så kan man intet mærke eller se på ham.

• #5   27. apr 2009 Annette - Nej det har vi ikke, men kom smerten også kun når jeres hund havde bevæget sig meget?

For vi har set han har haltet et par gange før efter leg, men syntes det er meget slemt i dag. Derfor vi nu vil have ham undersøgt.

Dog blev han undersøgt for HD da han var hvalp, og der kunne de intet se. Der blev han undersøgt fordi han går meget stift på bagbenene, men vi fik den forklaring at det er fordi hans muskler er meget store.

• #6   27. apr 2009 Susanne - Okay. ???

• #7   27. apr 2009 Taget fra netdyredoktor:

Hunde, som halter, har ondt
    ”Min hund halter- men jeg tror ikke den har ondt”. Sådan lyder det ofte på de danske dyreklinikker landet over. For selvom hundene er stivbennede eller trækker på det ene ben, tror ejeren paradoksalt nok ikke, at den har ondt. Årsagen skal muligvis findes i hundens urinstinkter: Den vil forsøge at skjule smerten, så flokken ikke opfatter den som svag og dermed vil udstøde den. Hunden kompenserer altså for smerterne, så vi mennesker ikke afviser den. Og det resulterer i, at vi fejltolker dens signaler. De fleste ejere overraskes positivt over smertestillende medicins effekt. Det bliver på en måde til omvendt bevisførelse: Hvis medicinen hjælper, har hunden haft ondt!

Det er bestemt ikke en dødsdom, der findes mange gode metoder til lindring, det er bare med at finde det rigtige til jeres hund, selfølgelig alt efter i hvilken grad den har det.

• #9   27. apr 2009 Nu ved jeg godt at en hund halter når den har ondt, og hvorfor de ikke viser tegn på smerte.

Jeg ville bare frem til at han ikke virkede så påvirket af det som jeg kunne havde frygtet, og at han stadig er glad og "legesyg".

• #10   27. apr 2009 Marianne - Ja ved at svømning kan være god træning, dog slet ikke en mulighed for ham, da han er virkelig vandskræk.

• #11   27. apr 2009 Kan i mon ikke få udleveret noget smertestillende med det samme så han ikke skal gå og have ondt til i kommer til dyrlægen? Det generer mig lidt at hunden skal gå og halte så længe uden at der gøres noget ved det, for ja halten = smerte

• #12   27. apr 2009 Søster McFluff - Hmm tjo måske. Det snakkede de faktisk slet ikke om.

• #13   27. apr 2009 Og med de mener jeg min mand og dyrlægen.

• #14   27. apr 2009 Mange hunde er lidt vandskræk, men de fleste skal bare have et lille skub smiley

Susanne. Hvad så hvis en hvalp får konstanteret E-hofter?
    Var det til mig eller....?

• #16   27. apr 2009 Hehe vi har prøvet at give ham et lille skub og lokke ham lidt, men det var ikke nogen succes.

• #17   27. apr 2009 Hvordan er den undersøgt for HD som hvalp? Hunden skal helst være over 12 mrd for at give et "rigtigt" resultat.

• #18   27. apr 2009 Mia: Carla haltede hele tiden, hun kom så til dyrlægen dagen efter hun begyndte at halte. Hvis han kun halter efter leg, tror jeg ikke det kan være korsbåndet. Held og lykke med ham.

• #19   27. apr 2009 Rilou - Ved røngten fotografering. Han var vist ikke over 12 mdr, kan ikke huske hvor gammel han var.

Annette - Tusind takk, krydser fingre for det bedste... ;o)

• #20   27. apr 2009 hej vores zeus har HD grad E med slidgigt på venstre hofte og grad D på højre. Vil bare sige at selvom det viser sig at din hund har HD så er aflivning altså IKKE eneste løsning. der findes mange former for behandlinger/operationer. Vores Zeus har lige gennemgået den hvor dyrlægen fjerner lårbenshovedet så nu går han ved hjælp af musklerne på venstre ben. han er stadig i genoptræning men alt ser meget lovende ud og han har ikke nær de smerter som inden operationen. det er nu 3½ uger siden han blev operet

• #21   27. apr 2009 og tro mig DE HAR SMERTER! hvis det er svær HD og de halter. Vores Zeus viste ingen tegn før 14 dage før dyrlægen undersøgte ham. og til trods for det har han haft smerter, blot skjult dem og lært at gå så de var mindst mulig generende.

• #22   27. apr 2009 Maria - Hvilke tegn viste jeres og var han påvirket af det til daglig?

• #23   27. apr 2009 han begyndte at knurre af børnene når de nærmede sig og haltede lidt- vi troede at det var en forstuvning, men da det stadig var et problem efter knap 14 dage tog vi til dyrlægen han lavede røngten og vi fik os noget af et chok da vi fik at vide at han havde HD han er næsten 5 år og har ALDRIG haltet før, så det kom helt bag på os at det var så slemt. Vi tog hjem med smertestillende fra dyrlægen til vi havde besluttet os til hvilken løsning vi ville vælge. For zeus var der 3 muligheder sagde dyrlægen operationen(ville han klart anbefale), smertestillende resten af livet eller aflivning (ikke en mulighed for os) vi valgte efter godt og vel en måned at få en tid til operaationen fordi hans smerter krævede smertestillende hver dag og jo længere tid vi ventede med operationen jo ringere ville hans chancer blive. jeg er i dag meget glad for vores valg

• #24   27. apr 2009 Okay, så langt er vi heldigvis slet ikke. Kan høre at jeres har været slemmere end det vores har nu. Håber virkelig på det bedste på torsdag.

• Lene G
    Lene G Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 60
    #25   28. apr 2009 Har også prøvet det samme og det var korsbåndet. Det kunne også være en skævhed i ryggen eller gigt. Der er mange muligheder, og dyrlægerne er ikke altid enige desværre.

• Susanne R
    Susanne R Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #26   17. aug 2015 Hvilken smertestillende medicin er der givet til hoftedysplasi ?

Kommentér på:
Erfaring med hoftedysplasi??

Annonce