kupering og udstilling. kupering og udstilling.
Jeg var på udstilling i Hedensted sidste weekend og her så jeg en amstaf med kuperet øre var blevet bedst i rece, troede ikke man kunne udstille øre og hale kuperet hund i DK.
Hvordan er reglerne i forhold til udstillinger i DKK?
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
Men bortset fra de 5 racer, kan ingen halekuperede hunde udstilles i DK uanset hvor de er født
Ørekuperede hunde skal blot være født (og kuperet) i et land hvor dette er lovligt. Er de det, kan de osse udstilles i DK.
-men jeg tror bare det er et spørgsmål om tid, før det er slut. Så vidt jeg husker har man i sverige helt forbud mod udstilling af kuperede hunde
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
mar 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 896
Forstår egentlig ikke hvor for de må udstilles med det, når det nu ikke er tilfældet med halekuperinger...
jan 2007
Du skal jo have papirer fra dyrlægen i det land hvor den er kuperet
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
DTK havde samme regel, men den har de fjernet netop fordi det var dobbeltmoralsk
sep 2005
Følger: 96 Følgere: 95 Hunde: 6 Emner: 755 Svar: 7.164
Så længe hundener født og kuperet i et land hvor det er lovligt må den udstilles i DK ..der kommer nok inden længe et forbud, det har de snakket om et stykke tid nu ..
Krumme - Ja det er faktisk noget mærkeligt noget .
DTK ville heller ikke vise dem, men de har vendt sig og nu må de igen vises i deres blade ..
"De uddeler jo rask væk BIS og BIR til dem" - Nej det gør dommerne og ikke DKK som ikke vil vise dem i deres blad ..
jan 2007
Derudover mener jeg egentlig at så læge man må udstille dem, så skal de have samme bedømmelse som alle andre.
-at de så ikke må vises i bladet er jo lidt mystisk. Endten er de jo accepteret, eller osse er de ikke
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
de er jo lovlig i Danmark og har da betalt lige så meget i indskud som alle andre der udstiller
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.518
Det er vel helt fair at man starter i det små, og forsøger at vende folk væk fra de kuperede hunde. Det har en signalværdi at man ikke ønsker at vise kuperede hunde i bladet.
Hvis DKK i stedet fra den ene dag til den anden havde trukket et totalt forbud ned over ørerne på udstillerene, tror jeg det havde skabt langt mere spektakkel.
Nu har folk en årrække været bevidste om at hverken ører- eller halekupering er velset, og en gang i 2010 eller 2011 vil forbudet mod udstilling af ørerkuperede hunde givet træde i kraft.
Selvom man køber sin hvalp i udlandet, har man mulighed for at fravælge en kupering. Så det vil udelukkende være de udenlandske udstillere, fra de få lande hvor kupering stadig er lovligt, der vil blive udelukket fra de danske udstillinger i fremtiden.
Men indtil da så udstilles og præmieres kuperede hunde selvfølgelig på lige linie med de ikke kuperede, at foreslå at dommeren skal have besked på andet er da helt ude i hampen og vist ikke helt gennemtænkt.
sep 2007
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.518
Er det ikke netop rimeligt at forsøge at tilgodese hundenes velfærd, samtidig med at man lempeligt leder opdrættere og udstillere på rette vej, ved at indføre et så lille tiltag som ikke at vise kuperede hunde i klubbladet.
Det er efterhånden en del år siden den beslutning blev taget, folk der importerer kuperede hunde ved på forhånd, at disse ikke vil blive vist i "HUNDEN". Hverken ifm. udstillingsresultater eller på tilsendte billeder.
sep 2007
Ville da meget hellere have at DKK gik ind for at hjælpe os medlemmer, bl.a. med at skaffe os fordele, eller tilbyde os reele ting som kan være med til at fremme opdræt med stambøger !
Men nej DKK har mere travlt med at øge gebyrer og krav til stambogsførte hunde ! dermed skal der være sagt at jeg har INTET imod sygdomsbekæmpelse i racer men at DKK går ud og giver 300,000 .kr til forskning af kræft hos hunde er i mine øjne grotesk. Jeg mener at de penge kunne være bedre brugt, bl.a på indsamling af diagnoser fra dyrlæger vedr. racer. Vi skal som det er idag indbetale til at starte med 120 kr for en rekvisition til dyrlæge hvis vi skal have undersøgt vores avlsmateriale ! tænk hvis dkk istedet havde brugt de 300,000 til at fjerne det gebyr. De penge vi medlemmer betaler, burde osse arbejde for os medlemmer !
Jeg har en ide om at man kunne osse have brugt de 300,000,-kr til at give alle dyrlæger som stiller en diagnose som er arvelig 50kr for oplysninger om diagnosen, racen og IDnummeret! så kunne DKK hurtigt finde ud af om det var DKK hunde, hvilke racer der led af hvad og hvilke hunde der burde udelukkes fra avl.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
kupering og udstilling.