{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.777 visninger | Oprettet:

Hvordan børster I tænder på hunden? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har to dværgschnauzere, hvor især den ene har meget tandsten. Så jeg prøvede nu at børste deres tænder og det er helt umuligt, selvom min kæreste holder dem samtidigt. Især den ene vil slet ikke tillade det og det er hende, der har mest brug for det.

Hvordan vænner man hundene til tandbørstningen?

Alternativet er jo regelmæssige tandrensninger, men de skal jo i fuld bedøvelse og det er jeg ikke så glad for. Det er jo også billigere i længden, hvis de kunne acceptere tandbørstningen.

Har I nogle gode råd?

På forhånd tak,
Majbritt

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan børster I tænder på hunden?
  • #1   18. apr 2009 Er der meget tandsten, skal det fjernes, før du begynder at børste. Ellers nytter det ikke.
    Jeg foretrækker at få Tezza i narkose med et par år imellem, fremfor at slås med hende om tandbørstning. Et råt ben af og til hjælper.
    Får hunden dåsemad, får den grimme tænder. Der skal være struktur i foderet.

• #2   18. apr 2009 Børster ikke tænder på min hund. Hun ordner det selv da hun får en del dejlige kødben = naturens tandbørste, og hun har de flotteste bisser :o)

Ej jeg tror at det er sådan at mange små racer har brug for lidt hjælp til at holde bisserne rene men det er der nok en del der ved meget mere om dette end mig :o)

Følger lige med. Kunne jo risikere at lære noget :o)

• #3   18. apr 2009 Jamen, de fik renset tænder for mindre end et år siden og nu trænger de til igen. Selvfølgelig ville det være bedst at få dem renset igen og det skal de nok også blive, men derfor kan jeg jo godt prøve med tandbørstningen allerede nu. Men som sagt, det er ikke ligefrem en succes.

De har som regel gnaveben liggende, men måske vi skal give dem endnu flere. De får ofte de små gnaveben, som de forskellige forhandlere reklamerer for er godt for tænderne. De får også det pulver på maden, som skulle forhindre tandsten. De får ikke dåsemad, men Olivers tørkost.

• #4   18. apr 2009 har hørt fra en dyrlæge at man skal tage et stykke gazebind om fingeren og bruge zendium tandpasta.. det er det eneste der hjælper.... mod tandsten og sådan altså..

• #5   18. apr 2009 Majbritt; Jeg kan kun sige Jens Ruhnau som har tanddyreklinikken i Måløv. Jeg har været til et fordrag på hans klinik, hvor han fortalte om tandsten og dens udvikling (hvad der kan ske) hvad man skal gøre osv..
    Han fortalte at dyrelæger kan ikke "fjerne" nok at det tandsten, når hunden har været på klinik og fået fjernet tandsten er de jo flotte, MEN... En dyrelæge kan ikke fjerne tandstenen i "lommen" mellem tanden og tandkødet, derfor kommer det lynene hurtigt igen, og som du skriver, din hund fik dem ordnet fra 1 år siden..
    Så det bedste er at komme hos ham og så at man starter på at børste hundens tænder og det kan han nok fortælle nærmere om.. Men hvis du kan komme til din hunds tænder kan du børste dem..
    Du skal bruge en blød baby tandbørsten og så kan man starte forsigtigt med at børste tænderne mens munden er lukket så man børster ydersiden og når det er tilvænnet kan man gå videre og åbne munden lidt osv..
    Men hvis jeg var dig ville jeg smutte forbi ham og få ham til at lægge de rigtige grundsten for nogle sunde tænder..
    Han fortalte også at man skal passe på med kødben, da MANGE hunde knækker tænder på dem, det er jo hvad han også for ind på klinikken, så det bedste for alle hunderacer er at børste tænderne, men man skal køre det til en vane at foreksemplen at gøre det inden man selv går i seng om aftenen..
    Nu er min den store sheltie 2½ år og hendes tænder er pæne men jeg har også ordnet hendes tænder meget, ved at børste dem og det hjælper! Hvis det skulle gå galt, tager jeg GERNE den lange vej over til Måløv for at få dem ordnet for så er det gjort ordentligt og det kommer ikke så hurtigt igen som hvis det var en alm. dyrelæge der gjorde det..

DEt var så lige en lille roman fra mig..

• #6   18. apr 2009 jeg har lært mine tandbørsten at kende ved at give dem nogen som legetøj -- også gradvist vennet dem til den.. akoya er så glad for sin at den idag er hans farvorit legetøj og han graver den selv frem fra hans legekasse -- også får den lidt tandpasta somme tider også bruger han den jo egentlig selv - tager den et par gange om ugen og giver pasta på også skrupper vi lige bisserne og leger lidt imens..

• #7   18. apr 2009 Sisse;
    Tanddyrelægen sagde at man ikke skal bruge menneske tandpasta da der ikke må være så meget flour i det.. DEt er for skrapt for hunden..

• #8   18. apr 2009 mit største problem er at få dem små nok. må faktisk bruge en ene børste til mennesker til at børste dem med - også har han et par hundetandbørster som legetøj

• #9   18. apr 2009 jeg bruger også hundetanpasta -- den med oksekødssmag --

• #10   18. apr 2009 Hundemutter.. DEt er også godt nok, man må bare ikke bruge menneske tandpasta med flour..

• #11   18. apr 2009 Dyrlæger bruger ultralyd til at fjerne tandsten med. Er de grundig nok, kommer det af.

• #12   18. apr 2009 Har lige fulgt med på sidelinien, har samme problem med især de to af mine.. Den ene er kun 1½ år (cavalier), men har på nogen af tænderne begyndende tandsten.. Jeg har prøvet at starte med tandbørstning, og det gik da rimeligt, men som Doggymom skriver så er det nok en fordel at få dem renset og derefter vedligholde med tandbørstning.. Jeg bruger mine på udstillinger, så det er jo vigtigt det ser pænt ud, men især for hundens skyld sku der helst ikke være tandsten.. Overvejer nu også at få hende i narkose for at få fjernet det.. Nogen der ved hvad sådan noget koster?

• #13   19. apr 2009 Jeg børster aldrig tænder på mine ...... det har jeg aldrig gjort på nogen af mine hunde ..... De får heller aldrig kødben... :O)

Mine får en rå gulerod hver gang de har spist.......det holder deres tænder flotte........og så får de 3-4 gange om ugen et par ...Lever Bites.. ( dem fra Olivers )..... de er meget hårde og renser også deres tænder.

• #15   19. apr 2009 Denne video på youtube viser hvordan man skal børste hundens tænder smiley

http://www.youtube.com/watch?v=l9UWImtEyAw

• #16   19. apr 2009 Hvis det er så voldsomt som det lyder ville jeg først få tandsten fjernet hos dyrlægen, og derefter forebygge, med rigeligt tyggeben (om det er oksehud eller rå ben er ligegyldigt) og så er det vigtigt at hunden ikke får foder uden konsistens, altså ikke opblødt tørfoder eller dåsemad.

• #17   19. apr 2009 har aldrig børstet tænder på nogen af mine hunde, schnauzeren tykker i alt, træstykker, tyggeben, gravhunden, papkasser,osv så han renser vidst sine egne tænder, også har han altid et stort massivt okseben til rådighed, og en gang imellem får de dentastix eller noget andet der burde rense.

• #18   19. apr 2009 Man kan ikke fjerne tandsten ved at børste tænder på sin hund. Der skal ultralyd eller et håndinstrument til:) men man kan selvfølgelig børte for at forhindre der ska komme noget eller komme mere:) -Jeg bruger sådan nogen børster man sætter på fingeren. de er faktisk ret gode.

Kommentér på:
Hvordan børster I tænder på hunden?

Annonce