1.777 visninger
|
Oprettet:
Hvordan børster I tænder på hunden? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har to dværgschnauzere, hvor især den ene har meget tandsten. Så jeg prøvede nu at børste deres tænder og det er helt umuligt, selvom min kæreste holder dem samtidigt. Især den ene vil slet ikke tillade det og det er hende, der har mest brug for det.
Hvordan vænner man hundene til tandbørstningen?
Alternativet er jo regelmæssige tandrensninger, men de skal jo i fuld bedøvelse og det er jeg ikke så glad for. Det er jo også billigere i længden, hvis de kunne acceptere tandbørstningen.
Har I nogle gode råd?
På forhånd tak,
Majbritt
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
Jeg foretrækker at få Tezza i narkose med et par år imellem, fremfor at slås med hende om tandbørstning. Et råt ben af og til hjælper.
Får hunden dåsemad, får den grimme tænder. Der skal være struktur i foderet.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Ej jeg tror at det er sådan at mange små racer har brug for lidt hjælp til at holde bisserne rene men det er der nok en del der ved meget mere om dette end mig :o)
Følger lige med. Kunne jo risikere at lære noget :o)
jan 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 41
De har som regel gnaveben liggende, men måske vi skal give dem endnu flere. De får ofte de små gnaveben, som de forskellige forhandlere reklamerer for er godt for tænderne. De får også det pulver på maden, som skulle forhindre tandsten. De får ikke dåsemad, men Olivers tørkost.
maj 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 57
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.721
Han fortalte at dyrelæger kan ikke "fjerne" nok at det tandsten, når hunden har været på klinik og fået fjernet tandsten er de jo flotte, MEN... En dyrelæge kan ikke fjerne tandstenen i "lommen" mellem tanden og tandkødet, derfor kommer det lynene hurtigt igen, og som du skriver, din hund fik dem ordnet fra 1 år siden..
Så det bedste er at komme hos ham og så at man starter på at børste hundens tænder og det kan han nok fortælle nærmere om.. Men hvis du kan komme til din hunds tænder kan du børste dem..
Du skal bruge en blød baby tandbørsten og så kan man starte forsigtigt med at børste tænderne mens munden er lukket så man børster ydersiden og når det er tilvænnet kan man gå videre og åbne munden lidt osv..
Men hvis jeg var dig ville jeg smutte forbi ham og få ham til at lægge de rigtige grundsten for nogle sunde tænder..
Han fortalte også at man skal passe på med kødben, da MANGE hunde knækker tænder på dem, det er jo hvad han også for ind på klinikken, så det bedste for alle hunderacer er at børste tænderne, men man skal køre det til en vane at foreksemplen at gøre det inden man selv går i seng om aftenen..
Nu er min den store sheltie 2½ år og hendes tænder er pæne men jeg har også ordnet hendes tænder meget, ved at børste dem og det hjælper! Hvis det skulle gå galt, tager jeg GERNE den lange vej over til Måløv for at få dem ordnet for så er det gjort ordentligt og det kommer ikke så hurtigt igen som hvis det var en alm. dyrelæge der gjorde det..
DEt var så lige en lille roman fra mig..
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
dec 2006
Tanddyrelægen sagde at man ikke skal bruge menneske tandpasta da der ikke må være så meget flour i det.. DEt er for skrapt for hunden..
mar 2008
mar 2008
dec 2006
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
feb 2009
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 446
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.992
Mine får en rå gulerod hver gang de har spist.......det holder deres tænder flotte........og så får de 3-4 gange om ugen et par ...Lever Bites.. ( dem fra Olivers )..... de er meget hårde og renser også deres tænder.
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 97
http://www.youtube.com/watch?v=l9UWImtEyAw
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 80 Svar: 898
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 302
Hvordan børster I tænder på hunden?