{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.021 visninger | Oprettet:

at starte hundeopdræt?... {{forumTopicSubject}}

hey.

jeg har længe gået og overvejet at leve en drøm ud jeg har haft længe..

at starte et hundeopdræt..

det jeg drømmer om er at avle pomeranians, som gerne skal have gode linjer osv. så de kan udstilles med flot resultat..

jeg ved godt at det kræver meget arbejde med hvalpe osv. men har tiden til det (jeg er hjemmegående).

ved også at jeg skal have nogle avlsgodkendte hunde til projektet.

jeg har altid været fasineret af racen og har fra første gang jeg så den drømt om at få sådan en. så for et lille års tid siden fik jeg langt om længe min første pomeranian efter lang tids søgen efter den rigtige. og drømmen er selvfølgelig at få flere.

men hvad kræver det at starte opdræt op engang i fremtiden (det er ikke aktuelt lige pt, men da det er en drøm vil jeg jo gerne allerede nu så småt forberede mig på det. læser dagligt både danske og udlandske sider omkring racen osv. og går generelt rigtig meget op i det. min pomeranian er som mit barn for mig indrømmet)...

som sagt er det ikke aktuelt nu, men vil bare gerne høre lidt erfaringer for jer herinde der har et opdræt og avler.

og det skal lige siges, jeg vil absolut IKKE det her for pengenes skyld, det er for ren fornøjelse jeg vil det. at sætte nogle smukke små skabninger til verden og give dem et godt og kærligt hjem, og vide at jeg bringer glæde til folk er en god tanke.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at starte hundeopdræt?...
  • #1   12. apr 2009 Ved ik om det er bedst både at have mor og far?
    Sørge for at det bliver gjort på en ordentligt måde, altså at mor ik får kuld efter kuld (Lyder nu ik til at det er det du vil smiley )

• #2   12. apr 2009 At man har både en tæve og en hanhund er ikke en nødvendighed -men kan/bør alligevel ikke gentage den samme parring i det uendelige.

En god start er at tage DKK's opdrætteruddannelse (og evt osse overbygningen), og at gå i krig med at læse bøger om avl, have en god opdrætter i baghånden er kan "hjælpe dig igang" (her var det jo nærliggende at snakke med den opdrætter du har din hund fra), og at sætte dig godt ind i købeloven, så du ved hvad du har af rettigheder og pligter ifbm salg af hunde.

• #3   12. apr 2009 Enig med Michelle.

Men dog syes jeg ikke det er optimalt at have både hanner og tæver for så syes jeg det er for nemt "bare" at lave en parring uden at 100% objektivt kikke på hundenes egenskaber og hvorvidt de er det bedst mulige match fordi man jo synes begge er super dejlige.

Nu er det jo bare MIN holdning og jeg er sikker på der er masser af opdrættere som vil sige mig imod og jeg mener på ingen måde man er en useriøs opdrætter hvis man har begge dele, bare at jeg tror man godt kan få lidt skyklapper på mht. sine egne hunde.

Derudover synes jeg du skal gå i gang med at tænke over hvilket kennelnav du vil have og så få det ansøgt da det tager lidt tid, det er selvfølgelig ikke en bidende nødvendigting med det samme, men en hyggelig ting hvor man kan dagdrømme lidt smiley

• #4   12. apr 2009 Som regel starter et opdræt med, at man opdager, at man har en rigtig god tæve. Hun er så tæt på standarden, at hun på udstilling aldrig får mindre end excellent.
    Hun består sine prøver og hun er beviseligt gennemsund og rask. D.v.s. hun er undersøgt for alle racerelaterede skavanker og frikendt.
    Derudover har hun et fantastisk temperament, og den næste hund man ønsker for sig selv er afkom efter netop hende.
    Og så begynder man at lede efter den hanhund, der sikrer, at afkommet falder lige så heldigt ud.
    Inden da, har man også kigget på begge hundes familier og sikret sig, st der ikke er uheldige eksemplarer i blandt dem.
    Når det drejer sig om Pomeranian ville jeg undersøge om tæverne er i stand til at føde naturligt, at der i linierne ikke er åbne fontaneller, og at de alle har de tænder de skal have.
    Så vidt så godt! Fra dette drømmekuld beholder man selvfølgelig selv de bedste individer og man har sit fundament....

• #5   12. apr 2009 Det er godt at tale med erfarne mennesker - lærer af dem og deres erfaringer.
    Tage på udstillinger og lære hvordan din type Poms ser ud - igen snakke med folk.

DKK's opdrætteruddannelse er også rigtig god - meld dig ind i specialklubben og se om der er nogle opdrætterseminarer en gang i mellem...

• #6   12. apr 2009 Hej Lisa

Jeg synes det vigtigste er at arbejde i racens interesse som opdrætter.

Hver gang der bliver sat et kuld i verden, skal det være for at forbedre racen, og højne både den fysiske og psykiske standard på den pågældende race.

Hvis der for din race er udarbejdet en RAS (Racespecifik Avls Strategi), så er det en rigtig god ide at læse den nøje igennem. Den vil sætte fokus på en masse raceproblemer samt på de værdier der skal bevares.

Lav en liste over de ting du vil priotere i dit opdræt, og efterlev det efter bedste evne.

Held og lukke
    Sannie

PS: God ide med opdrætteruddannelsen hos DKK

• #7   8. maj 2009 husk altid at springe en løbetid over for tævens skyld

Kommentér på:
at starte hundeopdræt?...

Annonce