{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  to sider af samme sag eller ? ? ?
  • #1   11. apr 2009 Ville ikke mene der noget der hedder hverken muskelhund eller kamphund slår man op i et hunde leksikon går f.eks amstaffen jo ind under terriere.

• #2   11. apr 2009 og laben under retriever, men det gør den ikke til en mindre jagthund.......

• #4   11. apr 2009 Det er lige det jeg mener ! der er blevet sat en "label" på nogle racer/blandinger og dem der hader eller skal oppiske en stemning (læs jurnalister og hundehadere) dem kalder dem KAMP hunde og dem der elsker, træner og avler seriøst på disse hunde kalder dem MUSKEL hunde.
    problemet er sgu ikke racerne/blandingerne men ejerne !

• #5   11. apr 2009 100% enig

• #6   11. apr 2009 IND avl er lig med LINIE avl ! der er bare nogle mennesker der tror at det lyder bedre at kalde det linieavl !
    Mange tror at indavl er feks. far/datter parring mor/søn parring eller søskende parring giver den største inavlskofficient men reelt er det muligt at lave en højere inavlskofficient ved at gentage brugen af en avlsmatador i en stambog så mange gange at den er højere end de ovenstående eksempler. der er bare mange der har fået det galt i halsen og vil kalde denne form linieavl

• #7   11. apr 2009 Ghita..... Hvis man feks har en hanhund som har en bestemt oldefar og man finder en anden hund som også har denne hund i sin ene linie f.eks som farfar vil du så kalde det indavl ?

• #9   11. apr 2009 JA det vil jeg ! begrundelse er at du avler ind i den samme linie !
    Deraf kommer de to ord ind og linie ! ! !

• #10   11. apr 2009 Ghita... Hvis man hele tiden avler ud, ja så bliver det da svære og svære at holde en type og en standard for en race.. jeg vil mene det er en balance gang og man kan ikke være uerfaren og virkelig kende sine linier...

• #11   11. apr 2009 A;h . både ja og nej ! kamp hunde er jo udledt af vogtere og drivere !
    vogtere mod angreb af hus og dyrehold.
    Drivere til at tvinge store husdyr !
    Så reelt er de såkaldte KAMP hunde jo vogtere eller drivere og ingen af de såkaldte kamphunde hører jo til i en gruppe i FCI regi.
    At der så er nogle syge mennesker der har fået den syge ide at lade dem slås imod hinanden er jo en helt anden sag.

• #12   11. apr 2009 Mairanne tag endeligt ikke fejl ! jeg er 100% for ind/linieavl og har selv benyttet mig af det !

• #13   11. apr 2009 Jeg ville mene at kamphunde er dem der er trænet til at slås, torturere og bide i andre hunde. og muskel-hunde bare er et fælles begreb af muskuløse hunde af alle slags.

• #14   11. apr 2009 Muskelhunde og kamp hunde er 2 forskellige ting.
    Indavl og linie avl er også 2 forskellige ting, men dog beslægtet

• #15   11. apr 2009 Lidt ret har du Thomas&Karina R men desværre er det blevet til en stor miskmask i medierne og ingen kan skille de to titler ad ! selv i DKK regi refererer man til både KAMP og MUSKEL hunde på de samme racer/blandinger

• #16   11. apr 2009 Tosaen er avlet og bliver den dag idag også brugt til hundekampe hvilket i mine øjne gør den til en øhh ja kamphund

• #17   11. apr 2009 muskelhund er jo et modeord, det er ikke en bestemt gruppe hunde, og der er ingen der kan sige noget om præcis hvilke hunde der indgår.

maja og jesper l
    nu er bullterrieren ikke den jeg har sat mig mest ind i, men mener ikke at det er en af de racer der er avlet med kamp for øje, mener den er avlet som selskabs hund for engelske "gentle men" men er ikke 100% sikker

• #18   11. apr 2009 Ditte...
    Det riigtigt den avlet til udstilling det var sgu lige en fejl så derfor slettet

• #19   11. apr 2009 Ghita :

Altså jeg mener jo at alle hunde er nogen fantastiske væsner!!
    Men at det er EJERNE der gør hundende til de såkaldte kamphunde.

Jeg kan nemt blive irriteret over at folk kalder muskuløse hunde for kamphunde. ... Nej ikke irriteret.. men nok mere ked af det.. For det er jo hva folk selv gør hundende til.. jah.. kan ikke forstå det.. synes sku at det er synd for hundende at blive sat under samme kategori.

Stod så sent som i dag og snakkede med min veninde om det. (hun har en dejlig dejlig dejlig dreng som er Amstaff) og vi stod næsten og blev sure over det selvom vi har samme mening.

Øv er ked af det ord.. Kamphund.. Baaah

• #20   11. apr 2009 Så vidt jeg ved,er Tosa da i FCI.. Er pit ikke osse det ?

• #21   11. apr 2009 Tosaen er den gamle japanske husvogter, der kan læses om en tosa hund i de gamle skrifter om SHOGUN's

• #22   11. apr 2009 ked af både ordet kamp hund og muskelhund.
    Kan ikke nære mig for at sige at jeg ville da være ked af hvis en gravhund eller en greyhound ikke havde muskler !

• #23   11. apr 2009 Ghita.. Link.. for der hvor jeg læser står der,at den har været brugt til kamp siden 1400 tallet ?

• #24   11. apr 2009 ja til kamp mod indtrængere ! men da indtrængerne også begyndte at tage hunde med til modstand så var det jo oplagt at lade hundene slås istedet for at miste mænd på den konto ! så ja de blev allerede dengang trænet til at angribe de racefæller der passede på de bosteder som skulle besættes !

• #25   11. apr 2009 Ghita.. Så du mener ikke,at det er en kamphund til trods ? Er der andre racer der har samme historie ?

Eller blev de brugt til kamp,før man skabte den oprindelige race.. Hvsi du forstår

• #26   11. apr 2009 Samt har du ikke et link,jeg kan læse smiley

• #27   11. apr 2009 Jeg har ikke en link du kan læse da det er fra gamle skrifter der er i en bog jeg har ! jeg fik bogen som er delvis på engelsk og delvis på japansk af min mand for mange år siden da der gik en serie i tv om det gamle japan. serien pirrede min nysgerrighed om det gamle japan og de fleste af jer herinde har nok på et eller andet tidspunkt nok set James Clavells shogun med Richard Champerlain på tv ! Når jeg kommer op på første sal af mit hus skal jeg se om der er et ÌSBN nr i bogen så du evt. kan købe den, men vil lige advare den er "grov"dyr

• #28   11. apr 2009 Ghita.. tror ikke jeg har set den film... Kan dog na da japansk smiley men vil gerne lure den bog alligevel

Vil hoppe i kassen

• #29   11. apr 2009 de fleste racer har nok en sammenlignlig historik vedr. kamp. de fleste drivende hunde som hyrder har brugt, har i vintersæsonen været brugt til kamp, både som underholdning men så sandeligt osse for at se hvilke der var stærkest og dermed ville blive brugt i avl.
    Mange af de owczarkaer (hyrdehunde) som findes i bjergene fra øst europa og hele vejen igennem rusland til orienten er nogle rimeligt hårdføre hunde som den dag idag bliver anvendt til at beskytte mod tyveri og rovdyrsangreb af husdyrsflokke. Den dag i dag bliver den russiske owczarka udvalgt til avl på dens kampgejst og udholdenhed. Dens ejere er hyrder og mange af dem er stadig både analfabeter og fattige så der gælder det om hvad man kan se, ikke hvad dyreetik i vores lande foreskriver !

• #30   11. apr 2009 Bl.a. Anders Hallgren opererer med racegrupper og han har beskrevet dem således: "Tempel- og selskabhunde, Træk- og slædehunde, Grav- og rottehunde, Kamp- og vagthunde, Landbrugets hunde, Drivende fuglehunde og hunde, der tager stand, Vandhunde og apporterende fuglehunde, Drivende jagthunde, Hurtigt drivende jagthunde - mynder og Stillende jagthunde. Altså en kamphund stammer fra krigshunde, også kaldet dogger, mastiffer og molosser. De er stadig i dag vagthunde, mens en del af de mindre varianter anses for at være kamphunde og ikke hunde for nybegyndere. De bliver ofte aggressive overfor andre hunde og i de forkerte hænder, kan de blive meget problematiske (Forstår du din hund, 2006.)". Jeg kan ikke forstå den modvilje, der er imod ordet kamphund. Det er hvad (det arbejde) denne gruppe bl.a. er avlet til og disse egenskaber ligger fortsat i arvemassen. Så kan man synes, at Anders Hallgren er en klaphat, men han er mig bekendt ikke den eneste, der opererer med disse racegupper.

• #31   12. apr 2009 Kamphund nej nej nej "en kamphund er kun en hund der er trænet til kamp" det er den sang man høre hver gang man siger KAMPHUND!!!!

Så er det ligemeget at den har været brugt i mange generationer til kamp mod andre hunde og dyr for det bliver fornægtet af mange der har disse hunde for lille fido kunne aldrig gøre sådan noget hvis der nu var flere der ville indse at det faktisk var en potentielt farlig hund de gik rundt med så ville der måske ikke ske så mange af de her ulykkelige historier der er i Tv og aviser hele tiden...

Brug snor og sund fornuft så kommer man langt.....

Mvh. jesper

• #32   12. apr 2009 Stine M

Tosa: Kendt siden 1800 tallet, oprindeligt brug Hundekampe.

Hundekampe har altid appeleret til visse mennesker rundt om i verden. I Japan krævede reglerne, at hundene skulle kæmpe i tavshed og uden at vise frygt, og Tosa fulgte reglerene - i kampe på liv eller død. Japanerne slap for at tabe ansigt, ved at europæiske hunde vandt over deres nationale yndlinge. På grund af sine kampinstinkter og sin baggrund er der importforbud mod Tosa i mange lande - heriblandt Danmark.

Andet navn for Tosa: Japansk kamphund.
    højde: 62 - 65
    vægt: 89,5 - 90,5

• #33   12. apr 2009 Ina.. Så langt er jeg med.. det jeg stiller spørgsmål ved,er om den fra start,har været brugt som kamphund og avlet med det ene formål

• #34   12. apr 2009 Der skulle , i mit indlæg stå , at det var den oprindeligt avlet til, man har avlet på de mest aggressive...men egenskaberne ligger stadig i arvemassen. Den er potentielt aggressiv overfor andre hunde, specielt dem af eget køn. Jeg tror det var Theo's mor der på et tidspunkt skrev: Den er loyal og kærlig overfor alt på to ben, men potentielt aggressiv overfor alt på fire. Det er meget rammende og det man bør ha' i baghovedet når man anskaffer sådan en race.

Jeg siger det lige igen...
    Hatten af for de ejere, der anerkender de dunkle sider, som deres skønne hunde også kan indeholde...det kunne mange lære meget af...respekt for hunden og for omverden og ja, sund fornuft og snor er vejen frem;))

• #35   12. apr 2009 Stine M
    jeg vil mene når der står oprindeligt brug: Kamp-hunde at det er det de er avlet til?

• #36   12. apr 2009 Stine M

Tosa: Racen kommer fra Tosa i Kochidistriktet i Japan og er resultatet af krydsningen mellem Akita og importerede racer som sankt bernhardshund, bulldog, mastiff, grand danoirs og andre.

Disse Mastiff hunde som blev brugt i oprindelsen af Tosa blev før år 2200 F.V.T , til krigsvåben, da de millitærstrateger så hundenes muligheder. Mens de beskyttede dyreflokke og ejendom som flyttede sig med hæren, efterlignede de villigt deres herre aggressive taktik. Disse massive hunde spredte sig til sportsarenaerne først som kamphunde mod andre dyr, derefter i kampe hund mod hund.

• #37   12. apr 2009 Ina.. Tak.. der var det jeg søgte smiley

Kommentér på:
to sider af samme sag eller ? ? ?

Annonce