637 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Råd og vejl. til hvalpe-novice?? :o) Råd og vejl. til hvalpe-novice?? :o)

Hej med jer.

Vi skal hente vores super skønne Japanske spids-hvalp om 11 dage, og jeg har det næsten som om jeg er gravid og venter en baby :-)))

Vi har aldrig haft hund før, kun da jeg var barn og det var hos min far som jeg så hveranden weekend. Så jeg
er totalt blank hvad ALT angår.

Jeg har læst en del på nettet, men savner noget "fra den virkelige verden" :o)

Det jeg i første omgang gerne vil spørge om er:

* Hvordan "pottetræner" man?

* Hvordan vælger man hvor den skal sove, og vil det være det sted den skal sove resten af livet man skal vælge fra dag et?

* Hvordan træner man den i at være alene nogle timer?

* Vil det være muligt - og i så fald hvordan - at træne den i at komme med mig på arbejde? Jeg er konsulent, og vil gerne have den med i bilen. I hvert fald i starten. Eller er det helt langt ude?

* Hvad skal den have at spise?

* Hvad gør man i starten?

* Hvordan aktivere man den?

* Og så til sidst, en indkøbsliste til ting jeg SKAL have før den ankommer, og ting der ville være en god idé at have.

Takker for jeres tålmodighed, jeg vil bare gerne gøre det rigtigt og sørge for at vi alle får en super start på vores liv sammen smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råd og vejl. til hvalpe-novice?? :o)
  • #1   29. mar 2009 1. potte træning hunden skal ud hver gang den har sovet eller spist lige i starten og så ros den gerne godbider når den besørger uden for. og læg mærke til om den gør tegn, ikke skælde ud hvis den tisser inden for tag den i det og så bare uden for med den..
    2 mad: snak med opdrætter af hunden find ud af hvad de fodre med. få gerne en start pakke med. hvis det er et foder hunden og du er tilfreds med så fortsæt med det. ellers er der mange mærker hundefoder så ned i dyre butikken eller til dyrlægen og se hvad der er...
    3: aktivering: små gå ture, og legetøj

¤ indkøb: mad/vand skåle, tæppe/kurv, mad, legetøj,(ting den gerne må bide i ) line/ halsbånd(hvis du kender størelsen på halsen)
    det er lige de råd jeg kan hjælpe med....

• #2   29. mar 2009 hvor skal du have hvalp fra?

din opdrætter vil sikkert være behjælpelig med de spørgsmål

men:
    man pottetræner ved at gå med hvalpen ud - hver gang også selvom man har have. når der sker det man gerne vil have der skal ske roser man meget og giver gerne en guf. Det skal være i samme sekundt som dn sætter sig.

når den gør det inde, så overse det og tør op.

når hvalpen har leget, sovet og spist skal den ud. Det er mange gange i løbet af en dag. så hav tøj parat, så du hurtig kan smutte med ud.

De første dage er det en god ide at hvalpen sover lige ved siden af dig, og gerne i en stor kasse.
    den er lige blevet taget fra mor og søskende og vil føle sig utryg, ved siden af din seng, kan du lige stikke en hånd ned og give tryghed
    når den er i kassen pottetræner du også, for hvalpen vil pive når den skal ud.

træn fra 3-4 dag med at være alene hjemme første gang bare udenfor en dør og stå og ganske kort tid og kom ind igen.
    over et par dage kan den tid sættes op.
    selvom du evt tager den med på arbejde, så væn den alligevel til at være alene hjemme.

du kan sagten have den med på arbejde

• #3   29. mar 2009 Tillykke med hvalpen smiley

Alle de første ting har jeg ikke rigtig tid til at svare på, da jeg er på vej ud af døren, men de kan alle sammen læses i diverse hundebøger du kan købe eller låne smiley

Indkøbsliste:

Kartoffelmel er uundværligt, når du har hvalp smiley Når der er sket et uheld, drysses dette vidundermiddel på gulvtæppet, og støvsuges herefter op (vent gerne lidt tid, til det har suget det hele).

Held og lykke med det smiley

• #4   29. mar 2009 mad - du skal give et hvalpefoder af kvalitet. forhåbentlig får du en pose af det den er vant til at spise, så kan du langsomt gå over til et andet produkt, hvis du vil skifte.

den første tid med hvalpen er det vigtigt at der er ro. kun familien de første dage. så den lære hvem dens nye familiemedlemmer er. senere efter de første dage er det en god ide at komme ud og se verden.
    jo mere hvalpen vænner sig til i starten, jo mere sikker en hund vil du får på sigt. det er vigtigt at det er positive oplevelser.

gå ikke lange ture med en hvalpe. en tommelfingerregel siger 2 x hvalpens alder.

det er svært her kort at fortælle dig alt det jeg synes du skal vide.

håber meget du kan snakke med din opdrætter om det. ellers må du kontakte mig efterhånden.

• #5   29. mar 2009 * Hvordan "pottetræner" man?
    - (link fjernet)

* Hvordan vælger man hvor den skal sove, og vil det være det sted den skal sove resten af livet man skal vælge fra dag et?
    - jeg vil foreslå at den sover i en kasse eller et lille indelukke ved siden af jeres seng den første tid, så kan I lige række ned og lægge hånden på den hvis den bliver ked af det og sover I let, vil I vågne når hvalpen er vågen og skal ud.

Når så hvalpen er tryg og kan holde sig om natten, kan I lige så stille begynde at flytte dens kasse/kurv til der hvor I vil have den skal sove. Eller også så beslutter hvalpen sig for at sove et andet sted helt af sig selv (det har begge mine hunde gjort)

* Hvordan træner man den i at være alene nogle timer?
    - Lad være med at træn de første 3 dage efter hvalpen er flyttet ind. Derefter begynder du lige at gå ind og ud af døren i 1-2 sekunder, uden at lave et stort postyr hverken når du går eller når du kommer tilbage. Gør det mange gange om dagen og øg langsomt tiden til 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder, 1 minut, 2 minutter, 3 minutter, 5 minutter, 7 minutter, 10 minutter, 13 minutter, 16 minutter indtil du er nået op på 20 minutter (dette bør foregår over mindst 10-14 dage). Herefter kan du øge tiden meget mere drastisk 30 minutter, 1 time, 1 1/2 time, 2 timer, 4 timer, 6 timer.

Husk at gå så langsomt frem at hvalpen ikke bliver stresset eller ked af det. Når den begynder at skulle være alene i mere end 5 minutter kan du evt. give den en lille godbid lige inden du går. Lad være med at aktivere hvalpen lige inden du skal af sted. Lad den altid få mindst 20 minutter ro inden, så den kan nå at falde ned.

* Vil det være muligt - og i så fald hvordan - at træne den i at komme med mig på arbejde? Jeg er konsulent, og vil gerne have den med i bilen. I hvert fald i starten. Eller er det helt langt ude?
    - Det lyder som en god ide, såfremt du kan holde øje med den på arbejdet og kan tage den ud hver gang den skal tisse. Nogle hvalpe er ikke glade for at køre i bil, så det kommer meget an på hvalpen. Er den skrækslagen for at køre, så ville jeg først vænne den til nogle meget korte køreture og så gradvis øge køretiden. Langt de fleste hvalpe ender med at blive glad for at køre i bil.

* Hvad skal den have at spise?
    Du burde få noget hvalpefoder med fra opdrætter i starten. Du kan så forsætte med dette foder eller skifte til et foder du gerne vil bruge. Skifter du foder skal dette gøres langsomt ved at du blander en lille smule af det nye foder i hvalpens sædvanlige foder og så gradvis øger mængden af nyt foder kontra sædvanlige foder over 3-4 dage.

* Hvad gør man i starten?
    Holder øje med hvalpen hele tiden og tager det stille og roligt. Spørg om hjælp ved opdrætter eller herinde. smiley

* Hvordan aktivere man den?
    Små hvalpe skal kun aktiveres 10 minutter ad gangen. Det kan være trillen med bold, løben rundt ude i haven osv. Hvad hvalpen nu kan lide at lave.

* Og så til sidst, en indkøbsliste til ting jeg SKAL have før den ankommer, og ting der ville være en god idé at have.
    - Vand og madskål, hvalpehalsbånd og evt. hvalpesele, hvalpeline, små bløde godbidder, foder, legetøj, hundeposer, papkasse, gammle brugte T-shirts (til at lægge i hvalpens kasse så den føler sig tryg), køkkenrulle, rodalon (til at vaske med efter uheld), gammel håndklæde til at tørre poter i.

Siden du er helt ny, så ville jeg også foreslå, at I kommer igang på hvalpehold så hurtigt som muligt. Spørg gerne dyrlægen om han kender nogen og om hvornår din hvalp må gå igang (mht. til vaccinationerne).

Held og lykke med den lille ny!

• #6   29. mar 2009 racen er en nem begynderhund

hvis du giver tid og ro til hvalpen, så tror jeg i bliver glade for hinanden.

spørger lige igen. hvor skal du have den fra?

• #7   29. mar 2009 Tusind tak for alle jeres gode svar :o) Jeg vil gerne være så forberedt som muligt. VI har talt om at skulle have hund de sidste 3-4 år, så det er bestemt en ventet begivenhed.

Hvalpen er købt privat og ikke hos en kennel. smiley

• #8   29. mar 2009 jeg har aldrig helt forstået det der med forskellen mellem privat og kennel.

jeg er da begge dele. selvom man ikke har kennelnavn er man da opdrætter under alle omstændigheder.
    det var bare for at vide hvor meget hjælp du kunne forvente at få fra din private opdrætter.

men lige meget med det.

• #10   29. mar 2009 Connie:

Måske svarede jeg forkert :o) Jeg mente at det er en privatperson der har fået hvalpeen enkelt gang før, men ikke en seriøs opdretter. Derfor kan jeg måske ikke forvente den helt store viden. Hvalpen er uden stamtavle smiley

Søren:

Hahahaha... Ej den var sgu for morsomt :o) Men klart også med en realistisk twist også :o)

• #11   29. mar 2009 Til "hvad-er-rart-at-have"-listen vil jeg føje et ordentligt kamera, for hold op hvor er vi ærgerlige over at vi ikke rigtig kunne forevige den allerførste, dejlige tid. Desuden er det smart, når i er flere om det, på forhånd nogenlunde at have afstemt forventningerne; Hvad må/skal hvalpen? Hvad må den ikke? Hvem står op kl. 5 om morgenen når den skal tisse osv.
    Tillykke med den og held og lykke smiley

• #12   29. mar 2009 ved du hvad de fodre med? hvis det er et ordentlig hvalpefoder synes jeg du skal blive ved med det, så få det købt inden hunden kommer hjem.

som sagt må du gerne spørge løbende, det er næsten nemmere end at skulle svare på alle spørgsmålene med det samme. Du er også velkommen til at spørge inde i den gruppe, jeg har inviteret til. Der er jo mange med japansk spids samlet

jeg synes, du skal ringe til dyrlægen og bestille tid til vaccine og undersøgelse, ringe til træningssteder så i hurtig kan komme igang med træning, det er vigtigt både for den og dig. og også rigtig sjovt.

vi er lige startet med Fanny på hvalpekursus. hun er 12 uger, jeg ville gerne være startet før, men måtte vente på næste kursushold

• #13   29. mar 2009 Connie:

Jeg har meldt os på et hvalpekursus der starter den 24. april, og hvalpen er født den 12. februar. SÅ vores vil også være omkring de 12 uger..

Ved ikke om jeg "overreagere" men vil bare så gerne gøre det så godt :o) Det er som sagt en længe ventet familieforøgelse smiley

Jeg har allerede læst rigtig mange tråde i den gruppe for japansk spids :o) Og kommer sikkert til at poste mange indlæg der også.

Tusind tak for info og hjælpsomhed!! smiley Det er meget værdsat..

• #14   29. mar 2009 det er skønt, at være forberedt og det hjælper jeg gerne med.

Kommentér på:
Råd og vejl. til hvalpe-novice?? :o)

Annonce