{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.849 visninger | Oprettet:

INDAVL=Ren Race Hunde=Grotesk!!! {{forumTopicSubject}}

Hej med jer herinde. Har i et stykke tid gået og været oprørt og vred over hundeejere som kun går op i hundens udseende og gøren på en udstilling!! Synes det på tide at der er nogen som protestere og gør noget mod de groteske hundeejere som går op i deres eget udseende med en hund frem for hundens sundhed!
jeg så et program på tv2 dags dato som bekræftede mine tanker og spekulationer ang. rene race hunde! Det jo virkelig en syg verden vi lever i især inden for hundeudstilling og konkurrencer, hundene bliver avlet af enten moren, broeren eller søsteren så potientielle hundeejer kan få fremvist sin syge hund med dets sygdomme af indavl og ikke destomindre så fremavler man dårlige hofter, dårlige rygsøjler, dårlige luftveje og arvelige sygdomme! jeg har selv tre blandings hunde og de er de sundeste i dk. de har ikke deforme udviklinger eller deforme hofter eller kæber eller noget andet dårligt. synes det på tide at fortælle Danmark at skal man hace en hund så skal den være en blanding dvs. en sund og rask hund med lang lan g levetid. JEG ER I MOD RENE RACE HUNDEEJERE SOM GÅR OP I DEM SELV FREM FOR HUNDEN! NU MÅ DET GROTESKE INDAVL STOPPE!! helt ærligt så elsk jeres hund og vis det i stedet. Jeg vil personligt starte kampagner imod RENE RACE HUNDE OG AVL. Jeg vil opsøge og give fordrag jeg vil gøre alt for at stoppe den udnyttelse og groteske behandling af dyr/Hunde fordi jeg elsker mine hunde og hele verdens hunde. Mvh. Johnny Diamond, Laica og Chico

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  INDAVL=Ren Race Hunde=Grotesk!!!
  • #1   25. mar 2009 Skide godt !!!

• #2   25. mar 2009 Jamen god fornøjelse. Så godt som du har sat dig ind i tingene er du da sikret et stort publikum.

• #3   25. mar 2009 Sarah: Jeg er i hvert fald puplikum her.. det skal nok blive spændende

• #4   25. mar 2009 Jeg har også trykket på abboner - det skal nok blive en god og saglig debat smiley

• #5   25. mar 2009 Hvis du kun vil lave blandingshunde, hvordan vil du så sikre dig, at de ikke bliver indavlede? Man kan jo ikke blive ved med at blande to forskellige racer. Bare en tanke..

• #7   25. mar 2009 Hvad vil du holde foredrag om??

• #9   25. mar 2009 Ja ja da, lad os endlig bare lade alle hunde parre til højre og ventre uden nogen kontrol, så skal vi da nok få en masse sunde hunde... eller nowet.

Helt ærligt, tror du selv på den????

Jeg er træt at at nogle få idioter der skamavler skal være syoinym med race avl.

Blandinger kan være sunde de kan også være syge. Det samme med race hunde. Men jeg vil sgu ikke have skudt i skoene at fordi jeg avler racehunde er det indavl og med syge hunde som resultat. Der ligger et stort arbejde bag.

Fordi man blander slipper man altså ikke for sygdomme, de findes og kommer til udtryk engang i mellem uanset hvad.

• #10   25. mar 2009 Du er sku da en kegle at høre på, helt ærlig.

Du er en af de mennesker der ødelægger mange ting for mange, som faktisk går rigtig meget op i deres hunde og ikke laver indavl.

• #11   25. mar 2009 Jeg ser gerne noget dokumentation for påstandende. Så er der da noget at diskutere ud fra.

Trådstarteren har DK i udgangspunktet så lad os da beholde det - og kom så med nogle facts...

• #12   25. mar 2009 hmm alt er jo ik som man ser i fjernsynet.
    Nogle racer er da klart mere udsatte end andre og der er da avlere der køre der ud af uden at tænke på koncekvenserne (staves?)
    Men det er da heldig vis langt fra størstedelen. Så pas nu på ikke at skære alle over en kamp.

• #13   25. mar 2009 Madam, det er jo fordi, at arvelige sygdomme forsvinder mirakuløst, når man bare blander to racer - ligegyldigt hvor syge de to individer er :o))))

• #15   25. mar 2009 Vi kan uden problemer lavet et lign, program med blandingshunde der er syge. Jeg kan skaffe den første blanding der er langt fra rask.

Hvor mange hunde så man i det program?

• #16   25. mar 2009 Jo tak madam blå synes du skulle prøve at bare tænke over hvordan man bibeholder den rene race, det ville være det samme hvis jeg gjorde min søster garvid, fødte et barn det barn vi får går så hen og laver et barn med vores mor? hmm du kan godt se det groteske idet men ikke med din hund? hmm.. så kan man jo kun tænke sig til at du enten intet ved eller er en af de ligeglade REN RACE HUNDEEJER

• #17   25. mar 2009 Anette:

*Fordi man blander slipper man altså ikke for sygdomme, de findes og kommer til udtryk engang i mellem uanset hvad.*

Aj aj.... Du VED ad at blandingshvalpe ALTID kun får det gode fra begge forældre. ALDRIG de arvelige sygdomme, som forældrene ikke er testet for!!!

Ironi KAN forekomme.

• #18   25. mar 2009 For fanden hvor jeg glæder mig til der kommer krav om uddannelse før opdræt af hunde, uanset om man har racehund eller ej.

• #19   25. mar 2009 Jeg kommer da også gerne med de første 10 blandinger der ikke er sunde og raske....

• #20   25. mar 2009 Hvordan vil du på længere sigt kontrolerer indavl uden en stamtavle?

• #21   25. mar 2009 Jeg har, udover en enkelt undtagelse, kun haft DKK goldens til for 2 år siden. Mine goldens er blevet mellem 12 og 13 år. Hvorimod blandingen blev 8 år....... Så kan jeg også påstå, udfra MIN erfaring, at blandinger ikke bliver så gamle??

Meeeeeen så har jeg jo en gående herhjemme nu, som er 13 år..... Han er blanding....... Hvad skal jeg SÅ sige?

• #22   25. mar 2009 Madam blå: Præcis. Tag en schæfer med hd og bland den med en lab med hd = sund og rask hund . smart ikke.

tag så en racehund og undersøg om der er hd i linierne, tag en anden racehund og undersøg linierne - lav et kuld hvalpe, og så skulle der ifølge trådstarter komme syge indavlede hvalpe. det hænger jo ikke sammen.

• #23   25. mar 2009 Johnny H

Ærligt, så lyder det for mig som om du ikke aner noget som helst om hvad du taler om. Men no worries, du skal nok få dit publikum. Det er trods alt lykkedes for Dansk Folkeparti at få et publikum til trods for en lortepolitik.

• #24   25. mar 2009 Ginne: Lige mit spørgsmål, som jeg venter spændt på svar på..

• #27   25. mar 2009 Jeg siger det igen..

Dokumentation :o)

• #28   25. mar 2009 Johnny du aner tilsyneladende INTET om avl eller rene racer... Du skriver det er det samme som jeg gør min søster gravid... Gu er det da ej... Det er yderst sjældent at opdrættere parre så tæt, da det også er imod DKKs etiske regler på det område!!!
    Det bærer jo tydeligt præ af du keder dig i dag og vil få en masse folk op og køre...
    Men fair nok at have en mening man skal bare sætte sig ind i tingene når man kommer med sådanne (udokumenterede) påstande som du gør!!!
    Det program var jo et forsøg på et kopi af et engelsk program og det falder jo helt til jorden når det faktisk er DKK, der er et af de FCI lande der går forrest når det gælder sundhed!! Man kan altså godt fokusere på både udseende og sundhed når man opdrætter!! Heldigvis

• #31   25. mar 2009 Troede han mente inavl.. ?.. nu er jeg forvirret.. virker som om i kæmper imod én ting og han startede med at snakke om noget andet ?

Hmm..

• #32   25. mar 2009 JAHU, lad os få mere tavleløs avl så man ikke har en chance for at vide hvilke gener og psykiske sygdomme der kunne træffe at ligge bag en s hund.. Fanme godt og gennemtænkt indlæg..
    Min blandingshund er da det levende bevis på HVORFOR TAVLER ER VIGTIGE.. så havde det nemlig slet ikke været tilladt at avle på Joeys forældre.. men fordi de ikke havde tavle, ja så kan mean gøre som man vil i sit eget lille pengegriske spil.. og spørger du mig, så er det den eneste grund til man laver tavleløs avl.. PENGE.. hvorimod dem der avler med tavler, de gør det af INTERESSE... der er fanme en stor forskel...

• #33   25. mar 2009 Søren, tværtimod? Hvor?

Find mig et sted, hvor der står, at blandingshunde er sundere end tavlehunde.

• #34   25. mar 2009 okay, så kom der sku gang i debatten var, så kom i endelig i RENE RACE HUNDEEJERE som selvfølgelig bortforklarer ved at angribe mig:) det okay, jeg havde ikke startet det her hvis jeg ikke kan følge det til døren! Jeg står ved min viden og står ved mine holdninger ang. AVL Af RENE RACE HUNDE og AVL AF UDSTILLINGSHUNDE! Jeg har været til bunds i forskellige sager som er oppe i øjeblikket, vi har et par i Danmark som Avler RENE RACE HUNDE Af to højt præmierede forældre, de avler på dem en gang om året, de er avls godkendt, men jeg har opsøgt ejerne og spurgt om jeg kunne lave en statistik undersøgelse af deres hunde, det måte jeg godt og jeg tog dem til mig i 2 uger, der fandt jeg ud af at faren er blind, han er blevet blind af en arvelig sygdom kaldes KCS. udover det havde han konstateret mild form af HD, han havde desuden problemer med nyre, lever og lunger. det kan alt sammen være arveligt, ham faren altså hanhunden har været med til at lave over 50 forskellige kuld, alle de hvalpe kan findes på diverse udstillinger og konkurrencer i Danmark og tyskland. Moren altså tæven havde en hjernefejl i venstre side af hjernen og har angribet tre mennesker pga. hjerne fejl, ud over hjerne fejl har tæven dårlig hjerte med utakt mæssige slag. alt dette overses pga. at de er højt præmierede hunde og de ER BARE SÅ FLOTTE JA, DE ER FLOTTE UDEN PÅ MEN HVAD MED INDEN I!

• #35   25. mar 2009 Ja alle der avler med tavle, kan vist svare på at det ikke er en penge maskine at få hvalpe.

De skal have ormekure, vacciner, foder, vand dyrlæge tjek, moren skal have ekstra mad, parringen koster, det koster at få dem registreret, pris alt afhæning af hvor mange hvalpe der er i kuldet. ja og alt i alt så er der ikke mange femøre tilbage når alt er betalt.

• #36   25. mar 2009 Synes alle Tavleløse hunde skulle aflives og det ved lov skulle forbydes at opdrætte uden DKK stamtavle....

Tavleløst kræ er roden til alt ondt....

• #37   25. mar 2009 Det er så nemt med indavl, når man har en tavle.

Så kigger man på indavlskoefficienten på den hvalp man påtænker at købe. Synes man den er for høj, så køber man en anden hund.

VUPTI

Har man en tavle har man nemlig - imodsætning til, når man ikke har - mulighed for at vælge.

Min hund har en indavlskoefficent på 0,00.....

Og har i øvrigt et HD-index på 131.

ÅHHH... NÅ JA... KONSPIRATIONER...
    Det er også rigtigt... :o)))))

Søren kom så med den: Det er jo UMULIGT at få en tavle der ikke er lavet fusk med :o))))). (HELLER ikke selvom min race faktisk bliver DNA-testet for at bekræfte slægtskab)

• #38   25. mar 2009 Hej Johnny

Hvad baserer du din viden på?

• #39   25. mar 2009 at blandingshunde ikke fejler noget er løgn... jeg er ejer af en fin blandingshun.. 4 racer er der i ham, og så er jeg ejer af en ren amrikans bulldog med parpir...

bull pigen, jo der har været nogle skavanker, men ikk noget man kan give avlen skylden for, hun fik en korsbåndskade, hun havde allergi.. korsbåndskaden, tjaa den kan forkomme hos alle hunde, allergien var fakist stress ( hun har haft et omtumlet liv inden hun kom til os, læs hendes profil for mere info)

min blanding, har den skavang at hans far er en langhåret gravhund, det vil sige at selvom han er en rundkørelse er hans ryg lidt lang, og det har medført , ondt i ryggen hvis han leger for vildt...

jeg kan så også nævne at eddi´s mormor tootsie, fik et ups kuld med eddis far ( ikke indavl, det var mor og datter der begge fik hvalpe med den samme hanhund, ) det kom der nogle fine hvalpe ud af.. vi har selv beholdt to drenge,
    den ene Potter er blevet langhåret ligesom sin far, leon er helt glathåret, men leon har det problem at hans ene kugle ikke er fladet ned, gør ikk så meget for han skal hverken bruges til avl og han skal kastareres alligevel... de tre andre hanner i kuldet mangler ingenting..

så det med at blandingshunde altid er sunde og raske er noget pjat...

• #40   25. mar 2009 Johnny derfor tester vi jo de forskellige racer for sygdomme INDEN de bruges i avl, man testet også mentalt også ja godk. de på en udstilling rent udseend mæssigt.. Hvad gør I?? I fører jo ingen statestik på jeres tavleløse hundehandel... Så bare smid med sten når I selv bor i glashus... Ihh og flot at være bagklog!!! Hvilken race har du undersøgt der har lavet 50 kuld i DKK???? Fordi der er jo ligesom restektioner på hvor meget VORES hanner må indgå i avl MODSAT tavleløse hanner!!!

• #42   25. mar 2009 Har du aldrig tænkt over hvor det netop er tavle løse hunde der ofte sælges uden sundhedstjek, chip og vacc. mens dem med tavler gør? fordi folk vil tjene penge på deres tavleløse skravl.. det er da også derfor de ikke gider poste penge i at få dem tjekket, for de er da pisseligeglade med hvad de avler på, de skal bare have penge i kassen.. det er fanme sjældent man møder en seriøs tavleløs avler efterhånden... jeg kan kun finde en, og hendes kuld var en upser

• #43   25. mar 2009 "skal man hace en hund så skal den være en blanding dvs. en sund og rask hund med lang lan g levetid"

Øv, at statestikkerne viser gennemsnittet for hvornår blandinger bliver aflivet, er godt ét år før end gennemsnittet for racehunde hva?

Dog er jeg helt enig i man skal stoppe "grotesk indavl"... Jeg mener bare ikke blandingsavl er vejen frem...

• #44   25. mar 2009 Britta han sidder desperat og leder efter dokumentation for, at blandingshunde er mere sunde en tavlehunde, tror jeg :o))

• #45   25. mar 2009 jeg har ikke lyst til at være voksen hvis man har debatter på denne her måde !?

• #46   25. mar 2009 Så fordi du har en opdrætter du har undersøgt, så er er ALT opdræt med tavle noget lort?

Det er da noget af en konklusion.

Men jeg kender en blanding der er hamrende syg og dagligt er plaget af det, så med den viden konkludere jeg at alt avl uden tavle er noget lort.

1-1 kom igen makker.

• #47   25. mar 2009 Johnny H

Støtter dig fuldt ud i det du skriver og står for .

Hvad med at oprette en gruppe på facebook ? ellers vil jeg gerne hvis det er .

Mvh

• #48   25. mar 2009 Jeg vil stadigvæk meget gerne have svar på mit spørgsmål om:
    Hvis du kun vil lave blandingshunde, hvordan vil du så sikre dig, at de ikke bliver indavlede?

• #49   25. mar 2009 zoe, lystig osv

Næ, men (under)lødigheden af startindlægget gav vel ligesom udgangspunktet for diskussionsniveauet.

• #50   25. mar 2009 Man kan vel godt lave tavler på blandingshunde ??

Mor - schæfer
    Far - lab
    Mormor -
    Farmor -
    Morfar mor
    Morfar far -

Også "race" og navne ??

• #51   25. mar 2009 Camilla, det er fordi, at genpuljen jo automatisk forsvinder og annuleres, når en hund bliver en blanding.

Således er det uden betydning, når to hunde, der har den samme mor bor på samme vej, men ingen aner det fordi fædrene er af forskellige racer, lige laver en hul-i-hækken-parring....

Så er det nemlig IKKE indavl, for hundene har jo ingen tavle, så det kan ikke ses nogen steder :o))))))

• #52   25. mar 2009 ** smiley * Helt ærligt det er altså lige et hak for snævert synet.

Min Dejlige tøs er uden papir men begge forældre har tavle vil det så sige at hun ikke er lige så god som alle de andre. Det er da noget pis at lukke ud.

Rene racer med eller uden papir
    Blandinger det er da et fedt de r da alle sammen ,lige gode hunde.

Syntes at det er forkert dem der avler på syge hunde, de burde stoppes men det er der jo altså også folk der avler uden tavle på både rase rene og blandinger der gør og de burde også stoppes.

• #53   25. mar 2009 Sarah S - jaaa, kan du vel have ret i - kunen da være rart hvis han kunne svare på alt kritikken - når han nu var så venlig at give jer en masse kritik ! ?
    (har egentlig ingen side her, tror jeg er for ung til det)

• #54   25. mar 2009 Zoe, DET kan man.

Og man kan også teste og registrere deres sundhed og deres aners sundhed.

Blev det bare gjort, så havde jeg ikke mange anker over blandingsavl.

• #55   25. mar 2009 Madam blå: Mange tak for svar.. det hjalp *GG*

• #56   25. mar 2009 zoe. jamen fhvorså ikke ligeså godt beholde de tavler vi har nu? så han man jo ligevidt hvis man alligevel skal udvikle tavler til "tavleløs" avl

• #57   25. mar 2009 Zabrina, find et sted, hvor der står at blandingshunde ikke er ligeså gode som tavlehunde?

Det ER der ingen der skriver for alle os her er vilde med hunde. Og blandingshunde er OGSÅ skønne.

Men det betyder ikke, at det er hensigtsmæssigt at avle ukritisk på dem og tro, at alle arvelige problemer forsvinder alene fordi man blander to racehunde (eller to blandingshunde)

• #59   25. mar 2009 "kæft i er syge kællinger"

Den, der siger de ord, siger at andre er personlige :o)))))))

Flot, Nicolai :o)))

• #60   25. mar 2009 Synes debaten er gået over til børnehave stadie og angreb på trådstarter .
    Hold dog en venlig tone selv om i er uenige i det der skrives .
    Og ligefrem at kalde andre en kegle , synes jeg er usmageligt .

Det er et frit land og vi kan jo ikke være enige i alt .

• #61   25. mar 2009 *CH* Tavlemafioso ! Helt enig , selvfølgelig skal de også testes - jeg har heller ikke lyst til at se syge hunde/hvalpe !!

• #62   25. mar 2009 Nicolai: Hvem er det der bliver personlig nu? Ikke fordi jeg føler mig truffet, men synes du selv falder ned på det niveau du sviner til..

• #63   25. mar 2009 Konstruktiv debat kræver argumenter, og dem er der godt nok relativt få af :o))))

• #64   25. mar 2009 *ch* Tavlemafiose!
    Det var møntet på det ** smiley * skrev
    Synes alle Tavleløse hunde skulle aflives og det ved lov skulle forbydes at opdrætte uden DKK stamtavle....

Tavleløst kræ er roden til alt ondt....

Syntes jeg ikke lige havde noget at gøre med emnet.

• #65   25. mar 2009 nicolai A>> pssst du skal lige huske at tage dine piller idag ven smiley

• #66   25. mar 2009 Sikke en påstand Nicolai tror du skal læse HG's regler, hvis du ønsker at være her!!!

• #67   25. mar 2009 Nicolai A

Skøn analyse (som iøvrigt er skudt helt forbi for mit vedkommende), men før du skyder mod alle dem der bliver personlige, så læs lige dit eget indlæg igennem igen...................................

• #68   25. mar 2009 Zabrina, det giver jeg dig helt ret i ;o)

• #69   25. mar 2009 SÅ blev det personligt !!

"nu er der kriiiig!" smiley

• #70   25. mar 2009 Nååå, mon ikke denne tråd snart lugter lidt af sletning :o)))

• #72   25. mar 2009
    *CH* Tavlemafioso ! tror jeg også !! hvilket nok ville være ganske fint- ikke at denne debat ikke skal være der men nok ikke i denne facon!

• #73   25. mar 2009 Tine> Hvis det er korrekt, så er det sgu grimt. Måske man skulle starte med egen etik og moral, før man prakker andre noget på...

• #74   25. mar 2009 **;-)*

For langt ude at skrive sådan .

"Synes alle Tavleløse hunde skulle aflives og det ved lov skulle forbydes at opdrætte uden DKK stamtavle....

Tavleløst kræ er roden til alt ondt...."

det er jeg sååå ikke enig i ..

Synes godt om blandingshunde og 7-9-13 har jeg aldrig haft en syg blanding endnu . Ikke dermed sagt det ik findes for det gør det men det findes også indenfor tavle hunde .

• #75   25. mar 2009 Søren, hvordan kan det være, at det ikke er ok, at det er både/og?

At en racehund defineres af dens udseende, dens brugsegenskaber og dens mentale egenskaber?

Tager man EN af dem væk, så har man ikke længere racen

Sundhedsundersøgelser er en fuldstændig logisk del af avl - og det er HER den halter med blandingshunde, desværre.
    Der er ingen registreringer af sundhed i anerne, og der skeles oftest slet ikke til forældrenes sundhedsstatus heller.

Det er dybt kritisk...

• #76   25. mar 2009 søren: jeg kan kun sige det jeg altid siger: de eneste hunde er ER ægte er dem med tavle.. alle andre kan FORMODES at være ægte.. længere er den ikke...

• #77   25. mar 2009 Ægte og ægte.

Alle hunde er ægte hunde, men kan vel i realiteten først tale om racerenhed, når denne kan dokumenteres.

• #78   25. mar 2009 Søren for det først, så tager man DNA tjek i DKK, så selvfølgelig kan der snydes, men folk kan også blive knaldet.. Heldigvis må jeg sige igen!!!! Og heldigvis er der står forskel på udtagelser fra DRU og DKK, så jeg holder mig fra at udtale mig om ikke FCI klubber og kan der ikke komm. på DRU formandens udtagelse!!!

• #79   25. mar 2009 Søren>> Hvis din er renracet bare uden tavle, så må den jo stramme fra noget af det skidt der har tavle, og så må din jo også være noget skidt.

• #80   25. mar 2009 Søren> Nu er det ikke DKK der avler, de er de enkelte opdrættere, der står med ansvaret for at sætte han og tæve sammen. Og faktisk er der hen ved 20% af alle dkk's racer der ikke kræves udstillet før avl. - Der i blandt gravhunden...

• #81   25. mar 2009 Tror jeg vil lave min egen kennelklub og begynde at udtale mig som formand. Nogen der vil være næstformand, pengepasser, og bestyrelsesmedlemmer?

• #82   25. mar 2009 Madam blå ..

læs og du vil se det var til alle ! og så vidt jeg kan se er trådstarter johnny... ikke nicolaj .

Og ja synes godtnok at det er usmaggeligt at hakke og nedværdige hinanden på børnehave stadie .

Tal dog pænt selv om i er dybt uenige og det gælder også nikolaj

• #83   25. mar 2009 Så blev jeg frue

Det har du helt misforstået, for det er jo selve det laminerede A4 ark med stamtavlen der gør hunden et sygt ubrugeligt racekræ

-Bør holde mig langt udenom denne tråd, min ironikvote er ved at være brugt op.

• #84   25. mar 2009 Mangler seriøst en smiley der brækker sig!! Det var da den værste gang bull-shit jeg længe har set.. Jeg har 2 med tavle og 1 uden, og jeg vil ALDRIG købe uden tavle igen..

• #85   25. mar 2009 nicolai A>> jamen så er det jo ikke mig du taler om, jeg nøjes med at skriver herinde smiley

• #86   25. mar 2009 Desuden syntes jeg, at det er frækt at du skriver at udstillinger er latterlige, da vi er nogen, der går meget op i det!!! Derfor går vi mindst lige så meget op i vores hundes sundhed, fordi en sund hund viser sig nemlig 10000000 gange flottere i en udstillingsring!

Jeg har dog INTET imod bl. hunde.. de kan være super skønne hunde(ikke noget for mig), men jeg har et STORT problem med de hundehalder, der avler på hunde, der ikke er sundhedstjekket, for unge eller dårlige mentalt og specielt i en tid, hvor der ikke er afsæntning i hunde og mange unge bl. aflives, hvor så bringe flere til verden... og lad nu vær med "fordi det ville være godt for min hund" Fordi sådan tænker hunde altså ikke!!!

• #88   25. mar 2009 Hehe - lidt paranoia, Nicolai :o))

Jeg har nu hverken set eller omtalt dig i andre tråde end denne....

• #89   25. mar 2009 Sarah>> Jamen du har jo helt ret.

Så i min nye klub er der ingen laminerede tavler, det er forbudt.

• #90   25. mar 2009 Hold da op? De eneste hunde jeg har måtte aflive pga sygdom har været blandinger.
    Så efter at have haft kennel i mere end 20 år nu - 10 kuld - kan jeg kun konstatere - at ingen af disse afkom er aflivet pga sygdom - der er sågar levende væsner endnu efter et af første kuld - og min ældste er 14 år.

Jeg syntes liiiige du skulle få dyrlæger på banen her - de kan nok langt bedre overbevise dig om hvordan statistikken ser ud - racehunde kontra blandinger!

• #91   25. mar 2009 Søren>> Hvorfor vil du ikke svare på hvorfor din renracede hund uden tavle er bedre end dem med tavle, som den er avlet på?

• #92   25. mar 2009 Nicolai vil gerne være kendt :D15 minutes of fame - your up !

(kunne ikke lade være )
    Og ja.. Ironi ironi ironi !

• #94   25. mar 2009 Jeg vil gerne være næstformand;-)

• #95   25. mar 2009 Nikolaj

Vi er lige bnlevet erklæret venner af madam blå ,, såååå smutter lige ind på din profil og ser hvem du er nu vi er " venner" .. s

• #96   25. mar 2009 sorry mener nicolai .. stavefejl gratis i denne debat ..

• #97   25. mar 2009 Hehe... Flot igen, Nicolai :o)))))

• #99   25. mar 2009 Søren, det er virkeligt en god forklaring, respekt (ironi)

• #100   25. mar 2009 Nicolai - det er det samme som at der sidder en 9 klasse og du siger "Der er vist en der spiser for meget herinde" - 19 ug af de 20 elever er tynde og smukke og den sidste vejer 150 - tror godt folk ved hvem der bliver snakket om !

• #101   25. mar 2009 mi hund er ægte nok, spurgte lige et par stykker på vores morgen rute om de kunne se hende, og heldigvis har jeg ikke en uægte hund, jeg var ellers bange for jeg gik rundt med et kinesisk kopi produkt..

nå til det seriøse, jege r ligeglad med om hunde er race eller blandings hunde, og folk skal sq tage sig sammen og koncentrere sig om deres egen hund før man hører dem kæfte op om andres.. det ville DIN hund have meget bedre af!

og amn holder da øje med sin hunds sundheds tilstand ligemeget hvilken race det er? eller bruger tavle folket tavlen som hvilepude? og bruger blandings folket mon myen om den sunde blandingshund som en hvilepude?

tag jer sammen..

desuden tager dkk afstand fra den engelske kennel club, så jeg er ikke helt klar over hva ham fra dansk Race hunde union fabler om? i mine øjne er han totallt inhabil og kan ikke udtale sig..

• #102   25. mar 2009 Jeg har intet imod at blive kaldt kælling. Det er i virkeligheden noget kærligt og ikke et skældsord selvom de fleste tror det."

• #103   25. mar 2009 Lady - hehe ja det betyder Kær lille en smiley Men meningen i hans øjne er vist ikek så rar!

Gad så vide hvornår denne tråd bliver slettet ?

• #104   25. mar 2009 Heine, du har en vigtig pointe.

Der er nemlig mange der tror, at fordi en hund har tavle, så er den en garanti for det ene og for det andet.

Men det er den overhovedet ikke.

Man skal være drønkritisk når man køber sin hund og derfor skal man bruge tavlen til det værktøj den er - nemlig til at studere hundens forhold, så man får det man ønsker.

Således kan man vælge en hund fra aner med god sundhed, fra aner med godt temperament, med en indavlskoeffient, man kan stå inde for - og så videre. Hvis det eneste man tjekker er, om hunden har tavle eller ej, så er man lige vidt.

Tavlen alene gør ikke en hujende fis - men ens arbejde med den, gør virkelig en forskel.

• #105   25. mar 2009 Zoe ... ej men det er da bare at lige så stille lade det sive ind den ene vej og ud den anden vej ,,, ss

Kan ik få mig op af stolen , tager det ik så tungt , men synes dog alle lige skulle tage noget frisk luft og så starte på en frisk , for tråden er kørt af sporet for længst ..

• #106   25. mar 2009 Zoe.
    Ja det er jeg også lidt spændt på.

• #107   25. mar 2009 hahahaha.. jesus krist.. tror ikke kan løg omkring de anti depresiver - var det ikek også det de sagde i skolen , dem der har det dårligt er dem der mopper..

(Med frygt for at blive frosset)

• #108   25. mar 2009 nicolai .. hvor er du kærlig , det betyder jo noget godt at blive kaldt kælling .. ss

• #109   25. mar 2009 Lady ja.. kammertonen er vist ikke en tone mere !!

Men hey, lad os komme ud og nyde det dejlige vejr i stedet :DNogen der kommer til farum og hygger med mig og Zoe ?

• #110   25. mar 2009 zoe ..

ville lady og mig da gerne , men får først min nye bil på mandag .. øv

• #111   25. mar 2009 Zoe Er vidst lidt få lang for os, øv

• #112   25. mar 2009 Ej i to smiley Øv bøv - i må huske det når i er i området engang !!! smiley (Håber)

• #113   25. mar 2009 Dette er ski god underholdning!

Men bort set fra det så synes jeg ikke rigtig at der er nogen der er kommet med et alternativ til stamtavler, når nu vi gerne vil undgå indavl osv. Helt ukontroleret avl kan da ikke være et ret godt alternativ....? Fin detajle med TS egen "avl" iøvrigt.

• #114   25. mar 2009 zoe..

i lige måde smiley jeg gi`r gerne en kop et eller andet til dem der kommer forbi her , jeg er altid frisk på en god sludder , mens hunde leger smiley

• #115   25. mar 2009 Lady - det skal jeg huske - en varm sommerdag med juice og cockies (Hvor amerikansk ) - jeg kommer med hund og cockies så har du hund og hus smiley

• #116   25. mar 2009 zoe ... lige nøjagtig . føler mig helt gammel kone agtig selv om jeg "kun" er 30år

• #117   25. mar 2009 nicolai ..

ja du er så ,, din "kælling" i drengeform .. gg

• #118   25. mar 2009 Nicolai, kom bare ned fra skamlen igen - den øverste plads tilhører Søren, som jo nærmest SKABTE tavlemafiaen, som vi jo er så glade for nu :o))))

Han er vores grundlægger - sådan i lidt overført betydning, den er dælme svær at slå ;o)

*GG*

• #119   25. mar 2009 Nicolai, måske du sku gå i skole igen, så kan det være du lære at stave.....!!!!!!!!!!!

• #120   25. mar 2009 Imod avl på unghunde

Kom lige tilbage i de voksnes rækker .
    Ingen grund til at mobbe folk der ikke kan stave .
    der findes jo ordblinde mennesker såååååå den var ik lige iorden .. smiler

• #121   25. mar 2009 Man kan godt bruge ironi og skrive for sjov , men ingen grund til at blive personlig .. det er for lavt . der skal være plads til os alle herinde , selv om vi har delte meninger .

• #122   25. mar 2009 Jeg er skam i de voksnes rækker, tilsynladende mere end visse andre. Grunden til jeg siger det er fordi jeg ikke helt kan forstå nogen af de ting han skriver.

(intet ondt til dem der er ordblinde)

• #124   25. mar 2009 Imod avl på unghunde .

Synes bare ikke det er iorden og skrive sådan , du ved jo ik om personen er ordblind ..

• #125   25. mar 2009 Det er skægt, at der er nogle der tror, at så længe man taler i flertal, så er man ikke personlig.

Og det var jo ikke personligt, for ingen navne var nævnt :o))))))

• #126   25. mar 2009 og det er ingen undskyldning at skrive sådan fordi man ikke altid kan læse / forstå hvad der bliver skrevet, så det var en dårlig undskyldning .

• #127   25. mar 2009 I må alle have en skøn dag , nu vil jeg smutte ud og træne med Lady i det skønne vejr smiley

• #128   25. mar 2009 ja jeg vil også komme ud i det gode vejr Hygge hejse og "fortsat" god kammertone smiley

• #129   25. mar 2009 Hold da fest en tråd i holder jer Gg

Jeg har dog aldrig læst magen til Ævl - som det trådstarter får jabbet af

Og jeg vil da også meget gerne se noget dokumentation for alle de påstande der er i denne tråd om FCI Tavle avlen i DK

Det er jo helt hen i vejret at sidde og slynge om sig med at Blandinger er sundere end tavle hunde - hvis ikke man kan dokumentere denne påstand

Og rent faktisk ser jeg denne tråd som udhængning af de opdrættere der ligger al deres viden i det de foretager sig

• #130   25. mar 2009 Ulve er også opdelt i racer. Heste er opdelt i racer. Papegøjer er opdelt i racer. Ikke nødvendigvis takket være menneskelig indblandning, men det er så også tilfældet for en del hunderacer der simpelthen er opstået grundet geografiske begrænsninger og miljøbetinget fysiske fordele. Det gør dem nu ikke mindre indavlet end ulveflokken i en bestemt skov eller løverne i en bestemt park eller min hanhund der trods sin racerenhed og det at han har været udstillet har en indavlskoefficient på 0% (hans far er fra udlandet).

Så måske er problemet ikke racehunde, men indavl i sig selv, hvilket også forekommer hos blandinger. Man kan så sige at den racerene hund med tavle har en fordel over den uden (eller blandingen for den sags skyld) idet man sort på hvidt kan se anerne. Det er få mennesker der har kompetence til at drage fordel af at lave avl på tæt beslægtede hunde, så måske skal der et lovgives generelt omkring en max indavlsgrad i dk. Spørgsmålet er så hvordan alle dem uden tavler vil regne indavlsgraden ud når de ikke kender anerne?

• #131   25. mar 2009 Søster - Nemlig - et rigtig godt spørgsmål

• #132   25. mar 2009 Helt enig med Søster.

Og så synes jeg da i øvrigt det ville klæde trådstarter at sætte sig ind i tingene inden man begynder at strø om sig med beskyldninger.

• #133   25. mar 2009 Søster, hovedet på sømmet ;o)

• #134   25. mar 2009 Og så blev der stille hihi

• #135   25. mar 2009 (link fjernet)

Måske dette var noget værd.

• #136   25. mar 2009 søster.. hørt hørt

• #137   25. mar 2009 Synes desværre ikke det er til at finde oplysninger om hvordan og hvorledes. Men jeg køber aldrig hund unden tavle igen...

• #138   25. mar 2009 Jeg må så sige at jeg til stadighed undrer mig over - hvorfor mennesker med tavleløse hunde - gang på gang har det behov at svine alle os med tavle hunde til ????

Hvad er det lige det går ud på?? Hvad er jeres dagsorden?? Hvorfor er det lige at i har så travlt med det??
    Og i særdeleshed Trådstarter, hvordan kan du med god samvittighed - dømme alle der avler tavlehunde - når du selv avler på en et årig tæve?? Og det uden nogen form for forud gående undersøgelser af nogen art

• #139   25. mar 2009 Folk der dømmer, dømmer faktisk for det meste fordi de er uvidne. Dog har jeg ikke dokmentation på dette ; 0 )

Stave fejl er gratis...

• #140   25. mar 2009 Altså, al magt til at OP'en vil gøre noget ved skamløs indavl - det kan ingen vist være helt uenig med, men jeg savner en præcisering af hvad der menes med indavl i dette sammenhæng. Det er ikke ligefrem hjernekirurgi at finde en hund der ikke er tæt beslægtet med sin egen når man har en tavle (medmindre man har en antalsmæssigt meget lille race), og er vi ude i at der skal ændres på standarden så den bedre kan tilgodese den enkelte hunds sundhed på udstillinger så er der allerede tiltag i gang (det har der været i DKK over længere tid, men i kølvandet på eksplosionen i UK bliver det nok skærpet nu).

Jeg er i øvrigt enig i betragtningerne omkring at man ikke kan udtale sig om skjulte arvelige defekter før man rent faktisk har undersøgt dem via relevante tests. Som det er i dag er mange DKK racer underlagt sundhedsmæssige avlskrav, hvilket betyder at alle i en given race skal checkes for X (variabel efter race). Det skal de uanset om ejeren synes at de er raske eller ej, og kun dem som består får lov at komme med i avl. Der findes ikke noget tilsvarende for blandinger/racerene uden tavle. Altså er bestanden af HD undersøgte labbeblandinger ikke til at sammenligne med tilsvarende for DKK labradorer.
    Når vi ikke har et mere klart sammenligningsgrundlag end "hvad folk synes" er det for tidligt at drage den slags konklusioner og holde foredrag for folk.. Men.. Det er så bare min mening

• #141   25. mar 2009 En anden ting hvordan skal man som køber til en hund, finde den der passer helt rigtig til dig/jeres familie hvis der ikke er en standart, man kan gå efter. Altså hvis man vælger blandings hund har man jo ingen ide om hvad man kan forvente af sind, aktiverings niv osv.

• #142   25. mar 2009 http://www.taanquist.dk/Hunden/Hunderacer.htm
    læs det sidste...

• #143   25. mar 2009 LOL kan sku godt forstå at Johnny H valgte at logge af, hans påstand er vist blevet rimelig sikkert og grundigt skudt ned, hvilket egentlig heller ikke var så svært.

Men Johnny tak for stor underholdning, det er noget af det sjoveste jeg længe har læst LOL

• #144   25. mar 2009 Altså jeg skal nu ikke spille alt for smart for jeg har selv blandings hund, men det er også første og sidste gang jeg prøver det.

Men jeg kender det fra katteverden, jeg opdrætter racekatte og der er så mange som kalder sig opdrætte jeg vil nu nærmere kalde dem dyrehandlere for kattene når aldrig til dyrlæge for de bliver solgt for flere tusindkroner. Det er bare forykt altså. Synes meget det samme problem er her i hundeverden...

• #145   25. mar 2009 Lars M LLOOOOOOLL

• #146   25. mar 2009 Lars M - LoooL det er nok sådan det hænger sammen ja Gg

Og set med de humoristiske øjne - så skal der da også falde et tak herfra

• #147   25. mar 2009 hihi ja og man ser det jo tit, tomme tønder buldrer mest;-)

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 143
    #148   25. mar 2009 Johnny: Du fulgte vidst ikke super godt med i den udsendelse, for så ville du vide det var en engelsk kennelklub der var under anklage, og ikke DKK.
    Men du bruger din nye "viden" til at forklare en vikrelighed der ikke eksisterer... Du har vidst en glimrende fremtid i dig som politiker :o)

• #149   25. mar 2009 Morsomt første indlæg *GG*
    Det var så dagens humor

• #150   25. mar 2009 Kan godt lide at jeg har været ude i 2 1/2 time og den sidste del af debatten er ligeså sjov som starten smiley

Elsker bare HG's dejlige debatter !! smiley

• #151   25. mar 2009 der findes brodne kar både indenfor racerene avlere og blandingsj´hunde avlere...

Jeg så ikke selv det program som det hele sikkert stammer fra, men det lyder som om at der har været vist de "vildeste" eksempler..

Jeg har haft hund med tavle og nu uden.. jeg ved ikke hvad jeg vælger næste gang jeg skal have hund.. var uheldig med den med tavle og ham jeg har nu fejler ingenting..

Det er op til den enkelte hvad man vælger.. og fordi der findes brodne kar, så kan man ikke dømme alle over een kam

• #152   25. mar 2009 Johnny H - du har sgu da kørt i for høj barnevogn !!!!!!

• #153   25. mar 2009 Smydi - Niice one ! - i stedet for at blive tabt i syregryden som barn smiley

• #154   25. mar 2009 uha det var da godt du fik det ud, så du ikke går og har det dårligt......
    Det kan vi jo ikke ha, dog havde det været en god ide at undersøge tingene inden man oprættede så (vredt) og råbende et emne.....
    Jeg vil utrolig gerne med til dine møder og oplyses, for vi lever da i 2 vidt forskellige verdner kan jeg høre. Det jo altid rart med lidt input.....

Du siger:
    jeg har selv tre blandings hunde og de er de sundeste i dk. de har ikke deforme udviklinger eller deforme hofter eller kæber eller noget andet dårligt.

hvordan ved du det? har du fået dem undersøgt? siden du kan sige de er helt tiptop? (og nej jeg hentyder ikke til dyrelægens årlige tjek)

Søren godt du kom på banen, du har som altid masser af finpusede guldkorn at kaste efter folk....LOL!

nå ja og til slut.....
    nej ved du hvad, de andre har skam formuleret det så pænt, glæder mig til at se hvor du har alt din dokumantaion fra
    (for det vel ikke kun den udsendelse om den engelske kennel club, du bygger din viden ud fra?????)

Jeg har hørt canesten skulle virke også på mænd smiley

• #155   25. mar 2009 Johnny: du er da et klassisk eksempel på at elevatore ikke køre heeelt op - vil næsten sige at den ikke passer 1. etage ;-/

totalt ensporet og useriøst indlæg

• #156   25. mar 2009 Ja madam blå jeg tror også Johny har meget at lære endnu med sine 23 år på bagen, kan han jo ikke være den med mest erfaring inden for avl.
    men rigtig Johny man bør ikke avle på hunde med skavanker,og det er der også mange af os der ikke gør.,og heller ikke bryder os om. men det er jo desværre ikke kun i Danmark det foregår

• #157   25. mar 2009 Kommentar til Søren: At din hund er nøjagtig som du vil have den skal være.

Ja det er mine skam også - men derfor behøver jeg ikke avle på dem hvis de ikke er optimale inden for sin race.
    Så meget selvkritik finder du sgutte hos blandingerne der bare skal produceres i et væk.

Dertil vil jeg tilføje - at de hunde jeg har sorteret fra IKKE fejlede noget fysisk/psykisk - de var bare ikke okay eksteriørmæssigt. Alle er både HD fotograferet og godkendt til avl. Det er bare et spørgsmål om selvjustits - og hvalpene skulle gerne blive bedre end forældredyrene før det har et formål.

• #158   26. mar 2009 KARIN H :

Så meget selvkritik finder du sgutte hos blandingerne der bare skal produceres i et væk.

Der er altså nogen der ikke avler på deres blandingshunde. Kender da mange der ikke kunne drømme om det...

• #159   26. mar 2009 fordomme kommer af uvidenhed...

den lader vi så stå!

Mediernes kraft er hård, de er ret gode til at bevise ting som ikke rigtigt har baggrund. - man bliver som forbruger af medierne i dag stille sig krittisk til hvornår det er et program for at skabe seere og hvornår det er faktum, men jeg er på en måde glad for debatten er taget op for så kan det være folk gider UNDERSØGE INDEN DE KØBER!

Hvis hunde ejere undersøger tingene inden de køber vil de finde ud af at den eneste måde du som ejer kan gøre noget er at undersøge din hunds aner og det kan du ikke uden stamtavle - så er den ikke længere...

england er ikke medlem af FCI og det forstår jeg også godt så dem bør man holde uden om den danske avl.

Ja statistikken for en blandingshund ser måske bedre ud, men hvad med alt det du ikke ser - der er mange blandingshunde som ikke kommer til dyrlæge og bliver vaccineret - man anslår faktisk at rigitg mange ikke engang har en lovpligtig hundeforsikring. næ nogle steder er det desværre sådan at når hunden er syg så bliver den skudt i baghaven for det koster kun en patron. og en ny koster 500 selv om det var en god dreng... Det er sgu sjældent man ser det ved en race hund...

til sidst et eksempel...
    I USA godt nok for nogle år siden men der var et tv program omkring det at slanke sig. Det produkt der virkede bedst blev vildt populært og blev solgt i massevis.. mediernes kraft.
    Der var bare lige det men... folk havde ikke undersøgt hvad de spiste... det var så led fra bændelorm.... så pludselig var der en masse mennesker som blev slanke fordi de havde en snylter... tror vi lader den stå i kan nok sagtens tænke jer til resten..

(man fjernede mange af ormene ved at sulte dem så de trak op i spiserøret også blev de hevet ud derfra... det var nemlig mest effektivt! tror nok pillen var lidt sjovere den anden vej...)

• #160   26. mar 2009 Buddy er SÅ glad for sin flotte kurv !

Ja det er jeg klar over - og det var heller ikke for at skære alle over en kam. Der er heldigvis flere seriøse der ejer blandinger - hatten af for dem!
    Samtidig - vil jeg også tilføje at der ER useriøse avlere der HAR bog på hunden - der desværre heller ikke er selektive i opdrættet.
    Så det gælder begge vejen. Den ene har ikke noget at lade den anden høre for i den forbindelse.
    Men de der avler med bog der er i den kategori "dør" hurtigt da det både rygtes lynhurtigt og ikke bliver set på med milde øjne.

• #162   26. mar 2009 Søren, belejligt lille udklip der ;o)

• #163   26. mar 2009 Skulle vi ikke have den i sin helhed, måske?

Bemærk konklusionen...

Bemærk også, at Sørens lille klip kommer fra afsnittet om hjertet...

• #164   26. mar 2009 Og her var linket så:

(link fjernet)

;o)

• #165   26. mar 2009 wooops fejl ;o)

Søren har sit afsnit fra denne artikel som er brugt flere steder på nettet - blandt andet hos HELSAM som led i reklamen for et produkt:

(link fjernet)

Desværre er der ingen kildehenvisning... Mit gæt er, at det er den undersøgelse, jeg har linket til, der ligger til grund.

• #167   26. mar 2009 Søren bruger du virkelig et link der har denne konklusion:

DKK's opdrættere skal naturligvis stille høje krav til sundheden ved
    udvælgelsen af avlsdyr, men <b>samlet set giver projektets resultater ikke grundlag for den til tider kraftige kritik som racehundeavlen bliver udsat for.
    Den viser derimod at indenfor de tre største problemområder ører, kønsorganer og mave-tarmsystemet er fordelingen stort set ligelig mellem racehunde og blandinger. </b>Det er værd at bemærke at disse tre områder dækker ca. 60 % af samtlige registrerede sygdomme.

(min fremhævelse)

• #168   26. mar 2009 Jeg synes da måske det er værd at kigge på at der i starten af undersøgelsen (den CH linker til) står skrevet at der er tale om racerene vs blandinger. Altså ikke tavlehunde vs alle andre

"Der er indberettet defekter for i alt 2661 hunde. Af dem er 2309 racerene, og 352 blandinger. Af de 2309 racerene hunde, har alene 552 med sikkerhed kunnet identificeres som DKK-hunde. De resterende 1757 racerene hunde består af racerene hunde uden stambog, med stambog i andre organisationer eller DKK hunde der blot ikke er opført som sådan på skemaerne. For at få et større materiale, og dermed et bedre statistisk grundlag at udtale sig på, er alle de racerene hunde medtaget i beskrivelsen nedenfor - altså i alt 2309."

Altså er der igen ikke tale om kontrolleret avl kontra "tilfældig" avl.

• #169   26. mar 2009 Michelle, det er ulempen ved den undersøgelse. Kun enkelte steder er der pinnet DKK hunde ud i forhold til dem, de kalder racerene uden stamtavle.

Og er her det så til DKK's fordel.

• #170   26. mar 2009 CH -netop. Jeg ville øske der engang blev lavet e undersøgelse der viste DKK kontra alle andre hunde.
    Det ville give et mere brugbart billede, idet det jo altid er det der diskuteres. Og det var da rart at se dokumtation, uanset om det så er til den enes eller den andens fordel

De enste undersøgelser jeg har kunnet finde af den art, har været noget der "peger på" og "det alder til" osv... Ikke nogen hvor man virkelig har undersøgt det til bunds.

Og jeg kunne særligt være interesseret i noget der viser forholdet mellem DKK vs andre, når det kommer til HD/AA, patella lux, allergi og hjertefejl, nu det er disse der så ofte diskuteres

• #172   26. mar 2009 Jeg er enig i hvert et ord, Michelle ;o)

Vi skal have kortene på bordet ;o)

• #173   26. mar 2009 Søren - alfa og omega er, at der bliver nødt til at ligge noget dokumentation - ikke bare nogle holdninger..

Og det er indtil videre det, vi har set fra dig ;o)

Jeg er også ude herfra om lidt - skal med min DKK-hund til træning i en DKK-specialklub med et DKK-godkendt program *GG*

• #174   26. mar 2009 OG - så vil jeg da lige sige, at vi da på en eller anden facon har noget common ground der - for jeg vil dælme heller ikke have avl alene på eksteriør. Det vil være en KATASTROFE.

Det er jo netop det, der er sket i England og det er VIRKELIG uhyggeligt.

• #175   26. mar 2009 Hehe fedt modtræk mod de "tumper" herinde som altid skal nedgøre folk med blandings hunde, respekt...

• #176   26. mar 2009 Who am I du har vidst ikke læst tråden til ende.. Det modtræk var ikke så dælens effektivt...

Den slags kræver, at man har noget at have kritikken i..

• #177   26. mar 2009 Who am I -igen igen vil jeg da spørge. Hvornår er det du mener folk med blandingshunde bliver nedgjort?

Det er faktisk de færreste af os med tavlehunde, og som jævnligt deltager i disse tråde, der har noget som helst imod blandingshunde... Vi er bare en del der ser en fordel i kontrolleret avl, hvilket intet har at gøre med om man kan li' blandinger eller ej.

Søren -hvis dokumentation faldt ud til blandingernes fordel, jamen så må det jo være sådan. men jeg mangler stadig reel dokumetation der ikke er baseret på nogens holdninger og ideer, eller på renrace vs blanding.
    Det er nødt til at være baseret på det det handler om, nemli DKK vs andre, hvis man vil kunne be- eller afkræfte, at kontrolleret avl virker, og om de avlsprogrammer der anvendes i forhold til sundhed, faktisk har en effekt eller ej

• #178   26. mar 2009 Hvis der er nogen der bliver nedgjort er det da "snobberne" og deres "syge og indavlede" hunde!

• #179   26. mar 2009 I kom da op af stolene så om det var effektivt kommer vist an på hvordan man ser på sagen... Jeg behøver ingen dokumentation for noget som helst, bare indlægget i sig selv var underholdning nok til mig hehe...

Michelle - Øh, det ser man da tit herinde, ja selv i folks brugernavne var det ikke noget i stilen med tavle mafian eller sådan noget folk skulle hedde...

• #180   26. mar 2009 Jamen i lyset af denne tråd har jeg besluttet at sælge mine 2 hunde. De passer vist ikke ind i dkk og da jeg jo er medlem af dkk går det jo ikke!!
    Tesla (Günga nima's Enija) er billigst. Hun er deværre overhovedet ikke indavlet, altså står til 0%
    Monty (Bagmati Khyi Kang Senge) vil jeg have en smule mere for.... Han står til 3,125% og det er jo ikke meget... i hvert fald ikke nok!!
    Begge har flere gange eksteriørhampions i linierne (fØJ!!) og begge har forældredyr der er tjekkede for HD/AD, PRA.... ADR!! Det kan jo ikke bruges hvis jeg engang skulle avle, puuuhaaa siger jeg..)o:

Giv endelig bud!!

• #181   26. mar 2009 Who am I -at der står tavlemafia i ens profilnavn, er da på ingen måde nedgørelse af hunde uden tavle hvordan pokker kommer du til den konklusion?

Prøv lige at tjekke hvad bl.a. CH skriver her i tråden (medlem af den famøse tavlemafia uuh) -hun skriver da ikke noget om at tavlehunde er dårligere, dummere, grimmere eller noget som helst i den dur (tværtimod).

Jeg selv havde tidligere en blandingstæve som jeg var meget glad for, og hjalp i efteråret min mor med at finde en dejlig lille omplaceringshund der er blandet af guderne må hvide hvad.
    Intet ondt om dem...

MEN du kommer ikke udenom at i avløjemed, har du nu engang en større sikkerhed for hvad der ligger i generne, hvis man kender dem...
    -og det kræver en tavle.

I princippet kunne man lave samme tavle på blandinger, hvis de der avlede dem, begyndte at stambogsføre, og dokumentere sundhed mm. Men det gør man jo nu engang ikke, og dermed eksisterer muligheden for at tjekke bagud ikke.

• #182   26. mar 2009 Tibetansk -jeg byder en sutteklud og en vingummibamse for Tesla *GG*

• #183   26. mar 2009 Lige hjemkommet fra dyrlæge Hospitalet hvor jeg igen stillede spørgsmålet:

Hvilke hunde er der mest sygdom i?

Svar - 50% af hver ud af 100.
    Aflivninger pga sygdom - 75% er blandinger. Disse tegner sig med 2/ af HD hunde.

Allergi - er i begge grupper ligeligt fordelt

Hjertefejl - forekommer i begge grupper - for racehunde er det racebestemt - i blandinger - tilfældigt

• #184   26. mar 2009 Michelle - Nu er det som regel de personer som skrapper mest op herinde, om at der skal være forbud med at blande hunde osv. så jo det er hvertfald at nedgøre andres hunde, om det sker i denne her tråd eller ej er et fedt, det sker og her var en som valgte at komme med et modsvar, klap på skuldren fra mig til trådstarter

• #185   26. mar 2009 Who am I -at man ikke ønsker der skal avles på blandinger, er da ikek at nedgøre blandinger. Det er at tage et standpunkt omkring hvordan man mener der kan laves bedst/sundest osv avl.
    -at man ikke ønsker dem i avl, betyder stadig ikke at man ikek kan li' blandinger.

Og klap du bare alt det du vil af trådstarter -det ændrer dog ikke på at han ikke har sine facts på plads.

Han må for min skyld gerne holde foredrag om hvorfor han mener at blandinger er vejen frem -men han behøver vel ikke komme med usandheder om tavle-hunde for at få sin pointe frem.
    HVIS det er tilfældet at avl på blandinger er at foretrække, så må da der være sende facts at fremhæve, fremfor blot at svine tavlehunde til med ting der ikke er sandt.

• #186   26. mar 2009 Øøhhh, rent faktisk er det Søren, som jo som bekendt er imod al form for tavler, der har navngivet Tavlemafiaen....... Så klap på skulderen til Søren:-)

• #189   26. mar 2009 Søren -det ved jeg den var, jeg kan osse læse;o)

Nu var det jo desværre ikke mange indberetninger der kunne dokumenteres at være DKK-hunde, så det er jo svært at lave statestik så.
    Som sagt -jeg kunne rigtig godt tænke mig sådan en undersøgelse, hvor det tydeligt fremgik DKK kontra andre hunde. Så ville vi da en gang for alle have reel dokumtation, hvadendten det er til den ene eller den andens fordel.

Det var skam ikke for at snige uden om noget jeg påpeger det. jeg synes bare det er væsentligt, eftersom der jo avles mange (mere eller mindre) renracede hunde uden tavle, og dermed uden kontrolleret avl. Disse hunde kan jo ikke rigtig tælle i statestikken over kontrolleret avl

• #191   26. mar 2009 Søren

Tavle eller ej, så er gravhunde vel også "race rene hunde = INDAVL = grotesk!!". Når der i startindlægget tales for at det KUN er blandinger der er sunde hunde, så dine hunde med i den anden kategori, er jeg i tvivl om hvorfor du er så hurtig til at erklære dig helt enig med forfatteren (jeg har nok misset et sted at dine hunde skulle være syge, men vil hellere være sikker)

• #193   26. mar 2009 Søren

Jo, det må du da helt selv om, men det er ikke det tråden handler om.
    Du skriver "lige mine ord" til et menneske der lige har udtalt at de eneste sunde hunde er blandinger, at alle racehunde (uden at nævne tavle) er syge og indavlede. Ikke engang de værste tavleryttere ville nogensinde komme med så generaliserende og ufunderet en påstand.

• #194   26. mar 2009 Søren -du har sikkert skrevet det før, men så har jeg ikke læst det, og beder om en gentagelse.

Hvis du er imod tavleavl -hvorfor har du så racehund? Den er jo unægteligt i lige så høj risiko for racerelaterede sygdomme o.l. som havde den haft en tavle.
    I virkeligheden burde du vel så have e blanding, når nu du mener at denne form for avl er sundere?

Jeg forstår ikke helt at man kan være imod en stamtavle -det er jo "kun" et stykke papir der hjælper avler med at vælge de rette match af avlsdyr, og køber med at vælge en hund efter det ønskede match.
    -at man kan være imod overtypning, ensidig fokus påudseende o.l. kan jeg forstå, og det er jeg osse selv.
    -men derfor ville jeg jo så heller ikke købe hund hos en opdrætter der skider å sundheden og avler kun på udseende (hvad der da hos mange racer heller ikke er muligt grundet avlsrestriktionerne), men at forbande alle tavleopdrættere gavner da ikke ligefrem sagen.

• #196   27. mar 2009 Søren - du skriver: "Mette, ja jeg er imod tavleavl; men ikke imod avl af sunde hunde"

Jeg tror folk kløjs i dine ord. Som jeg forstår det er du imod al uhensigts mæssig avl. Altså - på dyr der ikke er funtionelle = syge.
    Og det er jeg også imod - selv som Tavlemafia.

Men du forherliger blandinger som de eneste sunde hunde ganske i samme åndedræt som trådstarteren. Og det er jo ikke sandhende,
    Der er altså statestik på at racehunde kontra blandingshunde er lige meget syge eller raske.
    Tager du så fx de 60 racer ud som Sverig har skrevet om - ja så ser resultater sådan ud:
    Racehunde - 100% raske
    Blandingshunde - ??? tegner sig så for en langt langt større procent.

Ergo - der findes 390 racer tilbage som betegnes som raske individer.

Af disse raser kan du så finde sundere blandinger - men lur mig - folk med disse vil holde kortene ind til kroppen og blandinger iblandt disse bliver sjældne

Og dette er en tese

• #197   27. mar 2009 Stavefejl er uden moms

• #200   27. mar 2009 Søren -så du mener at enhver race er lige direkte på vej mod ekstrem avl og syge hunde?

Der er faktisk rigtig mange racer der avles mod racestandarden og ikke mod opdrættere/dommeres personlige og ekstreme præferencer. Mange racer er nemlig ikke i følge racestandarden, så ekstreme som de ses på udstillinger.
    (det gælder f.eks. schæfer bare lige for at nævne en race -i racestandarden nævnes en let skrænende lænd/ryg, intet om de helt ekstreme vinkler).

Min race er et eksempel på at der ikke avles mod ekstremer i alle racer -og den er på ingen måde enestående. Her avles mod en ganske fornuftig og sundhedsmæssigt forsvarlig racestandard + at der testes for relevante sygdomme.
    Racen ER beviseligt sundere i dag, end den var for bare 10 år siden (dr har været HD-problemer, som man blev bevidst om, og begyndte at fokusere på dengang)

Min race har været næsten uddød -var det ikke for det store arbejde DKK/specialklubben gør, så var den uddød i dag. Og det er faktisk ikke en race med de helt store problemer.

Og så er det altså ikke tavlen der gør hunde syge... Det er manglende kontrol/tests, og for meget fokus på et ekstremt udseende. Dette finder du ikke hos alle racer (MEGET langt fra faktisk)

• #201   27. mar 2009 Kan man så udlede at Søren mener at et stykke papir er forskellen på om en hund er rask eller ej? Altså, at den samme hund automatisk er usund avl fordi man har papir på hvem forældredyrene er?

Er det ikke lidt ironisk taget i betragtning at de eneste hunde der har nogen form for sundhedsmæssige krav i forhold til avl, samt en sort-på-hvid indavlskoefficient, er dem med tavler? Der er ingen her der er FOR usund avl (jeg vil absolut hellere aldrig ukritisk bare købe en hund fordi den enten har eller ikke har papir - endnu en ting "vi" ofte får skudt i skoene) herunder indavl, men nogle af os finder det nemmere at forholde sig til når sundheden og "indhold" rent faktisk er dokumenteret flere led tilbage. Det er den eneste forskel på min og Sørens hund, og alligevel skulle min hund være produkt af uønskeligt avl?

Nå, men igen er det ikke trådens fokus. Iflg trådstarter er Sørens hund også syg, indavlet og grotesk. Om en hund er sund kan jeg til gengæld ikke udtale mig om uden at den er undersøgt for racespecifikke sygdomme - det er et af de grundlæggende idéer for HG's herskende tavleidealogi at man ikke kan være helt objektiv på egen hund, herunder dens sundhed. Hertil må også høre at man ikke kan kalde hunde usunde alene på basis af om de har papir eller ej - det må og skal undersøges ved en dyrlæge!

Min tilgang til det er at man ikke skal lade hunde indgå i avl uden at have styr på hvem/hvad ens hund indeholder - i princippet er det underordnet om hunden er ren eller blanding, men der er flere ubekendte ved blandinger idet man ikke aner hvad der kan komme ud af at parre to racer der umiddelbart ikke minder om hinanden (temperament/instinktmæssigt). Laver man tavlen selv eller er man i en klub gør i princippet ikke den store forskel - men der er mere materiale i klubberne, og der er forarbejdet allerede gjort.

• #203   27. mar 2009 *Det er efterhånden lidt latterligt at tavlemafiaen er af den overbevisning, at kun forældre til tavlehunde bliver undersøgt. Tag dog skyklapperne af.*

DET er da en påstand der vil noget. JEG siger ikke at enkelte blandingshunde ikke bliver undersøgt. Jeg siger at STØRSTEdelen af dem, som laver blandingshvalpe IKKE har undersøgt deres forældredyr først. HVIS alle bare gjorde det, ville jeg ikke have problemer. Men det sker desværre sjældent!
    Kig i marked på blandingshvalpe......... Hvor mange ignorerer ikke spørgsmålet om hvorvidt forældredyrene er undersøgt? Eller skriver "Jamen min dyrlæge siger at min hund er sund og rask"..... HVIS folk havde fået deres hunde undersøgt, tror du så ike at de ville skrive det? Og hvilken dyrlægen kan konstatere HD og AD blot ved at kigge på hunden?

• #204   27. mar 2009 Søren, der er heldigvis nogen, der undersøger forældredyrene.

Men det er bare knap nok, for resultaterne bliver ikke registreret, og derfor bliver arvelige tendenser heller ikke registreret - disse nedarves - om hunden så er blandet eller renracet.

Du skriver tidligere, at jeg ikke vil godtage dokumentation, der ikke bekræfter min påstand.

Rent faktisk vil jeg RIGTIG gerne have, at tingene bliver undersøgt til bunds, så vi kan se, sort på hvidt, hvordan det står til med vores hundeavl - både inden og uden for DKK.

Og hvis du kan finde noget, ser jeg det gerne, men det eneste, du linker til, er altså nogen der siger, hvad de mener. Det er ikke links til nogen undersøgelser overhovedet.

Jeg selv tvivler på, at de findes ud over den ene, som jeg selv har linket til, hvis kvalitet desværre ikke er alt for god.
    Det er dog det eneste vi har, og herfra kan vi konkludere, at det ihvertfald ikke er sandt, at en tavle gør en hund usund ;o)
    Og også, at en blanding ikke bliver sundere af at være en blanding.

• #205   27. mar 2009 vil goså sige, at det i det store billed jo ikke hjælper ret meget at det enkelte dyr bliver undersøgt, hvis det ikke bliver registreret og denne informatione bliver tilgængeligt OG at det sker i generatione efter generatione og man derfor kan gå tilbage i hundens aner og tjekke.
    Et andet problem er jo at blande racer som har forskellige sundhedsproblemer - hvordan holder man lige styr på det i generationeren som kommer efter??

• #206   27. mar 2009 Jeg aner ikke om hunde (eller hvilke) uden tavle undersøges - derfor holder jeg mig fra at udtale mig om det ene eller det andet er sundere. Det er der vel egentlig ingen der ved, for det bliver jo ikke registreret nogen steder.

• #208   27. mar 2009 Søren, jeg personligt har kun set tal der viser, at der ikke er signifikant forskel på race og blandingshunde.

Jeg har ikke personligt se nogen påstå andet - ihvertfald ikke på denne side af diskussionen ;o)

Du må lige forklare, hvorfor en avlsgodkendelse automatisk gør en hund syg?
    Er det det, at VÆRE på en udstilling, der gør at hunden pludselig får en genfejl?

• #210   27. mar 2009 Søren: udstilling, giver da ikke genfejl - hvordan pokker kan en udstilling gå ind og ændre i generene?? Det det kan er at være med til at lave selektiv avl, som så flytter racen i en uheldig retning - men det har intet med genfejl at gøre

• #212   27. mar 2009 Nåååååå, NU er jeg med....... Ved at blande racerne godt og grundigt, undgår man HELT og aldeles genfejl?? Man får ikke hunde med allergi, HD og adfærdsproblemer?? Smaaart.. TÆNK at man ikke har opdaget det før. DET var en øjenåbner, Søren...................................... Eller nowet!

• #213   27. mar 2009 Hvem står bag det du linker til? Ingen afsender, klider eller henvisninger.
    Hvis man tager sådan noget for bevis for noget som helst, så håber jeg man er mere kritisk andre steder.

Internettet er et taknemmligt sted, hvis man mener man har en mening. Et par klik, og man har postet sine holdninger og overbevisninger til resten af verden.

Ville du være ligeså godtroende hvis der stod at alle gravhunde uden tavle, havde en alvorlig brist og burde aflives inden de er 6 år.

Eller du ville blive ekstrem klog, hvis bare du lige spiser xxx 4 gange om dagen?

Måske du også ville tro at fordi jeg sagde du ville blive evigt rig, bare du hoppede ud fra Rundetårn?

Man må gerne være kritisk i det man ligger til grund for sine udtalelser, det kunne for den sag skyld være dig selv der havde skrevet det.

• #214   27. mar 2009 og så fik jeg da lige dagens griner over dette, saxet fra artiken Søren linker til

"En blandingshund behøver ikke nødvendigvis at have fået sine opretstående ører, gyldne farve eller lange hale fra en racehund, det kan sagtens være kommet fra en anden blandingshund, eller en hunderace, du ikke lige havde i tankerne. Selvom du får at vide, hvilke hunderacer en blandingshund består af, er der oftest alene tale om gætværk. " citat slut

Hmmmm, lad os lige se, hvis den ikke har arvet det af en racehund, men en blanding, hvor har den blanding så arvet det fra? en anden blanding? men hvordan er det lige man får blandinger?

Nåååå ja, man tager som udgangspunkt to racehunde og blander dem. Så hvor stammer den lange hale og ørerne så fra?

• #215   27. mar 2009 Jeg ved ikke hvor trådstarteren Johny blev af, det er egentlig også lige meget, det er ved at være lidt for langt ude at folk hakker på hinanden herinde hele tiden.
    Om vi er til racehunde eller blandinger er jo op til os selv, hundene enten de er det ene eller andet, er jo lige dejlige, og skønne for os der har dem.

• #216   27. mar 2009 Evi -jeg tror skam ikke der er nogen der betvivler at hundene er lige skønne om de er blandinger eller ej.

Jeg tror det folk her i tråden reagerer på, er trådstarters udlægning af raceavl. Det har jo på ingen måde hold i virkeligheden

• #218   27. mar 2009 Søren -ulve får faktisk osse HD, gigt og lignende sygdomme (det er der osse andre vilde dyr der gør).
    Så at det ikke er ulve vi har i stuerne, er næppe skyld i HD

• #220   27. mar 2009 Søren -ja jeg gik ikke udfra du selv havde skrevet det:o)

Men jeg ville såmænd bare påpege at HD, gigt o.l. ikke er et tamdyrs-fænomen. Det forekommer osse blandt vilde dyr. Desværre kan jeg ikke huske omfanget af det, men skal prøve at se om jeg kan finde artiklen igen ved lejlighed

• #221   27. mar 2009 Søren>> hvorfor vil du ikke svare på hvem der har skrevet det du linker til?

• #222   27. mar 2009 Hvor mange herinde har syge hunde?

• #223   27. mar 2009 Jeg har en blanding med kronisk tyktarmskatar...........

Hmmmmmmm, det er vist også det eneste......

• #225   27. mar 2009 Søster -et styk dokumenteret rask hund er der her.

Og Møffe var så eksempel på det modsatte -allergi, hudproblemer, angst og agression (agressionene sandsynligvis genetisk betinget, eftersom flere søskende havde samme problem)

• #226   28. mar 2009 Min hund er rask, men lider af to arvelige fejl, hvilket diskvalificerer ham fra avl eftersom han ikke må komme til udstilling med disse fejl.

En af de rigtig positive ting ved avlskriterier.

Han har et gigant overbid, hvilket bestemt ikke vil klæde racen :o)))))
    Den anden fejl er kryptorchisme.

Var jeg ligeglad, kunne jeg jo avle på ham alligevel, der er jo intet der holder mig tilbage, så længe jeg ikke vil avle med tavle. (Tror dog godt, jeg kunne få en CKC-tavle på hvalpene ;o) )

Kommentér på:
INDAVL=Ren Race Hunde=Grotesk!!!

Annonce