{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Trækkeleg, - side-til-side, frem-og-.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har siddet og læst martsudgaven af "Hunden".

Her har Irene J arnvad en artikel om belønning. Dejligt at se, at hun har udviklet sig og nu tilsyneladende idag kan se værdien af legetøjs-/bold-belønning.

Men, men, men- træerne vokser jo ikke ind i himlen.

Bolden må tilsyneladende kun "leveres" i hundens mund.
Jeg kan da, som jeg altid siger til mine kursister, ikke forestille mig den hare/kanin/fugl, som frivilligt hopper ind i munden på et rovdyr.

Jeg har aldrig mødt nogen, som er så "stress-forskrækket"som IJ., - udover de fleste af hendes elever, selvfølgelig.

Og så må hive-legen mellem hund og mennesker KUN ske fra side til side.
Årsagen til, at legen KUN må ske fra side til side og ikke frem og tilbage er øjensynligt, at side-til-side-hiven = samarbejde og frem-og-tilbage-hiven = modarbejde.

Hvem HAR dog bestemt sig til det???

Jeg bliver sgi så træt i ansigtet af at høre sådan en gang ævl.

For få år siden var det HELT udelukket, at man overhovedet måtte lege med bold, - hive i reb osv.
Man henviste til, at hunden blev aggressiv af dette.

Heldigvis fandt man så på, at ulvene jo, når de nedlægger et byttedyr, bider sig fast dér, hvor de kan komme til, og så hiver og flå de i hver sin retning, så på den måde fandt man så et argument for, at trække-lege ikke var modarbejdning af hinanden men snarere samarbejde om at få dyret nedlagt.
Og man fandt argumentet for, at trækkelege ikke førte til aggression. Det havde man jo gang på gang oplevet, at det IKKE gjorde, så man kan jo sige, at det var en "omvendt" bevisførelse.

På samme måde fandt forskere jo ud af engang, at humlebier ikke kan flyve. Man havde vist bare glemt at fortælle dét til humlebierne.

Så jeg venter med spændig på endnu en "skrivebords-forklaring" på, hvorfor side-til-side-trækkeri er sååååååååååååå fantastisk meget i samarbejdets ånd, mens frem og tilbage-trækket åbenbart er sååååååååå modarbejdende, for det er der altså også lige nogen, som har glemt at fortælle de hunde, som jeg har.

Trækkeri fra side til side er jo bare ikke noget, som har en entydig betydning. Det optræder både, når et byttedyr skal have knækket nakken, - under kamp mellem to artsfæller, hvor man vil skade hinanden mest muligt, - OG under leg, dvs. under sociale forhold.

Hvis vi endelig skal sige noget om forskellene mellem side-til-side-hiven kontra frem-og-tilbage-hiven, så er side-til-side-hiven mere "kamp-agtig" og skadende ( jvf. måden hvorpå et mindre byttedyr dræbes, - og måden der ruskes på under virkelig kamp) og dermed mindre befordrende for "samarbejdet" end frem-og-tilbage-hiven.

Så hvorfor Irene kommer til den konklusion, at side-til-side-hiven er godt for samarbejdet mens frem-og-tilbage-hiven tilsyneladende ikke er det, er mig en gåde.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trækkeleg, - side-til-side, frem-og-..
  • #1   20. mar 2009 Jeg læste godt artiklen, men jeg er bare en dumpap der tog Irene´s ord for gode vare smiley
    Spændt på at høre mere om dette.

• #2   20. mar 2009 Jeg har ikke læst artiklen men vil kommentere "farligheden" af boldspil og trææelege.

Jeg tror mange behandlere har set for mange hunde´, hvor disse lege er blevet misbrugt på grund af manglende forståelse fra ejer. De er nemme for ejeren og "hunden elkser det jo".
    Min egen mening er aalt med måde. Det er ikke forbudt men det skal bruges klogt.

• #3   20. mar 2009 Man kan godt gøre det fra side til side, men når huden har alle 4 ben på jorden, så er det naturligt at hunden begynder at trække baglæns,

Hunden arbejder med bagkroppen, for at lave trækket.

Se hvordan jeg træner træk.

http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12572

http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12577

• #4   20. mar 2009 Bella

Ja....det skal man passe meget på med. *s*

Marianne

Nu er jeg én af dem, som har været i "gamet" i længst tid ( træning og adfærdsbehandling), og som lever af det.
    I mine øjne er trækkelegen og dens skadelige virkninger VILDT overdrevet af IJ og hendes elever, som jo helt sikkert er påvirket af hende.

• #5   20. mar 2009 Lise jeg er helt enig med dig! Jeg har dog ikke selv læst artiklen.
    Men som du selv siger, så hopper en kanin ikke selv ind i munden på en hund. Det er decideret driftødelæggende.
    Og hele ideen med at belønne med bold er jo at det stimulerer byttedriften, som så igen giver arbejdsglæde og frejdighed i vores hundes arbejde.
    Altså bolden skal kastes VÆK fra hunden og hvis der er snor i bolden må man godt "slås" med hunden når den selv kommer og opfordrer til det!
    Ligegyldigt om det er op-ned eller side til side eller rundt.
    Og ja det kan jo være at adfærdsterapeuterne har for mange hunde hvor det ER gået galt allerede, i behandling. Men derfor er det jo ikke ens behandling alle hunde skal have!
    Byttedrift: JA TAK, men vi skal kunne kontrollere den.

• #6   20. mar 2009 Jeg har en ide om. at IJ og de fleste af hendes elever hører til på sjælland......jeg har ikke mødt nogen i jylland :o)

Måske overdrivelse fremmer forståelsen for ukyndige ejere?
    Jeg har ikke noget imod nogen af delene så længe det bliver brugt klogt på hundens præmisser.

• #7   20. mar 2009 Jarnved skriver vel sådan for at helgardere sig? Hvis hun nu skriver med den lavest mulige fællesnævner, har hun i højere grad ryggen fri. Jeg ser da mange hundeførere som ikke kan finde ud af at belønne med bold, og de kunne måske have godt af at læse artiklen. Jeg synes det er lidt uklogt at koge bold-belønning ned til en lille artikel på den måde, for der er flere ting man skal tage hensyn til.
    Selv bruger jeg skind og træklegetøj som belønning i nogle øvelser, og mine hunde er de mindst stressede i verden smiley Men det er naturligvis også pga. racerne. Andre hunde kan jeg tydeligt se har meget svært ved at stresse ned igen efter sådan en omgang trækkeleg.

• #8   20. mar 2009 Det er da fantastisk, at hun ikke længere udbreder en generel bold-forskrækkelse, men sådan som hun vil bruge bolden er den jo fuldstændig nytteløs..

Hundene bliver jo først rigtig glad for den, når den kommer til live og de kan få lov at løbe efter den.

Jeg selv synes ikke at bevægelser fra side til side gør noget specielt godt for hunden - heller ikke i stimulationen af at få den til at trække baglæns. Der synes jeg, et sejt modtræk virker meget bedre...
    Side til side synes jeg rent faktisk skaber det, hun vil væk fra - stress.

• #9   20. mar 2009 Dina, jeg tror du har helt ret i, at det er hundens egne bevægelser, der stimulerer den så den virker som belønning.

Jeg synes dog i praksis at kunne se, at hundene rusker mere af at blive stimuleret fra side til side frem for træk/modtræk.

Så kan man diskutere, om rusk er en stressudladning - for mig ser det sådan ud :o)

• #10   20. mar 2009 Mit nethindebillede er hvalpe, på 8-16 uger :o)

Der ser vi det jo i sin reneste form, der, hvor motivationen grundlægges....

• #11   20. mar 2009 jeg kan kun sige at jeg enig med jer - har også læst artiklen.

Jeg går heller ikke frygtelig meget op i om belønnningen stresser, men mere om det er noget hunden brænder for at arbejde for.
    Og med en border collie, som min, er trækkeleg absolut favorit!

• #12   20. mar 2009 så vidt jeg husker er positiv stress godt for indlæringen.

Kan man ikke skrive en kommentar til IJ så hun har en chance for at kommentere denne diskussion?

• #13   20. mar 2009 Det ville da være dejligt, om hun ville det, Marianne.

Men det kan meget vel være, at hun også er bundet af kontrakter og derfor ville få en over næsen ved at skrive herinde..Hvem ved.

Det er da værd at forsøge.

• #14   20. mar 2009 Jeg er fra Sjælland, så jeg skal helst ha' det en ekstra gang for Prins Knud...eeeiii fed argumentation Marianne H;))

• #15   20. mar 2009 Det er hun nok, men Lise kunne måske skrive til "hunden"?

Det kunne der måske også blive en god diskussion ud af :o)

• #16   20. mar 2009 Ej hvor spændende at høre jeres tanker.
    Det kan sgu være jeg ender med at blive helt klog engang smiley

• #17   20. mar 2009 Bella, Er du også sjællænder ;o))

• #18   20. mar 2009 Ja det er faktisk en meget spænende diskussion vi har fået ud af det, men generelt kan man se at dem der træner rimeligt meget, er forholdsvis enige om tingene!

• #19   20. mar 2009 Men tror I at hr og fru danmark som IJ i bund og grund skriver til - efter min mening- kan tackle "forskellige" stressniveauer?

Er de egentlig så interesseret som dem, der går op i træning?

• #20   20. mar 2009 Mange gange tror jeg, at det folk ser som stress faktisk er hundens iver efter at jage, som det er dens natur.

Og jo da - det kan de fleste da tackle.. Det er jo ikke den store kunst, når alt kommer til alt.

Det eneste, som jeg lige kan komme i tanker om at man bør afholde sig fra er at kaste bold ensidigt i rigtig mange gentagelser...

Det jeg tror er, at folk er så bange for, at deres hund skal blive for "vild" - og måske ovenikøbet også for glad, desværre.
    Og den glæde de har ved boldleg er da også noget, der giver sig udtryk i skønne kropslige udfoldelser.
    Men at hunden bliver stresset af det, det er noget af en overdrivelse - ihverfald når vi snakker i stress af negativ betydning (langvarig forhøjelse af adrenalin og cortisolniveau)

• #21   20. mar 2009 Marianne H
    Ja, jeg er sjællænder smiley

• #22   20. mar 2009 Hvorfra ved jeg egentlig hvem IJ skriver til og hvad hun mener om tingene? ;o))

nå tilbage til stress. Runar Næss skrev en god artikel om hvorfor der forholdsmæssigt skulle bruges mere tid på søg end "fange og dræbe" byttet (bolden). Han gik ud fra ulvenes succesrate med at fange et bytte. De nøjagtige tal for de forskellige faser så som grovsøg, finsøg o.s.v. ligger hen i tåge men hans konklution var - jeg håber jeg husker rigtigt - at at det var ok at fange byttet men før man fanger byttet skal der arbejdes med søg, så det meste energi bliver brugt på dette søg.

Kaste bold ensidigt mange gange tror jeg desværre, at der er mange der gør - jeg har selv været en :o(

Kommentér på:
Trækkeleg, - side-til-side, frem-og-..

Annonce