685 visninger
|
Oprettet:
hjælp hjælp hjælp alene hjemme. {{forumTopicSubject}}
nu havde kenzo i en periode været rigtig god til at være selv hjemme i hele huset, men så lige pludselig ad en gang gik det galt igen. hun begyndte at splitte ting ad og tisse og skide indenfor. så nu tør jeg ikke andet end at lukke hende inde i sit værelse igen, hvor hun heller ikke er tryk ved at være, har det så dårligt over det. troede lige det hele skulle gå i orden igen. men tør bare ikke tage chancen og at hun får huset, har lige fået nye sofaer
Så hvis nogle har haft samme problem, ville det være rart at høre fra jer
Eller hvis i ville skrive hvad jeres dagsrytme er. kan være det er noget med det at gøre.
jun 2007
Følger: 70 Følgere: 62 Hunde: 1 Emner: 232 Svar: 2.745
kl. 6.00 Får leverpostejsmadder
kl. 6.05 Bliver luftet i ca. et kvarter,( indtil han har skidt og tisset. )
kl. 15.00 eller 14.00 kommer an på, hvornår jeg kommer hjem, bliver han luftet.
kl. 18.30 Får han aftensmad.
18.45 Bliver han luftet
kl. 21.00 ca der omkring bliver han luftet igen.
Det er sådan ca. det foregår hver dag. Indtil han kom ind i rytmen, har der ikke været noget. Han kan sagtes gå længere uden af tisse, eller splitte noget af. Alle klokkeslettene er kun ca. tal. Det afhænger lidt af, hvornår jeg kommer hjem, og hvornår vi spiser..
maj 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 72
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 1.338
Men det tog også en masse tid før hun sådan rigtig fandt ud af at det var ok at være alene.
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.781
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 272 Svar: 1.110
Futte skulle være i sit bur i soveværelset, når hun skulle være alene. Det skulle være soveværelset, fordi hun sover der om natten, og er tryg i det rum. Det er et ret stort bur (kan ses på et af billederne i Futtes profil). Vi brugte 2 dage på træning, så hun blev glad for buret og tryg ved det. Fx lege med hende i buret. Smide godbidder derind hver gang hun nærmede sig det. Buret stod dengang i stuen, når vi var hjemme, så hun kunne gå derind hele tiden. Det gælder om at gøre buret til et dejligt sted at være. Futte har et vattæppe og et fleecetæppe, så det hele er blødt og hyggeligt.
I buret skulle der være en brugt t-shirt og en strømpe, som lugtede af os.
En DAP i stikkontakten som måske kunne berolige hende.
Hun skulle høre højt musik, så hun ikke kunne høre hvad der skete udenfor (gerne p2 eller p4 som spiller roligt musik. Evt. en cd med afspændingsmusik. Aldrig vildt musik).
Gardinerne i soveværelset skulle være trukket for, når hun skulle være alene.
Vi begyndte alene hjemme træningen helt fra bunden igen. Først hvor hun ikke blev lukket ind i buret. Vi gik ud af døren og ind igen lige med det samme (1/2 sekund). Måske 10 gange og så en pause. Næste omgang af 1 sekund 10 gange og så pause igen. Så 1 minut og pause. I løbet af 1 dag kunne hun være alene ca. 1 time. Dagen efter gjorde vi det hele igen.. bare hvor hun var i buret imens vi gik. Dagen efter var hun måske alene 2 timer. Dagen efter var hun alene i ca. 5 timer, og jeg kom hjem til en frisk og udhvilet Futte. Hun havde tydeligvis haft det trygt og godt. Da hun havde alene hjemme problemet rystede hun, var bange, udmattet, hæs og peb, når jeg kom hjem fra arbejde. Fra den dag er det bare gået super godt hver eneste dag. Når hun skal være alene nu kommer hun i bur, vi trækker gardinet for og tænder radioen. Vi bruger ikke DAP mere, og "musikken" (P1 = kedelig sovekanal) nu meget lav.
Gennem hele træningen er det vigtigt, at hunden får succesoplevelser. Dvs. at den ikke må stå og hyle, gø og være angst for længe af gangen. Man må ikke gå ind til hunden imens den hyler, men i det sekund den stopper et øjeblik. Ellers tror den at man kommer, når den hyler.
Det er vigtigt at hunden er afslappet inden den skal være alene. Dvs. at man ikke skal lege vildt eller gå tur lige inden. Futte laver ikke noget om morgenen ud over at finde mad i haven. Ellers slapper hun bare af og tygger måske lidt på en knogle, så hun er helt rolig, når hun skal ind i buret. Det afhænger selvfølgelig af hvor længe der går fra man står op og til hunden skal være alene. Hos os går der en times tid.
Din hund er nok lidt for stor til at være i et bur, men I kan måske bygge en lille hule i et hjørne i det rum den er mest tryg ved.
Håber I finder en løsning.
Held og lykke
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
06.00 står op og går i bad, tager tøj på (hunden snorker videre)
06.30 hunden står op og vi går nedenunder. Hun finder en tyggepind, jeg laver kaffe
Vi sidder og hygger os indtil ca kl 7.
07.00 Vi går en hyggelig snusetur og får tisset og lavet
07.30 Vi kommer hjem og hun får sin morgenmad enten i en foderbold / flaske eller som fodersøg
08.00 Vi tager overtøj, hun går ud i køkkenet og ligger sig i sin kasse
Vi rasler med nøglerne siger "ha det godt" og går,,,,
"Problemet" med at have en vane-hund som min er, at selv hvis man kommer for sent op må man igennem alle trin i rutinen for at hendes dag kan blive god....
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
hjælp hjælp hjælp alene hjemme.