{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
737 visninger | Oprettet:

Jægere og uvidenhed. {{forumTopicSubject}}

Med henvisning til denne tråd:

(link fjernet)

Tror såmænd ikke det handler om at folk herinde ikke tør ytre sig ang. jægere, men folk er da kloge nok til at kunne læse sig frem til, om et indlæg handler om mudderkastning eller om det er seriøst !

Ærgelig udtalelse fra jægerforbundet, da den ikke kan forståes særlig nuanceret.. Den er ikke i overensstemmelse med min sandhed !

Jeg bifalder ingenlunde de brådne kar, der er i jagtkredse, men det er uvidenhed, argumentationen mod jægerne, -er baseret på -da der bliver generaliseret !

Skal politiet også skæres under een kam, og det er alle "strømere" der gennemtæsker tæsker de anholdte ?

Er det alle læger der udfører sjuskede og invaliderende operationer ?

Er det alle indvandrere der er voldskriminelle ?

Er det alle muskelhundeejere der træner deres hunde til kamp ?

Træner man C. arbejde med sin hund, bare for at det er sejt at kunne give sin hund ordre til at bide mennesker på kommando ?

Nej vel !

I mine termer er det en gang useriøst pladder, at alle jægere bliver skåret under een kam !

Som jeg har skrevet før: Det der karakterisere foredomme er uvidenhed !

Syntes indlæggende i tråden jeg refererer til, burde læses igennem een gang til..

/Moster.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jægere og uvidenhed.
  • #1   18. jan 2006 Moster: Jeg giver dig helt ret, min far er jæger og det med ræve passer ikke på alle, for se bare min far og hans omgangskreds, de synes ikke om at skyde ræve, og de ræve som det skyder, er nogle som de er blevet bedt om pga at de er syge...

• #3   18. jan 2006 Men hvad er så konsekvenserne hvis man ikke regulerere vildtet herhjemme Christina..?

Iøvrigt rigtig dårlig måde at udveksle holdninger på Christina.. Da du ikke bidrager til videre debat, men bare konstatere at: sådan har du det nu engang med jægere !

Til sammenligning er det ligeledes underordnet at argumentere for, -at kende anerne hos sin hund eller ej, for det er jo en hund under alle omst.. ?

/Moster

• #4   18. jan 2006 Og een har det jo med at henvise *s* gider ikke skrive hele mit indlæg igen !

(link fjernet)

• #6   18. jan 2006 Hvordan slås dyrene da ihjel ?

-er på arbejde, men vender bestemt tilbage *s*

• #7   18. jan 2006 jeg ligger ikke alle jægere under en kam..kender mange jægere og det er egentlig kun den ene jeg ikke kan li men det er for måden at behandle hunden på! en af dem som er jæger hans hund er norges eller nordisk vinder i et eller andet. min onkel er jæger og min nabo og min lærer er det så..jeg kan bare ikke li når det går på truet dyrearter(ved så ikke om reven er det)

• #8   18. jan 2006 jeg kan bestemt ikke lide at der er jæger der går rundt og skyder de vilde dyr men men nå det så er sagt så må jeg så oz sige at det er nu godt vi har jæger der vil skyde de vilde dyr......
    vildet ville blive syg hvis bestanden ikke blev holdt nede og jeg ved godt at naturen holder sig selv nede men det gør den ved at dyrenen bliver syge og lider.....

som kok må jeg da oz sige at de jæger der skyder engang imellem har min respekt for vildt smager godt og jeg syntes det er mere synd for det vildt som bliver opdrattet og sat ud til jagt for de er menneske vant og vil ikke flygte.......

der er gode jæger og dårlige jæger ligesom er det godt hunde ejer og der er dårlige hunde ejer ......

• #11   18. jan 2006 Nej der misforstår du du altså Christine.. jeg gør det ikke for at diskutere, men for at informere !
    Da dette er et emne jeg dog har "nogen" forstand på, og derfor vil misforståelser og misinformationer til livs..!

Og det kræves også jagttegn at gå med schweisshund, for at finde vildt der er påkørt !

Hvad er chancen for at han skyder hver gang han ser et stykke vildt ?.. Er din farfar een af de få bråden kar, siden han giver dig kvalme ?

• #12   18. jan 2006 må man ha det for at finde overkørt vildt?
    jeg kænder en der schweisshund som bor i bjerringbro

• #13   18. jan 2006 Jeg synes det er dyreplageri at man her i Stor Københavns området og Nord Sjælland har så mange ræve der er syge af skab - det er så synd at man ikke tager ud og afliver dem eller skyder dem i deres egne områder

De dør jo ikke af skaben men er lang tid og mange smertefulde uger om at dø - måneder nogle gange.

Nogle dør af infektioner som de selv har lavet ved at klø sig så meget - andre af kulde fordi al pelsen er kløet af

Det er sku da dyreplageri!

• #15   18. jan 2006 Når det er sagt så synes jeg meget lidt om de store godser der opdrætter fasaner, ænder og agerhøns for at sætte dem ud og så tjene tykt på at nogle skydegale impotente mænd går rundt en søndag og skyder dem ned - det har intet med vildt pleje/ natur beskyttelse at gøre!

De kunne lige så godt købe sig et golf medlemskab - det er det samme de er ude efter...

Det er jo lidt som at skyde en undulat i et bur - det har jeg ikke ret meget respekt for.

Jægere som Marlene S har jeg dog voldsomt meget respekt for - gid de alle var sådan!

• #16   18. jan 2006 jeg er helt enig med nicola..når dyret er sygt så må der da gjøres noget, unas hvad slags dyr..vi "dræper" jo på en måde også våres hunde når/hvis de er syge så

• #17   18. jan 2006 Moster Gerda - har du jagt tegn?

• #18   18. jan 2006 la ulven....... -Ja, da dyret desværre ind i mellem ligger og lider, så er det nødvendigt at kunne skyde det !

• #19   18. jan 2006 Nicola jap ! *ss* troede jeg da du viste 's*

• #20   18. jan 2006 Mg - hvilken slags jagter går du så på?

Jeg har kun været på jagt 2 gange - på to forskellige godser på Lolland

Nelly syntes det var fantastisk men jeg synes egentlig det er fjollet

• #21   18. jan 2006 Moster, er igen rørende enig med dig :o)

Vi kan ikke undvære jægerne..

Og vil igen sige, at der findes brodne kar overalt. Men man hører jo ikke hver dag om de jægere, der går ud og skyder de syge og svage dyr. Man hører jo kun om det, når der er en eller anden skydegal, som det har slået klik for. DET skal nok komme i aviserne, mens det jo ikke sælger, at skrive, at de danske jægere er med til at sikre den sunde bestand.

• #22   18. jan 2006 Her5 uden for mit hus - regere sortfuglene. De har ædt markens fugle - slagtet alle hareungerne -tager sangfugle osv.
    Er det helt okay ikke drive jagt på dem?

Ræve lagde Orø øde for fuglevildt og gik en grum skæbne imøde med sult og sygdomme- er det okay?

At der aldrig er observeret så meget råvildt som i de sidste år - render på veje og er årsag til folk bliver slået ihjel i trafikken - er det okay at der sker yderlig formering? Din familie er måske med i næste bil.

At fugleliv der er ved at forsvinde pga landbrug - giver masser af jægere et fornyet håb gennem biotoppleje - er det okay?

At dyr der lever frit - bliver til mad - er det okay?

At dyr der aldrig har set dagens lys - er buret inde - går trangt også bliver til mad - er det okay?

Tja - mon ikke det rækker?

Hilsen fra en med jagttegn

• #23   18. jan 2006 Karin - vi er vel alle enige om at den slags jagt er absolut nødvendig

Men hvad med alt det andet???

• #24   18. jan 2006 Det andet? Du mener måske godsjagter?

Tja hvis det er dem du sigter imod - dem bryder jeg mig slet ikke om - i de fleste tilfælde.
    Problemet er bare de er forbandede nødvendige for godsernes overlevelse. Og da de er en del af din og min historie - ja jeg ville nødig se dem blive revet ned - lavet til narkocentre osv.
    Og så er jagten forbandet nødvendig desværre!

• #25   18. jan 2006 Og forstå mig lige rigtigt.
    Jeg har sandlig også mødt et par totaltåber i grønne uniformer der var til fare for alt og alle!!
    Didde typer er overhovedet ikke populære i jægerkredse - man taler maget om dem - advarer diverse konsortier mund til mund.

Det er mere end man kan regne med med andre ting her i livet.

• #26   18. jan 2006 Okay - den pointe kan jeg godt se - altså selve bevarelsen af godserne - og til det er man nødt til at have et levebrød?

Fair nok

Men ud fra et rent principelt syn synes jeg det er unødvendigt

Men omvendt får dyrene da nogle mdr - nogle gange et helt år i frihed - modsat de stakkels burhøns eller slagtekyllinger der lever 60 dage i en stald med alt for mange andre og som vokser i så hurtigt et tempo at benene ikke kan følge med....

• #27   18. jan 2006 Tilslutter mig helt og holdent dette indlæg:

Det andet? Du mener måske godsjagter?

Tja hvis det er dem du sigter imod - dem bryder jeg mig slet ikke om - i de fleste tilfælde.
    Problemet er bare de er forbandede nødvendige for godsernes overlevelse. Og da de er en del af din og min historie - ja jeg ville nødig se dem blive revet ned - lavet til narkocentre osv.
    Og så er jagten forbandet nødvendig desværre!

Og er tilsvarende enig i denne kommentar:

Men ud fra et rent principelt syn synes jeg det er unødvendigt

Min "passion" er og bliver fuglejagt med stående hund !
    Om det er træningsøjemed eller regulær jagt er for mig underordent..
    Samspillet mellem menneske og hund.. At tæmme de instinkter, hunden er avlet til, og bruge dem.. Det står for mig som noget helt unikt..
    At se hunden fuldstændig tændt og opslugt af sin "opgave" det er sgu´ en fantastisk oplevelse *ss*

• #28   18. jan 2006 MG - men igen - at skyde dyr for at lade din hund arbejde - den er heller ikke god selvom det også var den største gevinst for mig da jeg var med!

Kan sagtens se begge sider af sagen

Jeg ville bare ønske at man kunne holde sig til den nødvendige jagt og ikke sætte dyr ud for efterfølgende at skyde dem og lade ens hund deltage i arbejdet - så er det jo for sportens skyld!

• #29   18. jan 2006 Moster - Det er jo lige netop mit eget udgangspunkt!
    Bliver ALDRIG træt af at se den stående hund arbejde - og når den tager stand? Næsten bedre end s..!!

• #30   18. jan 2006 Nicola - vi skyder sandlig ikke fuglene for a se dem arbejde!!
    Tværtimod - vi sætter ud! Og de flyver væk og lever lykkeligt til deres dages ende.

• #31   18. jan 2006 Jamen hvis man sætter fugle ud er det vel med det formål at skyde dem senere og lade sin hund udføre et stykke arbejde i den forbindelse

• #32   18. jan 2006 Ja, jeg er så en forhenværende (hm hm) uvidende og modstander af jagt. Men efter jeg fik mig en interessant samtale med en garvet og dygtig jæger, så kan jeg jo godt se fidusen i det! Og jeg respekterer jægere, ligesom alle andre, selv om det absolut ikke har min interesse. Men hver sin smag, og heldigvis for det.
    Og jeg er enig med både Karin, Nicola og MG. Det er absolut ikke ok, at visse dyreracer skal lide en smertefuld død, pga. sygdom, eller at bestandende bliver så store, så de udrydder andre dyrearter. Naturen har jo sit kredsløb, hvor der skal være plads til alle.
    Denne jager gjorde mig jo ydermere klart, at det absolut ikke var for at drive rovdrift på dyr, at man gik på jagt. Og ja, jeg ved godt, at disse mennesker også findes, men jeg mener ikke, at alle skal skæres over en kam.
    Men, som han sagde, var det jo bl. a. for at hjælpe de lidende dyr, samt andre bestande i naturen. Jeg tror på, at jægere, de fornuftige, er med til at holde en fornuftig flora og fauna. Men samtidig sagde han også, at det naturligvis , for ham, også var fordi, det havde hans interesse. Det at gå i naturen og nyde den, og så mærke adrenalinen i kroppen, når man fik spottet det dyr, man nu er på jagt efter.
    Og jeg har faktisk fået stor respekt for det, fordi han var så ærlig og sagde, at det da absolut også var for at mærke suset, samtidig med, at man faktisk var på arbejde, og gjorde noget for at holde naturen sund.
    Jeg håber, I kan forstå hvad jeg mener, det er lidt kringlet at skrive....
    Men hvis de fleste jægere har den indstilling, og ærligt indrømmer, at det ligeså meget er for at mærke suset, som vi andre mærker ved noget andet, og ikke "gemmer" sig bag , at det udelukkende er for at holde bestandende nede, så synes jeg, de fortjener respekt! Når de vel og mærke ikke driver rovdrift, og forstår at stoppe igen.

• #33   18. jan 2006 Tro ikke i har tænkt på konsenkvenserne, hvis der ikke må jages, hvad så med alle de evt. sygdomme, som vil blive påført vores f.eks. hunde, katte og andre husdyr, som vi holder.

Tro at hvis de forskellig bestande ikke fik den vildtpleje, so der foregår i dagens Danmark, så havde vi langt flere sygedomme og Danmark kunne lukke hele landet for eksport at kød mm til andre lande.

Tingene hænger jo sammen.

(bare en lille konsertering fra mig.)

• #34   18. jan 2006 Ikke nødvendigvis Nicola..

Da agerhønebestanden støt og roligt er gået ned, er det bestemt også med det formål at øge bestanden igen..

Anyway smager det tillige også godt.. Jeg har nu væsentligt bedre samvittighed ved at spise et stykke vildt, fremfor burdyr..

Så for mig har jagten som den helhed det nu engang er, mange formål..

Følgelig at se min hund arbejde !

At kunne sætte tænderne i noget kød med god samvittighed !

Biotoppplejen, som bestemt ikke kun er til glæde for jægerne, men for alle der færdes og har interesse i og for naturen !

• #35   18. jan 2006 Forstår dig så udemærket Luna *s*

Følgelig er der et "sus" for den der nedlægger en eks. buk.. Men man skal nu heller ikke tage fejl af, at der også kommer "sus" i forbindelse med, at observere vildtet i vor natur !

Og følgelig er der også et kick, når hele "seancen" er fuldbyrdet.. Altså hunden har rejst en fugl, man har nedlagt og hunden har apporteret *s*

• #36   18. jan 2006 Ja og nu mangler Moster Gerda bare at få sig en jagthund!!

• #37   18. jan 2006 Kææft din kegle !

• #38   18. jan 2006 karin - ja det har du jo leveret!

Kommer i til Odense??

Håber at se jer IRL - og jeres hunde!!
    MG - dig og Agge har jeg jo mødt ; )

• #39   18. jan 2006 Nicola een kan love dig at hun har fundet sig HUNDEN... ! *ss*

Jeg kommer ikke til O´ense.. LilleSkiden er ikke gammel nok til udst. endnu.. Men kanske Hillerød, hvis jeg husker ret. *ss*

• #40   18. jan 2006 Du skulle have været med her i weekenden Nicola.. *ss*
    Så havde du set Mosterens fantaaastiske LilleSkid.. og tilmed hele Karin´s "kor" *gg*
    Dejlige madamser.. hundene altså *s*

• #41   18. jan 2006 Ja men jeg var ovre hos Besse - og blive dygtig - derfor kom jeg ikke!

Men når jeg ser hvor mange hunde og mennesker i var - jeg ved sku ikke om Nelly kan kapere så meget

Hun er lidt speciel efter hun har haft probs med benet i lang tid nu - hendes lunte er lidt kortere

• #42   18. jan 2006 Kommer desværre ikke til Hillerød - Maj er eksamen og nul liv for mig desværre
    men vi tager revanche i Juli - 4 dage i Brøndby!

Skønt

• #43   18. jan 2006 Hvorfor bliver emnet aldig fuldført - man starter man en privat diskution - som ikke har med emnet at gøre - hvorfor gør man det?

• #44   18. jan 2006 *ss* babett.. vi kan da godt fortsætte *s* syntes der skal være plads til det hele.. ellers bliver kan trådene godt blive for "tunge"

Lur mig om der ikke er een der senere har en lille kommentar.. og så tager vi den da bare derfra *s*

• #45   18. jan 2006 Det var ikke for at genere jeres samtaler - men jeg har lagt mærke til det en del gang og det er derfor jeg - lagde mit spørgsmål ind.

• #46   18. jan 2006 Fjong Babett *ss* føltemig ikke generet *s*

syntes iøvrigt det er en interessant konklusion du kom med tidligere.

Jeg har faktisk ikke selv tænkt på eksporten, og følgelig har du en god pointe der !

Årsager og konsekvenser.. jo.. dem vil der være flere af, jo længere man tænker tanken ud *s*

• #47   18. jan 2006 spørger du efter navn Carl Erik. ?

for det er da til at læse i teksten og trådens sammenhæng, hvilke typer Karin mener !

• #48   18. jan 2006 Tror Karin mener de flojser der bare er med en weekend om året - for at hygge sig - få et par gammel dansk og bare få plaffet noget vildt fordi det er sku sejt...

De er også farlige for andre mennesker og hundene

• #49   18. jan 2006 Moster Gerda: bare lige for at prale lidt - så kan en lab altså også stå stand .. det beviste Emil i Lørdags. Fantastisk ... han stod med løftet forben og dirrende hale og det hele. Blev pænt stående til han blev bedt om at lette fuglen .. fantastisk .. han er bare blevet så skøn og engageret når han er med på jagt :o))
    Så vores ruhårede jagtkammerater kunne godt pakke sammen - Emil havde den flotteste stand den dag *ss*

• #50   18. jan 2006 MG, ihhhh, glæder mig, det var forståeligt *gg* . Men sådan som du skriver, sådan havde han det også. Det er ligesom helheden i jagten, altså alle aspekter af det.
    Og det er ok med mig!

Kommentér på:
Jægere og uvidenhed.

Annonce