{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.008 visninger | Oprettet:

Martin H
Martin H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10

Demodex - valg af behandling? {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi har en Mops som er godt et halvt år gammel. Han har været en tur forbi dyrelægen og har fået foretaget et skrab på det ene øjenlåg, og dernæst fået konstateret Demodikose (Hårsækmider) - dog i en mild grad.
Dyrelægen har efterfølgende bestilt Interzeptor hjem til Dini, da han mener det er det eneste effektive middel mod dette.

Spørgsmålet er så, om denne behandling er for voldsom ift. graden af sygdommen?
Vi har bl.a. hørt, at i 90% af tilfældende med lokalt demodex, forsvinder det af sig selv.

Alternative midler er tilsyneladende:

- Advocate
- Amitraz
- Special Shampoo

Det kan lige tilføjes, at han bli'r fodret med BARF, hvilket vi netop er blevet frarådet fra kennelens side af (som ellers var dem der anbefalte det).
I BARF-Komplet er der åbenbart tilføjet noget olie fra en blomst (navn?) som kan give nogle bivirkninger lignende Binyrebarkhormon - og kan tilsyneladende være medårsag til at sygdommen er brudt ud!

Dyrelægen anbefaler altså Interzeptor - Kennelen anbefaler Advocate?

Det skal til sidst lige siges, at vi har modtaget Interzeptor fra lægen, men endnu ikke er påbegyndt nogen behandling.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Demodex - valg af behandling?
  • #1   30. jan 2009 Tror nu ikke det går i sig selv igen, tvært imod. Det smitter og spreder sig. Jeg ville starte den udleverede behandling straks. Dyrlægen har set hunden og valgt den behandling du skal bruge.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    jan 2009

#2   30. jan 2009 Glemte lige og nævne, at han klør sig meget (specielt i ansigtet), hvilket fra kennelens side af lød mærkeligt, da hun mente at denne sygdom ikke burde fremprovokere dette.

Vi vil jo helst ikke behandle ham med disse stærke sager (Interzeptor), hvis dette slet ikke er nødvendigt?

• #3   30. jan 2009 Dyrlægen har set hunden, eller?
    Og ja, hårsækmider kan få hunden til at klø sig helt itu. Vores Mille havde det fra opdrætter. Dyrlægen kontaktede opdrætter, som måtte betale for hele behandlingen.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    jan 2009

#4   30. jan 2009 Angående det med smitten, så har vi efterhånden fået en ganske klar opfatning af, at dette ikke er tilfældet.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    jan 2009

#5   30. jan 2009 Dyrlægen har set og konstateret sygdommen, ja.

Er det generelt at opdrætter står for betaling, eller er det kun i DKK?

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    jan 2009

#7   30. jan 2009 (link fjernet)

Råt kød, tilsat NDS og Livets Olie.

• #8   30. jan 2009 Det med opdrætter ved jeg ikke. Men det er noget svineri at sælge en hvalp med mider. Så han måtte bløde.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    jan 2009

#9   30. jan 2009 Men er det ikke kun den generaliserede form der kan føres tilbage til opdrætter. Den lokale kan vel ligeså godt være brudt ud pga. andre ting senere hen (evt. pga. han kost - som så igen er anbefalt af opdrætter).

• #10   30. jan 2009 Demodex smitter IKKE.

Alle hunde har hårsækmider i et lavt antal, men nogle hunde har for dårligt immunforsvar i huden, og derfor får miderne mulighed for at formere sig og skabe symptomer.

Dette ses oftest hos de korthårede moderacerne (undskyld hvis udtrykket er lidt ensidigt, men jeg ved ikke helt hvordan jeg ellers skal gruppere disse racer), f.eks. mops, fransk/engelsk bulldog, bullmastiff, amstaff m.fl.

Hos en så ung hund med få områder med hårtab (sådan læser jeg dit indlæg) ville jeg vælge ikke at behandle andet en støttende behandling (= optimal fodring, evt. tilskud af esentielle fedtsyrer, vask m. shampoo til forebyggelse af hudbetændelse).

I særdeleshed hvis hunden evt. senere skal anvendes til avl bør man ikke behandle den.

De fleste hunde med juvenil demodecose (altså begrænsede symptomer i en ung alder) vokser fra det. Nogle få gør ikke, evt. breder det sig til generaliseret demodecose, og så bør man behandle, men så BØR hunden udelukkes fra avl, da der vil være stor risiko for at der ligger en lidelse til grund for at hunden ikke selv kan bekæmpe hårsækmiderne (nedsat immunforsvar f.eks.)

• #11   30. jan 2009 Din opdrætter er formodenligt ikke dyrlæge og du bør derfor føllge de råd du får fra din dyrlæge. Han / hun er trods alt uddannet inde for dette felt. Din opdrætter ved helt sikkert rigtigt meget, men.............

Om din opdrætter skal betale for behandlingen, gælder om, hvad I har aftalt. Det er ikke normalt at opdrætter betaler, med mindre det er en arvlig sygdom og det er anført i købsaftalen

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    jan 2009

#12   30. jan 2009 Juelsgaard *

Det er korrekt opfattet, at det kun er meget lidt man ser det iform af lidt hårtab på øjenlåg, pande osv. - næsten ingen ting.

Vi vil selvfølgelig helst heller ikke gamble med det - i tilfælde af at det ikke går væk.

• #14   30. jan 2009 Martin: Det er bestemt også fint nok at behandle det. Så BØR man bare udelukke hunden fra avl, for så ved man ikke om hunden selv kan bekæmpe det.

Personligt ville jeg nok vælge at behandle med Advocate, men det er smag og behag. Interceptor er bestemt også et godt præparat til Demodex.

• #15   30. jan 2009 Er du i tvivl om din dyrlæges diagnose, så opsøg en til.

Hvis du stoler fuldt og fast på din dyrlæge, så følge hans/hendes råd til mindste detalje, hvis du vel at mærke har givet ham/hende alle oplysninger om hunden og det, den skal bruges til i fremtiden.

Jeg ville ikke følge opdrætterens råd, som trods alt ikke er dyrlæge og som jo har interesser i hunden, der måske ikke stemmer overens med dine interesser.

• #16   30. jan 2009 Nu er der jo tale om en udsat race og dette kan være en grund til at behandle selv den juvenile form. Jeg ville følge dyrlægens råd. Interceptor er et ormamiddel som så mange andre og jeg synes ikke det er nogen voldsom behandling.

• #17   30. jan 2009 Juelsgaard: Hvis hunden er genetisk disponeret for alvorlige angreb af demodex, vil behandling ikke forhindre nye udbrud, så jeg synes bestemt ikke man behøver udelukke hunden fra avl, hvis man behandler.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    jan 2009

#18   30. jan 2009 Jeg kan lige tilføje, at han ikke skal bruges til avl, så dette udelukker i hvert fald ikke interceptor-behandlingen.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    jan 2009

#19   30. jan 2009 Har lige talt med dyrelægen, og de kan tilsyneladende heller ikke tage Interceptoren retur.

Tror valget falder på ovenstående behandling.

I skal alle have tak for Jeres svar smiley

• #20   30. jan 2009 Jeg ville nok vælge at gå væk fra de "komplette" barf pakker og over til noget alm løsfrosset barf, tilsat vitamin pulver.

• #21   30. jan 2009 Jeg vil blot høre om ikke du vil sætte din skønne mops herind, så vi andre kan nyde den smiley

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    jan 2009

#22   30. jan 2009 Vi har også planer om at droppe de færdige BARF blandinger.

Det er indholdet af "livets olie" som er et problem (hvis vi skal tro opdrætteren i hvert fald).
    Dette består bl.a. af Kæmpenatlysolie, som eftersigende skulle være skidt i denne sammehæng.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    jan 2009

#24   30. jan 2009 Jeg fik af vide fra opdrætters side, at Kæmpenatlysolien kunne give bivirkninger lignende dem ved kortison behandlinger d.v.s. med præparater som Prednisolon.
    Jeg har endnu ikke kunne finde dokumentation for dette andre steder.
    Hun fortalte blot ovenstående, og gjorde opmærksom på, at hun havde kontaktet fabrikanten af BARF, men de ikke ville fjerne eller oplyse om denne olie.

• #26   30. jan 2009 Hmmm..

Det er spændende. Hvis man undersøger, hvilke ting kæmpenatlysolie bruges imod, så er det i høj grad inflammatoriske og autoimmune tilstande - altså de samme, som man bruger cortisonbehandlinger mod.

Jo, der er et indhold af GLA, som jo også virker betændelseshæmmende, men derfor er det bestemt en rigtig god grund til at undersøge det nærmere.

Jeg har kigge på cochrane, som desværre ingen hits havde i de søgninger, jeg lavede, men jeg lurer lidt lidt videre.

• #27   30. jan 2009 Hvor gammel er jeres hund, for demodex plejer at være lokaliseret når den er under 1 år gammel. Er det kun i hovedet, at den har hårløse pletter og er der flere en 5 områder der er berørt? Interceptor er jo et rigtigt godt behandlingsmiddel mod demodex, hvis og såfrem det ellers gives i dobbelt dosis af den angivne dosis, og det er netop fordi, at det normalt er et produkt der er lavet til forbyggelse og behandling af hjertelungeorm. Men man har så fundet ud af, at hvis man dobler dosis, har det en virkning på hårsækmiderne. Interceptor inderholder Ivermecitin, hvilket Advokate ikke gør, og ivermecetin er det eneste virksomme stof mod demodex. Hvis jeres hund ikke er så gammel og har mere end få hårløse pletter, ville jeg hellere behandle med pennicilin (feks. Cefaceptiner ) i 3 uger og samtidigt skifte til et alligifoder feks Hills Z/D Ultragen fra dyrlægen. Jeg ville hvis det var mig - Glemme ALT om barf.

• #28   30. jan 2009 Gitte H: Der er ikke Ivermectin i Interceptor. Det virksomme stof er Milbemycin (som også findes i ormekuren Milbemax). Advocate indeholder moxidectin (som er i familie med Milbemycin) og imidacloprid.

Kommentér på:
Demodex - valg af behandling?

Annonce