Demodex - valg af behandling? {{forumTopicSubject}}
Hej
Vi har en Mops som er godt et halvt år gammel. Han har været en tur forbi dyrelægen og har fået foretaget et skrab på det ene øjenlåg, og dernæst fået konstateret Demodikose (Hårsækmider) - dog i en mild grad.
Dyrelægen har efterfølgende bestilt Interzeptor hjem til Dini, da han mener det er det eneste effektive middel mod dette.
Spørgsmålet er så, om denne behandling er for voldsom ift. graden af sygdommen?
Vi har bl.a. hørt, at i 90% af tilfældende med lokalt demodex, forsvinder det af sig selv.
Alternative midler er tilsyneladende:
- Advocate
- Amitraz
- Special Shampoo
Det kan lige tilføjes, at han bli'r fodret med BARF, hvilket vi netop er blevet frarådet fra kennelens side af (som ellers var dem der anbefalte det).
I BARF-Komplet er der åbenbart tilføjet noget olie fra en blomst (navn?) som kan give nogle bivirkninger lignende Binyrebarkhormon - og kan tilsyneladende være medårsag til at sygdommen er brudt ud!
Dyrelægen anbefaler altså Interzeptor - Kennelen anbefaler Advocate?
Det skal til sidst lige siges, at vi har modtaget Interzeptor fra lægen, men endnu ikke er påbegyndt nogen behandling.
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
jan 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
Vi vil jo helst ikke behandle ham med disse stærke sager (Interzeptor), hvis dette slet ikke er nødvendigt?
sep 2005
Og ja, hårsækmider kan få hunden til at klø sig helt itu. Vores Mille havde det fra opdrætter. Dyrlægen kontaktede opdrætter, som måtte betale for hele behandlingen.
jan 2009
jan 2009
Er det generelt at opdrætter står for betaling, eller er det kun i DKK?
jan 2009
Råt kød, tilsat NDS og Livets Olie.
sep 2005
jan 2009
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.122
Alle hunde har hårsækmider i et lavt antal, men nogle hunde har for dårligt immunforsvar i huden, og derfor får miderne mulighed for at formere sig og skabe symptomer.
Dette ses oftest hos de korthårede moderacerne (undskyld hvis udtrykket er lidt ensidigt, men jeg ved ikke helt hvordan jeg ellers skal gruppere disse racer), f.eks. mops, fransk/engelsk bulldog, bullmastiff, amstaff m.fl.
Hos en så ung hund med få områder med hårtab (sådan læser jeg dit indlæg) ville jeg vælge ikke at behandle andet en støttende behandling (= optimal fodring, evt. tilskud af esentielle fedtsyrer, vask m. shampoo til forebyggelse af hudbetændelse).
I særdeleshed hvis hunden evt. senere skal anvendes til avl bør man ikke behandle den.
De fleste hunde med juvenil demodecose (altså begrænsede symptomer i en ung alder) vokser fra det. Nogle få gør ikke, evt. breder det sig til generaliseret demodecose, og så bør man behandle, men så BØR hunden udelukkes fra avl, da der vil være stor risiko for at der ligger en lidelse til grund for at hunden ikke selv kan bekæmpe hårsækmiderne (nedsat immunforsvar f.eks.)
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Om din opdrætter skal betale for behandlingen, gælder om, hvad I har aftalt. Det er ikke normalt at opdrætter betaler, med mindre det er en arvlig sygdom og det er anført i købsaftalen
jan 2009
Det er korrekt opfattet, at det kun er meget lidt man ser det iform af lidt hårtab på øjenlåg, pande osv. - næsten ingen ting.
Vi vil selvfølgelig helst heller ikke gamble med det - i tilfælde af at det ikke går væk.
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.122
Personligt ville jeg nok vælge at behandle med Advocate, men det er smag og behag. Interceptor er bestemt også et godt præparat til Demodex.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hvis du stoler fuldt og fast på din dyrlæge, så følge hans/hendes råd til mindste detalje, hvis du vel at mærke har givet ham/hende alle oplysninger om hunden og det, den skal bruges til i fremtiden.
Jeg ville ikke følge opdrætterens råd, som trods alt ikke er dyrlæge og som jo har interesser i hunden, der måske ikke stemmer overens med dine interesser.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
jan 2008
jan 2009
jan 2009
Tror valget falder på ovenstående behandling.
I skal alle have tak for Jeres svar
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.089
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.270
jan 2009
Det er indholdet af "livets olie" som er et problem (hvis vi skal tro opdrætteren i hvert fald).
Dette består bl.a. af Kæmpenatlysolie, som eftersigende skulle være skidt i denne sammehæng.
jan 2009
Jeg har endnu ikke kunne finde dokumentation for dette andre steder.
Hun fortalte blot ovenstående, og gjorde opmærksom på, at hun havde kontaktet fabrikanten af BARF, men de ikke ville fjerne eller oplyse om denne olie.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er spændende. Hvis man undersøger, hvilke ting kæmpenatlysolie bruges imod, så er det i høj grad inflammatoriske og autoimmune tilstande - altså de samme, som man bruger cortisonbehandlinger mod.
Jo, der er et indhold af GLA, som jo også virker betændelseshæmmende, men derfor er det bestemt en rigtig god grund til at undersøge det nærmere.
Jeg har kigge på cochrane, som desværre ingen hits havde i de søgninger, jeg lavede, men jeg lurer lidt lidt videre.
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.044
jan 2008
Demodex - valg af behandling?