{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
980 visninger | Oprettet:

2årig uddanelse for at opdrætte hund! {{forumTopicSubject}}

Hey,
Faldt lige over en artikel i metroexperssen på side 2:
http://www.e-pages.dk/metroxpressdk/447/
Artiklen siger kort sagt at det er blevet vedtaget at man fremover skal have en 2-årig uddannelse før man må avle på hunde.
Er jeg den eneste der studser over at man, dels ikke har hørt noget mere debat omkring det, og dels at man vedtager en lov hvor man som privatperson ikke længere må avle på hunde?!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2årig uddanelse for at opdrætte hund!
  • #1   14. jan 2009 Det har jeg aldrig hørt om. Men sys da det er okay at man skal have lidt undervisning i pasning og opdræt af hvalpe. 2 år er måske overdrevet.

• #2   14. jan 2009 Hmmm, du har ret, det er mærkeligt at man ikke har hørt noget om det.

• #3   14. jan 2009 Jeg har hørt om, at der vist stod noget om det i Hunden for nyligt.

Det er fuldstændig vanvittigt..

• #4   14. jan 2009 Har heller aldrig hørt om det. Virker tåbeligt - specielt fordi de fleste gode opdræt ikke er hos folk som lever af de hvalpe de sælger.

• #5   14. jan 2009 Det undrer mig, at det ikke står på Dansk Kennel Klubs hjemmeside, hvis det rent faktisk er vedtaget..

• #6   14. jan 2009 Ja jeg syntes også det er mærkeligt at man ikke har høre noget mere om det! og jeg kan ikke forstå at man har vedtaget det, for hvis man vælger at man skal have en uddannelse for at kunne avle på en hund, recikere man så ikke at gøre det til decideret hundehandel? jeg er bange for det vil skalbe en masse hvalpe-fabrikker! Men jeg kan på den anden side godt se det fornuftige i at man skal have noget viden om hvalpe og den slags....

• #7   14. jan 2009 Det er vel derfor der findes opdrætterkurser i DKK. Måske man burde gøre netop dette kursus obligatorisk - det er trodsalt bare et kursus og ikke 2 år af sit liv man skal ligge på hylden.

• #8   14. jan 2009 Det lyder helt usansynligt..... Der har ikke stået noget om det i hverken Hunden eller mit schæferblad......

• #9   14. jan 2009 Tinna

Det er det DKK vil slå et slag for - at deres uddannelse kan blive et alternativ (der kommer nok nogle ændringer, men jeg synes at der stod i HUNDEN at de ville søge disp for dem der allerede har gennemgået det)

• #10   14. jan 2009 Snow, i min klub var der diskussion om det for lidt tid siden, så det har været oppe at vende.

Men jeg kan ikke finde det på folketingets hjemmeside og heller ikke på DKK - lige nu leder jeg på Nordjyske, som de jo citerer fra...

• #11   14. jan 2009 (link fjernet)

• #12   14. jan 2009 Hvad er det lige politikerne selv tror det vil gavne??

• #13   14. jan 2009 GODT fundet, Debbie ;o)))

• #14   14. jan 2009 Fra 2010 kræver DKK også, at man deltager på opdrætterkurset (2 dags) før man kan få kennelmrk. Man skal have kennelmrk. hvis man laver mere end 3 kuld på 5 år... mon ikke det skyldes, at man forventer, at der er noget, der bliver vedtaget...hmm måske, men jeg syntes, at det er super fint de kræver det!!! (ikke de 2 år, men kurset)

• #15   14. jan 2009 nu kan det godt være det bare er mig der er blind, men jeg synes ikke jeg kan finde noget sted i den tekst Debbie linker til, at man skal have 2 års uddannelse???

• #16   14. jan 2009 Det er mig bekendt ikke vedtaget endnu, men er fremstillet som et lovforslag. Det er noget med det kun skal gælde for opdrættere der går ind underloven om erhvervsmæssigt opdræt afhunde - sådan som jeg har forstået det i hvert fald.
    Men det er stadig tåbeligt at tro man kan få landets hobbopdrættere til at hive 2½ år ud af deres liv for at tage en uddannelse de reelt ikke kan bruge til noget. Der er i forvejen kampe mangel på praktikpladser til den uddannelse, for at kunne få de unge der ønsker uddennelsen om erhverv igennem. Og tilbage er muligheden for ugers praktik i grissestalde og kostalde. Jeg kan ærligt ikke se relevansen!
    Så hellere bestemme nogle Emner folk skal have kurser i, og godkende nogle af disse i foreningerne som DCH, DKK, andre stambogsklubber osv osv.
    Så var forslaget realistisk!

• #17   14. jan 2009 Jeg syntes også det virker helt vanvittigt. Hvad med alle de stueopdræt der er ansvarlige og dygtige? De kommer jo i klemme! Hvem har tid/råd til at tage 2 år ud af kalenderen?! og især hvis man kun har tængt sig at lave 1 kuld hvalpe om året?!

• #18   14. jan 2009 ok godt Debbie.... tak smiley

• #19   14. jan 2009 Jeg kan også sagtens se det fornuftige i et kursus eller to, men det andet - nej! Jeg håber det bare er et forslag... det står bare beskrevet i metroexpessen som en lov der allerede er vedtaget... smiley

• #20   14. jan 2009 Anja> hæng mig ikke op på det, men jeg mener man skal have 3 kuld om året for at blive berørt af loven... men er ikke sikker!

• #21   14. jan 2009 Kurser er skam helt fornuftigt, men er 2-årig uddannelse? Det er da rimelig strengt..

Og hvem skal håndhæve det? Så længe det danske politi er ligeglade, og der ikke er noget dyrepoliti, er der jo frit spil.

• #22   14. jan 2009 Jeg ser at mit link ikke virkede...

Prøver lige med dette:

http://www.folketinget.dk/samling/20081/almdel/reu/bilag/113/index.htm

• #23   14. jan 2009 Er der nogen der ved om uddannelsen bliver egen-betalt (eller hvad det nu hedder)??

• #24   14. jan 2009 Med en vedtagelse af den lov, vil avlsmaterialet i alle racer forsvinde til næsten ingenting i dette land..

Det er vanvid.

Der er andre måder at få ram på de suspekte forhandlere på.

• #25   14. jan 2009 Jeg synes det er et fint tiltag, og argumentet om mange er hobbyopdrætter og har fuldtidsarbejde synes jeg ikke bør være et problem og en forhindring.
    De partier, der er gået sammen om dette forslag må udholde udgifterne til opdrætterne mens uddannelsen står på evt i form af lærlingeløn...

Men jeg mener at uddannelsen bør foergå i DKK regi da de har stor ekspertise på området, og så der bliver en ensartet uddannelse.

Jeg er af den opfattelse at der biver opdrættet alt for mange hunde uden opdrætter har nogen særlig viden om genetik etc...

Så jeg hilser forslaget velkomment.

/ Trine

• #26   14. jan 2009 Anja> Det er en ungdomsuddannelse folk skal igennem, den er su berettiget og man får elevløn under praktiken.

• #27   14. jan 2009 okay tak Ginne!
    .•*'¸.•*'Polski Owczarek Podhalanski'*•.¸'*•. Jeg kan ikke helt forstå dine argumenter... Hvad er dit argument for at man skal tage en 2 årig uddannelse der uddanner i forskelleige dyr i forhold til at kursus på 2 dage hos dkk der direkte rettet mod opdræt af hunde??

• #28   14. jan 2009 Tænker på, at da jeg læste det i morges, tænkte jeg ikke kun raceren avl, men også blandinger...
    Men blandingerne er det måske ligemeget med?

• #29   14. jan 2009 Helle N - problematikken er den samme..

• #30   14. jan 2009 Måske, men tænkte det måske kunne komme noget af alt det hovedløse avl, der foregår rundt omkring til livs. Og det ville da ikke være så tosset smiley

• #31   14. jan 2009 Problemet ville så nok være, at hundene så bare ikke blev registreret.... Og så er det jo lidt håbløst at administrere...

• #33   14. jan 2009 Det var da noget latterligt noget. For den lov kommer ikke til at forhindre folk i at avle for der er jo ingen der følger op på det. politiet vil da helt sikkert ikke bruge deres tid på den slags.

• #34   14. jan 2009 Anja F...

Jeg mener at alt for mange opdrætter levende individere uden at have det mindste begreb om hvad det indebærer.

Forslaget bør efter min mening reguleres så det handler om de respektive dyr man ønsker at være opdrætter af - ser intet formål med at man skal have en almen viden om fx krybdyr o.m.a

Jeg har selv været på DKK´s opdrætterkursus samt overbygningen, og mener at der er en hel del mangler ved disse kurser. Jeg kan fx kalde mig opdrætter nu med DKK´s velsignelse, men jeg har på intet tidspunkt skulle aflægge prøve der viser om jeg har fattet formålet med disse kurser - det eneste det kræver for at kunne kalde sig opdrætter er at man er mødt op, men ikke ndvendigvis at have været aktiv til undervisningen.

Håber jeg fik svaret dig.

/ Trine

• #35   14. jan 2009 Jeanette, nok så meget uddannelse kan jo altså ikke forhindre mennesker, der holder dyr og sælger uddannelse på en etisk måde til at lade være med det.

I mine øjne er det det ikke manglende viden, der driver disse mennesker, men ren og skær skruppelløshed.

Krav om uddannelse vil jo sortere nogle af de hundehandlere fra, der har registreret sig - men ikke dem, der arbejder og sælger fra udlandet, og heller ikke dem, der arbejder med dette uofficielt.

Kommunen synes jeg så heller ikke har noget med dette at gøre. De har ingen kompetence på det område - det må være dyrlæger, der skulle have sådan en opgave. Men igen - dem, man vil ramme arbejder jo enten ikke i DK eller uden registrering af forretning.

• #36   14. jan 2009 HOV - den første sætning er helt gal. Sådan skulle der stå:

Jeanette, nok så meget uddannelse kan jo altså ikke forhindre mennesker, der holder og sælger dyr på en Uetisk måde til at lade være med det.

• #37   15. jan 2009 er enig i det du skriver CH

jeg tror desværre ikke at det vil stoppe ret mange af de mennesker der ville være rigtigt godt at få ram på.

der hvor det ville ramme er hos folk der er i fx DKK eller DRU og får stambogsført deres hvalpe, for de kan kontrolleres hvor mange kuld de får pr år.

folk der avler uden tavle - hvem skal fx kontrollere dem ?

jeg kender til en hvalpefabrik, hvor de kun stambogsføre nogle af kuldene fordi den klub de står i kun tillader x-antal kuld pr tæve.

jeg tror ikke der bliver sat ressourser af til at få tjekket alle de steder hvor der bliver snydt.

• #38   15. jan 2009 Jeanette, først og fremmest vil jeg sige, at dette i mine øjne ikke har en pind med stamtavler at gøre.
    Dog er det helt sikkert, at den alvorlige hundehandel ikke kan finde sted i DKK-regi, da der er ting, der regulerer avlen - blandt andet avlskriterier og tilsyn (selvom dette tilsyn lader meget tilbage at ønske).

Det, der generelt er problemet og som jeg tror, der forsøges at dæmme op for med denne lov er de store hundefabrikker, der smider mange kuld ud hvert år. Dem, der ikke har interesse i hunde, men kun avler for at tjene kassen, vil med lidt held blive sorteret fra.

Problemet er, at det kun er toppen af isbjerget man kan se, og dermed er registrerede i DK. Resten arbejder fra udlandet eller sort i DK. Og så kan man jo lovgive ligeså tosset man vil - disse folk overholder jo ikke lovgivningen nu, hvorfor skulle de begynde på det?

DNA for sundhed? Det ligger et godt stykke ude i fremtiden. Der er enkelte arvelige lidelser, man nu begynder at kunne teste for, men endnu er disse tests for dyre til at indføre.

Jeg synes i øvrigt ikke, at mange hunde i en husstand pr. definition er lig med dårligt hundehold og dårlig avl.

Salg af hunden under otte uger, avl på hunde uden hensyn og kontrol af arvelige lidelser og infektioner, opvækst og transport under kummerlige forhold - disse ting definerer for mig dårligt hundehold og dårlig avl.

• #39   15. jan 2009 Jeg forstår ikke, hvordan det at have et stort opdræt står i modsætning til, at registrere hunde?

Som det er nu, registreres de jo fint - nogle racer med DNA, nogen uden (dog ikke i forbindelse med sundhed endnu, men som dokumentation for slægtskab).

Det ville da være skønt om alle opdrættere er uddannede til det, de gør - sådan et forslag skal selvfølgelig bare henvende sig det rigtige sted. Og er det med formål at mindske hundehandel og elendig avl, så tror jeg ikke, der er ramt plet med dette forslag.

• #41   15. jan 2009 Jeanette K: du skal da ikke komme for godt i gang.

• #42   15. jan 2009 hva med lige at feje for egen dør først?

Kommentér på:
2årig uddanelse for at opdrætte hund!

Annonce