Trænings-"afhængig"? {{forumTopicSubject}}
Jeg går ud fra, at de fleste af jer andre, der også træner meget med jeres hunde, også har vinter/jule-pause nu?
Hvordan klarer jeres hunde det?
Selvom vi har haft god tid (og masser af fridage) så vi har gået ekstra mange og ekstra lange ture, alle mulige og umulige steder - og iøvrigt har lavet et væld af søgeøvelser mv., så synes jeg godt nok, at Aqui har virket småfrustreret og rastløs, og jeg har simpelthen ikke kunnet forstå hvorfor. Nu er huskyen jo ikke ligefrem en stress race, og han har da også været rolig nok indendørs, men jeg synes alligevel ikke, han har "hvilet i sig selv", i lige så høj grad, som han plejer.
Men i går startede agilityen igen, og efterhånden som timen skred frem, kunne jeg stille og roligt mærke, hvordan roen bare indfandt sig i hans øjne.
Kan det virkelig være rigtigt, at jeg har fået skabt mig en trænings-"afhængig" hund? Når vi endda taler om en race, der reelt bare er avlet til at kunne løbe stærkt og længe? Det kommer vildt bag på mig, for ingen af vores nuværende - eller tidligere - hunde har reageret på den måde.
Er der nogen af jer andre, der har oplevet noget tilsvarende? Eller evt. bare kan afvise det med, at det må være noget jeg bilder mig ind?
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.460
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Vi har faktisk aldrig holdt pauser fordi der var træningspause i vores klub - der er blevet trænet alligevel. Til gengæld er der måske trænet lidt mindre intensivt, hvor der så er sat andre ting i stedet.
I forbindelse med Cassius' nu efterhånden langvarige skadespause, kan vi bestemt godt mærke, at træningen og aktivitet generelt mangler i hans liv, men vi er vældig overraskede over, at han klarer det så stressfrit som han gør.
Hunde er dælens gode til at tilpasse sig, kan vi kun konstatere. Også dem, der kører med 500 i timen, tilsyneladende :o)
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.729
Men godt at agilityen i den ene klub allerede er begyndt igen, og at vi har ringtræning i den anden indtil lydigheden og agilityen begynder igen i februar
aug 2006
aug 2007
Men da jeg også selv er instruktør, må jeg indrømme, at jeg faktisk trænger til en træningspause omkring jul og om sommeren. Så derfor er det primært blevet til lidt problemløsning og en masse søgeøvelser, som mental stimulering her i pausen, og det har han så åbenbart bare ikke lige syntes var nok
aug 2006
Ud over det, så tror jeg faktisk en træningspause er ualmindelig sund for en hund.
Motivationen er HELT i top bagefter, og ofte synes jeg der er øvelser, der helt af sig selv bliver bedre, når hunden får en lille pause...
aug 2007
Men det nytter jo så ikke noget, hvis han skal rendt og være frustreret i 4 uger først.
Tror også det er første gang han har haft så lang pause, for om sommeren, har vi været til noget sommertræning og/eller på kursus, og sidste vinter, tror jeg vi var til 4 gange rally.
aug 2006
Faktisk kunne vi mærke, efter vi gik spor i weekenden for første gang i flere måneder, at han faktisk blev lidt mere op på dupperne bagefter - Mer' vil ha' mer' ;o)
Det kan være, det skal være enten/eller, jeg ved det ikke...
Sandsynligvis er det forskelligt fra hund til hund.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
aug 2007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Agility kan self være svært da det kræver en del udstyr. Men tænker lidt at du jo sådan set nemt kunne få lavet nogen små spring og måske slalom, og så kan man jo træne handlingen fremfor forhindringerne i sig selv.
Det gjorde jeg en del med min gamle tæve (vi gik osse til AG), så jeg fik sat nogen (amå) spring op på forskellige måder der udfordrede både hunden og mig lidt. Det kræver jo kun måske 3 spring at kunne lave noget man kan øve sig lidt med.
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.614
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.460
Trænings-"afhængig"?