{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.140 visninger | Oprettet:

DKK, DDH, DRU osv. Regler? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Har længe gået og tænkt over hvilke regler der er indenfor de forskellige "foreninger" omkring avlsgodkendelse.
Vores egen Ifur er DKK og han skal have minumum en 2. plads på udstilling, og vores opdrætter vil have at han både skal HD fotograferes og øjenlyses.
Men ved ikke om det er noget DKK er med inden over.
Kan I andre fortælle mig mere også gerne om de andre?

Mener jeg har hørt at DKK's avlshunde ikke må være mor eller far til mere end 36 hvalpe. Det syntes jeg er en god regel

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK, DDH, DRU osv. Regler?
  • #1   4. jan 2009 Kender ikke reglerne i de andre klubber, men DKK er strengest indenfor de racer jeg lige kender til mht. avlskrav.

Du kan se på DKKs hjemmeside, hvilke regler der er til hver race:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/640

DKK har noget der hedder en matadoravlsgrænse for at undgå, at enkelte individer danner grundlag for en for stor del af racen. Denne grænse er procentsat, så antalsmæssigt små racer ikke må få så mange hvalpe, som hunde af en race hvor der er mange individer.
    En cavalier må f.eks. få 89 hvalpe (sidst jeg kiggede - det ændrer sig jo, hvis der bliver flerer eller færre i racen).

• #3   4. jan 2009 kun mht mops er dru strenger end dkk så det kommer vist an på hvilke racer der er...mops skal hd i dru men intet i dkk...

Jeg lod mig fortælle at chihuahua ikke skulle udstilles i dru for at avls godkendes er det rigtig??

• #4   4. jan 2009 Svend N: Det lyder underligt hvis en race har nogle forholdsregler og andre ikke har.

• #5   4. jan 2009 Louise:
    Hvorfor mener du det lyder underligt?
    det er jo specialklubberne der indstiller hvad de mener deres race skal undelægges af avlskrav. Ikke alle racer er ens og de har forkellige "sundhedsproblemer"....
    Men nogen gange kan man da godt undre sig over at en race ikke er underlagt et specielt krav....?

• #6   4. jan 2009 Svend - det er korrekt en chihuahua skal ikke være avlsgodkendt i DRU for at lave hvalpe.

• #7   4. jan 2009 Er det mon mig, der husker galt, når jeg mener, at en mops, for at kunne overholde standarden, skal have en grad af HD? (Altså i DKK)

• #8   4. jan 2009 For islænderen gælder i DKK: Minimum 2.præmie på udstilling, øjenlysning (som max må være 1 år gammel), HD-billeder (max status C -dog vil der for status C være særlige forholdsregler i forhold til hvem den må parres med).

Ved DRU: HD-foto hvis hunden er over 45 cm (islænderen svinger jo fra 42-48), status A + B er godkendt.
    Er hunden ikke udstillet, skal der foreligge en kryptorchisattest.

Hvordan reglerne er i andre foreninger ved jeg ikke.

• #9   4. jan 2009 CH Kvinde - dette står om mops hos DKK
    Generel HD information:
    Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race.
    Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
    Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar 2005

• #10   4. jan 2009 Jep, det er jeg helt med på, Ejer - men så vidt jeg husker, så er det medhørende til standarden hos mopsen rent eksteriørmæssigt, at dens led er lidt langt ude i forhold til hofteskålen....

Altså at en mops med HD-A faktisk ville blive få en dårlig bedømmelse til en udstilling. Det kan meget vel være, jeg husker galt.

• #11   4. jan 2009 hmm nu ved er ved avlsreglerne - er der så nobget om alle de rygter med at alle hunde(racer) skal have været på udstilling med good før mann kan stambogsføre i DKK??

Jeg har nemlig en af de racer hvor der ikke er krav om det og det har hidtil bare været sådan at vi ikke kunne få hvalpene på hvalpeliste hos DKK men gerne i specialklub..

Tilføjelse - alle mine hunde er udstillet - men dette er i forhold til parring af en tæve....

• #12   4. jan 2009 CH -det er osse hvad jeg har fået at vide. At mopsens karakteristiske lidt "rullende" gange faktisk ikke er muligt for en hund med A-hofter. Jeg vil jo så mene man burde ændre i standarden hvis det virkeligt er tilfældet, men det er self en anden sag.

Sussan -der er flere racer der ikke skal have været udstillet for at kunne lave hvalpe med tavle. Bl.a. gælder det osse border collie og labrador. Jeg ved at det for labbens vedkommende vil være svært at lave krav om udstilling, eftersom racen er så delt som den er, og for at klare sig i ringen skal hunden være så tung at den typisk vil klare sig dårligt til markprøver/rigtig jagt osv.
    -men her er der så stadig krav om HD-fotografering.

Kommentér på:
DKK, DDH, DRU osv. Regler?

Annonce