Overvægtige hunde Overvægtige hunde
Der er simpelthen for mange overvægtige hunde, når man sådan sidder og kigger på folks billeder af deres hunde.
Men man kan jo ikke så godt tillade sig at sige det direkte til dem.
Overvægt hos hunde giver nøjagtig de samme gener og følgesygdommer som hos mennesker f.eks. dvaskhed, almen utilpashed, appetitløshed, forøger risiko for HD, AD, gigt, smerter osv.
Som tommelfingerregel må din hund ikke være tykkere på det tykkeste sted over maven end hen over skuldrene.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777
apr 2005
Lilly som er en smule for tyk, ikke meget - tager på bare hun ser på mad. Og Silas, som er en smule for tynd, tager ikke på selvom han æder som et svin.
Tror bare man skal passe sig selv.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Hvorfor så negativ? Kunne det ikke tænkes, at man evt. sagde det venligt. Det er da både for ejeres og hundens skyld. Jeg kan da ikke tro, at en ejer med vilje vil gøre sin hund den bjørnetjeneste at overfodre den.
Men som jeg startede med at sige i startindlægget - JEG henvender mig ikke direkte til folk, netop fordi der er dem som optager tingene negativt og går i forsvar med det samme.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Så billeder kan snyde. Det er jo almindelig kendt at man ser tykkere ud på billeder end man er i virkeligheden.
apr 2005
Men ja, flere og flere hunde er blevet tykke. Men synes altså heller ikke det er voldsomt slemt - ikke iflg billeder herinde. Og er sikker på at de ejere har fået det at vide af deres dyrlæger.
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
På enten en direkte facon,eller ved nogen,pakker jeg det lidt ind..
Herinde blander jeg mig ikke,men de hunde jeg ser til svøm og dem der i den grad er i genoptræning,snakker jeg foder med og vigtigheden for hundens fremtid..
Samt syntes jo det er skønt,når ejer kan se,at de faktisk mange gange får en gladere hund,når den har tabt sig og sparer ikke på rosen..
For ved, at det ved nogen hunde,kan være svært at få dem ned i vægt,pga de kan ha lavt stofskifte som mennesker..
Jeg kan selv regulere,hvad jeg stopper i munden..
Mine hunde æder alt og derfor styrer jeg det,for dem
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Mange kæmper en brav kamp for at hunden opnår sin ideal vægt og så vil en kommentar fra en udenforstående der skal gøre sig klog på ens hund ud fra billeder da ikke just hjælpe :o)
Hvis jeg møder en hund og ejerne ikke er bevidste om problemet så er jeg ikke bleg for at sige noget. For så grænser det til dyrplageri, at under- eller overernære sin hund. Netop pga. følgevirkningerne ...
Men ud fra billederne herinde. Nej. Ved der er mange der kæmper og man kan aldrig vide om der ligger sygdom til grund.
Derimod er jeg ikke bleg for at give min ærlige mening hvis nogen direkte spørger om deres hund er for tynd/tyk og spørger om råd og vejledning ... Det er for mig bare mere konstruktivt ...
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
maj 2008
Samme tendens i folkeskolerne og på sygehusene. Lærere og sundhedsplejesker oplever, hvordan forældre tilter over, når de får at vide, at deres børn er for tykke.
Som folkeskolelærer oplevede jeg selv en pige i 6. klasse, som var så stor, at hun havde strækmærker hele vejen rundt om hofter og mave.
Og hvad moderen svarede - nej hendes barn var i hvert fald ikke tyk!
Syg tendens i stedet for at overveje, om der måske skulle være noget om snakken.
Og hvis der ikke er.....hvorfor så overreagere på den måde. Så er der vist også noget andet galt.
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
apr 2005
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.489
Og hvis der ikke er.....hvorfor så overreagere på den måde. Så er der vist også noget andet galt.*
Ja, måske er der noget galt og ja, måske kæmper folk (inklusive jeg) med at holde eller få hunden ned i vægt. Men hvorfor smide det i hovedet på dem, med mindre man selv beder om det??
maj 2008
Nej - jeg oplever, at de fleste faktisk biver ganske overraskede, når jeg påpeger at deres hund bor lidt for tæt på køleskabet.
Jeg siger det til mine kursister, når de kommer til træning - jeg siger det ikke til folk på et board som dette her.
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
maj 2008
Jeg ved ikke lige, hvor mange gange jeg skal skrive, at jeg ikke henvender mig til folk her på boardet, - og det opfordrer jeg heller ikke til.
Men jeg synes, at der også i virkeligheden er tendens til, at folk har svært ved at kapere virkeligheden på en ret sygelig facon.
Som nævnt siger læger, sundhedsplejerske det samme. Jeg har selv oplevet det som folkeskolelærer. Jeg har familie, som er læge - også her siges der det samme.
Jeg er ikke for at man siger tingene spontant - og hvis man gør, så skal det virkelig gøres med følelse, da fedme hos folk, deres børn og deres hunde jo nærmest er tabu.
Jeg har også snakket med dyrlæger, som afhiolder sig fra at sige noget med mindre det er meget grelt - for ellers skifter folk dyrlæge eller flejner ud.
Og det er sgi da grotesk! Især når man tænker på, at det er for hundens bedste - og det er man vel selv som ejer interesseret i.
maj 2008
Ja - det er selvfølgelig folks egen sag. Men jeg gad da nok se hvordan folk ville sætte i ramaskrig og overfalde andre hundeejere, såfremt problemet var underernæring fremfor overfodring.
Bare en tanke *s*
okt 2007
Så jeg spørger ofte om folk synes Kia er for tynd/tyk.
Jeg kæmper selv med vægten og vil ikke have at min hund skal have vægtprobemer hvis jeg kan gøre noget for at undgå det da det er mig der bestemmer hvad hun putter i skrutten og hun ikke selv kan bestemme hvad hun skal spise og hvor meget hun skal motionere etc.
Hun skulle gerne være så sund og rask som muligt. Kæmper med hendes allergi og på at undgå at hun i så lange perioder som muligt kan forblive medicinfri da medicinen har grimme bivirkninger bl.a. vægtøgning udover organ- og knogleødelæggelse ...
I forvejen skal hun fodres efter hvordan hun ser ud da hun råfordres så det varierer meget hvad og hvor meget hun skal have. Men jeg spørger for at få svar.
Uønsket råd og vejledning lukker jeg ørerne for netop fordi klogeåger som ikke ved hvad de snakker om i forbindelse med min hund og dens specielle levevilkår virker demotiverende :o)
dec 2005
Følger: 46 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 130 Svar: 845
apr 2005
For jeg er godt klar over at Lillys vægt hopper op og ned som en gal, fordi hun tager så nemt på.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.134
okt 2007
Men når hun er i fuld vinterpels, wauw en bamse hun kan blive at se på :o)
Og under pelsen kan hendes ribben og rygrad så mærkes ... :o(
Kia er ikke nem at få til at tage på. Men det kommer nok når hun steriliseres ...
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.719
Det kan være ganske forfærdeligt..
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.719
Min Sonja pige vejer nok 500gr for meget og har vejet mere formeget, min daglige kamp går mere på at mine forældre, hvor Sonja bor for det meste af tiden er, gider hende mad ved bordet og for mange kiks.
Jeg har nu haft hende ovre i 8 uger og tror hun har tabt sig et lille kilo...
Hun ser tyk ud, men det er også den pels, og sådan ser sheltie og collier altid ud hvis man ikke mærker på dem.
Sonja skal mærkes og synes selv i dag at hun er okay, men kunne godt tabe sig lidt.! Men ikke fordi hun er flæske tyk..
Dette ville jo aldrig ske med mine kommende hunde som kun skal bo hos mig
Da jeg har set meget på hundesalonen, så ved jeg hvor vigtigt det er at have en slank hund, specielt når de bliver ældre!
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 112 Hunde: 5 Emner: 105 Svar: 2.301
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
Jeg høre ret ofte at Fluffy vist er blevet lidt buttet, hvortil jeg svare NEJ hun er blevet FED, for det er hun virkelig hun burde veje omkring 15-16 kg men ligger mellem 22 og 23 kg nu og det er ikke fordi hun får for meget at spise, men desværre pga af hende medicin, hun er nemlig på en høj dosis prednisolon dagligt og har nu fået det i 3 år. Og jeg HADER det jeg hader at have en tykl hund det går mig virkelig på men jeg kan intet gøre for at ændre det, hun får stadig meget motion i hvert fald nogen timer om dagen og jeg dyrker agility med hende 3 gange om ugen og hun får kun godbidder ved træning og der bruger jeg kogt kylling i tern...
Jeg siger selvfølgelig ikke det er alle der har det samme problem, jeg bliver sku også pænt sur hver gang jeg møder en fed cavalier for de har tendens til dårligt hjerte og så er det bare ikke sundt med alt det fedt oven i... Og så er de sku også meget lidt kønne når de er for tykke...
Min egen Gizmo er til gengæld i fin foderstand han holder sin vægt på de 8 kg som han skal veje.
okt 2007
jul 2008
Følger: 14 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 67
Det er ikke et let emne at ribe op i....
Jeg har selv en golden som jeg ikke overfoder... Men jeg ser ofte på mine forældres hund... Grå schæfer tæve som er streliseret...
En fed hund, men både jeg og mine forældre kæmper med at få vægten ned efter forkert fodering... Der høres ofte kritik af hunden, men når man ved at en hund har et fedme problem ,er det ikke sjovt at få det smidt i hovedet hele tiden. Min søster og mange andre kritisere hundens udsenelse.. Men en hund som er fed og streliseret, er ikke let at få ned i vægt... Men det går langsomt.... Men jeg anser ikke folk at de er onde ved deres dyr, da man nok skal forhøre om hunden har et problem inden man siger til en hundeejer at deres hund er fed... Det er som at få et slag i hovedet og blive beskyldt for at man ikke tænker på sin hund når den er i fedme tilstand.. Men kære hundeejer... Nogen er ikke egnet som hundeejer, og det kommer vel ikke bag på os andre som forsøger at gøre det rette... Men sådan har det altid været og det kan ingen ændre på.. Man kan kun spørger om hunden ik har et lille mad problem, men man bør tænke sig godt om før man siger noget til nogen... Nogen foder med tørfoder og andre med menneske mad... Ingen andre end hundeejeren selv kan gøre noget ved fedme problemet, men man bør tænke sig om hvad man gir sin hund... Jeg vil ikke beskylde nogen for noget, men alle har hvert sin mening om denne sag... Men trods det kan en kraftig hund også leve uden smerter eller meen af lidt overvægt... Vi er jo også nogle mennesker som har lidt fedt på sidebenene, men det er jo også en stort emne som er ikke meget at gøre ved lige som denne tema... Kvinder som føder børn, får af og til et par ekstra killo på side benet. Det er heller ik let at komme af med altid... MAN KAN KUN VEJLEDE OG HJÆLPE FOLK SOM VIL HJÆLPES.......
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Så Fie kom dengang på slank og ligger nu rimelig stabilt omkring de 26,5, mod hun før lå over de 30....
maj 2006
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
Han får nu alm. foder, bare lidt mindre af det.... smiler...
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 251
Personligt synes jeg det er helt i orden. Vi er mange, der har lært at holde vores hunde i ordentlig foderstand
Jeg har meget ondt af de hunde, der skal slæbe rundt med for meget på sidebenene og dermed ikke kan bevæge sig og lege som de gerne vil. Vi har lige selv prøvet at få Chavez tilbage efter nogle måneders udstationering, hvor han var kommet til at veje 5-6 kilo for meget (hans idealvægt er 18,5 kilo). Han kunne ikke længere indhente Anti, han kunne ikke holde til at svømme mere end 15 minutter, han blev forpustet på en helt almindelig luftetur........
Udstationeringsfamilien sagde, at de havde givet ham ekstra at spise fordi deres nabo havde sagt, at han så tynd ud.........
Når vi nu er inde omkring emnet med fede hunde, så ville jeg ønske at udstillingsdommere fik besked på, at alle racer skal være i fornuftig foderstand for at kunne få top-præmieringer. Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor eksempelvis labradorer skal være overvægtige for at kunne udstilles.
jan 2006
Fie skulle nok mange kilo op for ikke at blive betenget som for tynd *GG*
Ja, billeder kan snyde og vinklen kan drille når man kigger billeder, men langt de fleste har jo mange billeder herinde og så kan man godt danne sig et fornuftigt indtryk af hunden´s vægt, vil jeg mene
maj 2006
Hvis der er nogen der siger til mig at jeg er overvægtig, så ville jeg da også blive ked af det. Jeg ved det godt, og det er en livslang kamp, og ikke altid lige let at bøvle med. Jeg lever med det, med den risiko det indebærer.
Men det er en helt anden diskussion - denne her handler om hunde. Der har den enkelte hundeejer et ansvar, og som vi andre nok ikke skal blande os i.
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 251
Men for mig drejer det sig om dyrevelfærd og jeg kommenterer det også, hvis jeg ser en hund der fryser eller hvis nogen er for hårde ved deres hunde.
Når hunde spiser sig for tykke, så er det ejernes skyld og ikke hundenes. I stedet for at forkæle hundene med noget ekstra godt at spise, så kunne man jo forkæle dem med en ekstra lang gåtur, leg med andre hunde, en tur i svømmehallen osv.
Når vores hunde bliver for tykke, så skærer vi i deres normale foder og giver dem gulerødder og salat (og eventuelt et råt okseben uden kød på), hvis de er sultne. Så kommer de lynhurtigt tilbage på deres normalvægt.
maj 2008
Jeg er skam også klar over, at noget medicin gør, at hundene tager på og har svært ved at tabe sig. Det er bestemt én af årsagerne til, at man skal spørge forsigtigt ind.
Jeg studser lidt over, hvordan folk bruger ordet "kæmpe", når de snakker om at nedbringe en hunds vægt - vel at mærke en alm. sund hund med overvægt.
Helt ærligt - så er det vist heller ikke værre. Jeg har sørme svært ved at se det enormt svære i at putte noget mindre i hundens skål og tage lidt færre godbidder med i lommerne.
Men det må jo være den udbredte tendens der er i samfundet til, at man hverken kan sætte grænser for sig selv, sine børn eller sin hund.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.579
Synes at det kan være svært at se når man går op og ned af dem hele tiden.... Man vænner sig jo til deres "tilstand".
Har oplevet det for nylig med lille Tesla.... og jo, da jeg kiggede ordentligt efter kunne jeg da godt se at den lille dame var ved at være lige bred nok over ryggen...Og det er da ikke godt!
Så for min, og mine hundes, skyld - jeg tager gerne imod sådan en kritik.... den er jo vel ment...((o:
jan 2006
Derudover, så var jeg meget rundhåndet med godbidder, de blev byttet ud med foderet, som så blev taget fra dagsrationen.
Hun fik så også et fyldt marvben med opblødt tørfoder hver dag, som lige havde været en tur i fryseren.....det opblødte tørfoder fylder meget i benet, selvom mængden er lille.
Mht. til børn og deres overvægt, så "prikker" vi af og til forældrene på skulderen og forklarer hvordan vi oplever at barnet ikke kan deltage i fysisk udfoldelse som deres kammerater og det skaber en del konflikter for barnet, langt de fleste gange bliver det taget godt imod.
feb 2007
Min far syntes at hun skulle have det godt, så han købte altid nogle gode leverpostejer som hun fik en god klat af i sin mad hver dag.
Jeg begyndte at påtale, at hun var ved at blive godt fed, men neeeeej det synes mine forældre bestemt ikke. I lidt over et halvt år gik jeg og sagde til dem, at hun var blevet alt for tyk, men de nægtede stadig.
Men så en dag tog de alligevel til dyrlægen med hende, fordi de synes at hun var begyndt at blive lidt sløv og sov meget.
Dyrlægens ord var "Hun er for tyk og det er derfor hun er sløv". Og så kom hun på skrump og blev rigtig flot og strømlinet igen. Og hendes enegi kom tilbage. Hva sagde jeg !!!!
Efter det fik hun aldrig leverpostej mere og de holdt nøje øje med hendes foder og vægt.
feb 2007
Er i gang med foderskift, så der bliver de vejet ekstra ofte så jeg kan få dem justeret ind på den rigtige fodermængde.
Nogen vil nok kalde mig for pernitten på det punkt, men har også selv haft en hund som blev overvægtig, så har lært min lektie og mine 3 drenge skal ikke veje hverken for meget eller for lidt.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Mange folk er blevet alt for omtålelige mht. deres hunde! Hvis man siger "din hund er ovevægtig" hører de det som om man siger "DU er overvægtig". Og det er jo slet ikke tilfældet.
Det er jo ikke for at fornærme nogen, det er mere for at vise omtanke.
Min ekskæreste mors hund var også alt, alt for rund! Og det var altså en dansk/svensk gårdhund, så der skal ikke så mange kilo til. Hun blev smadderfornærmet da jeg sagde at den var fed, men heldigvis virkede det, og hun satte den på kur.
Og det er jo altså ikke alle dyrlæger der siger til i god tid! Ellers ville vi jo ikke se så mange overvægtige dyr!
feb 2007
Tror nu ikke at det er fordi folk tror at der bliver sagt at "Du er overvægtig". Men at man hentyder til, at de ikke tager sig godt nok af deres hund !
Det er ligesom at man heller ikke skal fortælle sine venner, at man i virkeligheden synes at deres børn er enten snotforkælet eller misrøgtet. At vennerne peser (staves) dem frem, fordi forældrene har for store ambitioner i forhold til børnenes alder.
Så er man i hvert fald sikker på, at det venskab har fået et skår i porcelænen.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Jeg må ærligt indrømme at jeg er meget meget dårlig til at styre fodringen. Hun får altid på slump. Men så længe hun ser sund ud og er i fin stand, ser jeg det ikke som et problem.
Overvægtige hunde