15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Ringtræning VS lydhed/hvalpetræning {{forumTopicSubject}}
Uhh jeg sad sg og blev noget irriteret på sviger her i går.
Vi sad og snakkede om vores 3 vovser og at hun nu synes at Enzo var den sødeste og mest velopdragne. Og om jeg ikke skulle gå til noget hvalpe/lydighedstræning med de 2 andre.
Nej sagde jeg. Jeg går til ringtræning med mine hunde.
"Jamen, de skal da lære at sitte og dække osv.", siger sviger.
"Nej, jeg (vi) har ikke behov for, at vores hunde kan sitte og dække".
Korrekt at Enzo umiddelbart er den mest velopdragne. Men han er også 2 år nu og af et helt andet sind og temperament end de 2 andre. Riiini er den rigtig frække og som godt kan "give os lidt grå hår i hovedet" og Dian - selv om han ser sød og petit ud - så holder han sig heller ikke tilbage for en god slåskamp for sjov.
Men med det som jeg bruger vores hunde til, så er ringtræning altså rigeligt. Jeg (vi) har ikke behov for at kunne sætte hundene af e.l.
Men det er da ikke fordi vi ikke træner dem, jeg har bare haft ufatteligt travlt på arbejdet de sidste 3-4 måneder, så det er selvf. gået lidt ud over træningen, men da ikke mere end at vi kan komme efter det !
Men hver dag er der da alligevel små ting som trænes, små ting som vi har brug for at hundene får lært, så som at ikke hoppe op i sengen, ikke stå op af bordet, komme ind fra haven når vi kalder, "stå" når der falder godbidder af, stoppe hvad man har gang i når der bliver sagt NEJ osv. osv. osv.
Men decideret lydighedstræning som at gå pænt ved ben m.m., det har vi bare ikke brug for.
Hvorfor er der nogle mennesker som bare ikke kan forstå det - mennesker som tror at sit og dæk er alfa omega i hundetræning. Der findes da utallige andre ting, som jeg i hvert fald synes er vigtigere for at have som vi, 3 hanhunde, gående sammen og fungere i en god hverdag.
Uhhhh jeg blev bare så irriteret !
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.131
Personligt ville jeg synes ringtræning var alt for fattigt i forhold til den fantastiske kontakt man får til sin hund ved hjælp af lydighedstræning.
Men folk må da gøre som de vil - ligesom jeg bestemt også synes, at folk må mene, hvad de vil, og give udtryk for det ;o)
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Du skal læse imellem linierne - at jeg bare er træt af skjult kritik fra sviger !
Specielt når hun ikke selv var så god mhp. opdragelse osv. af hendes egen hund da den levede.
aug 2006
Men det taget in mente, så tror jeg mit svar er det samme ;o)
feb 2007
aug 2006
Og der er så mange afkast deraf - blandet andet i hjemmet, hvor hunden skal lære de grundlæggende ting, som du beskriver :o)
aug 2006
Jeg skal da også huske at understrege, at min erfaring med ringtræning er begrænset til den måde det gøres med min egen race - og der må man sige, at lydighedstræning giver en langt større tilknytning end ringtræning.
Det er klart, at der er forskellige måder et gøre det på.....
Men her har jeg så chancen for at lære noget - så fortæl endelig, hvad det er ringtræningen kan og hvordan I gør det, så det giver den samme fantastiske tilknytning som lydighed kan :o)
aug 2006
feb 2007
Min tråd udspringer af min irritation over den holdning som min sviger har og som mange også har, nemlig at lydighedstræning er det eneste ene her i verdenen.
Men den handler bestem mest om det, at vi har forskellige behov og ønsker i forhold til vores hunde, deres træning og samværet med hundene. Så denne tråd hører bestemt ikke ind under "off topic" men som her hvor den er.
Og så opfatter jeg ringtræning som meget mere end det du beskriver - det er mere end bare at kunne gå rundt i en ring og se pæn ud.
Jeg har 2 steder jeg benytter til at gå til ringtræning, fordi de to steder er undervisningen forskellig, så jeg får noget forskelligt ud af disse træningsmetoder, som samlet set giver mig en helhed i de behov jeg har med mine hunde.
Jeg har ikke behov for markprøver o.l. med mine hunde !
aug 2006
Jeg tror ikke jeg er helt med - igen, det er billedet af, hvad jeg ser af ringtræning, der forstyrrer - for det indebærer nemlig nærmest ingen kontakt.
Kontakt for mig er en hund, der er opsøgende, der kigger på sin fører og spændt venter på næste kommando.
Det er en, der opsøger sin fører fordi den hele tiden har en forventning om, at der sker noget sjovt lige om lidt - med en tilhørende fantastisk belønning.
Jeg selv ville have troet, at jeg havde en fantastisk kontakt til min gamle hund, der ikke blev lydighedstrænet - jo, bevares - det VAR den, men set i forhold til den, vi har opnået med vores nuværende hund, der jo trænes meget intensivt, er meget meget anderledes.
Det er to helt forskellige ting.
Og den kontakt ville jeg ikke undvære for noget ;o) (Og det er ovenikøbet min mand, der er hundefører, men det har denne skønne afsmittende effekt på mit og hundens forhold til hinanden)
aug 2006
Forstår jeg det korrekt, når jeg tolker dine ord således, at det ikke er godt at lære hunden at gå ved knæet og kigge op, når man også træner ringtræning?
For mig at se er der ingen modsætning i det - det handler jo bare om at hunden har to forskellige billeder af opgaven.
Når jeg taler om kontakt er det ikke kun øjenkontakt, jeg mener - det er tilknytningen, jeg taler om - en rigtig intens en, som virkelig kan opbygges i lydighedstræning. (Og andre træningsformer, det er klart). Lige ringtræning, på den måde som jeg ser det udført, synes jeg dog ikke, der kræves den store kontakt.
(Hvilket jo bekræftes af, at hunde jo i de fleste tilfælde ikke tage sig synderligt af, hvem der løber med dem)
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
feb 2007
Jeg snakkede en dag med opdrætteren af den ene af mine hunde . Hendes og min hund er "næsten" helbrødre og de ligner hinanden næsten uhyggeligt meget i sind, temperament og opførsel.
Jeg fortalte hende hvor let og flot det så ud, når hun gik i ringen med sin hund, set i lyset af hvor meget jeg synes jeg skulle arbejde med min, for at få ham til at gå pænt (hårdt arbejde). Hun fortalte mig, at det var muligt hun havde et smil på læben og det så let ud, men indenunder svedte hun som en hest, da der virkelig skulle arbejdes med hunden i ringen.
Hun fortalte så også, at nogle handlere havde prøvet at skulle gå med hendes hund og at de måtte sande, at han faktisk ikke var så nem som det så ud til, at de virkelig også måtte arbejde hårdt.
feb 2007
aug 2006
Jeg kom til at tænke på, at det måske kan sammenlignes lidt med sportræning. Sportræning kræver heller ikke den store kontakt til føreren - det er en selvstændig opgave, hunden udarbejder, men føreren har selvfølgelig lagt rammerne for, hvad der skal foregå - på samme måde med ringtræningen.
Igen handler det ikke om øjenkontakt, men om den mentale line mellem hund og fører.
Her mener jeg, at lydighedstræning i langt højere grad stimulerer udviklingen af den i forhold til ringtræning.
Tina, det er klart, at hunden i ringen ikke skal kigge på sin fører - men der er ingen modsætning i, at lærer den lydighed, hvor den skal kigge og ringtræning, hvor den ikke skal kigge.
Hos os er det sådan, at hunden faktisk skal løbe en linelængde foran føreren og trække fremad for at vise sit trav.
Det kan den sagtens, selvom den også er lydighedstrænet til at gå med konstant øjenkontakt ;o)
feb 2007
aug 2006
Det skal jo være sjovt - for både hund og fører. Og så skal det give noget, ellers føles det jo som rent tidspilde..
Man kan og se ligeså uinspireret lydighedstræning som ringtræning ;o)
Og så er jeg ellers løbet for i dag - min hunds knæ skal scannes om nogle timer - jeg glæder mig som et lille barn, da han har ligget HELT stille siden starten af november, og vi er ved at revne i forventning om at komme i gang ingen.... Med blandt andet lydighedstræning ;o)
feb 2007
Held og lykke.
Vil også selv trække mig fra denne tråd i dag, da jeg skal ud og købe foder til vovserne.
Ringtræning VS lydhed/hvalpetræning