{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
999 visninger | Oprettet:

Åhhh nej, hvad gør jeg?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en super fræk hvalp på 12 uger, som gnaver i ALT! Lister og dørkarme og vægge. Ved godt han stadig er lille og tænderne klør, men er der virkelig ikke noget jeg kan gøre? Han er ude rigtig mange gange om dagen og han bliver også aktiveret, og han har selvfølgelig et hav af legetøj. Jeg går hjemme på barsel indtil august 09 så jeg har god tid til at gøre en stor indsats, men lige lidt hjælper det.
Han bliver også ved med at tisse indenfor, selvom jeg har ham ude mindst 1 gang i timen. Jeg brummer af ham og viser ham selvfølgelig vejen ud når jeg tager ham i det, men lige lidt hjælper det. Dog er han kun ude 1 gang om natten og der tisser han ikke indenfor. Vasker gulvet i Rodalon efter hvert uheld. Han har aldrig lavet "stort" indendørs. Nogen der har gode råd??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Åhhh nej, hvad gør jeg??
  • #1   12. dec 2008 der er jeg glad for ben, min har ikke gnavet i noget endnu, men han hygger sig med det når det klør for meget.

• #2   12. dec 2008 Jeg siger også nej rigtig mange gange. Og tænker da først Åhhh nej hvis hans tænder ikke engang klør endnu;-/ Syntes bare man hører om så mange hvalpe der ikke rører en s...!

• #3   12. dec 2008 hvalpe er jo som små børn, alt skal smages på for at finde ud af hvad det er for noget... forskellen er jo så at hvalpe har sylespidse små tænder - det har babyer ikke smiley

Vi havde god erfaring med afledning lige i det sekund hun skulle til at sætte bisserne i dørkarmen, bordbenet, tv-bordet osv... men det kræver selvfølgelig et øje på hver finger...

Og så tænker jeg: har du lært ham hvad NEJ betyder? hvis han ikke ved det betyder "det må du ikke røre" så hjælper det jo ikke noget.... så er det bare et af de mange mange sære ordlyde mennesker udstøder konstant....

• #4   12. dec 2008 Tja, jeg har været så heldig. Ingen af mine hvalpe har nogensinde ødelagt noget af betydning. Et enkelt ark papir, et glas der er røget på gulvet fordi snuden har været for langt fremme ( faktisk idag og af en voksen hund ), og den slags småting. At sige massere af "nej´ er " kan vist være ligegyldigt, når hvalpen ikke forstår ordet.
    Jeg har altid gjrt det med mine hvalpe, at når de er begyndt at kede sig ( inden de har bidt i noget ) har jeg sat mig ned på gulvet med guffere i hånden ( eller en bæltetaske ) og lavet små øvelser med dem og belønnet. Har vitterligt aldrig haft en hvalp der har bidt i dørkarme el.

• #5   12. dec 2008 Jeg hiver ham blidt i nakkeskindet mens jeg siger brummende nej, så jeg er helt overbevist om at han ved hvad det betyder. Vi har ham kun i gang og bryggers (men selvfølgelig kun adskilt af gitter så han kan se os) indtil han er renlig, for vi bor i et helt nyt hus og min kæreste river squ håret af sig selv og render skrigende væk hvis han tisser over det hele og begynder at tygge i møbler osv. Han kommer ind om aftenen når ungerne er lagt i seng og der er helt ro. Er det en hel gal måde vi tackler det på??

• #6   12. dec 2008 Nu ser vi det lige an lidt tid endnu, og hvis det fortsætter i samme stil må vi jo prøve noget andet. Tak for jeres svar, kom endelig med flere hvis nogen kommer i tanke om noget..

• #7   12. dec 2008 Jeg ska ikk ku sige, hvor vidt det er held, race eller metode, men her har ´nej´ ikke været nødvendigt i denne forbindelse - Sakki har aldrig ødelagt noget...kun snuppet sokker, der ikk ramte vasketøjskurven smiley

Jeg ga Sakki sit eget hjørne ude i bryggers, hvor jeg dagligt lagde bl.a. aviser og papkasser, som han nød at splitte ad i det tidsrum, hvor tænder brød frem - siden blev dette hjørne brugt til fx at gnave griseører og kødben...han har altid måtte være overalt i huset iøvrigt smiley

• #8   12. dec 2008 Tja- hvis han kun må være i gangen og bryggerset, så er han jo ikke sammen med jer og kan jo så stort set tillade sig hvad som helst.....Og må kede sig enormt, selvom han kan se jer og selvom han bliver luftet en gan i timen. Hvalpe der bor i løbegård, bider jo også i alt hvad de kan få fat i, af faste ting. Bryder mig ikke om den form for hundehold, men ved at det sagtens kan lade sig gøre. De tidspunkter en hvalp oftes skal tisse på, er efter leg, efter spisning, efter søvn. Så det er på de tidspunkter at du skal tag ham ude- altså lige efter at I har leget, lige når han er vågnet op og lige når han har spist. Ingen grund til at tag fat i ham når han bider i noget. Det lær en hund ikke noget af

• #9   12. dec 2008 Puha, får det da vild dårlig samvittighed nu!! Jeg er glad for at i skriver jeres ærlige mening for nu kan jeg da godt se at vores måde at gøre det på måske ikke er helt optimal. Tænker så det brager!!!

• #10   12. dec 2008 Rolig nu janni - tror blot at du mangler nogle værktøjer til at bl.a. at aktivere hunden med smiley

Søgeleg og spor er fx genialt til at aktivere hunden med...
    Har du nogle gl. udsmidningsklare cowboybuks, så smid dem endeligt ikke ud...klip knapper, lynlås mv. af og bind en masse knuder på dem.
    Du ka så gemme foder i både lommer og folder og din hund vil elske dem for evigt...oz gode til blot at bide i eller tumle med ;O)

• #11   12. dec 2008 Hej Jessica.
    Nu ved jeg da endelig hvad jeg kan ønske mig i julegave;-)

• #12   12. dec 2008 Det var dæleme da en god ide den med de gamle bukser!! Det prøver jeg lige i morgen. Ideen er vel også helt super til når han skal være alene hjemme....

• #13   12. dec 2008 Det ka du jo prøve om det er - Sakki hverken leger eller spiser, når han er alene og har aldrig gjort det...han sover såmænd eller hviler sig...intet er nemlig rørt, når vi vender hjem smiley

• #14   13. dec 2008 Hver gang du ser ham tygge i noget han ikke må skal du proppe et stykke legetøj i hans mund så han lære at legetøjet er hans og det må man gerne tygge i;-) Og lær ham hvad nej betyder via Nej-øvelsen. Og hav tålmodighed både hvad tyggeriet og tisseriet angår - sådan er hvalpe bare i den alder....

• #15   13. dec 2008 Jeg ville altså heller ikke adskille min hund fra resten af familien, hvad er så ideen i at have den hvis den alligevel bare er for sig selv? Jeg kan godt forstå det når den skal være alene hjemme, men ikke når i er der, der må i jo bare være opmærksomme hele tiden og holde øje med om den bider i noget.
    Mht. bideri i døre og karme, så kan det hjælpe at smøre eddieke eller stærkt tomatsalsa på, det bryder de sig sjældent om:)

Held og lykke med det´.

• #16   13. dec 2008 Jeg vil også mene at jeres vaps skal være tæt på jer. Ellers overser i dens signaler. Og jo flere uheld der er indenfor, jo større chance er der for at det bliver en vane. Hvis han begynder at gå rundt og snuse, så er det ud med det samme. Og som de andre beskriver, så er det en sikker vinder at de skal ud, når de har sovet. osv. Undgå at tage hvalpen ud, lige efter at den har tisset på gulvet. Da det at komme udenfor er positiv. Og det er jo ikke så godt at sætte de to ting i forbindelse med hinanden.
    Bid i karme kunne godt lyde som frustration over at være adskildt fra flokken, og kan godt udhvikle sig til større problemer senere i forløbet. Og rigtige gode råd, giv altid en afstatning, den godt må bide i, når du har sagt nej. så sig ja med lyst tonelege til det legetøj du tilbyder.
    Jeg ville passe lidt på med de gamle bukser. Hunde kan ikke selektere gammel fra nyt. Så gem godbiderne i nået andet. Det er kun fantasien der sætter grænser.

• #17   14. dec 2008 domesticeret ulv...såh...?
    Min hund kunne og kan stadigt ´selektere´ en byltet klump og mine bukser...emnet har været oppe før - også omkring sokker...min konklussion er, at det kan langt de fleste hunde...hunde ska også lære forskellen på dit og mit, og det gør de vel bedst som hvalpe...eller hur ?
    En hund ka meget mer end man tror ;O) .

Kommentér på:
Åhhh nej, hvad gør jeg??

Annonce