{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

hvorfor gør han det ??? {{forumTopicSubject}}

Lucas er ja undskyld mit sprog total liderlig HELE tiden
han hopper på en af mine katte, hele tiden, ligger sig oven på den og humper op af den....
hvis jeg danser rundt så blir han helt vild og vil parre mit ben hvis jeg sidder i sofaen og synger med på noget, piber han og vil parre op af mig.......... sig NEJ til ham hver Gang og syns godt nok det er lidt træls han har den mani, men hvorfor er han så vild ??
er det dominans eller ???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor gør han det ???
  • #1   3. dec 2008 Er han kastreret?

• #2   3. dec 2008 nej det er han ikke

• #3   3. dec 2008 Så er det sikkert derfor han gør det smiley

• #4   3. dec 2008 jamen det kan da ikke passe at han skal være horny hele tiden

• #5   3. dec 2008 Tanja, det er ikke noget, er automatisk kommer med, når man ikke kastrerer sine hanhunde..

Jeg kan se, han er fra 2006 - hvor længe har han gjort det? Og hvad har I gjort, når han har gjort det?

• #6   3. dec 2008 fordi en hanhund har kuglerne intakt humper den altså ikke bare alt hvad der bevæger sig...

Ikke sagt at det ikke måske vil hjælpe at kastrere hunden, men det er ikke givet at det er løsningen.

• #7   3. dec 2008 Det kan have mange årsager når hunden gør sådan... Uanset ville jeg temmelig tydeligt fortælle hunden HVER gang at det vil jeg IKKE acceptere.

Tror det er noget mange hundeejere må igennem før eller siden -om det bliver ved afhænger så af hvordan man tackler det...

• #8   3. dec 2008 det er noget han er begyndt med efter mine katte kom i deres første løbetid.... og det er her for nyligt

jeg siger bestemt nej til ham og ber ham gå ned hvis han gør det på mig, vil godt nok ik ha det

• #9   3. dec 2008 Nina kan tale med om hvor ihærdig Reiki var ved andre hunde da jeg fik ham -men det stoppede og efter ret kort tid behøvede jeg ikke minde ham om at lade være mere -han gjorde det slet ikke, ikke engang forsøgsvis...

Men det krævede skarp overvågning og omgående indsats HVER gang han gjorde bare antydningen af det.

Som regel kan man jo osse læse sin hund. Jeg kunne i hvert fald ret hurtigt se på Reiki når han skulle liiige til at gøre det, og så stoppe ham inden han overhovedet nåede at springe op

• #10   3. dec 2008 altså på mig lyder det mere som om der er noget han stresser over

• #11   3. dec 2008 Ja Reiki var meget slem til at humpe andre hunde.. Humpe og dutte med næsen.

Det var intensiv indsats, og han fik af vide, at den adfærd var mere end uønsket.

Reiki var også meget stresset og oveni "ikke-humpe"-træningen har mic også arbejdet med antistress... hvilket OGSÅ har hjulpet =)

*dygtig Reiki*

• #12   3. dec 2008 han går skam væk lige med det samme jeg siger nej

• #13   3. dec 2008 Jep -at slappe af og ikke stresse var osse en stor del af arbejdet. For reiki tror jeg tiltider det var en overspringshandling når han var rundforvirret og stresset...

Men man er nødt til at prøve at finde ud af hvorfor hunden gør det, for at man effektivt kan gøre noget ved det.

Uanset årsagen til hunden gør det ville jeg til hver en tid tydeligt fortælle den at jeg ikke ønsker adfærden. Me det er muligt der er andre ting der skal arbejdes på samtidig...

• #14   3. dec 2008 ved ikke lige hvad det sku være

• #15   3. dec 2008 ja men dælend skal jeg gøre ud over at sige nej

• #16   3. dec 2008 Prøv at gå en typisk rute, på en gåtur. Og så tæl hvor mange gange han urinmarkerer.
    Det du så skal gøre, det er at du nedsætte hans mulig for at lette ben, den næste gang du går ruten. Og stop ham i at skrabe bagud, hvis han laver den adfærd.

• #17   3. dec 2008 ulve dame - hvad skulle det hjælpe?

• #18   3. dec 2008 Ulv, du vil stoppe territorialadfærd for at få den til at stoppe med at humpe??????

• #19   3. dec 2008 Ja jeg undrer mig lige med, og håber på en forklaring:o)

• #20   3. dec 2008 smiley Srev lige hurtig noget man kunne prøve af, og ikke en forklaring. MenEn rigtig han hund, der er oppe og køre i sin testosterone. Han øger stoffet i kroppen, når han urinmarkere, og især skrabe bagud. (har set hunde der står og knurre imens de skraber bagud) Så det var et forslag til at skære ned på det. Hvis alternativet ikke er kastration.

• #21   3. dec 2008 Ulv -nu har jeg så osse en hund der "skraber med lyd", me han er absolut ikke dominerende eller på anden vis en problemhund.

Og det at hunden humper alt og alle er jo ikke altid = en hund der er dominant eller med overproduktion af testosteron (langt fra)

• #22   3. dec 2008 Jeg ville foretrække at guide hunden til at have korrekt adfærd trods testosteronniveau.

Det har jeg gjort med stor succes med mine egne to hanhunde.

Det handler bare om at mene, hvad man siger, og vise hunden korrekt adfærd - og belønne den for det.

• #23   3. dec 2008 CH: Det virker jo tilsyneladende som om at det er det Bettina gør. At vise hunden korrekt adfærd - og belønne den for det. Og det virker ikke. (Altså Det ALENE)
    Det skader jo ikke og prøve nået andet af! Og selvfølgeli skal der sættes grænser. helt enig

• #24   3. dec 2008 Balder skraber også med lyd, men han humper altså ikke - Det stoppede vi ret hurtigt da han var yngre, dog ved at knurre af ham, så tilsidst behøvede man bare at kigge på ham, og så kravlede han ligeså stille ned igen..

Og vil da tro at I dette tilfælde er det stress - For Balder kan også godt finde på at hoppe op hvis man er fuldstændig fjollet, og han ikke kan finde ud af hva fanden vi har gang i..

• #25   3. dec 2008 Humpe / sexsual drift / testostaron. Har det ikke nået med hinanden at gøre? For ellers har jeg misforsået noget smiley
    Jeg siger slet ikke at hvis en hund skraber bagud med lyd på, så er det = at den er dominerende..
    Tæver kan også have den adfærd.

• #26   3. dec 2008 Ulv -at humåe har ikke altid noget med seksualdrift at gøre (eller dominans for den sags skyld). Det KAN det have men ligeså ofte skyldes det alt muligt andet...

• #27   3. dec 2008 Sexualdrift og territorial adfærd har ikke direkte sammenhæng.

Det har dominans og territorial adfærd heller ikke.

Domesticeret ulv - problemet er nyt - det er ikke noget man lærer en hund på en uge det her.

• #28   3. dec 2008 Og at skrabe kan også have noget med frygt at gøre.... Nu når vi er i gang...

• #29   3. dec 2008 Og jeg har oplevet hunde af begge køn, lave parrings bevægelser, i situationer der var opkørte, Og/ eller stresset.

• #30   3. dec 2008 Ch: Du skrev Sexualdrift og territorial adfærd har ikke direkte sammenhæng.
    Jeg har ikke sat de to ting i sammenhæng. Jeg skrev sexsual drift / testostaron.

• #31   3. dec 2008 Ulv -at stress kan være en faktor er vi helt enige om:o)

Me hvad det skulle hjælpe at stoppe hunden når den letter ben forstår jeg ikke lige...

• #32   4. dec 2008 Det er ikke nået der vil hjælpe alene!
    Der skal sættes grænser. Der skal ungåes at lave stess lege. osv Men det er startet med duftene fra katten. Så måske det kan hjælpe at putte en stik dåse med feramoner. (Ved ikke om dette ville virke, men man kunne spørge forhandleren)

• #33   4. dec 2008 Stid kælling:Men rigtig godt som du siger.
    At fange ham i det. lige når han laver antræk til at hoppe op af benet! osv.

• #34   4. dec 2008 Det er helt sikkert hans foder, der er skyld i han humper... (den forklaring er nok lige så god som alle de andre, når hunden ikke er blevet observeret i adfærden...) *GG*

At dæmpe urinmarkeringer, tvivler jeg til gengæld meget på ville ha den mindste indflydelse på humpe-adfærden... jeg tror faktisk snarere det kan blive værre, hvis det er stressbetinget at den humper. Flere begrænsninger vil formentlig ikke være vejen frem så smiley

Min egen kastrat markerer i øvrigt på alt, hvor der har været andre hanner, og skraber aggresivt i jorden for at sprede sin duft, hver gang han har lavet det ene eller andet... men han har dog aldrig humpet noget som helst, eller forsøgt på det.
    Hans testosteron må dog af gode grunde være ret lavt, eftersom han blev kastreret 10 mdr. gammel - men hans territoriale adfærd er skam helt almindelig for racerne i ham, og svarer fuldstændigt til en fertil hunds adfærd.

Jeg tvivler simpelthen på om det er andet end en hjemmestrikket teori, og vil meget gerne se noget dokumentation for at testosteron og territoriel-adfærd skulle være forbundet på nogen som helst måde smiley

• #35   4. dec 2008 Jeg hørte fra en dyrlæge, at noget tid inden hanhunden skulle kastreres, var det en god tingl at nedsætte dens testosterone. På denne måde ville man få et bedre resultat.
    Lars: Hvis din hund skraber aggresivt i jorden, er det højt sansynligt noget han har gjort inden han blev kastreret, og så det er blevet et rituale for ham.
    Og hvis du selv mener det er en hensigtmæssig / charmerende adfærd, så lad du ham bare forsætte med det.
    Da dette humperi ikke er en farlig adfærd, så skader det jo ikke at prøve nogle forskellige ting af!! Så må man jo selv bedømme om det virker.
    Og adfærden i sig selv kan være flere ting.
    Jeg skrev på denne tråd, for at komme med nogle forskellige forslag, og ikke rakke ned på en andens. Nu er der jo flertal for at mit forslag er tvivlende. Så kom videre! Grunden til i søgte ind på denne tråd, var vel for at se om i kunne komme med nået, som Bettina kunne bruge. Så var det ikke en ide at komme tilbage til det??

• #36   4. dec 2008 Jeg forstår ikke, hvordan du kan få de to ting til at hænge uløseligt sammen, Ulv.
    Testosteronniveaeut regulerer ikke en hunds territorialadfærd....

Så det er ligegyldigt, om Lars' hund skrabede i jorden før den blev kastreret - at bollerne smutter vil ikke ændre på dette, medmindre det er meget usikker hund, der er tale om. (Og så ville den nok ikke have skrabet sådan i første omgang).

• #37   4. dec 2008 Adfærden med at skrabe for at sprede duften fra analkirtlerne, er først blevet udpræget efter han er blevet kastreret; og først rigtigt da han begyndte at kønsmodne psykisk, og få sin selvtillid på plads (den har været nærmest ikke-eksisterende). Jeg ser bestemt intet problem i at han gør det, næsten tværtimod, og kunne aldrig drømme om at standse det. Jeg er dog også <i>ret </i>sikker på, at det ikke har noget at gøre med hans testosteronniveau er for højt smiley

Jeg kan så til gengæld godt finde på at "gribe ind", hvis nogen foreslår at afprøve nogle forskellige adfærdsregulerende tiltag (og hjemmestrikkede teorier) på en hund, fordi de lige tror et eller andet... Et minimum at saglig viden, erfaring på området eller i det mindste dokumentation for ens teorier og påstande, <i>bør</i> simpelthen være til stede når man vil lave offentlig rådgivning om levende væsener... og specielt da, når man gerne vil fremstå som en eller anden slags "hundehvisker", udfra sin ellers anonyme profil!

(...sådan opfatter jeg altså én der kalder sig "Domesticeret Ulv", og har fælleshylen som profilbillede - og slet intet andet...men det kan godt være det bare er mig smiley )

• #38   5. dec 2008 hej

jeg vil prøve at aflede hans opmærksomhed, hvis han humper så prøv og afled ham ved at kalde på ham eller sige en høj lyd. smil eller afled ham med leg eller kald på ham og lav en øvelse med ham og giv ham en godbid. tror det er en overspringhandling derfor gør han det og vil helt sikkert tro at han med tiden stopper. smil så prøv det evt og se om det giver pote. men husk du skal lave en eller to øvelser med ham inden han bliver belønnet for ellers vil han forbinde parring med belønne og det er let ikke godt. og væk fra der hvor han humpet.

• #39   5. dec 2008 Til Lars og CH.
    Så i mener at når hunden letter ben så er det = territoriel-adfærd...
    Man skal passe på med at isolere en adfærd. Da en adfærd kan have forskellig betydning.
    En hanhund kan urinmarkere over en anden tæves markering for at fortælle at den kunne være en fortrukne mage.
    En han hund kan lette ben, som en oversprings handling.
    Og lette ben kan bruges, for at dæmpe en anden artsfælle.
    Det er ikke KUN territoriet den pisser af.
    Den urinmarkerer også for at vise tæverne hvor selvsikker den er, igennem lugten.
    Og lugten af urin giver også informationer om alder. Hvor meget han hunde, er pumpet med testostaron osv.

• #40   5. dec 2008 Ulv, jeg isolerer ingenting. Når jeg skriver som jeg gør er det med udgangspunkt din samlede kommentar, der altsammen handlede om territorialadfærd.

• #41   5. dec 2008 Det er altså DIG, der har bragt territorieladfærd, letten ben og testosteron ind i debatten om en hund der parrer sine artsfæller.... Jeg citerer lige, for hukommelsens skyld:

Letten ben og skraben bagud, opfattes naturligvis i denne forbindelse som klar territoriel-adfærd, da det er årsagen til at (ca.) 99% af alle hunde udfører adfærden smiley

Jeg undrer mig bare over du ikke svarede i aftes, da du var på i andre tråde... har du siddet og fordybet dig hele natten, for at skrive det sidste indlæg?

/Lars - dog med forbehold for mindre statistiske fejl i dag *GG*

• #42   5. dec 2008 Udover dét, er pointen i mine indlæg at jeg gerne ville se noget dokumentation, for hvordan det skulle fungere... og fordi jeg slet ikke kan acceptere, at man sidder og laver hjemmestrikkede teorier, og så råder andre til at bruge deres hunde som prøveklude...

• #43   6. dec 2008 Lars.
    Du kan få din dokumentation, ved at kontakte Anette Røpke.
    Hun underviser blandt andet i at hunden øger sin testostaron, ved overdrevent urinmarkering!!!!

• #44   6. dec 2008 Hvem snakker om, at hunden har overdreven urinmarkering?

Det er dig, der overhovedet bringer emnet på bane ved at skrive, at man kan dæmpe en hunds humperi (på trods af at ingen ved, hvad der er årsag til humperiet) ved at dæmpe en hunds territorialadfærd.

• #45   6. dec 2008 Og i denne situation, sker der ikke nået ved at afprøve metoden.
    Men jeg vil give dig ret i, at man skal passe rigtig meget på med at følge råd fra højre og venstre. Hvis vi snakker konflikt træning, og en form for adfærd der er farlig.
    Det er tilgengæld nået vrøvl, det du siger at hunden vil blive mere stresset , af at du begrænser den i over drevent urinmarkering.

• #46   6. dec 2008 CH: NEDSÆTNING AF TESTOSTERON,
    Du skriver..... dæmpe en hunds territorialadfærd.

Hvis man kastrerer en hanhund, der humper helt vildt. Er det ofte at der indtræder en virkning..

Hvorfor? Fordi man nedsætter testosteronen.
    Behøver jeg skære det mere ud i pap?

Jeg siger slet ikke, at min metode ville gå ind og virke alene på problemet.

• #47   6. dec 2008 Urinmarkering og skraben efter urinering er territorialadfærd - om du så vil det eller ej.

Jeg synes din forklaring er far fetched.... Og undrer mig over, at du først bringer Anette Røpkes teori om urinmarkering op nu. Men dig om det.

Vi har en unghund, der humper. De fleste hunde, der humper har et ganske normalt tesosteronspejl, og de fleste kan let aflære det ved at blive anvist den rette adfærd og få den forstærket.
    At stoppe den i sin territorialadfærd - testosteronnedsættende eller ej - er en omvej af de helt store.
    En hund skal lære at leve med sit testosteronniveau - og det er faktisk ikke særlig svært.

En sidebemærkning - jeg kan godt læse almindelige bogstaver, de behøver ikke at være store - og du behøver ikke at forsøge at pille mig ned sprogligt, jeg bliver lige, hvor jeg er ;o)

• #48   6. dec 2008 Urinmarkering og skraben efter urinering er territorialadfærd - om du så vil det eller ej.
    Nu isolere du igen!
    Grunden til at jeg bringer Anette Røpke ind først nu, var fordi jeg ikke kunne huske hvorfra jeg havde informationen, andet end fra en dyrlæge.! Og eftersom jeg blev bedt om dokumentation, måtte jeg jo undersøge det..
    At du siger at det er en omvej er din mening!
    Og skrev med store bogstaver, fordi du bliver ved med at hænge dig i territorialadfærd.

• #49   6. dec 2008 Jeg tror sørme, at dette ender ud i gentagelser, så jeg vil ikke skrive det en gang til..

Jeg vil dog skrive, at jeg selv foretrækker, når jeg har med hunde at gøre, at prøve den mest logiske og den korteste vej til den ønskede adfærd før jeg forsøger mig med det, som er mere teoretisk og også med en større usikkerhed i forhold til, om man rammer både symptom og årsag.

Sådan er vi så forskellige - jeg synes det er lettest for hunden at finde ud af, hvad man ønsker af den ved at vise den det.

• #50   6. dec 2008 Du har fuldstændig ret! Jeg har allerede svaret dig på det.
    CH: Det virker jo tilsyneladende som om at det er det Bettina gør. At vise hunden korrekt adfærd - og belønne den for det. Og det virker ikke. (Altså Det ALENE)
    Det skader jo ikke og prøve nået andet af! Og selvfølgeli skal der sættes grænser. helt enig

• #51   6. dec 2008 Betina beskriver, at dette er et nyt fænomen - og ting tager tid, som vi alle ved.
    Det er noget, der skal gøres konsekvent over nogle måneder - tydeligt og positivt uden konflikter, og så vil problemet gå i sig selv.

Så jeg synes ikke, jeg kan konstatere, at det er prøvet - jeg kan kun se, at hun allerede er i gang. Hvordan hun gør, har jeg dog ikke helt kunne læse mig til - noget, der i og for sig ville være mere relevant at vende end den lange snak, det er blevet til ;o)

Fred være med, hvis Betina vil sætte en stopper for urinmarkering og skraben, når hun går tur - jeg ville ikke personligt gøre det, da jeg, ligesom Lars, kunne frygte, at det kunne medføre stress. Og er humperiet stressbetinget, så har man et større problem, end det, man kom fra.

En ting ad gangen....

• #52   6. dec 2008 Et sidste spørgsmål.!
    Hvorfor skulle det gøre hunden mere stresset?
    Du skal jo ikke gå ind og sige ned til hunden, når den gerne vil tisse.
    Du søger bare for at den ikke har så meget mulighed for at lette ligså meget ben.

• #53   6. dec 2008 Du skal jo ikke gå ind og sige ned til hunden. Mente Nej til hunden.

• #54   6. dec 2008 Hvordan sørger du for det?

• #55   6. dec 2008 Eksempel;
    Gå nået af tiden, ude på midten af vejen.

• #56   7. dec 2008 en hund der kører for højt i "dårligt" stress kan ikke indlære, derfor hjælper det Bettina gør, ikke. hun er nød til at finde ud af årsagen til stressen og behandle der. og det er en lang og møjsommelig proces.
    At dæmpe hundens testosteron, hjælper da ikke en fløjt her, efter min mening

• #57   7. dec 2008 Ulv, hvis man skal gå ude på midten af en vej, når man går tur med hunden, så synes jeg det meningsfulde går af en gåtur - hvis ikke hunden må bruge sin næse og sit hoved, så kan den ligeså godt få en tur rundt i haven - eller tisse på bakke.

En gåtur handler jo ikke om, at få tisset af - det handler om at opleve noget. Og det gør en hund bestemt ikke på midten af en vej.

Hundesind, jeg er enig med dig i, at en hund ikke lærer i stress - og at Betina skal finde den balance, hvor hun guider hunden uden på nogen måde selv at stimulere hundens stress.
    Der er ingen af os, der har set, hvordan hun hjælper hunden til at afbryde sit humperi - det kunne være interessant at høre, om det foregår i fuldstændig ro, eller der er noget som helst hektisk omkring det.

• #58   7. dec 2008 CH: Jeg kan da godt gå i detaljer, om hvad du ellers kan lave med din hund på en gåtur, hvis den skal lave andet end bare at snuse og lette ben, men jeg troede det var åbenlyst.
    Jeg har altid godbider med på gåturen. (Da jeg har en unghund) Min hund får signalet fri, så han kan snuse. Men jeg bruger også tid på at træne lineføring...Lineførring med øjenkontakt, "stop" på signal. o.s.v
    Det er jo op til føreren at gøre gåturen mere interessant. Og dette kan gøres på mange forskellige måder. Også leg!
    Hvis i tænker over det, så er det jo heller ikke helt ulogisk, at hvis man har en rigtig hanhund, der har som det eneste formål på gåturen, er at urin markere oven i andre hanner / tævers dufte. At ligge afføringen højt, så alle andre kan lugte det. (det er også derfor at de letter ben). At det faktisk kan have en god effekt på nogle hunde, at lave nået andet på gåturen

Vil lige tilføje at en han hund der skraber bagud, er dens natur. Da den udskiller dufte fra anal kirtler, og træde puder! Men hvis hunden skraber bagud med knurren og aggresiv attitude, så mener jeg at det er en uhensigt mæssig adfærd, og den burde dæmpes!

Da jeg ikke har set tråd starterens hund "in action", men at hun beskrivere at den fornyligt startede adfærden i forbindelse med kattens løbetid. Kunne man jo konkluderer at det KAN (ikke at det er) have nået med duften, der gør at hunden bliver homonel forstyrret.
    Her har jeg også forslået DAP i stik kontakten. Men der kan være andre årsager til adfærden. Det skal jeg ik ku sige. Og ja, stress ses ofte i forbindelsen med adfærden. Generalt er stress årsagen til adfærds ubalancer.
    Det var et hamløst forslag, jeg lige hurtig ville tilføje, eftersom tråd starteren spurgte om der ikke var andre forslag end at sige "Nej".

CH. Du har stadig ikke svaret mig på, hvorfor det skulle gøre ondt være, at begrænse hunden i urin markeringer. Er det fordi Lars syntes det?

• #59   7. dec 2008 Og nu vi lige nævner Lars!
    Jeg kan se at du var inde i morges.
    Sidder du og fordyber dig.? He He!

• #60   7. dec 2008 Ulv - jeg vil rigtig gerne diskutere det her med dig - men jeg vil gerne bede dig om, at holde de der små stikpiller ude af dialogen - dem har hverken du eller jeg brug for.

For det første stiller jeg spørgmålstegn ved metoden i sig selv - jeg synes det er en enorm omvej, som allerede nævnt.
    For det andet synes jeg, at det at forhindre urinmarkeringer på en almindelig gåtur kan - hvis man ikke i den grad har indsigt, forståelse og evner i forbindelse med adfærdsreguleringer af hunde - blive til en lang konflikt.
    Jeg havde ikke fantasi til at forestille mig, hvordan man skulle sørge for, at hunden ikke fik mulighed for at lette ben - og her kan jeg kun sige, at det vi her i huset bruger en gåtur til ikke stemmer overens med den metode, du nævner.
    Det kan da være, det virker for nogen. Det er sandsynligt.

Jeg synes, at det du kommer ud i her, er noget der hører regulær adfærdsbehandling til, og dermed noget, der kræver et nærmere studie af den konkrete hund, den konkrete ejer og det konkrete problem. Jeg ved du skriver, at jeg isolerer - men jeg må indrømme, at jeg her synes du stiller en diagnose med et tilhørende behandlingsforslag, som i høj grad tager udgangspunkt i et specifikt problem, som ingen af os har en chance for at kende relevansen af - og dermed isolerer i allerhøjeste grad.

• #61   7. dec 2008 Til Bettina.
    Jeg kan godt forstå at du er stået lidt af din egen tråd.
    Men det kune være meget interessent og høre, i hvilken situationer hans adfærd opstår i.

• #62   7. dec 2008 Hmm jaaa jeg har så en hund med problemer åbenbart... Reiki både knurrer, grynter og skraber bagud når han har lettet ben... Og jeg har meget svært ved at se hvorfor det skulle være problemadfærd? Hvis han synes det er nødvendigt skal han da være så hjertelig velkommen...

Jeg synes debatten da er vældig interessant, men har fortsat meget svært ved at se hvorfor hundens letten ben skal stopes/begrænses...
    -for at sæmke hundens testosteronniveau siger du, og ja det er da meget fint... Men hvorfor?

Medmindre der er tale om en decideret overprofuktion af hormoner (og så er der jo et medicinsk problem), så skal hunden da "bare" lære at begå sig i verden med det testosteron-niveau der nu engang følger med til at have hanhund...
    -det kan altså godt lade sig gøre, og kræver bare man er konsekvent og tålmodig.

• #63   7. dec 2008 Michelle: Du må ikke spørge mig hvorfor?
    Syntes jeg er blevet nok udspurgt. Om denne ene ting, og jeg har uddybet det så godt som muligt. Så lad os komme til kernen i tråden. Eller... Så lige et side spring. smiley
    Jeg har tit beundret dit billede. Hold kæft det er sjovt. Turde næsten ikke spørge dig, om det var en hund eller bjørn på dit profil billede. Indtil jeg kiggede på din hund, møffe. Han ser godt nok sej ud! Det er ham på billedet ik?

• #64   7. dec 2008 Ulv -jamen når du udtaler meget klart at du mener det er uhensigtsmæssig adfærd må du da kunne begrunde hvorfor?

Hunden på billedet er en tæve og jo det er møffe:o) Verden mest underholdende lille hund var hun hehe

• #65   7. dec 2008 Sorry! Jeg troede det var helheden, du ville have en gang til. Havde ikke lige fanget at det var det du mente!
    Hvis du ikke mener din hund har en problem adfærd, så har du helt sikkert ret i det! Da jeg slet ikke siger adfærden er unaturlig. Men hvis din hund ikke kan klare synet af andre han hunde, og køre op aggresivt. Så kunne man overveje, at anse det som en uhensigt mæssig adfærd.

• #66   7. dec 2008 Ulv -kunne min hund ikke klare synet af andre hanhunde ville jeg betragte det som normal adfærd og derfor blot undlade at slippe ham med andre hanhunde (og så i øvrigt lære ham -hvis ikke han kunne det -at passere dem uden at lave udfald mm...)

Men agessiv adfærd og det at humpe anser jeg for to MEGET forskellige ting.

Jeg synes det er at gøre et stort nummer ud af et ret lille problem. Bevares det er dælme træls når hunden humper, men det er jo ikke et alvorligt eller skadeligt adfærdsproblem, og det er faktisk ikke så svært at løse

• #67   7. dec 2008 OHH.. Nu forstår jeg med din Møffe!
    Troede først da der stod "himmelhund" At det var en race, jeg ikke kendte til.
    *ss* Jeg er godt nok ikke for kvik!

• #68   7. dec 2008 Ulv -Møffe var shar pei blanding... En ordentlig mundfuld og meget speciel.

Og hun havde i øvrigt osse et humpe-problem af format da jeg fik hende;o)

Hun humpede ben, puder, dyner, tæpper ALT der bevægede sig, eller kunne skrapes sammen til en bunke...
    De få hunde hun lærte at enes med uden at ville æde dem (for agressiv adfærd var vi osse igennem) humpede hun osse.
    Hun lærte at lade være ganske enkelt ved at pille henne ned HVER gang (fulgt af et nej) og sætte hende til noget mere hensigtsmæssigt...

Hun lettede i øvrigt osse ben, skrabte i jorden og knurrede når hun havde lettet ben eller skidt;o)

• #69   7. dec 2008 Michelle: Det første du skriver.
    Enig.
    Men agessiv adfærd og det at humpe anser jeg for to MEGET forskellige ting.

Hvorfor sætter du nu De 2 ting i direkte forbindelse med hinanden.

Og Nej humperi er slet ikke nået der er svært at takle. Det kan være en midlertidig dille.

Gab. Zzzz

• #70   7. dec 2008 Ulv -blot fordi du selv bragte agressiv adfærd på banen. Og at "din" model kunne være hensigtsmæssig her. Om jeg er enig ved jeg nu ikke, men i hvert fald er behandling af agressivitet væsentligt forskellig fra behandling af en hund der humper.

• #71   7. dec 2008 Den adfærd som Møffe udviste kunne være det der der hedder en " Virago tæve. "(er ikke helt sikkert på navnet) Kunne bare huske det lød som viagra. smiley
    Men en Virago tæve, er en tæve med forhøjet testosteron.
    Der er blevet lavet en forskning i at et kuld hvalpe, hvor der eks er 1 tæve og 5 hanhunde. Er chancerne større for at tæverne producerer mere testoteron.
    Og de tæver kan nemlig udvise præsis den adfærd du beskriver.
    Jeg var ude og besøge en sådan tæve, en amstaff. der havde sin helt egen kæmpe bamse. Den rendte rundt og pinkede på.
    Jeg var færdig af grin.

• #72   7. dec 2008 Møffe var ikke enetæve i kuldet.

Nu har Møffe en ret speciel baggrund og jeg tror såmænd ikke det var noget medicinsk der var galt med hende (men forslaget var såmænd godt nok).

• #73   7. dec 2008 Jeg bragte aggresivitet på banen, fordi en adfærd kan være selvforstærkende.
    Spørg endelig ind til eksempel. hvis du ikke forstår meningen af ordet.

En uønsket adfærd kan udhvikle sig.

Jeg er lidt forundret over at alt jeg skriver, og har skrevet skal uddybes.
    Det ville være federe at have en dialog med nogen her inde. Nogen til at snakke med en, i stedet for imod en.

• #74   7. dec 2008 Ulv -jamen er det ikke pointen med debatten? At man kommer med sine holdninger, teorier osv. Og de uddybes, debateres og argumenteres for;o)

• #75   7. dec 2008 Jov det er hele lisencen i det!
    Men det jeg får tilbage fra jer er kritik og øgenavne *lol*
    Hunde visker!
    Endda billedet af mig selv..........er blevet kritiseret...

• #76   7. dec 2008 Uhh - nu vil jeg helst ikke tages til indtægt for, hvad andre skriver - jeg har forsøgt at holde de der personlige ting ude af debatten ;o)

Tror kun der er et par stykker, der har sneget sig til den slags i denne diskussion ;o)

• #77   7. dec 2008 Jeg syntes det er fedt nok at blive udfordret. Men hvis alt jeg skrive, skal vende og drejes. Så ryger luften lig som ud af ballonen.
    Go nat, alle i kloge hunde hoveder

• #78   7. dec 2008 Der, hvor jeg lærer noget er, hvor alting bliver vendt og drejet ;o)

Men sådan er vi så forskellige... Argumenter gør min verden rigere ikke fattigere ;o)

Selv go' nat ;o)

• #79   7. dec 2008 Kan kun grine lidt over mig selv, over at jeg bliver pige fornærmet. Men jeg har mit l..t. Så det er østogenen der snakker.. hehe..
    Og go afslutning CH. For en gang skyld er vi fulkommen enige.

• #80   7. dec 2008 Det er mere føelsen af at blive havlet ned. Jeg mener!
    OVER AND OUT. ;o)

• #81   8. dec 2008 Godmorgen, de damer... smiley

Siden I ligefrem efterlyser mig, må jeg jo nok hellere lige runde af... jeg synes ellers, CH har sagt det der skulle siges, veddrørende det problematiske i rådet fra "Ulv" i det konkrete emne - og derfor har jeg ikke det helt store at komme med til dét specifikt smiley

Men jeg vil da godt uddybe min (lidt voldsomme) reaktion på Ulv's konkrete råd om at begrænse en hunds strinten, for at få den til at lade være med at humpe andre :

Fænomenet med at humpe, kan, som alle ved, ha' utallige årsager... hormoner, for lidt aktivering, stress, mangelfuld/dårlig socialisering, usikkerhed og dominans for bare at nævne nogen. Men det interesserer man sig slet ikke for...man vælger i stedet hurtigt at se det som et hormonelt problem, og straks begynde at rådgive ud fra det - og ovenikøbet med et meget, meget tvivlsomt løsningsforslag!

Hvis årsagen så i stedet ligger i et af de andre punkter (usikkerhed f.eks) kan det være ganske problematisk, at begynde at forsøge at begrænse hundens strinteri... et skud vand kunne måske være mere på sin plads i situationen i det tilfædle (!) Hvis hunden i stedet har kontaktproblemer, er understimuleret og har dårlig relation til ejeren, vil det f.eks. heller ikke være hensigtsmæssigt at fjerne den fysisk. Hvis hunden selv er blevet mobbet og humpet meget som hvalp, kan den ha' lært at det er rigtig/normal adfærd... og så kan det kræve helt andre skridt... Kort sagt, årsagen kan være mange - og hver årsag bør gribes forskelligt an!!!

Pointen er kort sagt, at det <i>ikke gælder om at komme med den mest fantastiske teori</i>; men at finde frem til en årsag, inden man finder på en løsning, som kan <i>hjælpe</i> folk og deres hunde. Og fremfor alt, at man ikke sender folk (og deres hunde) i gang med noget som <i> i bedste fald</i> er totalt virkningsløst, og hvor teorien er totalt ukendt og udokumenteret!!

Og nogen profiler sender simpelthen "stærkere signaler" end andre, når de skriver "..prøv at gøre sådan og sådan" - og det synes jeg, flere bør tænke over inden de skriver... og specielt hvis der ikke er spor hold i teorierne, men de bare bliver nedfældet for at være med i debatten!

Det er ikke noget personligt, for jeg kender dig ikke... jeg kan alene forholde mig til, hvordan jeg har opfattet det igennem et stykke tid, ved at læse med i flere tråde smiley

God dag til alle.

• #82   8. dec 2008 Dagens råd!

Hvis årsagen så i stedet ligger i et af de andre punkter (usikkerhed f.eks) kan det være ganske problematisk, at begynde at forsøge at begrænse hundens strinteri... et skud vand kunne måske være mere på sin plads i situationen i det tilfædle (!)

Gå i konflikt med en usikker hund. Det styrker dens selvtillid (Forstå ironien)
    Vand kan være et rigtig nyttig værktøj. Vand er ubehag for hunden i forbindelse med en irettesættelse. Men man skal vide hvordan man bruger det, så der ikke kommer et tillids brud imellem hund og fører.
    Da hunden bruger en lang række advarelses sekvenser, inden den eks. bider. Så ville et pludeselig sprøjt af vand, virke lidt patologisk.
    Eksempelvis. Gi signalet Nej et par gange (som en del af dine advarelser) inden du gir vand. Så næste gang du gir signalet, så ved hunden at der efterfølgende kommer en konsekvens, hvis den ikke ophøre med hvad den laver.
    Men jeg vile aldrig bruge vand på en usikker hund.
    Der ville humpning i dette tilfælde være at mennesket stresser hunden op, ved kontakt. Hvis man fjerner kontakten, vil adfærden ophører.
    Men jeg tror ikke det er det handler om det, i denne konkrete sag.

• #83   8. dec 2008 Lars: Jeg vil godt have nået dokumentation for hvorfor at det er problematisk at begrænse hunden i at urinmarkerer?????
    Når jeg så uførligt har forklaret hvad man kan lave på gåturen.
    At mental stimulerer ens hund på gåturen, så fokuset bliver på føren, istedet for at urin markerer oven i alle dufte, at det skulle være farligt.
    Come on!
    Kunne godt forstå at CH stilte spørgsmål tegn ved det. Da jeg ikke havde uddybet det.
    Men det lugter lidt af, at du bare vil være på tværs, for at være på tværs!

• #84   8. dec 2008 Lars skriver: Men jeg vil da godt uddybe min (lidt voldsomme) reaktion på Ulv's konkrete råd om at begrænse en hunds strinten, for at få den til at lade være med at humpe andre :
    Var det en lille selvankendelse af en undskyldning om at du tidligere uden begrundelse blev personlig?, Men at du så for det drejet i slutningen af sætningen til at jeg siger stop din hund i at urinmarkerer, så stopper din hund i at humpe. Det er jo til grin lars.
    Jeg har hele tiden sagt at det ikke er nået alene dr kan hjælpe. Og det er slet ikke sikkert at Betinas hund, er på med overdreven urinmarkering!
    Det var et ufarlig forslag. Der er blevet trukket i langdrav.

• #85   10. dec 2008 Jeg gentager lige:

Pointen er kort sagt, at det ikke gælder om at komme med den mest fantastiske teori; men at finde frem til en årsag, inden man finder på en løsning, som kan hjælpe folk og deres hunde!!!

..og at begrænse territoriel adfærd, ser jeg som problematisk, fordi det er naturlig adfærd. Jeg er ikke tilhænger af at begrænse naturlig adfærd, fordi en eller anden lige finder på en teori, der lyder spændende.... for det giver mange gange bagslag, når man begiver sig ud af den vej !! Jeg vil være sikker på resultatet, hvis man skal igang med sådan noget - specielt når der er andre og mere anerkendte metoder.

Din kommentar til at bruge vand, vil jeg bare helt ignorere.... du leder så meget efter noget at hævde dig på, at jeg snart ikke kan tage dig seriøst længere.

Jeg gider derudover ikke diskutere mere i denne tråd, da der tydeligvis ikke kommer noget konstruktivt ud af det - og fordi jeg har ikke en trang til at skulle uddybe noget som jeg betragter som meget simpelt igen og igen!!

Det er bare så sørgeligt, at du ikke vil erkende, at det er et vildspor at komme med sådanne hjemmetænkte teorier, og viderebringe det som en anerkendt løsning på problemet!!!

• #86   10. dec 2008 Mit sidste indlæg - med mindre der sker en interessant udvikling i tråden - bliver lige svaret på dette spørgsmål:

"Var det en lille selvankendelse af en undskyldning om at du tidligere uden begrundelse blev personlig?"

Nej, det var det faktisk ikke... det var bare endnu et forsøg på at få dine øjne op for min pointe!

....Og jeg synes faktisk ikke jeg har været direkte personlig. Jeg har kun kommenteret det indtryk som dit valg af brugernavn, profilbillede og dine debatindlæg har sendt mig på det sidste - og så kan du tage det til efterretning, eller lade være smiley

• #87   10. dec 2008 .og at begrænse territoriel adfærd, ser jeg som problematisk, fordi det er naturlig adfærd.
    Du har ret, at tisse er en naturlig adfærd. Men ligsom så mange andre naturlige adfærd, så kan adfærden eskalerer, da den er selvforstærkende.

Eks på selvforstærkende adfærd.! Hunden der opholder sig i haven. Begynder at gø når en bil passagere dens hegn. Hunden jagter bilen, imens den gør helt vild. Bilen forsvinder, og hunden går tilfreds tilbage til huset. Den fik succes med at jage bilen væk. Dette kan hurtig eksalere til at den skal jage alt væk der passegre dens hegn. Og den køre op i stress. Hvilket ikke er hensigtmæssig.

Det samme er tilfældet med urinmarkering, der udhvikler sig til knurren, og skrabe aggresivt bagud.

Jeg bliver nød til at gribe ind, når du giver rådgivning i at bruge vand, på usikre hunde. Eller i det hele tage udtaler dig om at gå i konflikt med ens hund.
    Det er da ikke så uforståeligt?

• #88   10. dec 2008 Pointet med eksemplet med hunden der jagede biler,
    var at de også er en naturlig adfærd at gø...!!!!

• #89   10. dec 2008 I dette tilfælde er urinmarkering ikke noget problemadfærd.

Humperiet er ;o)

Og den gøende hund har også problemadfærd - på trods af adfærdens naturlighed.

• #90   11. dec 2008 CH vi ved ikke om om betinas hund, har overdreven urinmarkeringer!
    Hun er stået af denne tråd, for længe siden.

Og så skriver du: Og den gøende hund har også problemadfærd - på trods af adfærdens naturlighed.

Nemlig! Det er hele min pointe. At gø er naturligt, men i denne situation er det blevet en problem adfærd, ligsom urinmarkeringerne kan blive.

• #91   11. dec 2008 ulvedame - i det her tilfælde pisser hunden jo hverken på hende eller inde - den HUMPER!

Humpen hænger IKKE sammen med tisseriet, så hvorfor fratage hunden retten for at markere sit territorium; så længe det foregår udendørs!?

Hunden er næppe så udviklet i sin hjerneaktivitet at den kæder tis og humpen sammen, så hvordan det kan være en løsning forstår jeg stadig ikke.

Min løsning på problemet vil være en meget konsekvent forbudsøvelse, NEJ og ned på gulvet.
    Afledning og ros i lange baner så snart hunden er nede eller i gang med noget andet.
    - Træn simple øvelser (sit, dæk, stå, bliv tra lalala) for at styrke position som leder og kommandofører (at hunden lyster giver ejer selvtillid til at holde sin stemme fast i NEJ-situationen) - og så er det super flok-bonding-tid når der trænes..

• #92   11. dec 2008 Nina!
    Kan vi ikke godt blive enige om at Humpning KAN hænge sammen med at hunden er homonel forstyrret????
    Jeg beskriver en metode som man kan bruge for at nedsætte testosteronen. Læs indlæget!
    En ting er at man vælger IKKE at tro på metoden... det må de mennsker selv om!
    Men jeg kan ikke forstå at du ikke forstår det, da jeg har beskrevet det til sømmende.

• #93   11. dec 2008 jo det kan godt hænge sammen... men så skal hunden i min verden tisse indendørs før det kan have direkte sammenhæng..

• #94   11. dec 2008 Jeg holder med Nina og CH - Nu har jeg selv talt med en uddannet adfærdsbehandler omkring humpning..

Og det som hun sagde var stort set det samme som Nina - Dog skulle vi knurre af ham når han begyndte - Og der gik ikke ret lang tid før det var slut smiley

• #95   11. dec 2008 Det er rigtigt at hunden skal skubbes ned af benet, hvis den er i fuld krig med at lave parrings bevægelser op af en!
    Men hvorfor gør hunden det??
    Mange hanhunde lave ikke nødvendigvis denne adfærd.
    Derfor er chancen for at hunden er i homonel ubalance rigtig stor.
    Det er heller ikke et lederskabs spørgsmål! Ja hunde bruger denne adfærd til at dominerer en anden han hund. Men nu er vi ikke en hund, så det er ikke nået med at hunden dominerer os!
    En hund der er overstimuleret kan også finde på at humpe ens ben, fordi den stadig har adrenalin kørende i blodet.
    Der kan være rigtig mange forskellige årsage.

Men hvorfor skal hunden tisse indendørs før det kan have direkte sammenhæng??? Det forstår jeg slet ikke. Da adfærden ikke er forbundet med at hunde er indenfor.

• #96   12. dec 2008 Ulv, hvis hunden har en hormonubalance - hvilket jo er ganske almindeligt for store hvalpe og unghunde - så skal den lære at håndtere den høje mængde testosteron. Den skal guides til den rigtige adfærd, hormoner eller ej.

Jeg synes det er voldsom behandling af et problem, at forsøge at nedsætte testosteronniveauet (med den ene eller den anden metode) i forhold til at vise hunden, hvad den må og hvad den ikke må. En hund med højt testosteronniveau kan også være lydig - det er ikke noget problem overhovedet. Det kræver egentlig bare, at ejeren er tydelig i sit krav og god til at forstærke den rigtige adfærd.

• #97   12. dec 2008 CH - Præcis

Kommentér på:
hvorfor gør han det ???

Annonce