{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
922 visninger | Oprettet:

stamtavle = renhed??? {{forumTopicSubject}}

jeg tænkte lidt på at man ser åde her inde på HG og på KG at når folk skal stemmes ind og også folk der er kommet ind skriver de ved stamtavle: nej, men egge forældre er ægte chi, lab, shæfer, amstaff, ambull osv.

her kommer mit spørgsmål så, men kan vel egentligt ikke vide om den er 100 % renracet når den ikke har en stamtavle?? for der kan jo godt være sket et lille uheld for et par generationer siden?? ikke??

sad nemlig lige og diskuterede det med en ven og han mener at, en hund godt kan være race ren hvis man ved at mor og far er rene, men hvor ved man det fra hvis ikke de har stamtavle???

dette er ikke fordi jeg ikke kan lide blandings hunde.. men jeg synes bare at har man ikka stamtavle på sin hund så kan man jo heller ikke vide om hunden er ren??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stamtavle = renhed???
  • #1   16. nov 2008 stavefejl og tryk fejl er gratis idag : D

  • #2   16. nov 2008 Jeg synes egentlig det er enkelt..

    Hunden KAN være renracet, men det kan også ske, at den ikke er det.

    Og for de flestes racers vedkommende kan det faktisk også være tilfældet på trods af stamtavlen, da DNA-tests jo kun er brugt på få racer.


  • #3   16. nov 2008 f. eks har folk inde på kg svært ved at sætte deres katte i rihgtig race/ikke race.. og så er der en der skriver:



    Huskat = korthåret kat, hvor begge forældre er huskatte.

    Blandingskat = forældre af to forskellige racer.....eller en forælder er huskat, den anden er racekat.

    Racekat = begge forældre er af samme race....uanset om katten har stamtavle eller ej.

    det er det sidste jeg studser over... hvordan kan man så vide at den er ægte??


  • #5   16. nov 2008 jo hvis begge forældre har stamtavle jo så er den vel ren. men det er endelig også noget pjat, for hvis begge forældre har tavle men ikke er godkendt til avl er det nok fordi de ikke lever op til standaten.. og så har de hvalpe der kommer ud af det jo heller ikke rigtig noget med den race at gøre.. andet end den hedder det samme, men mangler måske kendetegne for racen og så er man jo lige vidt.. man har en hund man kalder for noget men som ikke liner det man gerne vil have det er...

  • #6   16. nov 2008 Jeg synes man skal skelne lidt..

    På gallerier som disse synes jeg det er underordnet, om en hun/kat har stamtavle, når man sætter den i en racekategori. Hvis den ligner racen, og kommer af to katte/hunde, der også ligner racen, så er det jo faktisk ikke nødvendigt med mere herinde.

    I forhold til avl er det for mig en helt anden sag - i den forbindelse mener jeg ikke, den er renracet før der er dokumenation for det... Og jo, der er noget kompleksitet over det, da det jo betyder, at en hund/kat efter to stambogsførte forældre ville falde uden for kategorien ;o)


  • #7   16. nov 2008 Fordi en hund har stamtavle er det jo ikke ensbetydende med at den er renracet, der kan jo nemt foregå papirfalskneri, det kender jeg et tilfælde på, så med mindre der foreligger dna tests er der jo ikke nogen garanti.

    Når det så er sagt, ja så er sandsynligeheden da størst når der er papiere på hunden. Men hvis du nu ser 2 hunde parre med stamtavle, men der ikke er papire på hundene så er de vel racerene?


  • #8   16. nov 2008 enig med CH

  • Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #9   16. nov 2008 Der hvor det først er noget møg, det er ved ægte uden stambog, og så dyret absolut ik ligner racestandarden. Feks en Chi med laange ben, laang snude på 5 kg

    Interesserede i racen får så et forkert billede.





  • #10   16. nov 2008 anne r
    ja dem er der en hel del af herinde, det er lidt ærgeligt.
    der er også flere der sætter deres hunde under en race, selv om de skriver i hundens profil at den er blandet


  • Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #11   16. nov 2008 Og det gør det ligeledes nemmere for fuskere, hvis de kan henvise, så køber kan se, at sådan kan denne race også se ud. Pris 8000,-

    Der findes ligeledes korthårede Maine Coonkatte - ægte uden stambog....


  • #12   16. nov 2008 anne r
    de korthårede maine coon katte skulle vel ikke tilfældigvis være en smule mindre end deres langhårede artsfæller ??? *G*


  • #13   16. nov 2008 Det er jo ekstem nemt, ingen stamtavle ingen renracet hund.

    Men hensyn til forfalsking af papirer, igen meget nemt, falske papire ikke en renracet hund. Og det er jo bare at tjekke de papirer man for der hvor man køber sin hund.


  • #14   16. nov 2008 lars m
    der står nok sjældent på papirene hvis de er forfalskede


  • #15   16. nov 2008 nej naturligvis ikke, men tjek skidtet med kennel klubben, det er jo ikke så svært;-)

  • #16   16. nov 2008 I det hele taget, tjek nu ordentlig det sted man køber hund, så slipper man jo helt for den slags problemer. Igen det er altså ikke særlig svært, fatter ikke at så mange mennesker har så mange problemer med at købe hund.

  • #17   16. nov 2008 lars m
    tror som regel fusk med papirer er hvor der er opgivet andre forældre hunde end det reelt er og så vil kennel klubben jo heller ikke vide det


  • #18   16. nov 2008 jo for så er den parring jo slet ikke registeret hos dem, og det er den hund du køber heller ikke.

    Og hvis man lige gør sig den ulejlighed og tjekker den kennel man køber fra, er den overhovedet medlem i kennel klubben.

    Igen ikke så svært.


  • #19   16. nov 2008 Hvis forældrene er af samme race, så vil hvalpene jo også være det, tavle eller ej. Så er der så nogen der siger, "jaaa, men det kan ikke bevises", tjaaaa det kan det så heller ikke selvom de har tavle. Tavlen er "kun" et stykke papri en klub skriver navn på, fordi den der har hvalpene påstår at to hunde af samme race, har haft kønslig omgang med hinanden, med hvalpe til følge. Altså i sidste ende er man enten nødt til at stole ppå opdrætter eller få lavet en DNA-test.

    Et sted som her kan jeg slet ikke se den helt store betydning, om den ahr tavle eller ej, for med mindre vi skal til at indsende kopi af tavle til ADMIN, så kan enhver jo sige de har tavle på deres vaps, og jeg har da indtil nu ikke mødt nogen, der lige har bedt om at få tavnenummer, så de kunne slå på på hundeweb om der nu også var tavle på.

    Tavlen bliver først interessant for andre end den der ejer hunde, i det øjeblik man ønsker at avle eller udstille dyret.

    Så selvom jeg bestemt går ind for at man anskaffer sig en hund med tavle, og skruer ned for blande racerne på X og tværs, fordi det sikkert kunne give nogle sjove hvalpe, så synes jeg og der er nogen der skulle kravle ned af deres høje hest, og tage HG hvad det er, et sted man kan vise billeder af sin hund, og som måske ville være bedret tjent, hvis alle racekatagorierne blev slettet, så alle bare stod under "hund"

    Vil man se hvordan en gravhund ser ud, jamen så besøg en udstiling, en opdrætter eller slå det op i en hundebog.


  • #20   16. nov 2008 lars m
    vi taler vidst forbi hinanden.

    jeg mener altså hvalpe med ægte stamtavle men hvor kennelen har oplyst fx en anden hanhund end den der reelt er far til hvalpene.

    altså en registreret parring men med falsk hanhund


  • #21   16. nov 2008 "Frue" jeg er dybt uenig, men det er du nok ikke i tvivl om hehe.

    Problemet herinde syntes jeg er at hvis noget gerne vil ind og se hvordan en bestemt race ser ud, så er man LANGT fra sikker på de hunde der står under de forskellige racer. Langt de fleste Amstaff herinde er uden tavle og ALLLLLT for store, så hvis man går ind og kigger for man indtrykket af et en Amstaff skal være 60 cm og veje 45 kgs, og det er jo ikke engang tæt på standarden.

    Det syntes jeg er lidt ærgeligt, men ellers er jeg totalt ligeglad med hvad hundene står under herinde for jeg ved at man ikke kan bruge det til noget som helst.


  • #22   16. nov 2008 Links, hvis man er i tvivl så er det jo bare at be om en DNA prøve.

  • #23   16. nov 2008 Jamen hvis jeg vil vide hvordan en Amerikansk staffordshire terrier
    ser ud, så ville jeg vælge at søge info et mere pålideligt sted end her. f.eks. snuppe et kig på racestand. og se på opdrætternes hjemmesider for billeder. TIl det formål er hg ligeså pålidelig som wikipedia.


  • #24   16. nov 2008 "frue" ja enig, men der er desværre mange der ikke tænker sådan.

  • #25   16. nov 2008 lars m
    ja ja det er jeg klar over, men nu er det jo en tænkt situation, tror desuden at det er sjældent at man tænker på at bede om en DNA prøve, så er tilliden mellem opdrætter og køber jo nok røget en tur


  • #26   16. nov 2008 Lars>> Helt ærligt, så må det være deres problem. Vælger man at bruge HG som opslagsværk, så høster man som man sår.

    Der bliver også stille sygdomsspørgsmål, træningsspørgsmål, opdragelsesspørgsmål mm herinde, og nogle ter ukritisk de til sig som de får, til gavn eller skade for hunden.

    Det er tilladt at tænke lidt selv,


  • #27   16. nov 2008 Links, ja det er nemlig en tænkt situation, så nok kun sker MEGET MEGET sjældent. Det er jo en stor risiko for at det bliver opdaget og så ryger man jo ud af kennel klubben.

    Og ja klart tilliden er væk, men hvis du for en Amstaff hvalp af 2 rene Amstaff's og du for en hund der er 10 cm højere og 10 kgs tungere end standarden eller har andre klare "fejl", hvilken den jo nok ville have hvis den var blandet med noget andet. Så er det klart man ville stille spørgsmål.

    Jeg tror ikke du skal regne med at den slags sker ret ofte, for som sagt konsekvensen er for stor.


  • #28   16. nov 2008 "Frue" enig også derfor jeg bare skriver jeg syntes der er ærgeligt at man ikke kan bruge galleriet til noget, men som sagt er personligt ligeglad jeg bruger det aldrig da det ikke kan bruges til noget.

  • #29   16. nov 2008 Man kan da sagtens bruge det, du kan vise dine fine billeder frem af Fido, og det må vel være det der er meningen med et galleri :o)

  • #30   16. nov 2008 for nogen ja, men ikke for mig, derfor er vores hunde heller ikke herinde;-)

  • #31   16. nov 2008 Det skal lige siges i den her debat at jeg uden tvivl er for at man anskaffer hund med stamtavle. Når det så er sagt så kan man jo altså ikke så godt sige at fordi en hund uden papirer ikke lever op til standarden at så er den ikke ægte. Min gamle Andy har en fin stamtavle, men han følger absolut ingen standars og ville blive grint ud på en udstilling......

  • #32   16. nov 2008 det er skam heller ikke noget jeg tror sker ret ofte, og tror desuden at hvis det sker er det som regel med en af kennelens andre hunde (alltså ikke en blandning, bare en anden hanhund end den der er oplyst)

  • #33   16. nov 2008 Lars>> Hvad forventer du så af et galleri?

    Går jeg til bageren forventer jeg at jeg kan købe brød, går jeg i biografen forventer jeg at jeg kan se film, det må ligesom være hovedformålet med stederne. At de så tilbyder lidt ekstra, som at jeg kan få en liter mælk med hjem til rundstykkerne, eller en pose snolder til filmen, det er en biydelse. Jeg forventer ikke at de andre kunder i biografen kan fortælle mig om hovedpersonen i filmen i salen ved siden af, eller at kunden foran mig kan fortælle mig, om leverpostejen fra Go´ smager godt, inden jeg hiver den ud af køleren.


  • #34   16. nov 2008 Jeg kender til et par uheld hvor forældrene ikke var af samme race, så jo det sker.

  • #35   16. nov 2008 hehe, dejligt at få så mange svar.. jeg vidste ikke man kunnetage dna test på en hund : D så har jeg lært noget nyt i dag : D det var egentlig fordi jeg ikke vidste, om man nogen sinde kunne finde ud af om en hund var ægte, med eller uden stamtavle.. og så bare for at hører jeres mening på om i ville stemme en hund ind eller tænke anderledes omkring en hund hvor ejeren siger jo jo den er ægte chi,lab osv. men den har ikke tavle..

    jeg tænker ikke selv så meget over det, udoverhvis man tydelig kan se det ikke er den race som der bliver sagt det er. jeg fortrækker dog selv en hund med tavle : D


  • #36   16. nov 2008 altså jeg tænkte over det for et stykke tid siden da der kom en hund ind. hvor den stod under en race, ejer skriver selv i hundens profil at den er blandet og den ligner heller ikke specielt meget den race den stod under.

    jeg skrev så velkommen og at hunden var sød med skulle under blandinger.
    får så en pb fra ejer hvor der står at det ville være synd at putte den under blandinger for de havde jo ikke noget bevis for at den var blandet, men hvis de kunne finde ud af om den var blandet (købt på internat) ville den blive flytte under blandinger ???



  • #37   16. nov 2008 Hehe ja for hunden ville da blive dybt ulykkelig hvis den stod under blandinger hehe. Men oki hvis man ikke kan bevise at en hund er raceren uden papire så kan man vel heller ikke bevise det er en blanding uden papirer ;o)

  • #38   16. nov 2008 charlotte h
    det var også hvad jeg skrev tilbage, altså at hunden nok var ligelgad om den hed blandning eller ej.
    men kan godt se at det bliver svært at bevise at det er en blanding

    he he


  • #39   16. nov 2008 Inden for min race er en DNA-test en del af en avlsgodkendelse. Noget jeg mener burde være en selvfølge hos alle racer.

    Behøver jeg at sige, at da den blev indført faldt en del hunde ud af avlen ;o)


Kommentér på:
stamtavle = renhed???

Annonce