Hvalpen kan ikke afledes. {{forumTopicSubject}}
Hej i kloge hoveder. Håber i kan give os et godt fif.
Vi har en lille hvalp på 12 uger af racen japansk spids. Han har normalt kun tisset udenfor og det har gået rigtig godt med ham, men de sidste par dage har han været meget ustyrlig på flere punkter.
- Når han bliver lukket ud i haven hvor han normalt tisser og laver stort render han bare rundt konstant i cirkler og graver i huller i græsset.
- Når han leger med sit legetøj kan han komme så meget op at køre at han kommer til at tisse indenfor
- I flere tilfælde under leg, gåtur eller bare ud-at-tisse kan han finde på at bide fast i ens bukseben og trække som en gal
- Indenfor er han begyndt at grave i gulvet og bide i listerne hvilket han ikke har gjort før
I disse tilfælde er det svært at aflede ham, han kan finde på at bide ud efter en når man prøver.
Er det bare lømmelalderen der banker på? Eller bliver han ikke aktiveret nok ?
Lidt info som måske kan hjælpe: Vi går tur om morgenen inden arbejde. Kæresten arbejder tæt på hjemmet så hun er hjemme og spise i sin middag hvor han bliver lukket ud for at tisse, hun har fri kl 18 ca hvor der bliver gået tur også går vi tur igen om aftenen. Indmellem kommer han selvfølgelig ud af tisse hvis vi har leget, sovet eller spist.
Hvad kan man gøre for at aflede når han laver de ting? Eller skal man ikke gøre noget?
Med venlig hilsen Thomas
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 8
Mange tak for svaret.
Vi har forsøgt både med at gemme godbider, under kopper, i hans tæppe, i foderbold (hvilken han slet ikke gider). Problemet er han ikke er særlig madglad så han gider ikke rigtig søge efter det.
Er der andre gode måder at få ham til at bruge hovedet ?
maj 2007
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 847
tag ham med til træning med den masse andre hunde. kør i tog og bus med ham.
jun 2007
maj 2007
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.860
dog synes jeg også det lyder til at hans små tænder klør, så tror han er ved at skifte tænder?
maj 2007
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.197
Det ville jeg vende ham af med i en fart. Han skal ikke have lov til at bide ud efter jer når I afleder ham.
Men hvordan gør I iøvrigt det ??? Afleder ham, mener jeg ?
jun 2007
Til Mette: Vi har forsøgt at spørge træneren men han gjorde det ikke da vi var derude så vi kunne ikke vise ham det, men han sagde når han blev vild skulle man tage ham op og fiksere ham indtil han faldt til ro også ned igen.
Til Nadja: Altså jeg har skiftene arbejdstider og står op omkring 10 hvor jeg så er hjemme ved ham indtil 12-13. Også er han højst selv til kl. 18. Det er dog forskelligt. Men ca 5-6 timer om dagen sammenlagt
Til Nick: Han har også masse andet at bide i, men ved selvfølgelig ikke om listerne er mere spændene =)
jun 2007
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 682
jan 2006
Jeg synes ikke der sker noget ved at lære hunden at der bare ER nogle ting som vi ikke vil have at de gør - uden at bruge afledning eller guffer for at få dem til at lade være .. men simpelthen lære dem at et nej er et nej, og det ikke er en venlig henstilling til hunden, men et krav.
Det er jo overhovedet ikke et spørgsmål om at være hård eller fysisk, men derimod konsekvent og lade hunden vide at lige netop den adfærd er uønsket og du ikke vil acceptere den.
jun 2007
Ved ikke om det kunne have noget at sige men vi har også en kat og de har lidt svært ved at "hilst" på hinanden, de har da haft snuderne sammen men så bliver katten bange og løber væk med hunden i hælene, og har fået at vide man ikke skal blande sig men man kan jo ikke bare lade den jagte den?
maj 2007
jun 2007
jan 2006
Min løb også tilbage i starten, men så var det bare hen efter ham igen, løfte ham op med et NEJ .. og så ellers blive ved indtil han ikke gad mere, og fandt på noget andet at lave.
Eventuelt kunne du jo når du har båret ham væk, tilbyde ham et stykke legetøj han rent faktisk må bide i.
Men bliv ved med at tage ham væk, og lad være med at lade ham vinde i den situation.
Mht katten - er jeg meget uenig i at de skal klare det selv. Katten er åbenbart bange for ham, og derfor skal katten da hjælpes. Her ville jeg også gå ind og lære ham at katten - i linie med panelerne - er NEJ.
Sæt en tynd, let snor i hans halsbånd så du kan stoppe ham når han løber efter katten .. og på samme måde som med panelerne .. bliv ved indtil han lærer det, og lad være med at give op.
Men jeg synes ihvertfald det er synd for katten at hunden jager den - det ville jeg stoppe med det samme. De skal jo være der begge to ;o)
jun 2007
Ja det skulle de jo gerne
Okay det tror jeg vi vil prøve, kan sagtens have tålmodig med sådan noget, bare jeg ved der bliver gjort det "rigtige"
Ville du gøre det samme når han graver udenfor? Altså bare tage ham væk med et nej?
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Det er også værd at tænke på tandskifte. Der er nogle hvalpe, der er tidlige på den, min egen tabte sin første tand da hun var 3 1/2 måned gammel.
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 3.610
Og så skal han lære nej-øvelsen, hvis han ikke ved hvad nej betyder, hjælper det jo ikke noget og sige det til ham :).
Jeg lærte min det ved at holde en godbid mellem tommel og pegefinger, når han så prøvede at få godbiden sagde jeg nej, uanset hvad han gjorde, kradse,bide,slikke og hvad har vi, så fik han den ikke før han holdt op :). Det kan godt gøre lidt ondt, men så kan man evt have handsker på til at starte med. Det har virket godt her
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
hvis det er nogen trøst forsvandt det helt igen efer kort tid...
hvis I kan finde et sted at gå spor kan i sagtens lave små spor allerede nu, det er dog meget udmattende mentalt, så det må kun være nogle få gange om ugen mens han er så lille....
Da Karla havde gået spor første gang sov hun resten af dagen, kun afbrudt af tissepauser Vi var hjemme kl 13....
jan 2006
Metoden til at stoppe hunden i det "forbudte" er den samme, uanset om den graver i haven eller bider i panelerne, Tage ham væk med et nej.
Mht indlæring af nej-øvelsen ...
Jeg er ikke helt enig i den metode der er beskrevet. Jeg mener at nej-guffen ALTID skal være en nej-guf og ALDRIG kan blive til en ja-guf. Forstået på den måde at ved brug af den metode som er beskrevet, er det ikke helt sort og hvidt - for hunden lærer ikke 100% at et nej er et nej, for det ender jo med at nej bliver til ja = den får nej-guffen.
Jeg ville gøre på flgn, måde.
Give den guffer én af gangen imens jeg siger JA .. altså hvergang jeg præsenterer den for en guf siger jeg et tydeligt JA.
Efter en 5-6 guffer siger jeg NEJ mens jeg på samme måde som da jeg sagde ja holder guffen frem mod hunden.
Her er det så at du skal holde din hund væk - du skal IKKE flytte hånden, det ER hunden der skal respektere dit nej og trække hovedet væk.
Når den gør det, ville jeg tage en ny guf så hunden tydeligt kan se at NEJ-guffen stadigvæk er en NEJ .. og så ville jeg give hunden den nye guf ledsaget med et JA.
Nej selvfølgelig med dyb stemme, ja med en lys.
På den måde lærer hunden at et nej altid er et nej. Det er aldrig et måske eller det kan blive til et ja hvis hunden tilbyder en bestemt adfærd.(Stopper med at skrabe på hånden - nappe i hånden osv) .. Den lærer at NEJ er lig med et no-go.
Nej er nej, ja er ja .. lav det sort og hvidt for hunden - der ER ingen gråzoner og hunden vil nemmere forstå og acceptere grænserne på denne måde.
okt 2006
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 81 Svar: 904
Det kan godt være katten løber væk og er bange nu, og det er faktisk måske det der kan gå hen og blive mest farligt hvis man ikke får hjulpet de to dyr til at bo sammen. En gal kat kan gøre så ugyhhelig meget skade på en lille hvalp, og hvis hunden får presset katten op i en krog kan man jo godt risikere at katten går amok.
Så som Martine siger er det ret vigtigt at I får dem til at acceptere hinanden, hér skal der hjælp til hvis det ikke er noget der allerede er kommet naturligt... -Men jeg aner ikke hvordan man gør, måske du kan få hjælp af Helle med Ace, hun hedder I´m Ace herinde, og Ace er en border/ karelsk bjørnehund blanding. Helle er katteadfærdsekspert, og hun er bare så dygtig!
okt 2006
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 81 Svar: 904
Her finder du Helle :o)
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.779
Lad ham se du smider det ud og de første par gange skal det ikke være over et alt for stor areal - 2x2 mtr - senere så over hele plænen
Spor er - som de andre også skriver - et rigtig godt bud
Alt i alt - så skal du lave noget med den - hvor den bliver træt i hovedet af og ikke så meget motion - dermed ikke sagt at den ikke skal have gå ture - det skal den selvfølgelig :-))
jan 2006
Men Thomas - det er helt sikkert noget I selv kan løse uden at gøre det til det helt store og besværlige ..
jun 2007
Endnu engang tak for hjælpen. Vi har forsøgt os med at tage ham op flytte ham væk når han graver eller bider i noget, og han forstår det for det meste 1. gang, men han er så begyndt at løbe væk når man går hen for at tage ham, men er det bare fordi han ved han gør noget han ikke må? Eller? Det skal siges jeg går stille mod ham for ikke at virke truende.
Så kommer der lige et tillægsspørgsmål =)
Han er nu begyndt at knurre/gø af os meget pludseligt, vi har læst os frem til at man bare skal ignorere ham 100%, er i enig i dette?
Mvh Thomas
maj 2007
Jeg er enig i, at I skal ignorere ham når han pludselig begynder at gø/knurre af jer.
Hvalpen kan ikke afledes.