481 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Nødvendigheden af 2 linjer ? Nødvendigheden af 2 linjer ?

På opfordring, vil jeg da med glæde tage dette emne op !

Hvad mener i om der inden for samme race, avles både rene udstillingslinjer samt en brugslinje ?

Jeg kan med min bedste vilje ikke forstå, at man vælger at avle så langt væk fra racernes egenskaber, at det er nødvendigt at skabe en brugsmodel..

Eksempelvis: Spaniels, labber og Schæfer ..
(Og dette er endda langt fra de eneste eksempler)
Hvorfor har opdrætterne ikke avlet mere ensrettet på udseende samt brugsværdien ?
Er det virkelig nødvendigt at have 2 modeller af samme race..
Og det er da ganske grotesk, at disse brugsmodeller ikke kan udstilles under standart, det må da være mindst lige så vigtigt at hunden kan bruges til brugshund, som den bibeholder sit racepræg udseendesmæssigt ?

Er mennesker i dag, virkelig så materielle, at alt skal handle om udseende ? -hos hundene (og andre dyr -samt os selv),-som iøvrigt langt fra behøver at være af det gode ?

Ja, -jeg spørger bare *ss*

/Moster.

(ps jeg er på arbejde, og kan derfor ikke være på tråde, men vil følgelig kommentere senere 'ss*)

Ups.. genposter lige denne rette sted !

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nødvendigheden af 2 linjer ?
  • #1   22. dec 2005 Følgelig kommer brugsværdien også først for mig *s*

Det jeg ikke forstår er hvorfor, dommere ikke bedømmer mere på de egenskaber (racepræg) som netop har betydning for brugsegenskaberne, som til eksempel bygning og pels ?

Og for lige at tage Charlottes glimrende ide op, ang. halerne.. Hvorfor bliver der ikke avlet haler, som kan tåle krat og torne.. ?.. Jow der er masser af spg. man kan stille sig selv *s*

/Moster.

• #2   22. dec 2005 Jeg var overhovedet ikke klar over at huskyen også stod over for en "splittelse" !

Jamen kan i for hulen ikke se hvor galt det er ved at gå ?

Og jo Gitte !-Jeg vil da meget gerne have dig startet *ss*
    For du står jo netop, som opdrætter af westierne, over for denne udfordring !

Og jo flere , jo klogere bliver jeg -Nemlig ! *ss*

Den der med at læse racebeskrivelserne i bøgerne, er jo ingenlunde gangbar !
    Hvor mange tænker på at købe en westie til jagt ? Eller hvis man som "nyudsprunget jæger" finder ud af, at en labber må være "sagen" og man ikke har den vilde forstand på linjerne.. Jamen så er det da oplagt, at tro man har gjort det rigtige køb, ved at købe en fint præmieret labber..?

Og nu skal jeg altså arbejde *s*

Moster.

• #3   22. dec 2005 Ja, inden for border collierne er dette desværre allerede sket. Der er en udstillingsmodel og en hyrdemodel ... og faktisk også en hund sådan midt imellem.

Border collien er helt unik pga. hyrdeinstinktet. Det er også dette instinkt, der gør border collien velegnet til at arbejde tæt sammen med mennesker i f.eks. lydighed og agility. Instinktet gør så også at border collierne kører højt og kræver arbejde - meget arbejde hver dag.

Det sidste har vist sig at være besværligt for nogle mennesker - disse mennesker har valgt border collien, fordi det er en smuk hund. Og her opstår konflikten jo.

Så desværre findes der nu border collier uden hyrdeinstinkt og uden særlig vilje til at arbejde. Og hvis man spørger mig, har det ikke længere særlig meget med en border at gøre. Da de to ting - netop er det der kendetegner borderen.

Der har været ønske fremme om at splitte racen i - border collier (de smukke) og en arbejdende hyrdehunde (dem med instinktet i behold).

Border collier har historisk set været meget forskellige af udseende - det er de også idag. Som skrevet er det ikke udseendet der definerer en border - det er egenskaberne. Derfor synes jeg, det er uinteressant om border collier ligner hinanden af udseende.

Jeg ville ønske, at det var i Danmark som i Norge (mener jeg), at border collier kun kunne udstilles, hvis de havde bestået en hyrdeprøve. På den måde er man nemlig sikker på at bevare borderens særlige evne.

• #4   22. dec 2005 Spændene emne.. For schæferen er jo en af det meget splittet racer må man sige og en debat der er brand varm i schæferklubben og må da sige at de da ville være dejlig hvis det man kunne lave en schæfer der kunne det hele, er nok ikke den rette til at se neutralt på det da jeg jo har valg hund af sportslinjer, da jeg gerne vil ha en hund der kan arbejde og når man går det er man også ret sikker på at få en schæfer der ikke går godt på udstilling, desvære.
    Men som sagt vile det da være rart men en der kunne det hele men det er nok også et spørgsmål om hvor ens
    interesse ligger , for jeg syntes jo mine hunde er smukke og holder racestandarten meget god, men det syntes vores dommere bare ikke.

• #5   22. dec 2005 Vil da lige sige at jeg bestem ikke mener at brugslinjen hos schæfere er avlet væk fra racens egenskaber tvær om, men måske udstillings linjen er ved at komme lidt væk med hunde der nærmes har kryds der er nede ved jorden og ikke er så driftstærke ???
    Er det hunden natur at den skal se godt ud på udstilling.......

• #6   22. dec 2005 Tina.. helt enig. *s*

Det er ikke brugslinjerne der er noget galt med, nærmere udstillingslinjeren der fejler.. !

Prøv engang at se nogle gamle hundebilleder.. Uha.. Der er godt nok sket ting og sager siden eks.. 20erne og 30erne......

Og øvs Helle jeg var overhovedet ikke klar over at borderen var skilt !

Interesant tanke med at, hundene burde være prøvepræmieret forinden, så man var sikker på brugsegenskaberne.. *ss*

• #7   22. dec 2005 MG : lige netop, mener jo at man tænker for meget på at hunden skal se godt ud og så fravælger drifter, mentale egenskaber mm
    Men tro mig det er udstillingsfolk ikke enige i og pt er det debat i gang i vores klub hvor udstillings folk mener at vores prøver er blevet for svære at tage, men fakta er at de nu bare er kommet på linjel med IPO prøver og mon det er hundene den er ved at være gal med for sportslinje folk klager ikke ..........
    Når vender tilbage senere, det er jo spændene snak

• #8   22. dec 2005 UHHhhhhhh, et kildent emne, men jeg har jo da også en mening, da jeg jo netop har en race, som er ved at blive splittet.

Jeg avler af den type som nogle kalder udstillingstypen og hvorfor så det. Jo, for jeg mener at når man opdrætter racehunde, så må formålet være at opdrætte en hund som kan leve op til racestandarden, og det er jo den (eller burde i hvert fald være) som hunden bedømmes op mod når den udstilles.

Omkring brugsevnerne, så er det jo altså vigtigt at slå fast at en labrador er en jagthund og skal vedblive at være en jagthund, men det synes jeg ved gud også mine udstillingslabber er. Jeg bliver jo ind imellem inviteret med på jagt og det er da en fornøjelse at se disse midaldrende mandlige jægere tabe underkæben når de ser den fart og stil som min (i deres øjne halvfede) udstillingshund arbejder med. Og han arbejder jo stadig lige villigt om han så har arbejdet 6 timer i træk, og det må jo altså være de evner som han skal have som jagthund.

Men nej, han er ikke så hurtig som markprøvefolkene gerne vil have ham, men for mig at se er markprøvehundene heller ikke de optimale jagthunde. Det er konkurrencehunde og det er også fint nok, men det berettiger efter min mening ikke til at avle bort fra racestandarden.

Så for mig må der da gerne avles tynde, hurtige hunde til at apportere, jeg synes blot at hvis man vil avle labber (eller en hvilken som helst anden racehund) så må det være for at lave en hund som bedst muligt lever op til sin racestandard.

• #9   22. dec 2005 Michael: Jo, det ville da være det allerbedste og der findes da også nogle. Det største problem efter min mening (og det vil jeg helt sikkert få på puklen over) er såmen nok ikke hundene, men at det desværre er blevet sådan at de fleste jægere og markprøvefolk ikke gider gå på udstilling og synes at udstilling er noget rent pjat og derfor bekræftiger hinanden i at købe brugstypen. Dermed ender udstillingstypen hos sådan nogle som mig, som i kraft af at jeg studerer ikke får trænet så meget som jeg gerne ville og dermed når hundene heller ikke så langt som de burde. De udstillingshunde som kommer til træningsmennesker de når (efter min mening) akkurat lige så langt som brugstypen .Der findes jo nogle udstillingshunde, men desværre ikke så mange som man kunne ønske, der føres i vinderklasse på markprøve (faren til min Maggie er jo Multi-udstillingschampion og fransk jagtchampion). Så for mig at se hænger det sammen med den meget uheldige holdning som er opstået. Hvor de som udelukkende går på udstillinger siger "grim, grimmere, jagthund" og de som udelukkende går på markprøver siger "fed, federe, udstillingshund". Og så længe holdningerne er sådan, så bliver det aldrig anderledes.

• #10   22. dec 2005 Her er en race der er blevet splittet op for længe siden af mange årsager, som udgangspunkt ønske alle ''den samme race'' men endte med at gå hver sin vej.

Begge racer er lige gode og læser i historien om racens oprindelse, vil i også kunne læse at de begge har været samme race men et resultat af forskellig ''smag''.

I dag er de to forskellige racer:

Akita Inu og Great japanese dog

Man kan læse historien bag de to hunde og hvorfor og hvordan de blev til 2 selvstændige racer herinde:

(link fjernet)

• #11   22. dec 2005 Julsgaard - lavede man ikke en type der kunne begå sig begge steder inde for labradors ?

Den hed noget med Dual Perphes (staves?) og var netop lidt i fysikken som en udstillings type men ''let'' nog også til at tilfredsstille mange jægere ?

• #12   22. dec 2005 nok = nok

• #13   22. dec 2005 Michael P<<< lige en bemærkning til hvorfor dkk ikke vil have hvalpene på listen.
    For at kan blive brugt til avlshund skal hunden mindst have en 2 pr... så er det jo lige meget hvadfor en det er..
    og så er der så alle de andre krav...

• #14   22. dec 2005 Rigtig dejligt med en velfungerende debat !

Jeg trænede her sidste år, med en Golden retriver..

Uha hvor var den -hmm lad mig sige: langt fra standart.. Den var meget rød,(næsten som irsk sætter) og havde en ret spids næse, og væsentligt slankere.. Opdrætteren argument var jo så bla. at den almindelige udstillingsmodel ikke længere varfunktionel som brugshund, grundet dårlig pels, for fed, ingen "næse" .. !Men denne hund lignede ikke en Golden, nærmere den der Duck Trolling.. et og andet.. *ss*

Klart mener jeg brugsegenskaberne må have 1. prioritet, (sammenholdt med en sund bygning) men må da så også i samme åndedrag tilstå, at jeg har set nogle hmm ja. faktisk ret uheldige (udseendesmæssige) formel 1 labradors.. ultra spinkle, og meget spidse næser.. ik noget spec. kønt syn..

Jeg syntes skisme det er ærgeligt, at så smukke hunde må lide den "tort" at blive avlet grimme for brugsegenskabernes skyld...

Brugs Schæferen syntes jeg bestemt heller ikke er noget kønt syn.. Hovedet, pelsen uff.. tilgengæld, syntes jeg kroppen er mere harmonkisk.. så der er bestemt også for og imod hos disse..

Måske ikke så holdningsstærkt et indlæg, men jeg syntes det er dejigt at kunne diskutere og udveksle tanker, ang. dette emne.. *s*

/Moster.

• #15   22. dec 2005 MG: Kan jo mes udtale mig om schæferen og vil da gi dig ret i at det bestems ikke er alle "grå" brugs der er helt pæne, men der er da heldig vis flere og flere opdrættere der sger at alve "pænere" ex er begge Chiba forældre kåret i klasse 1, som ikke er helt let med grå schæfere, og kigger man tilbage på schæferen er den da blevet noget pænere en for bare 10 år siden heldigvis da , men det tager jo tid at ændre en avl.
    Og klare det optimale må da være en pæn brugshund.
    (syntes nu mine er meget pæne *GG*)

• #16   22. dec 2005 uhh hvor er min staveplade henne i dag...............;o))

Kommentér på:
Nødvendigheden af 2 linjer ?

Annonce