{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.944 visninger | Oprettet:

EVT Kennel hoste HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Ja jeg vil lige hører jer om i også tror dette er kennelhoste.. smiley
Begge vores hunde har i løbet af natten hostet og ligesom haft små opkastninger inde i munden eller små opstød, eller hvad man nu skal kalde det.. Det startede med at vores den lille Cola begyndte også gik der ikke langtid så begyndte Whisky også.. Det er ikke hele tiden de gør det.. og da Cola have drukket vand hjallp det lidt.. de virker friske intet der.. de leger sammen og gnaver i deres lækre gødben og i deres legetøj.. men så engang i mellem hoster de og har de der små opstød..

Jeg troede lige til at starte med at Cola havde en slag "hårbolle" eller hvad man skal kalde det som irritede lidt.. men når han blir ved og whisky også gør det så er det nok ikke det..

Håber i kan hjælpe mig.. Har aldrig prøvet at de har haft kennelhoste før.. så hvis det er det så giv gerne en masse gode råd om hvad vi skal gøre..

på forhånd mange tak..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  EVT Kennel hoste HJÆLP
  • #1   12. okt 2008 Kennelhoste lyder lidt som en "søløve-hoste" og de hoste så meget at de kaster slim op.

    Så det kunne sagtnes lyde som om det er kennelhoste

    læs mere her (link fjernet)


  • #2   12. okt 2008 Det lyder nu ganske som kennelhoste. Men jeg ville smutte til dyrlægen i morgen og få det tjekket. Det er den eneste der kan sige det med garanti

    Og så ville jeg holde dem fra andre hunde indtil de er blevet tjekket.

    Der er ikke så meget I kan gøre.. Jeg har hørt at lunken kamillete skulle lindre, men er ikke sikker.


  • #3   12. okt 2008 det kunne godt lyde som kennelhoste

  • #4   12. okt 2008 Host, host, host
    Kennelhoste er en meget smitsom og generende infektion i hundens luftveje, som i svære tilfælde kan udvikle sig til lungebetændelse.

    De fleste hundeejere har sommerferie lige nu. Masser af timer, hvor vi bare kan gøre lige, hvad vi har lyst til. Måske venter der en ferie i udlandet.. Måske en visit hos familien i det nordjyske eller et ophold på en højskole, hvor det ikke er muligt at tage vores firbenede ven med. Derfor er der bestilt ferie til familiehunden i en dejlig pension, hvor den kan tumle med andre artsfæller. Men risikerer den nu ikke at få kennelhoste?

    ”Nej, i dag kan vi vaccinere mod kennelhoste. I januar i år blev der i Danmark introduceret en ny og effektiv vaccine. En næsespray, som lokalt i luftvejene stimulerer dannelsen af antistoffer på overfladen af luftvejene. Ved at vaccinere hunden før den skal i pension, vil vi ikke blot beskytte den enkelte hund mod kennelhoste, men også nedsætte mængden af smitstof, som hunden kan bære med sig og smitte videre med. Det er derfor en rigtig god idé at få sin hund vaccineret,” understreger fagdyrlæge Knud Dahlgaard fra Dahlgaard’s Dyreklinik i Birkerød.

    ”I øjeblikket ser vi en del hunde med kennelhoste i vores område. Sygdommen er en luftvejsinfektion, som minder om forkølelse og influenza. Den skyldes en kombination af bakterier, mykoplasmer, vira og andre forhold i omgivelserne, som kan gøre hunden mere modtagelig.

    Kennelhoste smitter ved luftbåren spredning af små dråber med smitstoffet i, og forekommer, hvor mange hunde er tæt på hinanden – f.eks. i en kennel eller pension, ved udstillinger, træning og jagt. Kennelhoste kan også smitte via foderskåle, legetøj, pinde og tøj. Hundene behøver altså ikke at være i direkte kontakt med hinanden for at overføre smitten,” siger dyrlægen.

    Hvad er symptomerne?
    Sygdommen opstår fra den ene dag til den anden. Hunden begynder pludselig at hoste, og det kan den gøre hele natten. En skurrende, tør og hul hosten. Fem til otte host ad gangen. Det er tit hosten, der er det største problem, fordi den virker selvforstærkende, og ofte vil hunden til slut forsøge at brække sig. Det er meget karakteristisk. Nogle hunde nyser også, og der ses flåd fra næse og øjne, som er klart og vandigt, men kan udvikle sig til gult eller grønligt snot.

    ”Langt de fleste hunde er ret upåvirkede. De spiser som sædvanligt og vil gerne med ud at gå tur. Nogle har let feber i starten af forløbet, og feber for hunde betyder 39,1 grader og derover. I modsætning til os mennesker, hvor alt over 37 grader er lig med feber.

    Der kan være en smule nedstemthed, og hunden mister måske lysten til at spise i nogle dage, men i de lette tilfælde kommer hunden sig i løbet af en til to uger uden behandling. Det er dog altid godt at kontakte sin dyrlæge for at få stillet den korrekte diagnose, da hunden kan hoste af mange andre årsager end kennelhoste.

    Det farlige er, hvis der støder andre infektioner (f.eks. lungebetændelse) til på grund af, at hundens immunforsvar er nedsat. Derfor behandler vi her i huset altid kennelhoste med antibiotika for at gardere dyret mod tilstødende infektioner og giver eventuelt hostestillende medicin,” siger Knud Dahlgaard.

    Ikke møde andre hunde
    Knud Dahlgaard fortæller, at han stiller diagnosen bl.a. på baggrund af ejerens beskrivelse af sygdommen. Har hunden været på udstilling, i pension eller på anden vis sammen med andre hunde, osv.

    ”Jeg stiller naturligvis uddybende spørgsmål til ejeren. Hvor, hvornår og under hvilke former har hunden været sammen med andre hunde. Jeg ser på dens almene tilstand, måler temperatur, kigger den i halsen og lytter på lungerne. Jeg er meget på vagt over for, om der er følgelidelser eller, om hunden har problemer med at holde vand og mad i sig på grund af opkast. I 80 pct. af tilfældene vil hunden hoste i 10-14 dage, og så damper det af.

    Har hunden en gang haft kennelhoste, vil den være immun i lidt over et par måneder, men mit bedste råd er, at få vaccineret hunden en gang om året mod sygdommen. Risikoen for, at hunden får kennelhoste afhænger fuldstændig af, om der udbryder en epidemi, og om hunden har meget kontakt med andre hunde. Der er ingen racer, der er mere udsatte end andre, og kennelhoste smitter ikke til hverken mennesker, katte, kaniner, marsvin eller heste,” slutter dyrlægen.
    (Kilde Netdyrlægen)


  • #5   12. okt 2008 Hulgaard´s Babett - brugshund med krudt i. .

    Jeg har netop fået vaccineret min for kennelhoste for 2 måneder siden og lige lidt har det hjulpet desværre, han er ramt nu.

    Vaccinationen mindsker risikoen og dækker de mest gængse typer men sikker kan man absolut ikke være. Lidt ligesom mennesker der bliver vaccineret mod influenza..


  • #6   12. okt 2008 Nemlig Lene.. Man kan ikke gardere sig 100%

  • #7   12. okt 2008 Heldigvis er han langt fra hårdt ramt, men om det er vaccinen, hans generelle sundhed eller de hostestillende piller han får er jo nærmest umuligt at sige smiley



  • #8   12. okt 2008 Der findes ingen vaccinationer der er 100% sikre men det mildner tilfældet af sygdommen

  • #9   12. okt 2008 ved kennehoste står der også at det forskelligt hvor meget de hoster og hvor længe og at selve hosten kan vare 3-5dage hvis de ikke får træk, kulde, stress og anstrengt(løb osv) men at det vare op til 3 uger og smitter 1 uge extra efter hosten er stoppet..


    Min Tulle var alm forkølet da jeg fik hende.. hun hostede 2 dage tihii.. hun fik lunken kamilie te og det er jeg sikker på hjalp hun var helt vild med det:)

    Og så er der flere steder advarsler om at man endelig ikke må bruge menneske hostemidler til hunde så spørg dyrlægen hvad de anbefaler hvis hosten er meget slem..

    Håber for dig det ikk er kennelhoste men det lyder godt nok som det smiley

    og du kan sagtens vente med dyrlægen til imorgen de blir ik hurtigere raske alligevel, bar du sørger for de ik er i nærheden af andre hunde og hvis i plejer at komme på en hundeplads så bliv væk derfra da hvis dine hunde nyser og en hund senere kommer og snuser kan denne smittes smiley




  • #10   12. okt 2008 Fie får noskapin hvis hun hoster meget og varm mælk med honning

  • #11   12. okt 2008 syndes der er nogen der før har skrevet at mælk ik er godt for hunde?? pga noget der er i det.. åhh husker ikke hvad. så det har jeg ikk turde derfor holdt jeg mig til kamilie ti tihi..

  • #12   12. okt 2008 tjaa, det er nu dyrlægen der har rådet mig til det og så meget får hun ikke

  • #13   12. okt 2008 Jeg fik nogen piller til mine 2 seniorer hunde, der stillede hosten og tog toppen af smerten ved den vedvarende hoste. De hjalp. Det tog 3 uger inden hosten var væk og vi var væk fra træning og leg med andre i 1 måned.

  • #14   12. okt 2008 Lyder som kennelhoste. Reiki ha det osse (eller dvs hosten er ovre nu). Han har osse fået noskapin til at tage hosten -det virker super godt.

    Du skal holde hundene fra andre hunde, og give besked til dem dine hundehar været sammen med de sidste par uger, om at deres hunde kan være smittet.
    Kennelhoste smitter osse inden de begynder at hoste og derfor er det vigtigt man får givet besked, så de andre hundeejere osse kan tage deres forholdsregler


  • #15   12. okt 2008 Carla har også netop fået det. Elles dvs. jeg gætter på at det er kennelhoste. Hun snotter og har hoste...

    Ejer af whiskey og cola - jeg bestemt det er kennelhoste de har!


  • #16   12. okt 2008 Der findes så mange varianter af kennelhoste, at vaccinen kun dækker ganske få. Hos ens dyrlæge, kan man få Ronaxan som mildner forløbet og forhindre en tilstødende lungebetændelse.

  • #17   12. okt 2008 Mine hunde hoster ikke. Men Lotus og Blackie får nogle "anfald" hvor de "snorker" helt vildt og har svært ved at holde op igen. Det har stået på siden natten til igår og de har vel et par ture hver i døgnet. Det er ike noget, de nogensinde har døjet med før. Jeg tænker om det kan være kennelhoste, men bare uden hoste??
    Ringer til dyrlæge imorgen tidlig, hvis det fortsætter. Det var bare for at høre jer, om I tror at det kan være det?


  • #18   12. okt 2008 Det kan det sagtens Mette..

  • #19   12. okt 2008 Tak, Jeanette. Så var det godt nok at jeg aflyste svømningen igår:-)) Just in case. Jeg ringer til dyrlægen imorgen. Selvom jeg VED at de vil sige: Se lige tiden an, du er sq altid så hurtig:-))......*GG*

  • #20   12. okt 2008 Hehe.. ja det kunne godt være enten begyndelsen eller blot en mild kennelhoste. Hvor skulle I svømme? I Hillerød? Eller i Tåstrup? Vi svømmer 2 gange om ugen i Tåstrup.. Jeg tænker på Lotus hver gang *GG*

  • #21   12. okt 2008 Mette, lyder det ikke lidt mere som inward sneezing?

    Man kan dog aldrig være for forsigtig, når det kommer til kennelhoste, så dyrlæge it is ;o)


  • #22   12. okt 2008 Jeanette:

    Vi har gået et stykke tid i Tåstrup, men ½ time er jo SLET ikke nok til Lotus.........*GG* Så vi starter i Hillerød igen, når jeg er helt på toppen:-))


  • #23   12. okt 2008 CH:

    det var også min tanke...........Men hvorfor først nu? Og hvorfor både Blackie og Lotus nu??


  • #24   12. okt 2008 Nej, ikke hvis hun skal pjatte:-)

    Vi gør det fordi det er nødvendigt.. Så vi svømmer, powerwalker og løber *S*


  • #25   12. okt 2008 Jeanette:

    Ikke HVIS hun skal pjatte, for det gør hun jo, det ved du..........Det er det eneste tidspunkt, hvor den hund har lukket HELT af for omverden........*GG*
    Vi var i Hedeland forleden........*GGGG* Lotus piskede ud og svømmede, så jeg var MEGET spændt på Kaido..........Hun svømmede med ud 3 gange.......*GGGGG*


  • #26   12. okt 2008 Ja Lotus er en ener *GGG*

  • #27   12. okt 2008 Carla startede også med en slags snorken, ligesom du beskriver Mette. Og det er kennelhoste...

  • #28   12. okt 2008 Tak, Siri.......Så er det dyrlægen imorgen tidlig:-)

Kommentér på:
EVT Kennel hoste HJÆLP

Annonce