Mops, vejrtrækningsproblem/snorken? {{forumTopicSubject}}
Jeg sad lige og læste en indlæg om at en mops aldrig måtte have vejtrækningsproblemer, men kald mig bare uvidende, men troede jeg faktisk at de alle havde? (Og franske og andre i den dur) Altså når man møder dem og de snorker højlydt, er der så ikke et problem med vejtrækningen, selvom de løber og ellers hygger sig, er de så ikke "begrænset", selvom den ser ud til at have det godt, eller hvad? Har jo aldrig haft en selv, så ved det ikke, det er bare den tanke jeg får når jeg hører dem, og kommer til at tænke på hvordan man har det når man eks. er snottet. Så kan jeg sagtens løbe en tur og hygge mig gevaldigt, men ville da hellere være det foruden. Men er selvfølgelig ikke noget at tænke på, hvis det ikke er et problem, og det er trods alt ejeren der selv bedst kan se om hunden trives optimalt. Har nemlig ofte været lidt uforstående over for det at købe en hunderace med så flad en snude at den snorker og tilsyneladende har vejrtrækningsproblemer, men den beslutning kan selvfølgelig forklares med hvis det bare er en lyd, og intet andet... Men er det det?
Har ejere med hunde der grynter/snorker hele tiden i øvrigt erfaret et generelt problem med at andre hunde ikke altid reagere så positivt over for dem. Mine reagere nemlig ikke særlig pænt på den lyd, de forstår det tilsyneladende ikke rigtig, opfatter det vidst truende og reagere så ved at blive ophidsede. Men det er måske bare mine der er særlinge på det punkt...
jan 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 2 Emner: 83 Svar: 1.405
jan 2006
jan 2006
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 421
jan 2006
feb 2006
jan 2006
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
En fransk der snorker højlydt, som altid siger mærkelige lyde når den trækker vejret osv har formentlig vejrtrækningsproblemer iform af enten blød gane eller snævre næsebor... Eller begge dele...
MEN deres grynteri er ik altid lig med dårlig vejrtrækning... Racen kan så at sige snakke Vores gør det når de vil have opmærksomhed Det er jo verdens største klovne, hehe
Det er bestemt ikke alle hunde eller mennesker der forstår denne "snakken"... Har flere gange oplevet at folk troede min hund knurrede... og de kigger bare mærkeligt på en når man forsøger at forklare at det ik er tilfældet... Uvidenhed er roden til alt ondt
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 768
Nej, mops må ikke have vejrtrækningsproblemer, men det har de. Problemet er markant værre i USA og England, men findes også her. Jeg har hørt to dyrlæger ad nu, og begge har yderligere bekræftet at man aldrig må holde en mops i nakkeskindet fordi øjnene kan fanlde ud. Begge dyrlæger lærte det på den hårde måde.
Der var et engelsk hold, der lavede en dokumentar om problemet omfang for nyligt, men jeg kan se, at programmet nu er blevet fjernet fra youtube.
apr 2006
Men som du skriver kan de fåes med sunde luftveje Heldigvis da... Det handler "bare" om at avle på sunde individer... og have fokus på sundheden...
feb 2006
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 11.110
Han blev næsten 14 år..( meget høj alder for en mops ).... og han fejlede ALDRIG noget.... har aldrig været hos dyrlægen...........kun vaccinationer hvert 3-4 år.....:O)...........her er han... smukke hund
(link fjernet)
apr 2006
Må ærligt indrømme at jeg ik troede det stod så slemt til... Troede de lyde der blev snakket om var de samme som mine hunde til tider siger... MEN de kan løbe og lege i timer uden problemer, de kan sove som de vil og de har ikke flere problemer i varmen end alle andre hunde har
Så jeg er blevet klogere...
feb 2006
Synes racerne er søde, nuttede og charmerende, men der er jo intet kært ved et dyr der har problemer med at trække vejret og måske lider... Mærkeligt i grunden, at man har ladet det gå så vidt, også fra højere instansers side, som eks. DKK...
apr 2006
Nittib - skønt med flere eksempler på at det ikke er generelt for racerne... At der findes sunde mopser, bullere osv
apr 2006
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.188
Vores ene Boston Terrier snorker!! - når hun sover - hvis hun ligger på en bestemt måde - men det gør jeg så også....;0)
Men det er i mine øjne ikke det samme som at have vejrtrækningsproblemer.... men hvis en hund "snorker" konstant i vågen tilstand - så er den da gal......
jan 2006
stakkels hunde! man burde ændre standarderne fuldstændig, så opfdrætterne var tvunget til at fremavle sundere individer
feb 2006
feb 2006
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.270
Jeg har tidligere drøftet emnet med en mops opdrætter. Vi sad i hendes hjem med hendes 6 mops og min dreng. De løb, de legede de pjattede. Og ikke en lyd var der at høre. Jo poter på gulvet og diverse men ingen problemer med at trække vejert.
Enzo snorker når han ligger med sin bamse i munden der er lige så stor som ham selv, eller når han er rigtig meget træt... Men det kan en lab sku også gøre..
Enzo grynter når han bliver overglad eller gerne vil lege og pjatte. Og de lyde elsker jeg ved ham....
Dem der sidder med mops der dårligt kan trække vejret, har efter min mening ikke gjort deres hjemmearbejde ordenligt. De har ikke tjekket forældre dyrene og opdrætteren..... For de findes skam.. Men støtter man racen bør man kun købe fra de steder hvor de ikke sælger sådanne mops.
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.188
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 11.110
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 13
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 23 Svar: 88
nov 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 1.493
Vil lige først sige at min Sumo (Fransk Bulldog) ikke grynter/snorker hele tiden :o) Han snorker når han ligger på ryggen med alle 4 ben lige op i vejret - prøv lige at forestille dig hvordan det ser ud hahaha - men når jeg ligger på ryggen så snorker jeg også (sexet ikk hahaha)
Nå - og så grynter han når jeg står og tilbereder hans mad - nærmest som om han gør opmærksom på sig selv - ala skynd dig nu for sa... - jeg er sulten :o)
Og jo jeg har bestemt oplevet at andre - både mennesker og hunde - har reageret på Sumos grynten når vi møder dem på gaden. Sumo gør det ikke altid - men når han møder noget interessant så stopper han op og "snakker" - det forveksler folk og hunde desværre ofte med knurren :o( men heldigvis er Sumo rigtig go til at lægge sig ned når vi møder andre hunde - det er lissom de så fatter at han bestemt ikke er farlig :o)
Ellers kan Sumo løbe så sindssygt hurtigt at man sku tro han var en Greyhound (er det ikk det de hedder de der væddeløbshunde?) hehe
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 295
Jeg har en enkelt Mops, og hun går lige nu i flok med 1 rottweiler og 6 cavalier i forskellige aldre. Vores Mops kan snorke hvis hun er i dyb søvn, og hvis der er for varmt i sofaen, så kan hun også puste/gispe, hvilket alle andre hunde også gør. Hun er utrolig ernergisk, og tager kampen op med alle, og er nok den mest udholdende af alle når det kommer til vild leg:-)
Som med alle andre racer, så drejer det sig om, som andre også har nævnt, at vælge sin hund med omhu, og ikke kaste sig ud i det første og bedste. Hver gang der købes en hvalp fra en "dårlig" Opdrætter, så er man som køber med til at holde liv i "butikken"... Hvad er det man siger...hæleren er lige så god som stjæleren...
/Anja
mar 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 80
maj 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
Kh Allan
Mops på 15 mdr. Der snorker af helvede til:)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.121
Mops, vejrtrækningsproblem/snorken?