{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.148 visninger | Oprettet:

Mops, vejrtrækningsproblem/snorken? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og læste en indlæg om at en mops aldrig måtte have vejtrækningsproblemer, men kald mig bare uvidende, men troede jeg faktisk at de alle havde? (Og franske og andre i den dur) Altså når man møder dem og de snorker højlydt, er der så ikke et problem med vejtrækningen, selvom de løber og ellers hygger sig, er de så ikke "begrænset", selvom den ser ud til at have det godt, eller hvad? Har jo aldrig haft en selv, så ved det ikke, det er bare den tanke jeg får når jeg hører dem, og kommer til at tænke på hvordan man har det når man eks. er snottet. Så kan jeg sagtens løbe en tur og hygge mig gevaldigt, men ville da hellere være det foruden. Men er selvfølgelig ikke noget at tænke på, hvis det ikke er et problem, og det er trods alt ejeren der selv bedst kan se om hunden trives optimalt. Har nemlig ofte været lidt uforstående over for det at købe en hunderace med så flad en snude at den snorker og tilsyneladende har vejrtrækningsproblemer, men den beslutning kan selvfølgelig forklares med hvis det bare er en lyd, og intet andet... Men er det det?

Har ejere med hunde der grynter/snorker hele tiden i øvrigt erfaret et generelt problem med at andre hunde ikke altid reagere så positivt over for dem. Mine reagere nemlig ikke særlig pænt på den lyd, de forstår det tilsyneladende ikke rigtig, opfatter det vidst truende og reagere så ved at blive ophidsede. Men det er måske bare mine der er særlinge på det punkt...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mops, vejrtrækningsproblem/snorken?
  • #1   2. okt 2008 Jeg har undret mig over præcis det samme. jeg får det dårligt når jeg hører dem hive efter vejret når de løber eller det er varmt, jeg synes det er synd for dem . . . det lyder jo skrækkeligt!

• #2   2. okt 2008 hvis det rent faktisk er tilfældet, at de lyder sådan fordi det er svært for dem at få luft undrer det mig at man avler på disse hunde

• #3   2. okt 2008 ihh, det er træls det ikke er nogen der svarer, ville gerne folks mening om det her, da det er noget jeg har tænkt på mange gange smiley

• #4   2. okt 2008 Ja jeg er lidt enig Janni, hvis de lyder som de gør, pga. problemer med vejtrækningen, så kan jeg slet ikke forstå at folk kan finde det "åååh så sødt at høre på"... Men vil træde lidt varsomt, da jeg ikke er helt sikker på om det er tilfældet. smiley

• #5   2. okt 2008 kom nuuuu smiley

• #6   2. okt 2008 Hehe, ja havde egentlig også troet at flere ville svare, altså dem som jo har kendskab til racen og som forhåbentlig kan forklare det nærmere... smiley

• #7   2. okt 2008 hehe, jeg har det lidt ligesådan smiley men hvis det forholder sig sådan skal jeg da være den første til at tilkendegive, at jeg synes det er mere grotesk end det er sødt

• #8   2. okt 2008 Skal ikke kunne sige om dette er gældende for alle de "flade" racer... Da jeg kun har fransk bulldog..

En fransk der snorker højlydt, som altid siger mærkelige lyde når den trækker vejret osv har formentlig vejrtrækningsproblemer iform af enten blød gane eller snævre næsebor... Eller begge dele...

MEN deres grynteri er ik altid lig med dårlig vejrtrækning... Racen kan så at sige snakke smiley Vores gør det når de vil have opmærksomhed smiley Det er jo verdens største klovne, hehe smiley

Det er bestemt ikke alle hunde eller mennesker der forstår denne "snakken"... Har flere gange oplevet at folk troede min hund knurrede... og de kigger bare mærkeligt på en når man forsøger at forklare at det ik er tilfældet... Uvidenhed er roden til alt ondt smiley

• #9   2. okt 2008 I æstestikkens navn har vi avlet flere af vores hunderacer så langt ud i ekstremerne, at deres kroppe ikke kan følge med længere. Nogen kalder det den største dyrevelfærdsskandale i vores historie. Jeg er ikke uenig. Problemer er bare, at vi pga. de følelser og den kulturelle tilgang,vi har til vores hunde vælger at se bort fra problemet.

Nej, mops må ikke have vejrtrækningsproblemer, men det har de. Problemet er markant værre i USA og England, men findes også her. Jeg har hørt to dyrlæger ad nu, og begge har yderligere bekræftet at man aldrig må holde en mops i nakkeskindet fordi øjnene kan fanlde ud. Begge dyrlæger lærte det på den hårde måde.

Der var et engelsk hold, der lavede en dokumentar om problemet omfang for nyligt, men jeg kan se, at programmet nu er blevet fjernet fra youtube.

• #10   2. okt 2008 Pernille - tror virkelig ik det er fordi de er indavlede... Men fordi man har avlet hen imod en fladere næse igennem de seneste MANGE år... Ligesom med den franske og engelske buller...

Men som du skriver kan de fåes med sunde luftveje smiley Heldigvis da... Det handler "bare" om at avle på sunde individer... og have fokus på sundheden...

• #11   2. okt 2008 Tak for de gode og ærlige indlæg, og enormt skræmmende i virkeligheden, i sær med den pointe at vi pga. vores følelser for dyrene, vælger at se bort for så alvorlige problemer...

• #12   2. okt 2008 Min gamle mops havde ingen problemer med vejrtrækningen......... jow.... han kunne da godt snorke lidt når han sov ( sjældent )... men det kan alle hunde vel.

Han blev næsten 14 år..( meget høj alder for en mops ).... og han fejlede ALDRIG noget.... har aldrig været hos dyrlægen...........kun vaccinationer hvert 3-4 år.....:O)...........her er han... smukke hund

(link fjernet)

• #13   2. okt 2008 Ann-mai - der er mange der ik opfatter det som et problem - for sådan skal racen jo være... :S Har hørt om hunde der ik ka løbe som andre hunde, fordi de ik ka få vejret... Mange som ik ka tåle varmen om sommeren... Hunde som har svært ved at finde ro når de skal sove, eller ik ka sove i bestemte stillinger... Alt sammen pga de dårlige luftveje... smiley

Må ærligt indrømme at jeg ik troede det stod så slemt til... Troede de lyde der blev snakket om var de samme som mine hunde til tider siger... MEN de kan løbe og lege i timer uden problemer, de kan sove som de vil og de har ikke flere problemer i varmen end alle andre hunde har smiley

Så jeg er blevet klogere...

• #14   2. okt 2008 Jeg har bare hørt den der kommentar med at det lyder smadder sødt, og nuttet, og at det er hyggeligt at høre dem snorke/grynte, men det må man så sige er voldsomt uforståeligt og frastødende når tingene er som beskrevet i Pernilles indlæg...
    Synes racerne er søde, nuttede og charmerende, men der er jo intet kært ved et dyr der har problemer med at trække vejret og måske lider... Mærkeligt i grunden, at man har ladet det gå så vidt, også fra højere instansers side, som eks. DKK...

• #15   2. okt 2008 Pernille - nogle ser bort fra det... Ik fordi de ik vil operere disse hunde... Men fordi de avler på dem, og derved avler problemet videre... smiley

Nittib - skønt med flere eksempler på at det ikke er generelt for racerne... At der findes sunde mopser, bullere osv smiley

• #16   2. okt 2008 Et af problemer er i mine øjne at der ingen sundhedsrestriktioner er... Så man kan avle på ALT... Og da disse racer for tiden er meget populære bliver der avlet på alt der kan gå... smiley

• #17   2. okt 2008 Nej - det kan da aldrig være nuttet og charmerende at have vejrtrækningsbesvær....
    Vores ene Boston Terrier snorker!! - når hun sover - hvis hun ligger på en bestemt måde - men det gør jeg så også....;0)
    Men det er i mine øjne ikke det samme som at have vejrtrækningsproblemer.... men hvis en hund "snorker" konstant i vågen tilstand - så er den da gal......

• #18   2. okt 2008 synes også det var nogen gode og ærlige svar- - - men er så ked af at jeg havde ret i mine antagelser. . .

stakkels hunde! man burde ændre standarderne fuldstændig, så opfdrætterne var tvunget til at fremavle sundere individer

• #19   2. okt 2008 Ja jeg vidste faktisk ikke at man kunne få en mops uden grynten, med mindre man, som Pernille fremhæver, gør det eneste rigtige, at operere. Men det er lidt bare at fikse symptomerne, var bedre helt at forebygge problemet, som Michelle påpeger, så bør man ikke avle på dem der har problemer, og det virker det godt nok til at der bliver, tror aldrig jeg har mødt en mobs eller anden fladnæse, som ikke gryntede...

• #20   2. okt 2008 Ja at de snorker når de sover, er der ikke nødvendigvis noget galt i, det kan jeg sagtens finde nuttet og sødt, kan mine egne også gøre, det er mere i vågen tilstand at man må kunne høre der er noget galt som ikke bare er sødt....

• #21   2. okt 2008 Det ryster mig meget dem som skriver om deres dårlige erfaringer......

Jeg har tidligere drøftet emnet med en mops opdrætter. Vi sad i hendes hjem med hendes 6 mops og min dreng. De løb, de legede de pjattede. Og ikke en lyd var der at høre. Jo poter på gulvet og diverse men ingen problemer med at trække vejert.

Enzo snorker når han ligger med sin bamse i munden der er lige så stor som ham selv, eller når han er rigtig meget træt... Men det kan en lab sku også gøre..
    Enzo grynter når han bliver overglad eller gerne vil lege og pjatte. Og de lyde elsker jeg ved ham....

Dem der sidder med mops der dårligt kan trække vejret, har efter min mening ikke gjort deres hjemmearbejde ordenligt. De har ikke tjekket forældre dyrene og opdrætteren..... For de findes skam.. Men støtter man racen bør man kun købe fra de steder hvor de ikke sælger sådanne mops.

• #22   2. okt 2008 Camilla aka Pylremor - jeg kan kun give dig ret... da vi for 2 år siden kiggede efter en Boston terrier - da var vi ude og se på nogle som ventede hvalpe... og de kommende forældredyr - de gryntede og pustede i en grad så jeg straks var klar over at det ikke var der jeg skulle købe hvalp...... så ja - man skal se sig for.... men gør man det kan man få en super-dejlig vaps med flad næse :0)

• #23   2. okt 2008 Tjaaa..... det har han, alt i alt en perfekt hund.... og han har IKKE ...DKK stamtavle....... men DRU stamtavle.....så der findes altså gode avlere ... selvom det ikke er i DKK.

• #24   2. okt 2008 Vi har både en mops og en cavalier... Uffe (mopsen) har ingen problemer med vejrtrækningen... Jo han grynter og snorker, men dyrlægen siger at det ser rigtigt flot ud, og han har næsten lige så god kondi uden gener som Vera (cavalieren)... Så det er ikke alle mopser der grynter og snorker som har vejrtrækningsproblemer!

• #26   2. okt 2008 Jeg har selv to mopse-børn og der er ingen problemer med deres vejrtrækning! De gisper ikke efter vejret og snorker i vågen tilstand.. Ville blive noget bekymret hvis de begyndte på det. Mine drenge er til gengæld de sidste hunde der lægger sig, de kan lege i mange, mange timer, uden det lyder som om de kaster deres lunger op! smiley

• #27   3. okt 2008 Ann-Mai K - Du skriver bla "om ejere med hunde der grynter/snorker hele tiden i øvrigt erfaret et generelt problem med at andre hunde ikke altid reagere så positivt over for dem. Mine reagere nemlig ikke særlig pænt på den lyd, de forstår det tilsyneladende ikke rigtig, opfatter det vidst truende og reagere så ved at blive ophidsede. Men det er måske bare mine der er særlinge på det punkt..."
    Vil lige først sige at min Sumo (Fransk Bulldog) ikke grynter/snorker hele tiden :o) Han snorker når han ligger på ryggen med alle 4 ben lige op i vejret - prøv lige at forestille dig hvordan det ser ud hahaha - men når jeg ligger på ryggen så snorker jeg også (sexet ikk hahaha)
    Nå - og så grynter han når jeg står og tilbereder hans mad - nærmest som om han gør opmærksom på sig selv - ala skynd dig nu for sa... - jeg er sulten :o)
    Og jo jeg har bestemt oplevet at andre - både mennesker og hunde - har reageret på Sumos grynten når vi møder dem på gaden. Sumo gør det ikke altid - men når han møder noget interessant så stopper han op og "snakker" - det forveksler folk og hunde desværre ofte med knurren :o( men heldigvis er Sumo rigtig go til at lægge sig ned når vi møder andre hunde - det er lissom de så fatter at han bestemt ikke er farlig :o)
    Ellers kan Sumo løbe så sindssygt hurtigt at man sku tro han var en Greyhound (er det ikk det de hedder de der væddeløbshunde?) hehe

• #28   3. okt 2008 Hejsa
    Jeg har en enkelt Mops, og hun går lige nu i flok med 1 rottweiler og 6 cavalier i forskellige aldre. Vores Mops kan snorke hvis hun er i dyb søvn, og hvis der er for varmt i sofaen, så kan hun også puste/gispe, hvilket alle andre hunde også gør. Hun er utrolig ernergisk, og tager kampen op med alle, og er nok den mest udholdende af alle når det kommer til vild leg:-)
    Som med alle andre racer, så drejer det sig om, som andre også har nævnt, at vælge sin hund med omhu, og ikke kaste sig ud i det første og bedste. Hver gang der købes en hvalp fra en "dårlig" Opdrætter, så er man som køber med til at holde liv i "butikken"... Hvad er det man siger...hæleren er lige så god som stjæleren...
    /Anja

• #30   6. apr 2009 Helt enig Mette H

• #32   22. maj 2014 Ja nogle avles så de bliver født med vejrtrækningsproblemer og andre ting. Men mopsen er en rigtig gammel hund der stammer fra Kina. Til gengæld er den altid glad! Dette oplever jeg ikke tit med små terrier, super aggressive når man møder dem.... Det er altså underligt! Synes folk med små terrier at det er sødt når deres hund konstant gøer og snerrer af andre? Ja jeg vil bare gerne lige høre?
    Kh Allan
    Mops på 15 mdr. Der snorker af helvede til:)

• #33   22. maj 2014 Annette: Der har ikke været aktivitet i tråden i 4 år...

Kommentér på:
Mops, vejrtrækningsproblem/snorken?

Annonce