{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.050 visninger | Oprettet:

Pas på hugorme {{forumTopicSubject}}

Mine forældres hund (whippet) blev bidt af en hugorm.
Hunden har nok snuset til hugormen, for biddet er i mundvigen.
Det skete på en gåtur i en lokal skov.. Der var et område med lidt lyng og hunden går i flexline for at have lidt frihed på turen, så den har mulighed for at komme uden for stien.
I og med at de var ude og gå gik der 45 minutter før de kunne få fat i en dyrlæge..
Hunden var på det tidspunkt hævet helt vildt i hele hovedet og ned af halsen.. Den lignede mere en bullterier end en whippet.
Dyrlægen bekræftede mistanken om at det var en hugorm og gav en indsprøjtning med anithistamin (staves).
Hunden blev bidt ca. kl. 16:00 og kl. 23:00 fik min mor en trang / fornemmelse af at hun skulle tjecke hunden der lå og sov i sin kurv..
Hun kan se at hunden har åbne helt stive øjne og den reagerer ikke på noget.. Hun kalder og går hen og tænder lys.. Stadig ingen reaktion..
Så tager hun fat i hunden og rusker i den og først her får hun er reaktion..
Dyrlægen mener min mor er kommet lige i det øjeblik hunden fik hjertestop og derfor kunne hun få rusket liv i den igen...

Puha en forskrækkelse.....
Jeg har altid troet at et hugorme bid ville være lidt som et hvepsestik... Men hold da op..

Så pas på jeres små dyr og børn hvis I færdes i lyngområder... Det kan være ret farligt

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pas på hugorme
  • #1   29. sep 2008 uha - en grim oplevelse :-(( Godt det endte godt !

Min Balou blev bidt sidste efterår også i hovedet (overlæben) - de er jo så forbanedede nysgerrige :-))
    Det var selvfølgelig en lørdag - så vi måtte dyrelægevagten
    Balou fik 2 sprøjter og næste dag var han frisk igen - dog lignede han stadig fedtmule et par dag :-))
    Men hold op hvor bliver man forskrækket - heldigvis er Balou en stor hund - dyrelægen fortalte at det tit er små hunde det går rigtig galt for mængden af gift den sprøjter ind er jo den samme.
    Man skal til dyrelæge - inden der er gået en time.

• #2   29. sep 2008 Puha, for en væmmlig oplevelse....

• #3   29. sep 2008 Puha, grim oplevelse!
    Hvor i landet var det?

Vi har heldigvis indtil videre kun stødt på snoge - dem med pletten i nakken...

• #4   29. sep 2008 Føj for en grim oplevelse..... Godt at hun ikke kom ud 5 min senere, så hun ikke havde fået rystet liv i hunden igen....

• #5   29. sep 2008 En jeg går til træning med har haft en hund som døde af det for en del år siden - det var enda en stor Jagthund - men hvis man er så uheldig at biddet er lige i en blodåre - så kan al hjælp være for sent smiley

• #6   29. sep 2008 Det er i Nørre Snede i Midtjylland.
    Jeg har heller aldrig set andet end snoge før.. Men hugormene har helt sikkert altid været her..
    Jeg ved ikke om det kan have noget med årstiden at gøre ?

• #7   29. sep 2008 Eva : Ja man bliver helt dårlig bare ved tanken.. Min mor har altid haft en eller anden 6. sans.. Hun har vidst at der ville ske en ulykke med mig en uge før jeg havde en rideulykke og endte med et brækket haleben.. Hun ved bare ikke hvad der vil ske eller hvem det sker for..
    Der er måske mere imellem himmel og jord end man kan se...

• #8   29. sep 2008 Jo det har noget med Årstiden at gøre smiley , ikke at de er der , men at vi når at opleve dem .. Hugorme er " farligst" tidligt forår og her under efteråret , grundene r den , at de jo normalt opvarmes af varmen men da det er koldt bliver de kølige og derved sløve/langsomme ...de kan derfor ikke nå at komme væk og kan derfor finde på at bide .

Normalt ser man dem ikke ret ofte i sommertiden , da de hurtigt forsvinder når de hører uro .

• #9   29. sep 2008 Karin : Man går her i lille DK og tror ikke der er noget farligt i vores skove....

• #10   29. sep 2008 Det var virkelig en grim oplevelse. Det var godt nok heldigt hun kom lige i det øjeblik. Heldigvis.

• #11   29. sep 2008 jeg har set 3-4 stykker i år - od det er altså ikke kun i lyng de er

Da Balou blev bidt lå den og solede sig i noget sand på en lille skovvej.
    Jeg var gået lige hen over den og havde overhovedet ikke set den - Balou kom bagefter og nysgerrig som han er - hallo en pind som bevæger sig - den tager jeg.
    Jeg hørte han peb og vendte rundt og så hugormen - ellers kunne jeg måske godt havde troet at han "bare" var blevet stykket af en bi
    Man skal være meget på vagt !

• #12   29. sep 2008 Susanne : Det lyder som en fornuftig forklaring..

• #13   29. sep 2008 Stykket=stukket :-))

• #14   29. sep 2008 ja - Susanne - det lyder faktisk rigtigt - nu når jeg tænker over det - så var det i foråret jeg så de hugorme :-))
    ingen i sommers - hvor vi var 3 uger i sommerhuset og gik på de samme stier

• #15   29. sep 2008 Karin : Jeg tænkte bare at når de er i lyng kan man ikke se dem.. Men når de ligger og soler sig er de jo frit fremme..
    De er så åbenbart godt carmuflerede hvis du bare er gået hen over en på stien uden at se den..
    Det var da godt du nåede at se hvad der bed ham så du kunne reagere på det

• #16   29. sep 2008 Tja - ret imponerende - både min mand som gik i det andet hjulspor og Jessie og jeg var gået forbi og havde overhovedet ikke set den :-))
    Men du kan tro der bliver holdt øje på hugorme stien - som vi kalder den nu - og begge hunde er i snor på det stykke :-))
    Og i lyng - ja der går vi slet ikke - det tør vi ikke efter den oplevelse

jeg tænker tit på det når vi er ude og træne eftersøgning - man sender hunden ud i arealet - ja nogen gange er der også lidt lyng - så vi vader gerne omrpådet godt igennem inden og råber/larmer helt vildt - men stadig farligt smiley

• #17   29. sep 2008 det samme skete for os, lucky han begyndte at falde om , og var meget svimmel.. det ikke til at spøge med

• #18   29. sep 2008 Ja Sanne har ret. De bliver sløvere når der er koldt, så de kommer ikke så hurtigt af vejen.

Eftersom slanger ikke hører, men "mærker" kan man med mellemrum trampe hårdt i jorden, når man går på udsatte områder, for så "vågner" de og kryber væk inden man når dem. Det er selvfølgelig ikke en 100 % sikring, men det hjælper...
    At man så ser åndssvag ud er en anden ting ;P

• #19   29. sep 2008 Tanja : Tak.. Jeg ser gerne åndsvag ud hvis det kan redde min hund ( eller mig selv) fra at blive bidt af sådan en djævel

Kommentér på:
Pas på hugorme

Annonce