{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
537 visninger | Oprettet:

Udskriver dr dyr anibiotika hvis.. {{forumTopicSubject}}

(det var sgu da en sigende overskrift der ville noget, hva?)

Kaoz har for lidt tid siden haft en flænge i poten.
Jeg passede såret efter bedste evne, og det healede pænt op igen =)

Han har så efterfølgende gået og slikket på poten/anklen (hvis det hedder det på en hund), og den virker lettere varmere end den anden pote.

Kaoz ko halter ikke, og virker ikke besværet eller øm... Men jeg tænker der måske sidder lidt infektion derinde?

Jeg har lige prøvet at ringe til dr dyr, men alle dyrlæger er i operation, så jeg skal ringe igen i eftermiddag..

Det jeg såmen bare ville høre var, om nogen herinde har erfaring med om det overhovedet bliver brugt at udsende medicin til hunde der ikke er blevet set på?

... nu hvor det er skrevet ned lyder det latterligt at de skulle gøre det, men det skader jo ingen steder at spørge *GG*

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udskriver dr dyr anibiotika hvis..
  • #1   24. sep 2008 Det kommer vist an på hvor godt du kender din dyrlæge. Jeg har ingen problemer med det da min dyrlæge ved at jeg ikke ringer om små latterlige ting men kun når det er alvorligt og jeg ikke medicinerer med mindre det er for alvor..
    men nogle er jo mere pylrede end andre og nogle dyrlæger gør det vist ikke..

• #2   24. sep 2008 Jeg synes selv jeg kender min dylle ret godt - var der ret ofte med min tidligere hvalp.

Hun ved jeg kender min hund bedst, og ved hvad han har brug for... Men jeg er jo IKKE dyrlæge, og har bare på fornemmeren at der kan være infektion fordi han lige har haft en rift... Men jeg ved det jo reelt ikke.

Men vi kan da også bare bruge tråden her på at gætte os frem til hvad det ellers kan være ; )

Symptomer:

Slikker på poten/ankel (hedder det måske hase?)
    Virker LIDT varmere, ikke meget

Han har IKKE:

Halthed
    Feber
    Rødmen
    Andre tegn på ubehag

• #3   24. sep 2008 Vores tidligere dylle gjorde det gerne til os - fordi han kendte os og Baloo.... Men det kostede jo så bare et tlf gebyr at udskrive recepten til apoteket....

• #4   24. sep 2008 Har du forsøgt at bade hans pote i varmt sæbespånevand? - Det hjælper til at trække eventuelle infektioner ud....;o)

• #5   24. sep 2008 Anne - Jeg tænker ikke på økonomien, jeg betaler hvad det koster for konsultation og hvad-har-vi =)

Grunden til at det ville være perfekt hvis jeg "bare" kunne få medicin er, at vi så slipper for at drøne afsted med koen da jeg faktisk HAR en tid ved dylle - bare først i næste uge (sundhedstjek og vaccine), og så længe synes jeg ikke han skal vente med at få medicin.

Men jeg må jo bare væbne mig med tålmodighed til jeg kan komme til at tale med dylle...

• #6   24. sep 2008 Mia - Også når der ingen sår er?

• #7   24. sep 2008 hmmm... umiddelbart ville jeg da slet ikke være tryg ved at få udskrevet antibiotika og behandle uden at dyrlægen havde set på min hund..
    Om der er infektion i et sår ell. lign. ville jeg selv kunne bedømme i kraft af min udd. -men jeg er ikke "dyre-fagmand" og ville være rigtig bange for at overse symptomer der kunne tyde på andre ting..
    Min dyrlæge udskriver intet uden at se hunden- min søsters hund har døjet meget med svamp i ørene. De skal så dryppes i et stykke tid- men han udskriver aldrig medicinen uden at have set hunden- Der kan jo være stødt komplikationer til siden sidst og behandlingen skal jo så måske ændres.

Det ser jo ikke ud til at din hund har tegn på en infektion da den hverken har feber, rødmen, hævelse eller smerter..
    Måske har han ofret poten så meget opmærksomhed mens der VAR problemer med den at det er gået hen og blevet en dårlig vane?
    Jeg ville tage til dyrlægen og få bekræftet at der enten ingen sygdom er eller om der er noget der kræver behandling.
    Er der intet at komme efter må du prøve at aflede ham når han slikker poten.

• #8   24. sep 2008 Belært af en træningskammerats erfaring med infektioner (stivkrampe), som jeg vistnok har fortalt dig om, Nina, så tror jeg, jeg ville smutte en tur til dyrlæge og få det tjekket ud.. Bare for en sikkerheds skyld.

Hvem ved, måske ser han noget os uerfarne ikke kan se?

• #9   24. sep 2008 Louise - Han har ikke slikket poten mens den var syg - han ved bedre ; )

Det er ikke overdrevet eller konstant, men nok til at få min opmærksomhed !
    - Han skal ikke have ubehag hvis jeg kan afhjælpe det, "problemet" er, at det eneste ubehag jeg kan fornemme, er ved han passer poten med kysseri...

Kan være jeg er pyldret... ville ikke være første gang jeg pyldrer lidt om min lille ko =)

• #10   24. sep 2008 Ch - det var netop din beretning der fik mine tanker hen, og jeg gerne ville forebygge lidt ; )

Jeg må se om jeg kan få en tid i eftermiddag så... Bilen skal typisk nok til maler nu her (gerne idag, ellers kl bæ imorgen tidlig)

• #11   24. sep 2008 som du skriver "nok til at få din opmærksomhed"! -Det kunne jo være at han havde fanget den lille detalje at du reagere når man gør sådan smiley

Ja- det kan da godt være at du er pyldret, men hvis dit pyldreri fører jer til dyrlægen og dermed evt. får behandlet en lidelse vi læg-folk ikke kan se- så HURRA for pyldreri! -gg-

• #12   24. sep 2008 Louise - Jeg reagerer ved at kontakte dyrlægen, koen får ikke ekstra opmærksomhed (hvilket jeg også tvivler på han mangler)..

Så med mindre min hund er intelligent nok til at bede om at komme til dyrlæge tror jeg altså ikke han beder om opmærksomhed ; )

• #13   24. sep 2008 he he- det er han garanteret, med de kloge øjne sku det ikke undre mig
    smiley

• #14   24. sep 2008 *LOL*

udseenet bedrager så ; )

I koens tanker florerer der tanker om kiksere, nyt legetøj og hvem der mon får den gode plads i sofaen først ... ikke meget andet *GG*

• #15   24. sep 2008 Det gør jo ikke noget hvis han får sin vaccine en uge før :), så få en ny tid ved dylle, er der ingenting med det lille ben, så kan han blive vaccineret osv, er der noget, skal han nok vente. Tror ikke de giver medicin og vaccine samtidigt smiley

• #16   24. sep 2008 Jamen Nina.. hvis I drøner afsted i dag, så kan I vel få overstået sundhedstjek og vaccine med det samme?

• #17   24. sep 2008 Nina - ja også selvom der ikk er sår. Jeg bruger det ofte hvis hesten har en uforklaring hævelse, så bader jeg det i sæbespånevand, - det trækker betændelsen ud....

Og det kan ihvertfald ikke skade at prøve....;o)

• #18   24. sep 2008 Nina: Regnede såmænd heller ikke med at økonomien var en faktor - men oplyste jo blot hvordan det virkede da vi havde brug for det :O)

• #19   24. sep 2008 Er der en infektion,blir koen ikke vacc idag smiley

Mit bud vil være at de skal tilse den..

Da det jo er helet op og du intet kan se..

Så det kan være en infektion,det kan osse være at han er øm i selve leddet og derved ikke behøver medicin,men bare ro ?

• #20   24. sep 2008 ja jeg må vel bare få en tid idag og så se hvad de siger... Men de har nok ikke tid idag alligevel vil jeg tro, så jeg vil snakke med dylle, og så høre om jeg blot kan bade ham i sæbespåner indtil vi kan få en tid =)

• #21   24. sep 2008 Har snakket med dylle nu =)

Hun mener ikke jeg skal slå alarm når det eneste symptom er at han kysser sit ben ; )

Tid på tirsdag, og ellers bader vi bare i lidt sæbespåner =)

• #22   24. sep 2008 Dyrlæger må IKKE udskrive/udlevere receptpligtig medicin til dyr som ikke er blevet tilset og dermed diagnostiseret, det siger loven.
    Alle de dyrlæger der gør det, bryder derfor loven.

• #23   24. sep 2008 Man bør forresten heller ikke vaccinere når hunden er på antibiotika eller lign. medicin.

• #24   24. sep 2008 maddy - jeg får udskrevet smertestillende til min hund uden han er tilset, så helt ulovligt er det da vel ikke =)

På tirsdag vurderer dylle om han har infektion eller ej, og har han ikke skal han vaccineres som planlagt; ellers venter vi bare... det er ikke akut med den vaccine =)

• #25   24. sep 2008 Jamen så har dyrlægen vel også stillet en diagnose ??

uddrag fra: LOV nr 433 af 09/06/2004 Gældende
    Offentliggørelsesdato: 10-06-2004
    Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

§ 12. En dyrlæge må kun udlevere eller ordinere receptpligtige lægemidler til behandling af sygdomstilfælde hos dyr, når dyrlægen selv har stillet en diagnose for sygdommen, jf. dog § 13. Diagnosen skal være stillet

1) efter en fagligt forsvarlig klinisk undersøgelse, som dyrlægen personligt har foretaget af det eller de syge dyr,

2) efter, at dyrlægen har undersøgt materiale fra det eller de syge dyr eller ladet materialet undersøge på et statsligt eller andet dertil af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri godkendt laboratorium, jf. dog stk. 2, eller

3) efter, at dyrlægen har gennemgået sygdommens symptomer og forløb med ejeren eller den, der på dennes vegne tager vare på dyrene, jf. dog stk. 2.

• #26   25. sep 2008 yes yes

Kommentér på:
Udskriver dr dyr anibiotika hvis..

Annonce