1.263 visninger
|
Oprettet:
Rottweiler knure når den spiser! {{forumTopicSubject}}
Hej..
Fik en hund her for 1 uge siden.. den er nu 3 måneder.. blir 4 måneder her den 25/9 - Fik den af en familie der allerede havde en rottweiler, men de havde ikke plads til lille niki så vi tog kærligt imod hende.. Niki er en Blanding hendes fra var 100% Rottweiler, og hendes mor 50% rottweiler 50% flat coat retriever. Men efter en uge har vi store problemer med at hun knure rigtig meget når hun spiser eller har et ben i munden.. faktisk så meget at jeg næsten blir bange for at tage det fra hende.. og jeg har ingen problemer med hunde.. er opvokset med boxer - Så mit spørgsmål er, er der noget at gøre? eller er hun bare tabt?
nov 2005
Følger: 106 Følgere: 99 Hunde: 4 Emner: 831 Svar: 4.394
Hun er bestemt ikke tabt..
feb 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 190 Svar: 1.894
nov 2005
HundeNyt nr. 6
Knurren ved madskåle, kødben, legetøj eller andre ressourcer, som hunden opfatter som vigtige, bliver tit håndteret forkert. Man siger, at det er fordi, hunden vil bestemme, at den er dominerende eller vil højne sin status i flokken. Det vil den ikke. Tværtimod. Hunden knurrer og vogter, fordi den ikke har tillid til os.
Ofte har sådan en hund som hvalp været igennem et "træningsforløb", hvor familien jævnligt har fjernet madskålen, mens dens spiste. Eller taget kødben, legetøjet eller andet fra den. Når den har knurret, har den fået skæld ud eller det, som er værre. "Vi skal jo kunne tage alt fra den, fordi den kan komme til at spise noget, som er farligt for den". Sådan lyder forklaringen altid. Og det er fuldstændig rigtigt, at vi skal kunne tage ting fra vores hunde. Men dette "træningsforløb" er den direkte vej til et alvorligt adfærdsproblem, som i hvert fald kan ende med, at hunden bider. Når en hund tilstrækkelig mange gange har fået skæld ud for at knurre, forsvinder denne adfærd, og hunden bider 'uden varsel'. Den må jo ikke knurre og kan derfor ikke advare først.
I naturen respekterer alle uanset rang, når et flokmedlem har et ben eller en anden ressource. Kun i situationer med stor mangel på føde, kan et medlem med højere rang finde på at bruge sin dominans til at tage noget fra et medlem med lavere rang. Det er derfor meget unaturligt for en hund, at vi tager noget fra den uden at give den noget andet.
Vi skal lære vores hunde, at vi ikke udgør en trussel. Mens hunden er hvalp, laver du en masse bytte-øvelser med den. Byt det stykke legetøj, den leger med, med et andet, som den har lige så meget lyst til. Eller en lækker godbid. Byt benet med et andet lækkert ben. Hav den regel, at du ALDRIG tager noget fra hvalpen, uden den får noget igen, som den lige så gerne vil have. Den regel skal gælde resten af hundens liv.
Også situationen med madskålen skal trænes. Gør dit ophold ved hundens madskål til noget rart. Sæt dig ned ved siden af den, mens den spiser. Brug dæmpende signaler som at smaske, kigge væk fra. Af og til lægger du en godbid ned i madskålen. På den måde bliver hunden vant til, at du rækker ud efter skålen. Når du senere skal fjerne noget mad fra den, har den tillid til, at den får noget andet godt i stedet.
Når du skal træne situationen med kødbenet, kan du sætte en snor på hunden, så den ikke kan løbe sin vej med benet. Giv den kødbenet. De første mange gange sidder du bare ved siden af den og er fuldstændig uinteresseret i kødbenet. Du skal sidde med siden til hunden og smasker, kigger væk m.m. Når den er tryg ved det, begynder du at kæle med den. Start bagfra og brug rolige bevægelser. Efterhånden, som din hund slapper af, kan du flytte hånden længere og længere op mod dens hoved. Til sidst kan du bytte kødbenet med noget, som er lige så interessant for hunden.
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.746
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 45 Svar: 437
Hvis du vil kunne tage maden fra hende, ville jeg nok begynde at træne med at hun bliver tilbudt noget ligeså lækkert som sit ben. Altså en byttehandel så hun finder ud af at hun ikke mister noget ved at opgive det hun har... Og så give hende benet igen bagefter...
feb 2008
feb 2008
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 41
feb 2008
nov 2005
jun 2007
jun 2007
nov 2005
(Sådan måtte jeg forklare mig kæreste det:-))
feb 2008
feb 2008
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
jun 2007
nov 2005
Det bliver da først skræmmende hvis du "overhører" dens advarsel (knurren).. Den beder dig jo pænt om at gå væk...
jun 2007
nov 2005
Det lyder som om du allerede har opgivet???
nov 2006
Mht benet, skal du holde ved det, og ikke slippe det, mens hun tygger idet, så hun på en måde ved at det er dit ben, men du deler det med hende.
Men vent nu lidt tid med at eksperimenterer med hende, og giv hende en masse positive oplevelser med jer, leg noget sjovt med hende, træn med hende, hvor hun får en masse godbidder, så hun finder ud af, at det er sjovt at være sammen med jer.
jun 2007
nov 2006
nov 2005
jun 2007
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 45 Svar: 437
maj 2005
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 267 Svar: 1.919
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.448
Hvis hunden snapper ud efter jer - må I se på hvad I har gjort forkert - for der er garanteret et eller andet I ikke har læst rigtig på hunden.
Hvis ejere af en hund kan finde på at sparke/slå en hund - tror jeg skam også at de kan finde på at slå deres børn - hvis de får sådan nogen senere hen. Vold avler vold - det gælder også hunde.
Vil I ikke hellere have en hund der ser op til jer og respekterer jer med kærlighed, end en hund der inderst inde frygter jer? En hund der frygter sin ejer er en tikkende bombe. . . Det var bare min mening.
Vold er yt - og hvis det er den eneste måde man kan opdrage sin hund på - så skal man ikke have en hund!
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.448
Jeg kan blive noget så harm over, at hunden bliver "sat til side" bare fordi det er ungen der har gjort noget galt. Børn har meget svært ved at forstå hundens grænser - og dette er op til forældrene at lære dem det!
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Din hund er ikke tabt,men du skal lære at ha hund...
Jeg har et barn med mine og her er der ingen der knurre,over ting eller mad..
Men det har der været engang for mange år siden..
Når jeres hvalp har en ting,så bytter man..
Når den spiser,og du absolut vil ta skålen,så byt med en lækker ting..
Hunden skal lære,at du ikke tat tingene for at være fæl og at det kan betale sig,at du får lov..
Indtil du har lært,at lære din hund dette,skal et 2 årigt barn ikke stilles i den konflikt du laver..
Hvis du konstant kælede mig og rykkede i min tallerken,ville du få en advarsel,til sidst en gaffel i hånden,fordi du overhøre jo åbenbart,at jeg ber dig holde snitterne fra mig..
Du har valgt en race,som kræver at man ved hvad racen kan og er..
Kontakt en træninsplads og sæt dig ind i træning og omgang med hunde.l.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
men jeg har brugt meget at når hunden spiser så tage noget der er endnu mere lækkert end dens mad og gå over og ligge i skålen, så det er positivt når jeg kommer hen til maden.
jeg er ikke tilhænger af at tage mad fra hunden, men det er meget rart at den ikke ser mennesker som en trussel i nærheden af maden, hvis børnene nu skulle komme for tæt på
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 830
Og Lad den lige falde på plads først.
I kunne fks. komme lidt mad i dens skål og når skålen er tom tager i den og kommer noget mere i.
Så fjerner i ikke dens mad men arbejder med hundeskålen. Og når den finder ud af at der bliver fyldt op hver gang du tager den .....jaaaaa....så bliver det nok bedre.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 85 Svar: 1.807
Der er jo ikke nogen der skriver at de slår med fuldt overlæg på deres hunde - men at de har fået langet den en pga forskrækkelse ....
Slap dog af med at være så hellige ....
Det kan sgu ske for selv den mest professionelle hundeejer .....
Rottweiler knure når den spiser!