{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
755 visninger | Oprettet:

Opgaveløsning - hjælper du din hund? {{forumTopicSubject}}

Min lille vaps er bange for én ting i sit liv, og det er støvsugeren. Selv det rum, den står i undgår han.
Vi har valgt at give ham en guffer hver eneste gang, vi går ind i det rum og det har givet ham en positiv tilgang - han bliver nu glad i stedet for at løbe ud ;o)

I dag valgte jeg at placere hans guffer på støvsugeren. Den lå lidt nede i et hul, så han skulle mase lidt for at få fat i den. Han forsøgte, men havde ikke helt mod til at arbejde rigtig for sagen - han kiggede på mig... Og jeg valgte at hjælpe ham..

Det var helt bevidst - vi skal være et team. Han skal vide, at hvor han ikke kan løse opgaven, så hjælper jeg ham. Han skal stole på, at jeg altid vil støtte ham, hvis opgaven virker uløselig for ham..

Hvordan ville I andre have grebet det an?
Hvad vægter I mest? Samarbejde eller hundens selvstændige opgaveløsning?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgaveløsning - hjælper du din hund?
  • #1   10. sep 2008 jeg ville gribe det an ligesom dig. Kenzo havde en frygt for at gå under vores trappe, hvis hans bold røg derind, jeg valgte at kravle derind sammen med ham, men lod ham tage bolden selv, men jeg stod ved hans side........idag er han ligeglad med trappen. så man kan sige at jeg vælger at lade ham løse opgaven selv, men med al den støtte han behøver

• #2   10. sep 2008 Jeg hjælper, støtter, guider og vejleder min hund.

Han har lig i lasten og skal vide, at hvis der er noget han kan være sikker på, så er det at moar ser og støtter ham hvis han kommer ud for ting han ikke ved hvordan skal gribes an!

Min hund er selvstændig, modig og har gå-på-mod.... når jeg er der, og det er fint for mig - jeg kan ikke bede om mere med den hund han engang var =)

• #3   10. sep 2008 Hvornår ved I, at den har brug for hjælp - og hvordan sikrer I, at det ikke bliver en sovepude for hunden?

• #4   10. sep 2008 Kenzo han beder om den....med sit blik, og jeg mener jo netop ikke det bliver en sovepude, da han jo selv skal udføre opgaven

• #5   10. sep 2008 Kaoz "spørger" selv om hjælp - nøjagtig som Casius gør det; han søger øjenkontakt og er afventende.

Jeg har forsøgt at gøre ingenting, hvilket resulterer i at hunden blot stiller sig bag mig eller på plads og forholder sig roligt (giver op)..

Jeg behøver ikke at hjælpe ham meget, men blot støtte ham verbalt i, at det er ok og ufarligt.

• #6   10. sep 2008 MÅ indrømme at jeg ikke overvejer det på den måde... Er overbevist om at et samarbejde om at "løse problemet" er bedre end blot at lade hunden selv ordne det. Optimalt er det jeg helst vil med min hund, at have et godt samarbejde hvor hunden stoler på mig og omvendt. Var min hund en arbejdshund, ville jeg nok sige det modsatte....

Imidlertid så er realiteten at jeg alt for ofte glemmer "den slags" - Jeg ville nok opgive hurtigt, og lade hunden om at løse problemet!

• #7   10. sep 2008 Rie, hvordan kan det være, at du tænker at det er omvendt med en arbejdshund?

• #8   10. sep 2008 Max og Molly kigger på mig på en helt speciel måde,når de har brug for hjælp til at noget ud fra under sofaen eller andet. De kommer ofte og henter mig ... Så de ved at der er hjælp at hente og det er dét forhold jeg gerne vil have sammen med dem - nemlig at vi er et team og arbejder sammen - de gør jo oftest også som jeg gerne vil .... SS

• #9   11. sep 2008 Alt hvad jeg laver med hunden er teamwork..
    Det er lige fra alm. lydighed. til de sværre opgaver, dem løser vi i fællesskab..

F.eks. på rundering, skal hunden halse, når hunden finder en genstand, der er nedgravet, her finder vi så genstanden sammen.. eller på gerningsstedsøg (felt) her påviser hunden, at den har fundet en genstand, og så kommer der en belønning i form af en guffter..

Om det så er leg med bold eller bidepølse, så er det et samarbejde imellem hunden og føreren.
    Hunden skal udfører opgaven og føreren afslutter opgaven..

• #10   11. sep 2008 Babett, det er selvsagt I går sådan, når i går PH-program, det er jo det, der kræves.

Men hvad gør du derhjemme?

Fruitbatten, jeg laver også en nøje afvejning af, om hunden faktisk KAN, men bare "spørger mig" lidt tidligt.
    Gør den det, så får den ingen hjælp - til gengæld får den succes med noget, den ikke troede, den kunne ;o)

• #11   11. sep 2008 CH, kvinde, 34 år .
    Jeg gør ingenting hjemme, her har hunden fri - og kan slappe.. den er ikke bange for noget, hverken støvsugeren, boremaskine, plæneklipper - og den er totalt ligeglad når vi er hjemme..

• #12   11. sep 2008 Hmmm ja.. Det er jo en balancegang og kommer virkelig an på hunden..
    Man lærer jo efterhånden sin hund at kende..

Hvis min hund er bange for en ting er jeg meget opmærksom på IKKE at gøre et stort nummer ud af godbidder og andre lokkemidler..
    Det er som om hun tænker " Okay... Hvis du mener jeg behøver SÅ meget hjælp og støtte... Så ER det farligt!!!"

Jeg prøver at bruge afledningsmanøvrer..
    Ligeså snart jeg begynder at træne med hende, så lukker hun alt andet ude.. Dvs. jeg langsomt kan komme tæt på det hun måtte være bange for uden hun selv opdager det.. Det er små nemme øvelser, som feks. stillingsskifte mellem stå, sit og dæk.. .
    Til sidst står vi ved siden af det hun er bange for og jeg slutter med en "fri" kommando... Herefter er det op til hende om hun vil snuse eller ej.. jeg ignorerer "det farlige".
    Jeg tror også på at hun læser min reaktion... Hvis jeg er rolig / ligeglad, så er det nok ikke farligt.

Den her måde at gøre det på er 100 % tilpasset ligenetop min hund.... Der er ingen garanti for at det er måden at gøre det på for andre

• #13   11. sep 2008 Hvis det er en øvelse hun kender men lige idag har svært ved at løse opgaven... Det kunne være at feltsøget er sværere end normalt... Så hjælper jeg hende med opmuntring og viser hende retningen.. Og hvis jeg kan se at det her det går bare slet ikke, så sørger jeg for at lægge en nem genstand uden hun ser det, og så sørger jeg for at hun ret hurtigt kommer hen til den.. Og så slutter vi der.. Med succes..

Hun beder selv om hjælp.. Ved at stoppe op og kigge på mig og jeg vurderer om hun giver op for tidligt og sagtens kan køre videre eller om det her simpelthen er for svært

• #14   11. sep 2008 Hmmm.. Måske lavede jeg et dårligt eksempel.

Jeg tænkte ikke kun i forbindelse med ting og steder, hvor hunden er usikker - bare helt generelt.

Kommentér på:
Opgaveløsning - hjælper du din hund?

Annonce