3.908 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

En nem hunderace.. En nem hunderace..

Hvad er det ??
Man kan vel ikke generelt sige at dette er en nem race.. Kan man ?
Det kommer vel helt an på hvad man vil med hunden og hvilken funktion den skal have...Eller hvad ?

Jeg vil næsten vove at påstå at uanset hvilken hund man mener er nem, så er der altid en : Men ikke hvis du vil..... med hunden..

Et eksempel :
Tervueren:
En nem hund for mig, fordi den er arbejdsvillig og elsker at lære nyt... En hund der er nem at træne på konkurrenceplan.

IKKE en nem hund for dem der ønsker en stille og rolig familiehund, der ikke kræver træning og bare skal være en del af familien..

Whippet:
IKKE en nem hund for mig.... Man kan ikke forvente stor lydighed af en whippet og man skal være meget opfindsom og afvekslende i sin træning..

Nem hund for en familie, der ønsker en hund der er stille og rolig indendøre og ikke kræver den store træning og som elsker lange gåture og 5 minutters løb om dagen...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Setting up ceiling lamps 1.200 kr.
  • Montage af skabslåber, opsætning af lamper, billeder, knagerække, hylde 1.249 kr.
  • Tilslutning af nyt komfur 1.250 kr.
  • Housecleaning work 300 kr.
  • Advarselslampe bil 205 kr.
  • Samle møbler/skrivebord, vitrineskab, sengebord, skuffemøbel 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En nem hunderace..
  • #2   5. sep 2008 Helt enig smiley

Eks er der rigtig mange, der siger cavalier når de bliver spurgt hvad en "nem race" er. Og på mange områder er det helt rigigt...

Men hvad med dem, som har et lille fuglebræt ude i haven, og med "nem" mener en hund, som man let kan få til at ignorere fuglene, istedet for at prøve at fange dem?
    Der er det jo nok ikke en lille fuglejagende cavalier man skal anskaffe...

Eller hvis man med "nem" mener en race, som ikke har de store helbredsbekymringer? Så er en cavalier nok heller ikke det optimale valg...

• #3   5. sep 2008 Tja -en race som cavalier synes jeg jo er nem. Den er lærevillig, meget trænbar, moderat motionsbehov. Kan godt tåle en rolig dag uden den store aktivitet så længe den generelt får det den skal have osv.

-det synes jeg er en nem hund... Den kan jo fungere både hos den ret aktive familie der gerne vil en masse med hunden, og hos den mere rolige familie der bare vil træne på hyggeniveau eller måske ikke har haft hund før og derfor ikke har den store erfaring med træning (ikke at det skal misforståes, som at hunden intet kræver)

• #5   5. sep 2008 (Peger på Michelle) Se selv ;-P

• #7   5. sep 2008 Carina: Man skal måske også lige blande lidt border i, for så får den heller aldrig problemer med stress ;-P

• #8   5. sep 2008 Karina -jamen så tilføjer jeg lige: en cavalier kan skam osse lære at lade være at jagte fuglene i haven. Jeg nægter at tro andet. Når en tossedum islandsk fprehunde han i lømmelalder kan lære det, så tror jeg altså osse en ellers sød og klog cavalier kan;o)

Jeg kan godt se hvad du mener -men jeg mener nu stadig at en cavalier i alle henseender er en af de nemmeste hunde der er.. Det self såfremt den får sine behov dækket. En understimuleret cavalier er jo hverken værre eller bedre end andre understimulerede hunde:o)

• #10   5. sep 2008 Michelle: Jamen vi er helt enige i, at den nok er et af de bedste bud, men der kan være situationer, hvor den ikke er det smiley

• #11   5. sep 2008 Jeg anser også en Cavalier som en nem hund: en ukompliceret, glad hund, som de fleste kan få til at fungere i hverdagen uden de store problemer eller kendskab til hunde. Det betyder ikke, at den opfylder alles behov, den opfylder heller ikke mit behov, men det betyder ikke, at den ikke er nem.
    Mit indtryk af Cavalieren er at man skal gøre sig umage for at få en problem hund ud af den, her tænker jeg på opførsel ikke sundhed.

• #12   5. sep 2008 Lene -luge netop det jeg mener.

• #14   5. sep 2008 Synes at næsten uanset hvad folk ønsker, så bliver cavalier foreslået....
    Den vil abslut ikke passe til mit behov..
    Den er for lille til de store krævende øvelser og..... Jeg skal have en mere "skarp" hund... Cavalieren er alt for sød.... Hvis I forstår

• #15   5. sep 2008 Jeg vil også stemme på cavalieren. Ud af de ca 25 jeg kender, er der én... ja én, der har jagtinstinkt.

De andre er udpræget selskabshunde, uden noget instinkt til at vanskeliggøre opdragelsen. Og alle 25 lever nærmest af øjenkontakt med ejeren smiley

Ellers synes jeg jo at en husky er supernem.. Den er god til at omgås andre hunde. Er generelt venlig overfor voksne og børn. Den gøer ikke. Og når den bare er velmotioneret, så er den superrolig indendørs. smiley

• #16   5. sep 2008 Jeg vil sige at Bella, vores lille hund, har været noget at det nemmeste jeg nogensinde har oplevet. Hun lærer tingene lynhurtigt, tilpasser sig sineomgivelser. Er rolig når hun skal være det og er livlig når hun skal være det.
    Godt nok har vi skulle arbejde lidt med at få noget mere selvtillid på hende og hun egner sig ikke til konkurrencer da hun ikke klare for meget pres/for høje forventninger. Men som hyggehund og i alm. hverdagstræning er hun utrolig nem.

Men når vi snakker deciderede racer, så tror jeg ikke at der findes nogle som ikke kræver noget på den ene eller den anden måde. Man skal dæmpe hundens instinkt hvis man ikke vil have en hund der går på jagt selv, man skal træne hunden lige gyldigt hvad i noget indkald, og lign. Så man får nok ikke bare en hund og så er det det. Det kommer nok også an på hvad man synes at "en nem" hund er. smiley

• #17   5. sep 2008 Det er så nok første gang jeg har fået husky foreslået som en nem hund.....

• #18   5. sep 2008 Må iøvrigt lige give Tina ret. Cavalieren ville heller ikke passe til mig. Jeg kan godt lide hunde med lidt mere selvstændighed, temperament og/eller stædighed (Elsker min beagle, min husky, min vildhund, og min Nuuk-hund, som på hver deres måde udfordrer mig dagligt *S*)

• #19   5. sep 2008 Tina -det er en nem hund. Det betyder jo ikke den passer til alle:o)

Jeg selv foreslår den i hvert fald ikke til alle. Den passer heller ikke til mig som person. Men den ville stadig være nem for mig at have.

• #20   5. sep 2008 Hih Tina - det er fordi du ikke har mødt min smiley

• #21   5. sep 2008 Ej for resten... De værste er da dem der insisterer på at amstaff er verdens nemmeste sødeste og kærligste hund, der bare kan med alle og er nem at træne

karina... Nej har ikke mødt din husky... Måske kunne jeg få min opfattelse ændret ??

• #22   5. sep 2008 Tina - det tror jeg. Alle dem der ser ham gå lydighed eller løbe agility har ihvertfald fået aflivet nogle fordomme. Han ELSKER at samarbejde...

Men jeg synes faktisk ikke han er så atypisk. Han er min tredie husky, og de to andre har også været supernemme i det daglige. Den første var en han, som var utroligt blød. Nr. 2 var en tæve jeg først overtog da hun var et år gammel. Det tog lidt tid af få styr på hende, men hun blev også rigtigt sød og nem.

Og alle tre har været helt fine til både lydighed og agillity smiley

• #23   5. sep 2008 Nu er jeg whippet ejer og jeg må sige at det der med at det er en rolig og stille indehund, altså ikke altid holder.
    Jo det er en rolig hund HVIS den får det aktivering den har brug for, og det er altså ike nok med 5 min. løb om dagen.

Jeg går med Naja ca. 30 min hver morgen, 30 min når jeg kommer hjem og så løber hund fri ca. 20 min om aftnen (Hvor vi leger, træner, hygger, løber stærkt osv).
    Desuden træner/ leger vi der hjemme mens der bliver lavet mad osv. Så man skal ikke anskaffe sig en whippet og regne med det er nok med 5 min løb om dagen, hvor efter den bare sover resten af dagen.

Jeg har erfaret at en god måde at aktivere Naja på er med næse arbejde, så herhjemme er mad skål forbudt. (Jeg mener faktisk at mad skål burde være fuldstændig forbudt i alle hunde hjem)

Desuden kan en whipet altså sagtens trænes :o)

• #24   5. sep 2008 Ina - vi har også haft et par whippets på træningspladsen, som også fik mig til at revidere min opfattelse af racen, som jeg faktisk troede kun kunne løbe stærkt.

Det var et par utroligt kærlige, lærevillige og intelligente hunde - virkelig pragtfulde!! Så jeg kan godt forstå, at du er glad for din Naja!

• #25   5. sep 2008 Jeg siger ikke at 5 min løb er nok. som eneste aktivering / motion.. Jeg siger den skal have lov at løbe stærkt dagligt... I ca. 5 minutter..

Jeg siger heller ikke at den ikke kan trænes.... Det kræver bare en hel del mee af hundeføreren end det gør med en hyrdehund..

Den whippet jeg kender går tur i snor ca. 2 timer om dagen og løber frit næsten dagligt ( i haven hver dag, der er bare ikke plads til at strække ud... Og den er helt rolig indendørs....
    Bliver trænet i almen lydighed og agility... Og klarer det rimeligt... men slet ikke på det plan jeg vil arbejde

• #26   5. sep 2008 Tina og Alex N. At opfatte en race som nem er jo ikke ensbetydende med at den passer til alle. Det synes jeg også vi var flere, der understregede mht. Cavalieren. Men selv om jeg ikke selv vil have en, oplever jeg det som en nem race.
    Til gengæld ville jeg da ikke drømme om at anbefale den til en der efterlyser en hund til et specifikt formål, hvor jeg ikke anser Cavalieren som specielt velegnet. Men der er jo mange herinde der efterlyser en mindre, nem familiehund, hvor der ikke bliver stillet nogle særlig specifikke krav. Der mener jeg Cavalieren er velegnet.

Jeg har så for øvrigt aldrig forstået at så mange altid anbefaler deres egen race, lige meget hvilke krav den kommende hundejer efterlyser.

• #27   5. sep 2008 Enig med Lene. Selvom Huskyen er MIN race, og jeg selv opfatter den som nem, så har jeg aldrig anbefalet den til andre. Tværtimod har jeg slet ikke tal på de gange, hvor jeg har talt folk fra at vælge den race. Som regel fordi de primært falder for dens udseende.

• #28   5. sep 2008 Lene : Det er også yderst sjældent jeg anbefaler min egen race... Det kan nemt gå galt med den hvis det bare er for at udbrede racen... Super hvis man vil noget... men noget af en mundfuld

• #29   5. sep 2008 Lene N: Jeg syntes også det er underlidt folk næsten altid anbefaler den race de selv har. Selvfølgelig syntes man altid den race man selv har er den skønneste. Men jeg vil da aldrig anbefale en whippet til folk der f.eks. ikka kan lide at gå lange ture osv.

Men jeg må smutte nu, har en hund med fyldt blære :o) God weekend til jer alle.

• #30   5. sep 2008 Netop, specielt hvis man har en lidt "anderledes" race, skal man tænke sig om, hvem man anbefaler den til. Jeg er selv enormt glad for mine pyreneere, men jeg mener bestemt ikke, det er en hund for alle. Og som opdrætter, er jeg da slet ikke interesseret i, at hvalpene kommer ud til folk, der har en urealistisk forventning til hunden. Det kan kun være til skade for den enkelte hund og racen.
    Jeg synes bare tit man ser folk hæmningsløst anbefale deres race.

• #31   5. sep 2008 Iben, det er heller ikke fordi man slet ikke må anbefale sin egen race, hvis man synes den passer til forespørgslen. Jeg efterlyer bare, at man læser, hvad det reelt er folk spørger om.
    Jeg har set folk, der spørger om en mellem til stor hund få anbefalet cavaliere og papillion, det er da helt hen i vejret, lige meget hvor dejlig man selv synes racen er.

• #32   5. sep 2008 Ina: Enig.. Nu er min lille Bella ikke en race. Men Homer/Australian shepherd ville jeg absolut heller ikke anbefale til enhver. Jeg har anbefalet det til en herindefra, fordi den passede præcis til hendes beskrivelse og fordi hun virkede kyndig. Hun havde i forvejen 2 dobberman, så hun vidste hvad det ville sige med hunde med et højt energiniveau, mm. smiley Ellers er det absolut heller ikke en begynderrace.

• #33   5. sep 2008 Jeg har godt nok aldrig hverken ejet eller mødt en, men fra hvad jeg har hørt, læst og set, så er Clumber Spaniel for mig hvad man kalder en nem hund, hvis man sådan kigger på motionsbehov, træningsbehov og omgængelighed generelt. Mops er også høj på listen. Det er bare ikke hunde, som ville passe til mig.

Min første hund var en Tervueren og hun var godt nok en ordentlig mundfuld for en uerfaren hundeejer. Dog ikke værre end at jeg nu har en Groenendael. Arbejsvillig og vild med at lære nyt står også i høj kurs hos mig. Jeg ville også have svært med at have en hund hvor indkald er en by i Rusland så snart den har fundet fært eller fået øje på noget interessant. Så er jeg også faldet for Belgierens intensitet, førerfokus og den helt specielle håndtering sådan en hund kræver. Det er så de egenskaber, som de fleste af mine venner og familie, der har andre hunderacer, ryster på hovedet af og ikke ser som noget specielt positivt. smiley

• #34   5. sep 2008 Ja "nem" er så individuelt...
    Når folk møder min mynte f.eks. hører om hendes temperament, aktivitetsbehov osv. så nævner folk med det samme ordet - nem.
    Når jeg så kommer til den halve time dagligt der bruges på pelsplejen, så er det som om folk lige genovervejer ordet. smiley

Kommentér på:
En nem hunderace..

Annonce