{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  cykle
  • #1   15. aug 2008 Cykling er ganske hårdt for hunden, så det er vigtigt at gå langsomt igang, så hunden kommer i form til det.

    Start med små stræk og kun i trav. Jeg selv har lagt ud med ca 5 minutter. OG det er nok til at gøre Reiki træt. Nok mest fordi det er så nyt


  • #2   15. aug 2008 En hund på 1½ år kan du sagtens begynde at cykle med.
    Denne hjemmeside beskriver lidt om hvordan du kommer igang
    (link fjernet)


  • #3   15. aug 2008 Ja det er faktisk ikke helt rigtigt -jeg startede med at slæbe cyklen med på almindelige gåture. Og så blev der trænes plads, stop osv ved siden af cyklen;o)

  • #4   15. aug 2008 jeg var ude med hende i går, og den trak som bare gal. så slap hende løs da jeg kunne, og så fik den ellers løbet. er lidt lettere hvis den kan løbe løs, så vælger den selv tempo, men er ikke alle steder hun kan det.

  • #5   15. aug 2008 Kristina -hvis i vil cykeltræne så skal hunden jo først lære at plads mm osse gælder ved siden af cyklen... At slippe den løs nytter jo ikke meget her...

    Kan hun gå pænt i snor (når cyklen altså ikke er med og sådan)?


  • #6   15. aug 2008 Jannipigen- mange tak for hjemmesiden. tror jeg vil prøve at følge planen. smiley

    Michelle- hun går meget pænt i snor. men når det skal gå hurtigere, vil hun gerne afsted og få brugt noget af hendes energi.

    Hun bliver ikke hurtig træt, kan være på stranden eller henne på en plads vi har og lege med hende timevis (med en kastepind) uden at man kan mærke noget på hende. hun falder først til ro når vi er hjemme igen.


  • #7   15. aug 2008 Kristina -kaste pind er osse stressende, så det vil hun jo ikke ligefrem falde i søvn over;o)

    Det du skal have hende lært er at de samme regler som gælder når du går, osse gælder når du cykler. Reiki ville osse bare afsted de første par gange, og jeg måtte lige minde ham om at meningen altså ikke var at han sklle trække både cykel og mig afsted i halsbåndet

    Som sagt har jeg den første tid bare trukket cyklen med på gåture. og så har jeg gjort meget ud af at få kommandoer på plads UDEN at skulle tage i snoren. Dvs at plads er altså plads -osse når jeg sidder på cyklen.

    Han fangede det ret hurtigt, og nu er han faktisk blevet helt dygtig. Jeg giver ham ikke lov at galopere endnu. Han er jo ikke så gammel, og endnu har vi ikke cyklet så meget, så for Reiki er det bare 5-10 minutter et par gange om uge lige for at få det ind på rygraden hvordan det foregår og hvilke regler der gælder.



  • #8   15. aug 2008 ok. så må jeg hellere prøve at tage cyklen med på gåture. er jo vigtig den ved hvordan.
    Ville ikke være så spændende at styrte ned på hunden eller generelt bare at styrte..
    mange tak smiley


  • #9   15. aug 2008 Vores gamle hund skulle så i samme omgang lære ikke at rende ind i hulene;o)

    Men ja -at rende løs og vildt omkring når der cykles giver jo ikke rigtig den ønskede effekt, så det er bare med at klø på med træningen:o)


  • #10   15. aug 2008 Jeg synes altså absolut ikke man skal cykle så hurtigt at hunden skal galopere, det er altfor hårdt for kroppen. En adstadig tur med en hund der traver, det er det allerbedste. Man har heller ikke en chance for at stoppe hunden i en fart, hvis det går så stærkt fremad. Der skal jo ikke meget ubalance til før en cykel mister vejgrebet.
    Derfor lader jeg aldrig Bingo løbe så stærkt , at det er nødvendigt for ham at slå over i galop. Jeg stoler ikke på at han bliver på sin plads, hvis der pludselig er kat der krydser vor vej.


  • #11   15. aug 2008 Aase -som jeg skrev får reiki osse kun lov at trave;o)

    MEN på sigt får ha osse nogen stræk med galop. Det er fin konditionstræning, og vi snakker jo ikke hele ture i galop, men korte stræk med lidt mere tempo


  • #12   15. aug 2008 Det er meget nemt, at få hunden til at trave, det er bare man holder igen,
    så går der ikke ret langt tid, så ved hunden, at den ikke skal trække.

    Når man cykler med hund, så er komandoen "cykel" - i stedet for "plads kommandoen" - det finder hunden også hurtigt ud af..

    I starten kan man gøre det at man laver opstart og aflsutning..
    Det gør man ved at man med hunden på venstre side, cyklen på højre side.

    fører linen bagom ryggen, man har linen i højre hånd, og så trækker man hunden om på den højre side af cyklen, samtidigt med man siger op op cyklen.

    Når man så har kørt et par meter, så stigeger man ad cyklen, og trækker hunden om på plads på venstre side af hf.

    Det gør man måske 8 -10 gange, så finder hunden hurtigt ud af, at hver gang du sætter forden på pedalen, så løber den bag om, om på højre side.. og hver gang du stopper, og sætter foden ned, så løber hunden bag om , om på venstre side..

    Når du så kommer rigtigt igang med at cykle, så brug kommandoen cykel... når hunden løber lidt for lang frem eller ud til siden..

    En advarsel, lad vær med at sno linen om hånden eller styret. hvis hunden sætter sig, så ryger man på røven, om man slår sig ganske forfærdelig...



  • #13   15. aug 2008 Jeg har cyklet med Misja i 3 år nu (siden hun var 2 år) og hun har uden problemer lært at forblive på min højre side, også når vi stopper.

    Det finder jeg er langt mere praktisk og lettest og hun kan sagtens skelne mellem når vi cykler og hun holder sig til højer siden ind mod rabatten og når vi går alm. og hun holder sig på min venstre side ind mod rabatten.

    I det hele taget finder jeg det uhyre anvendeligt at få lært hunden at gå, stå og sidde på både venstre og højre side - der kan snilt komme steder og/eller situationer hvor der er brug for, at hunden skal om på den ene eller den anden side af mig som føre.


  • #14   15. aug 2008 "Hunden er i schæferhundestørrelse. "

    Hvorfor kun i den størresle?


  • #15   15. aug 2008
    *YlliL go Ajnat - går efter

    Det er jo nok fordi jeg har schæfer, og at cykleprogramt bliver brugt til UHP-prøven (schæferhundenklubben)


  • #16   15. aug 2008 Karina -ja her er begge dele osse trænet. Han skal gerne løbe agility når vi har lydigheden helt på plads.

    Jeg synes cykling er alletiders træning (osse for hunde under/over schæferstr G*). Self ikke for ALLE hunde, men mange hunde nyder det og det er jo fint til at opbygge kondition for de af os der ikke orker selv at løbe turen *G*


  • #17   15. aug 2008 Præcis Michelle..ss......jeg fik lært Misja det, men aldrig med min første hund Buster og nujj hvor jeg ofte savnede at han fattede den øvelse at kunne gå på både højre og venstre side...ss.........

  • #18   15. aug 2008 Det er ok at cykle med den, men start forsigtig, den kan få de samme skader som os, når vi træner og ikke er i form.

Kommentér på:
cykle

Annonce