1.818 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

bule på halsen... bule på halsen...

her for lidt over en uge siden opdagede jeg at chika havde en bule på halsen lige under kæben ved siden af spiserør og luftrør... jeg tog hende selvfølgelig til dyrlæge for at finde ud af hvad det nu lige kunne være.. dyrlægen kunne ikke lige helt præcist sige hvad det kunne være fordi det er sådan et sted hvor sidder mange forskellige ting... men som en start kom hun på noget antibiotika for at se om det så kunne få det til at gå væk og så skulle vi til tjek igen i fredags for at se om det så havde hjulpet med antibiotikaen...

det første par dage syntes jeg selv at bulen blev mindre og det var jo bare super og da vi nåede til fredag var jeg lidt i tvivl om den egentlig var blevet mindre men det mente dyrlægen så hun skulle bare have resten af sin antibiotika kur og så til tjek igen på næste tirsdag... hun har så fået det sidste af sin antibiotika i går og nu synes jeg altså den er blevet større igen... det virker i hvert fald ikke som om den har tænkt sig at forsvinde...

mit spørgsmål er så om hvis i var i mit sted ville ringe til dyrlægen i dag eller i morgen eller vente helt til næste tirsdag og se hvad der sker? hun virker frisk nok og spiser og drikker som hun plejer og det har hun gjort hele vejen igennem... men sidder og er lidt nervøs for hvad det kan være når nu det ikke virker som om det vil gå væk og jeg synes man er begyndt at kunne se den og ikke kun mærke bulen... :S

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bule på halsen...
  • #1   11. aug 2008 jeg havde ringet og hørt min dyrlæge ad

• #2   11. aug 2008 Synes da at du skal ringe og få en sludder med dyrlægen omkring det. Specielt hvis man havde en forventning om, at bulen ville blive mindre ved færdiggjort Penicillin-kur.
    Så kan dyrlægen jo tage stilling derfra, hvad der skal gøres ! Biopsi ???

• #3   11. aug 2008 det er også lidt det jeg selv hælder til men jeg har jo bare den tid her på tirsdag hvor hun skal tjekkes igen... og skal til prag onsdag hvor kæresten skal passe hende alene... det kan han selvfølgelig også godt men hvis hun lige er blevet opereret eller noget i den stil så kan jeg ikke lide at tage fra hende... men må nok hellere ringe og høre dyrlægen ad hvad de synes... for jeg synes næsten at en antibiotika kur på 8dage burde have gjort det væsentligt mindre.. :S

• #4   11. aug 2008 men under alle omstændigheder tror jeg at jeg venter med at ringe til min kæreste er kommet hjem så han også lige kan mærke om han synes det er vokset eller ej... det er altid godt med en ekstra mening...

• #5   11. aug 2008 heller en snak med dyrlægen - og lade han/hun bestemme om det er noget der skal ses på eller vente.

Jeg har også prøvet at liv havde en hævelse - dyrlægen mente ikke det var en byld, men en reaktion på et tægebid e.l. , hun fik pencilin og den forsvandt, så gik der rn 8-14 dage og det blev dyrægens sommerferie og midt i denne opdagede vi at hun igen var hævet og bestemte os for at ville tage til dyrlæge næste dag, inden da var der sprunget en en byld. feriedyrlægen mente at hun kunne høre luft komme ud gennem såret, men var i tvivl, Liv fik så noget andet antibiotika(+ vi skulle holde bylden åben så det kunne rense ud) og vi var til kontrol ugen efter og fik besked på at nu måtte såret godt gro til. da vi så nåede lørdagen før vor egen dyrlæge var tilbage var der igen en lille hævelse og jeg kunne se at liv havde haft kradset hul, da jeg ville genåbne hullet/rense såret hang vattet fast i såret og trak det af... i såret var der 3-5 græsfrø.

Jeg læste så siden at hunden kan sluge /indånde græsfrø og de har modhægere som gør at de ikke kan hostes op.... ved liv satte de sig så i halsen og begyndte at vandre ud igennem luftrør og huden..... hos nogle hunde når de ned i lungerne og kan tilsidst vandre indtil de kommer ud .... der har været set hunde som har fået lammelser hvis frøene har vandret op i rygraden... procesen kan tage 1-1½ år.... det bliver kaldt gottisk støversyge.

• #6   11. aug 2008 Estrid - det lyder godt nok lidt voldsomt... det dyrlægen snakkede om var så en spytcyste hvilket det nok ikke var alligevel eftersom at den ikke var vokset på den uge der var gået, lymfeknuder som pinicilinen så skulle tage eller et sår eller noget der havde sat sig men det skulle pinicilinen jo også gerne kunne få bulen til at falde væsentligt af... men venter lige til min kæreste kommer hjem og så prøver jeg lige at ringe.. han har nemlig bilen så det er en del nemmere at komme afsted når han er hjemme...

• #7   11. aug 2008 Der sker i hvert fald ikke noget ved at ringe ! Og selv om dr.dyr siger du først skal komme til den planlagte tid, så har han/hun lidt tid til at tænke over, hvad der så skal gøres !

• #8   11. aug 2008 Det kan også være, der skal noget andet penicillin til. Hvis bulen indeholder nogle bakterier som er resistente overfor det først givne penicillin. Nogle bakterier er mere sejlivet end andre.

• #9   11. aug 2008 Sidsel - Vi har prøvet det samme som Estrid - prøv at se her: http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=25997
    Sumo har det rigtig fint igen og var hele vejen igennem sej og glad - krydser fingre for at de finder ud af hva det er - for det er jo faktisk værre ikke at vide det - pøj pøj

• #10   11. aug 2008 Marianne - det sidder godt nok præcis samme sted... og sikke da et langt ar... var Sumo øm omkring det før det blev fjernet eller? når man sådan mærker på det chika har føles det lidt som om hun har en pose derinde med væske eller andet snask i men hun virker ikke øm overhovedet... bare træt af at jeg skal mærke og ikke klør hende i stedet...

• #11   11. aug 2008 Nej Sumo var ikke øm :o) hans bule kom lige pludselig og den var ret stor - på størrelse med en valnød. Og efter vi havde været hos vagtdyrlægen i weekenden, hvor de havde prøvet at hive noget ud af bulen blev den endnu større :o(
    Ja det var et grimt og stort sår - men det er rigtig flot nu. I min profil har jeg nogle fotoalbums fra efter operationen - noget med sommerferie osv - der kan du se at man ikke kan se det - ha ha ha - hvis du forstår?
    Skriv endelig update så vi kan følge med i hvordan det går :o)

• #12   11. aug 2008 min kæreste er lige kommet hjem og mærkede også lidt på bulen på halsen og han gav mig fuldstændigt ret i at den var blevet større og meget endda sagde han... så nu har vi en tid til i morgen tidligt og så må vi se hvad dyrlægen siger... men ihh... det er sq synd for hende at hun skal være så uheldig... smiley i marts tror jeg det var der røg hun ind med livmoderbetændelse... smiley og fik konstateret HD sidste sensommer... så jeg synes altså snart det er ved at være nok.. smiley

• #13   11. aug 2008 Giv update når du har været hos dyrlægen i morgen smiley

• #14   11. aug 2008 det skal jeg nok... smiley men det bliver nok når jeg så er kommet hjem fra arbejde... bliver nemlig nødt til at køre kæresten afsted for at have bilen og så ringe og sige jeg kommer lidt senere på arbejde så jeg må hellere lade være med at smutte hjem forbi for at gå på hundegalleri.. smiley men jeg skal nok give en update så snart jeg kommer hjem igen.. smiley

• #15   12. aug 2008 Helt OK, hverdagen kører jo videre bule eller ej smiley

• #16   12. aug 2008 så er vi hjemme igen... og sikke en lang dag... først kørte jeg kæresten afsted i morges med chika bag i bilen og så afsted til dyrlægen... de indlagde hende så fordi det var meget mystisk med den bule at den ikke ville gå væk og nu oven i købet var blevet større... og så kørte jeg afsted på arbejde... da jeg så havde fri kørte jeg direkte hen for at hente chika igen... og fik at vide at de næsten havde undersøgt alt hvad der kunne undersøges ved den bule... de havde både taget røngten af den for at se om der var fremmedlegmer i og det havde taget en prøve af den også og det var nået frem til at der var væske i med lidt blod og bakterier... altså en infektion... der var 3 dyrlæger der havde været inde og mærke på den og de nåede alle sammen frem til at det måtte være en lymfeknude... så nu har vi fået en kur med noget lidt stærkere antibiotika til hende til 10 dage og så skal hun ind til tjek igen... så heldigvis har vi fået en hund hjem der er hel og kun har to skaldede pletter... en på halsen og en på benet...

til gengæld så sagde dyrlægen at der var tegn på begyndende gigt i hendes nakke som hun kunne se på røngtenbilledet men at så længe hun ikke havde ondt af det så var det ikke noget vi skulle være bange for... og som hun sagde så overraskede det ikke nogen... hun er bare verdens mest uheldige hund... smiley men heldigvis var bilen ikke noget kæmpe alvorligt.. smiley

• #17   12. aug 2008 OK, dvs. stærkere penicillin.
    Krydser fingre for at det så hjælper !

• #18   12. aug 2008 anne - ja lige nøjagtigt... er godt nok glad for at de ikke har været ved at skære i hende og alt muligt... så var jeg aldrig taget fra hende i morgen...

• #19   12. aug 2008 Du må gerne komme med en update, når den nye Penicillinkur er overstået eller undervejs, hvis du bemærker synlig bedring.

Jeg håber på det bedste !

• #20   12. aug 2008 det skal jeg prøve at huske.. smiley men jeg tager afsted til prag i morgen og kommer først hjem søndag nat så det bliver nok først mandag eftermiddag at jeg kan komme med en update... smiley

• #21   12. aug 2008 Helt fint. Den nye penicillin skal jo også lige have tid til at virke smiley

• #22   18. aug 2008 så er jeg hjemme fra prag igen og efter hvad jeg har kunnet mærke er bulen blevet en del mindre.. så det er bare rigtig godt... nu må det gerne blive ved med at gå den vej.. smiley

• #23   18. aug 2008 Ej hvor godt at høre. Er hun stadig i gang med penicillin-kuren eller er den slut ?

• #24   18. aug 2008 hun er stadig igang.. hun fik til 10dage og skal så til kontrol på fredag hvor hun får den sidste pille.. men det at den allerede er mindre er gode tegn.. det må jo betyde at det virker.. smiley

• #25   18. aug 2008 OK. Jamen det er jo så rigtig gode nyheder. Og fredag er jo stadig lang tid væk, så stadig en masse dage med Penicillin der virker, så forhåbentlig er den næsten eller helt svundet til der.
    Jeg krydser fingre.

• #26   18. aug 2008 det håber vi også meget på at den er.. det kunne være rigtigt rart hvis den var helt væk til den tid... smiley

• #27   26. aug 2008 bulen er nu kommet igen med samme størrelse som den var før på trods af antibiotika... så nu er hun røget af det igen da dyrlægen mener at der må sidde noget derinde og irritere... det er bare for småt til lige at kunne findes med røngten osv... så nu skal det selv have lov til at arbejde sig ud så det er nemmere at finde... og så skal hun til kontrol en gang om ugen indtil det er ude... bliver hun dårlig eller vi bliver det mindste nervøse så skal vi komme med hende med det samme og ellers så kræver det tålmodighed nu indtil det er ude...

• #28   26. aug 2008 OK, det var da ikke så godt.
    Hvorfor kan de ikke prøve at opererer og se om de ikke kan få det ud som bliver ved at lave ballade ??
    Har de en tids-horisont for hvor længe de regner med at der vil gå, hvis det skal gå af sig selv ?

• #29   26. aug 2008 det skal ikke nødvendigvis arbejde sig helt ud selv... men det de skal have en guide til hvor de skal kigge.. som dyrlægen selv sagde så er det som at lede efter en nål i en høstak fordi det er så småt og der sidder så mange vitale ting deromkring hvor bulen er og oven i det så kommer der jo også blod når de åbner som også kan gøre det hele svære....

han fortalte også om en anden hund der havde været mere uheldig med en pind end chika har og det tog 6månder før den sidste stump var ude... selvom de havde skyllet så godt de kunne da de fik ham ind til at starte med og fjernede pinden.... det er at vente så længe det tager... og det kan tage noget tid....

• #30   26. aug 2008 OK - det har dyrlægen jo mest erfaring med.

Jeg ville bare synes at det var hurtigst at åbne op og tømme ud.

Men skal der så flere penicillin-kure til eller ?

• #31   26. aug 2008 jamen grunden til at lymfekirtlerne gør som de gør det er jo fordi der noget der irritere og så kan det blive tømt nok så mange gange og det vil stadig komme igen indtil det der irritere er væk... og at lede efter sådan en lille splint inde i mellem spytkirtler, ledbånd, muskler, sener og andet godt er jo næsten umuligt... altså at finde den... de er jo ingen anelse om hvor de skal starte.. så derfor hvis det skal kan arbejde sig ud så de kan se hvilket område de skal kigge i er det noget nemmere...

hun skal ikke have mere lige nu for nu skal betændelsestilstanden have lov at gøre det den er designet til... nemlig at få det fremmedlegeme væk fra de vitale dele og ud hvor det er nemmere at komme væk og når den lille "hvad det så end er" er kommet ud så skal betændelsen jo så slåes ned med antibiotika igen...

• #32   26. aug 2008 OK. Håber at betændelsen kan arbejde lidt hurtigt, så i ikke skal gå med det i månedsvis.

• #33   26. aug 2008 ja for delen... synes allerede at vi har gået med det længe nok... og ikke nok med det så bliver jeg altså mor om ca 2 måneder og der må chika altså gerne være fri for buler og at skulle opereres midt i det hele.... men det tager vel den tid sådan noget skal tage... og så handler det bare om at vente...

• #34   26. aug 2008 Ja desværre - tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed.

Og tillykke med det forestående, det kan også komme til at kræve tålmodighed *smiler*

• #35   26. aug 2008 hos Bjarke gik det stærkt fra vi registrerede at bylden var kommet igen (3. gang) og til den var moden og sprang. indenfor en uge.
    Så vidt jeg husker gik der hos liv også kun 8-14 dage fra hun stoppede med antibiotika til der igen var en bule og vi snakkede om at hun skulle til dyrlæge igen om mandagen og i løbet af weekenden var den sprunget.
    Husk når du skal rense hulrummet når bylden er åben så skal du bruge klorhexadin ikke brintoverilte - har jeg fået besked på.
    Når der først er hul, skal du holde hullet åben indtil dyrlægen siger at nu er der renset ud og såret må gro sammen .... hvis man tager fejl og lader det lukke sig for tidligt , så kommer bylden igen. Hos liv havde vi først heldet med os 2. gang.

• #36   26. aug 2008 denne gang kom bulen tilbage på ca et døgn der voksede den fra at være på størrelse med en lille vindrue til at være på størrelse med en blomme... jeg håber godt nok heller ikke at der kommer til at gå for lang tid... og et eller andet sted håber jeg at det finder ud gennem huden og ikke inde i luft eller spiserør....

Kommentér på:
bule på halsen...

Annonce