{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.141 visninger | Oprettet:

Starter lige 3 verdens krig.... {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger, ja så bliver denne tråd nok lidt af en kamp. Men på en måde håber jeg at i kan se ignnem det, og se en lille smule fornuft i det.

Det handler om racehunde = ægte hunde.. og blandings hunde = gadekryds.

Jeg har altid været FOR racehunden, FOR stamtavlerne og de "rene" hunde. Men jeg er kommet ud på et sidespor..

remser lige grundene op.

1. Buller ( blanding mellem collie og schæferhund ( blev 10 år, fejlede intet før hun fik underlivs betændelse. og blev aflivet pga alder.

2. Bamse. Ægte samojed med stamtave. ( haft sygdomme siden han var 7 mrd. som. dårlige nyre, Hd, mave problemer. døde af kræft.)

3. Amadæus. Ægte pomeranian med Stamtavle. ( tandproblemer, hofteproblemer, halsproblemer siden hvalpetid. Døde af nyresvigt)

4. Simba (Blanding mellem hønsehund og labrador). 6 år nu, ALdrig fejlet noget)

5. Emma. ægte pomeranian med stamtavle ( har patella luxation, lider af konstant ørebetændelse) 3 år. haft problemer siden 1års alderen.

sidste skud.

6.Molly. ægte labrador u. tavle. hun har tendens til Hotspot og nu konstanteret epilepsi..

Når i nu har set 6 forskellige hunde.. alle ejet af mig elller min familie.. hvordan pokker kan det så være at kun de Ægte hunde har været syge???..

Kan ikke rigtig finde en mening med at købe en Ægte hund længere...

Hvad siger i??...

Heidi.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Starter lige 3 verdens krig....
  • #1   18. jul 2008 Har ikke læst dit indlæg - men vil bare sige, at jeg synes at det er en frygtelig overskrift - er du klar over HVOR tæt det er på??? Skræmmende.

Og undskyld, hvis jeg lyder lidt dommedagsagtig, men jeg er en af dem, der frygter krig.

• #2   18. jul 2008 Kirsten>> tror nu ikke det ender så galt.. og tjaa det var nu mere for at fange folk.. så de kiggede... hehe.

• #3   18. jul 2008 kirsten er dit indlæg seriøst??

• #4   18. jul 2008 Seniorita .>> ja det er så det jeg ikke forstår.. Jeg vil nu helst ha en rask hund, frem for en hund jeg kan svinge rundt til udstillinger med. (dårligt eksembel) håber i forstår.. Men mange siger jo at den rene race er mest sikkert for at få en sund og rask hund.. specielt hvis den har tavle.. Hvilket jo slet ikke passer.. Ikke ind i mit regnskab....

• #5   18. jul 2008 Kirsten: Måske man lige skulle tage en slapper??

• #6   18. jul 2008 Heidi - ja du fangede da i min opmærksomhed. Det er helt sikkert.

Leduce - ja jeg frygter krig, og hvis du ser på hvor mange lande der indbyrdes er i krig nu, så mangler der ikke så mange, førend det rent faktisk kan være i fuld gang. Jo jeg er seriøs - blev faktisk lidt skræmt af overskriften - sorry, men sådan kan jeg også være.

• #7   18. jul 2008 Har du overvejet hvilke typer af stamtavle dine tavle hunde havde, og hvor grundigt de var tjekket for diverse sygdomme.
    Har du undersøgt anerne minimum tre generationer tilbage på dine tavle hunde, samt eventuelle søskende?

Der er jo mange ting der spiller ind udover stamtavlen, som jo i virkeligheden er et stykke papir. Undersøger man ikke hvilken form for stamtavle og sygdomshistorie der er i anerne, så mister man jo lidt effekten.

Min pointe er, at jeg ikke synes man kan stille det så firkantet op som du gør her

• #8   18. jul 2008 KRisten>> meningen var at der nok ville komme en mindre krig herinde.. synes tit jeg høre det udtryk.. så tænke ik over at det måske ville skræmme folk.. men jeg undskylder da... ik min mening...

• #9   18. jul 2008 Heidi - det er jeg fuldt ud klar over - og jeg forstår hvor du vel hen. Men jeg var bare lige ved at få tungen galt i halsen - synes jo atd det var store ord.

Men jeg kender jo HG'folkets energiniveau,når det omhandler debat om tavlehunde contra blandingshunde - så det med krigen, er nok ikke helt malplaceret SS

• #10   18. jul 2008 Nogen der ved noget om, som har noget dokumentation for enten det ene eller det andet???

• #11   18. jul 2008 Siri>> nu med mine hunde, så blev mange af dem købt af mine forældre... osv.. Emma blev købt af mig.. som første gang køber, meget naiv, og satte mig ikke grundigt nok ind i det... stolte trygt på opdrætteren, og troede at pga tavlen at den var sikret.. Hvilket jeg jo NU ved ikke er sandt.. Men min pointe er bare at fordi en hund er ægte, ren, med tavle.. behøver den ikke være bedre end et gadekryds, der har 4 forskellige hunde i sig, og bestemt heller ik sundere...

• #12   18. jul 2008 izabella>> hvad mener du?

• #14   18. jul 2008 Jeg har to blandingshunde i øvrigt - den ene er super rask og den anden har været meget igennem med operationer. Så jeg har et eksemplar af hver - men jeg ville ikke undvære nogen af dem for noget i verden - uanset hvordan de er frembragt til denne verden.

Jeg har hørt om lige så mange problemer med stamtavlehunde. Så rent personlig er jeg nok lidt græsk/katolsk om det er det ene eller det andet. Bare hunden og jeg finder hinanden mentalt.

• #15   18. jul 2008 Tror på du kan være heldig og uheldig med både blandinger og med racehunde - tror ikke på blandinger er sundere eller det modsatte af racehunde med bog.

• #16   18. jul 2008 Jeg er SÅ træt af alle de fordomme/skrøner.

• #17   18. jul 2008 heidi f..
    enig!

• #18   18. jul 2008 Jeg er enig med dig Tinna og Lilly

• #19   18. jul 2008 er også træt at stamtavle mig her og stamtavle mig der...

• #20   18. jul 2008 Har kun haft hunde (6 stk nu) med dkk stambog og ingen af dem er syge på nogen måde. Jo den ene har HD, men det er der også mange blandingshunde der render rundt med, man ved det bare ikke ikke fordi de ikke bliver fotograferet.

• #21   18. jul 2008 Heidi F
    ja, det var nok lidt kludret formuleret... Jeg mener bare noget dokumentation for at krydsninger er sundere end tavlehunde? Det er jo tit det bliver diskuteret-men virkelige undersøgelser har jeg endnu ikke støt på, der kan give en evt. forklaring på f.eks. dit spørgsmål. Selvom der jo nok, som Siri R, også skriver er mange faktorer der spiller ind.
    Har jeg forklaret det ordenligt, så det er til at forstå ? SS

• #22   18. jul 2008 ja måske har jeg været møg hammerne uheldig.. af 4 ud af 6 hunde er syge. og at de syge er de rene.. måske.. synes bare ikke at det kan være så tilfældigt længere...

Seniorita .>>
    jeg synes det er mega skræmmende at købe hund.. aner ikke hvad der er i vente.. orker næsten ikke at købe hund igen, bare tanken om at den skal være syg.. sådan har jeg det i hvert fald..

• #23   18. jul 2008 sir sig selv vi mennesker ville også blive syge hvis vi fik børn med vores fætter eller onkel el grandfætter ...hehehe

• #24   18. jul 2008 Seniorita
    Du misforstår mig. Jeg mener bare at der er mange skrøner om at blandinger er sundere, men jeg mangler noget bevis/dokumentation på at det virkeligt at sådan.

• #25   18. jul 2008 Jeg har haft en DKK Cavalier - det eneste hun fejlede var døvhed - og hun døde naturligt i en alder af 11 år efter hun havde døjet med livmoderbetændelse. Hun havde ingen andre problemer.

Nu har jeg en blanding - hun er 4 år og det eneste hun har fejlet er Cherry Eye - og let patella - som er forsvundet. Ved ikke hvor længe jeg har hende og hvad hun senere udvikler, men hun er en sund og rask blanding nu.

Og min DKK Chinese Crested kan jeg slet ikke udtale mig om endnu. Han er for ung.

Mine oplevelser er at det er som at lukke øjnene og håbe på det bedste - men dine chancer for en sund og rask hund er større med en DKK-hund.
    Dette ville dog aldrig afholde mig fra at få en blanding igen - er nemlig ikke stamtavlefanatiker.

• #26   18. jul 2008 izaballa>> forstår nu.. jeg kan jo kun tale ud af egen erfaringer.. og disser ikke tavle hunde overhovedet. kan bare ikke se meningen i det længere.. da jeg ikke skal bruge mine hunde til udstillinger og avl..

• #27   18. jul 2008 Heidi - jeg er jo faktisk ret enig. En stamtavle er i realiteten bare et stykke papir, så hvis ikke du sætter dig ind i den stmabogsførende klub, restriktioner og avlregler, så er man ligevidt. Og så kommer alt arbejdet med at undersøge anerne for diverse racerelaterede sygdomme.

Så derfor, undersøg den stambogsførende klub og undersøg anerne for racerelaterede sygdomme!

• #28   18. jul 2008 Heidi F
    Det var godt sss. Jeg kan godt forstå din forvirring-især med de eksempler du kommer med. Men det er nok mere kompliceret end som så.

• #29   18. jul 2008 Tager lige mine egne hunde.

Freja: Uægte labrador fra staldopdræt (skrækkeligt sted, havde det været i dag var de meldt til politiet, kan bare ikke huske hvor det var) Hun har allergi og konstant ørebetændelse, er i konstant behandling med øredråber for at holde ph væridien i øret højere. Lever fint.

Zeus: Ægte Golden, har svær hd i begge hofter (E på højre & D på venstre) Eneste hund fra kuldet som er fotograferet, svær at danne et overblik på det kuld, er han den eneste, eller er det dem alle?

Enya: knap 11 mdr. indtil videre sund og rask. Regner med det fortsætter.

Alle er sundhedsforsikret i Dyrekassen såfremt der måtte ske noget. Vil dem jo den bedste behandling uanset om de er ægte eller ej. Men min erfaring siger mig, at jeg ikke skal have et gadekryds igen, never ever, heller ikke selv om "begge forældre har stamtavle, men ikke lige hvalpen.....hvorfor ikk????? der er allerede en alarmklokke der ringer hos mig. Måske fordi der er sygdom som ikke KAN stambogføres!)Jeg kunne aldrig finde på at avle uden stamtavle, men sådan er vi jo forskellige.

Mvh. Henrik Krejberg Rasmussen

• #30   18. jul 2008 Tinna>> jeg har uheldigvis ikke min hund i Dkk, kendte slet ikke til tavle klubber da jeg købte Emma..

• #31   18. jul 2008 Seniorita
    Der er bare lige det, at med blandinger kan man IKKE tjekke hundenes baggrund og sygdomme...

• #32   18. jul 2008 Seniorita .>> helt sikkert...

• #33   18. jul 2008 Heidi: Jeg kendte til DKK allerede før jeg fik min helt egen - men valgte med vilje en blanding - og det fortryder jeg ikke.

• #34   19. jul 2008 Tinna>> okay.. jeg gjore ikke nok med købte af Emma.. slet ikke... helt min egen skyld... og lilly er sgu også dejlig, så forstår du ikke fortryder.. det gør jeg skam heller ikke...

• #35   19. jul 2008 Øivine er uden stamtavle og er kun 2½ år, hun har aldrig haft nogen sygdom og hun er frisk som en fisk og viser ikke tegn på nogen sygdom.
    Fedor: Har navlebrok og det er det eneste men han er så også kun 11 uger.

• #36   19. jul 2008 no name>> lige med mine 6 hunde, der har miljøet været det samme.. har altid gjort det bedste. forarbejdet var bare ikke godt nok vel.. nu ved jeg at vores blanings hunde begge 2 er kommet fra meget dårlige forhold, og det er vores racehunde ikke... så er sgu stadig lidt forvirret.. men kan godtage at det var bare skæbne bevidst at vi skulle ha de hunde... og dejlige var det...og nogle stadigvæk.. hehe

• #37   19. jul 2008 Hvis man tror at bare fordi der er stamtavle på, så er hunden rask, så er man sgu lidt for dum smiley

Der findes jo en del "hjemmestrikkede" klubber, der hverken har styr på dit eller dat. Så en FCI klub ser jeg som den bedste løsning.

• #38   19. jul 2008 SIri>> ja og jeg var mega dum... men kan der ik laves om på... erkender blankt at jeg ikke vidste en pind om tavler osv. inden MIT første køb af hund. Emma...

• #39   19. jul 2008 Chine>> jamen det er da lækkert. hehehe... og sov godt.. SS

• #40   19. jul 2008 Heidi - det var nu ikke møntet på dig. Har selv hund der ikke er stambogsført i DKK (ja, jeg havde heller ikke sat mig ind i det inden), så jeg skal bestemt ikke dømme nogen!!

• #41   19. jul 2008 Chine: Din blanding nu ser da ud til at have fine HD resultater.

• #42   19. jul 2008 Nå men så vil jeg da ødelægge din statestik.

Tinka -bandingshund, sund og rask til hun fik kræft omkring da hun var 10. Blev her aflivet

Max -blandingshund, aflivet ca 2 år gammel.

Blackie -blandingshund fra internat. Skrøbeligt sind og svagt helbred. Aflivet ca 3-4 år gammel

Bingo -Collie med DKK-tavle. Aflivet pga kræft 11-12 år gammel (væsentligt over racens gennemsit) Sund og rask hele livet igennem.

Freja -islandsk fårehund med DKK-tavle. Aflivet efter at have spist rottegift ca 10 år gammel. Sund og rask hele livet.

Bølle -dalmatinerblanding. Netop aflivet 7 år gammel, pga svær gigt (som han har haft siden han var ca 1½-2 år) og begyndende AD.

Beauty -cairn med VDH-tavle (tysk FCI-klub). Lever stadig 7-8 år gammel. Har en hjertefejl (uden betydning dog, og i øvrigt en usædvanlig fejl for racen). Lever et aktivt og godt liv, og er sund og rask. Forventes at leve mange år endnu:o)

Møffe -blandingstæve. Aflivet 5 år gammel pga angst, aggresiv adfærd, noget andre hunde fra samme kuld osse havde, og derfor ikke blot kan tilskrives opvæksten. Kunne ikke trænes væk, trods ihærdigt forsøg herpå sammen med fagfolk.

Reiki -Islandsk fårehund. Pt 15 mdr. lever i bedste velgående, og formodes ikke at have noget (er dog ikke HD-tjekket og øjenlydt endnu). Aktiv og glad hund med dejligt sind.

• #43   19. jul 2008 I øvrigt har du helt misforstået noget når du skriver at den rene race siges at være mere sikker, specielt når den er med tavle.

Ren race er i sig selv på ingen måde mere sikkert end blandingshund.

TAVLEN kan bruges til at sikre sig bedst muligt at få en rask hund. Men det kræver at man rent faktisk bruger den -dvs studerer ens evt kommende hunds aner nøje...

• #44   19. jul 2008 Siri>> nej, men svarede bare.. hehe.. og tjaa jeg var dum.. hehe.

• #45   19. jul 2008 Hvis man læser forsikringernes lister over hvad de dækker på sygeforsikring til hunde og hvilke racer der har hvad så er der nogle herinde der bliver irgtigt godt og grundigt skuffet!
    80 % af hunde der får HD er ikke stambogsførte hunde
    62 % af hunde der bliver ramt af kræft er ikke stambogsførte hunde
    68,2 % af hunde der udvikler allergier er ikke stambogsførte hunde
    flere diagnoser vedr ører, øjne, skelet og fordøjelsessystem er også ikke stambogsførte hunde der taber i statestikken!
    Ked af at sige det men det er oplysninger der ligger frit tilgængeligt på nettet

• #46   19. jul 2008 michelle>> jeg taler jo stadig KUN ud fra mine egne erfaringer... siger ikke den ene er bedre end den anden..

• #47   19. jul 2008 har 2 med tavle, og har haft en uden

den uden havde dårlige hofter, skævhed i nakke og ryg

ingen af dem med tavle har fejlet noget som helst

så i mit regnskab, vinder tavlehunde

• #48   19. jul 2008 jeg vil sige tak for deltagelsen, og tak for den fine tone....

så blev det heldigvis ikke 3 verdens krig.... hehe..

sov godt alle sammen, og ha en god weekend.. på trods af det møg vejr vi får.. suk...

Heidi

• #49   19. jul 2008 kort og godt For meget indavl eller for hård avl. Vi med blandinger blir tit i de " finere " klubber behandlet som 2 rangs. Men alligevel var min Cato den bedste på holdet til at sporer osv Lidt sjovt :0)

• #50   19. jul 2008 Det er måske fordi , at hvis man har en tavle-hund , .... så er man SÅ sikker på , at den bestemt aldrig bliver syg... at man ikke mener det er nødvendigt at forsikre den.

Men alle dem , der køber en blandings-hund , får at vide fra alle sider , at den garanteret vil blive syg , at de skynder sig at forsikre den.... :O)
    *GG*

• #51   19. jul 2008 Lennart & Betina B

tja min tavlehund var osse den bedste på hans hold til spor, det beviser intet

• #52   19. jul 2008 Svar til ....Ghita P

• #53   19. jul 2008 selvfølgelig har det intet med sygedomme og gøre..Syntes bare det var rart og se.... for der blev snakket ned til os :0) Og ja sku jeg ha en med tavle blev det også en olietønde hi hi smiley

• #54   19. jul 2008 Heidi -det behøver du skam ikke uderstrege mere, den er inde på lystavlen;o)

Jeg skriver jo s bare at sådan er statestikken ikke her, og logisk nok nytter et stykke papir i sig selv intet hvis ikke man kigger nærmere på dette papir inden man køber hunden.

Når vi taler sundhed er der flere ting der skal huskes:

Tavlehunde SKAL oftest tjekkes før avl. Dvs at rigtig mange dårlige hofter (f.eks.) bliver registreret uden at man har set symptomer på det
    Havde dette været blandinger havde de ikke været registreret, en hofterne havde jo ikke været bedre af den grund
    -man vidste så bare ikke at de var dårlige...
    (det samme gælder andre sygdomme)

Der er stor forskel på klubberne og deres krav. Dvs at en tavlehund ikke bare er e tavehund. Der kal osse skelnes mellem klubber

der er endnu større forskel på renracet og tavlehund. Her skal osse skelnes.
    Mange af de meget udsatte racer avles i flæng forskellige steder endten uden tavle eller med hjemmestrikket tavle (f.eks. CKC). Altså vil man jo her sandsynligvis finde en del syge "renracede" hunde.
    -men det er jo rent ud sagt bare skodavl, og skyldes ikke at hunden er renracet

OG tilsidst -INDAVL er IKKE = syge hunde. Indavl skal self ikke være gængs praksis. Men hunden bliver ikke syg af indavl, den bliver syg af hvadend der ligger i generne.
    Laver man en parring med to tæt-beslægtede individer som ingen problemer har i linierne er der ikke de store problemer

Laver man en parring mellem samme to, men som begge HAR noget i linierne er risikoen for sygdom stor, idet hvalpe jo vil få de syge gener både fra mor og far (de er jo fra samme linier). De vil altså på den måde få "dobbelt op" på de syge gener.

• #55   19. jul 2008 jeg tror nu også at en køber af en hvalp skal sætte dig ind i hvilke forældre der er på den osv. vi har lige bestilt en coton de tulear som vi får med dkk stambog og der er der lavet undersøglerser på begge forældre, skannet øjne testet dna osv. der er selvf. ingen garenti for der ikke kommer noget på den, men opdrætteren har gjort sit hjemme arbejde

• #56   19. jul 2008 sjovt har selv haft 3 hunde, en sund og rask sharpei, og en blanding af lab og en ren amstaff med tavle
    Begge vi har bu har allergi

tror det er ligesom mennesker, meget forskelligt måske er i bare uheldige?
    kender ihvertfald kun sunde og raske hunde udover mine egne.

• #57   19. jul 2008 Jeg købte min første hund i Polen uden at undersøge det helt store om opdrætteren, den hund har allergi og HD - med stamtavle

nr. 2 hund købt efter en del research - hun er næsten 2 år og har aldrig fejlet noget - med stamtavle

nr. 3 hund - købt efter 4 års skriveri, frem og tilbage, kennelbesøg i udlandet - har indtil nu heller ikke fejlet noget - med stamtavle

Mim mor og fars blanding - 12 år har aldrig fejlet noget - bekendtes blanding 1 år aflivet.

Det kommer da så sandelig an på hvor man køber sine hunde hende og hvilet arbejde man ligger forud. Havde jeg sat mig så meget ind i tingene med den første hund som med de sidste 2 - så havde jeg nok ikke valgt ham - men han er nu en dejlig dreng smiley

• #58   19. jul 2008 Jeg kender flere forskellige hunde, som har tavle, som er bukket under for store lidelser; min onkel har haft 2 sorte schæfer tæver, som begge led meget af HD.. han kontaktede opdrætteren til den første hvalp, men han kunne kun få sine penge tilbage, hvis han returnerede hvalpen, hvilket han af gode grunde ikke ønskede - på det tidspunkt havde han haft hende i 3 mdr og de var allerede tæt knyttet! Det samme skete med den næste hvalp!! Man kan godt forstå hans frustration..!

Og så går vi i hundeskoven med en veninde og hendes Afrikanske løvehund (RR), også med tavle, som lider af dårligt hjerte og omløb, og som for medicin jævnligt for at holde det kørende!
    I begge tilfælde er det modne folk, som har haft tavledyr før og de havde set stambøgerne på hvalpene inden de købte dem...

Det er da sørgelige omstændigheder, men hvis avlen skulle være blevet så stabil her igennem årene, burde DKK da aldrig tillade det her..

Neej, jeg ville ihvertfald kigge mig godt for næste gang jeg skal ha' ny hund, hvis det skal være med tavle

• #59   19. jul 2008 Jeg har læst i en af hundebog at kryds som udgangspunkt er sundere og stærkere genetisk end racerene hunde. Det var noget med at en race-ren hund altid kan være udsat for de genetisk betingede sygdomme den specifikke race kan risikere at få, hvor hvis du f.eks krydser hunderacer vil hvalpene som regel altid få de stærkeste gener fra begge racer dvs en stærkere sundere hund, men det nytter ikke noget hvis det er to dødsyge krydsninger jo. Jeg skal nok se om jeg kan finde bogen frem.
    Jeg tror det hele er relativt. En seriøs opdrætter med rene race-hunde kan sagtens have sundere hund end en krydsning.
    Plus et kryds kan sagtens være sundere end en race-ren hund.

Jeg tror personligt det hele ligger hos personen der opdrætter.

Nu har vi jo selv blandingshvalpe, og det ville vi aldrig have fået hvis vi ikke havde fået tjekket vores voksne hunde i hoved og rø... hos doktormanden.

To eksempler fra den virkelige verden. smiley

Eksempel 1: Da vi skulle have en tæve var vi ude hos en opdrætter, da vi også regnede med en tavle var garanti for en super sund og rask hund.
    Vi havde heldigvis en god halv times tid til at kigge på deres voksne avls-hunde inden vi kom ind og skulle snakke med dem da de havde nogle andre på besøg. I deres hundegårde gik der de værste skravl jeg nogensinde har set, synlige defekter, kæmpe overbid, tunger der hang og slaskede ud af mundene pga fuldstændig smadrede over og underbid..... ærligt talt hunde der burde have været aflivet ved fødselen. Det var forfærdeligt at se på, hundene havde klare vanskeligheder pga af deres handicap. Vi købte ikke en hvalp der.

Eksempel 2: (jeg er ked af hvis jeg støder ejeren, dette er ikke meningen) Herinde er der en "tilbydes til avl"- annonce hvor han hunden er født med en magel/defekt dog som den eneste af sit kuld. Men det er stadig en defekt og der er jo ingen der kan sige om der evt skulle være andet, og hvad risikerer dens hvalpe at få med fra fødselen? Jeg er ikke i tvivl om det er en dejlig sød hund, men det hjælper jo desværre ikke på generne at den er sød.

• #60   19. jul 2008 Allerførst må jeg sige, at jeg selv er for racehunde. Jeg skal have stamtavle på mine hunde, og sådan er det bare.

Når det er sagt, så tror jeg at trådstarter har ret i det hun siger.
    Krydsninger er for det meste sundere, da de ikke arver de svagheder som racerene hunde har.
    Desuden bliver krydsninger generelt bedre, ikke kun hos hunde, men hos alt der kan krydses. Heste, køer, planter sågar... osv.

Desuden har mine forældre en blandingshund (tulle på min profil) og jeg selv har en schæfer med tavle fra en god kennel og forældrene er højt præmierede.

Men gæt hvem der er syg?! (racehunden - hvis der skulle være tvivl).

Men jeg synes stadig deter bedre at have stamtavle, man skal bare være kræsen med avlsmaterialet...
    Dog respekterer jeg dem, der hellere vil have blandinger. Det er jo ens eget valg.

• #61   19. jul 2008 Orv en lang tråd... Og derfor læste jeg kun de første 15 indlæg.. ca.

Jeg tror ikke der er den helt store forskel og de 3 hunde jeg har haft giver næppe et korrekt billede....
    men...

Dobermann : ren uden tavle ( mor ikke avlsgodkendt pga. manglende HD bileder) Jeg havde ham kun i 1 år men nuværende ejer har ikke haft sundhedsmæssige problemer.. Hunden er ca. 7 år nu

Tervueren med DKK tavle : Aldrig været syg.. ser kun dyrlægen ved årlige sundkedskontrol eller ved skader. 7 år

Ambull / bullmastiff : Døjer frygteligt med ørerbetændelse. 2 år

Jeg vælger ikke stamtavle pga. fysisk sundhed... Jeg vælger stamtavle pga. mentale ok forældre og for at få en hund med de egenskaber jeg ønsker rent brugsmæssigt.

• #62   19. jul 2008 Jeg tror at blandiger og racerene hunde er ca. lige syge eller raske. Der er ihverfald ikke dokumenteret for andet. Men jeg har bare jævnt svært ved at se hvorfor blandiger skulle være mere sunde. Jeg mener sygdomsgener forsvinder vel ikke fordi man krydser hunde.

• #63   19. jul 2008 Jeg tror mange af de sygdomme dine såkaldte ægte hunde (skriver såkaldte, da du nævner en labber uden tavle) kunne have været undgået, om du og din familie havde tjekket de arvelige sygdomme hos anerne !
    Det er én af de ting en stambog skal bruges til !
    Og der er jo heller ikke forment køber, selv at lave lidt opsøgende arbejde.
    Øjenlysning er jo som bekendt et krav hos flere racer, og hos ansvarlige opdrættere -hvor øjenlysning endnu ikke er et krav gør de det ofte alligevel !
    Alt sammen noget, man kan få af vide om man kontakter opdrættere gennem stambogen !
    Nå ja, og en hund er heller ægte i mine øjen om det ikke er en DKK/FCI stambog der er tale om ! smiley

• #65   19. jul 2008 Connie W der er intet jeg har misforstået, jeg har skrevet et uddrag fra en bog.

Jeg skrev: "Jeg tror personligt det hele ligger hos personen der opdrætter." som min personlige mening, og med "tror" mener jeg at jeg hverken er gen-forsker eller dyrlæge. Er du da det? Man kan jo intet se ud fra din profil, jeg ville ellers hellere end gerne læse noget du har skrevet som sagkyndig og anerkendt... eller er dit indlæg også bare et postulat?

• #66   19. jul 2008 Connie W >>
    Jamen undskyld min "store fede misforståelse". Hvad angår genetik, må du tage det op med min biologi lærer, jeg gentager blot hvad jeg selv fik fortalt.
    Er faglært landmand med speciale i kvæg - ikke genforsker smiley

• #67   19. jul 2008 Den der bog der hele tiden bliver refereret til hvad er titlen på den og hvornår er den skrevet?

• #68   19. jul 2008 Connie: Bare lige et spørgsmål; hvis du er så stor fortaler for tavler og genetik.. hvorfor støtter du så ikke selv "det seriøse avlsarbejde", istedet for at købe blandingshunde? Blot et spørgsmål..

• #69   19. jul 2008 Sine -Mig bekendt har Coniie da ikke blandingshunde?

Så vidt jeg er informeret har Connie en cairnterrier. Men ret mig da hvis jeg tager fejl...

• #70   19. jul 2008 Michelle: Connie skrev i en anden tråd, der mindede meget om den her, at hun aldrig havde haft tavlehunde..?

• #71   19. jul 2008 Sine -jep. Aldrig HAR HAFT må være nøgleordet her;o)

Og læser man andre tråde hun deltager i, kan jeg da se at hun pt er på udkig efter labrador (jvf tråden om hvor grundigt man har tænkt på sit valg af race).

• #72   19. jul 2008 Michelle: Jeg venter nu lige og hører hvad hun selv har at sige.. det er bare af ren nysgerrighed at jeg spørger.. tror godt at hun kan svare for sig selv smiley

• #73   19. jul 2008 Jo da -men jeg forstå ikke hvorfor det er så modstridende at være FOR tvler samtidig med at man har eller har haft blandinger.

For det første kn man jo være blevet klogere af at have haft blandingerne. Det skete for mig selv.

For det andet -henter man hund på internat f.eks. så støtter man ikke de tumpede avlere, men giver blot en hund en ny chance. Disse hunde ER o allerede kommet til verden, opdrætter HAR fået sine penge for den osv,
    Det kunne jeg såmænd godt finde på, skulle jeg nogensinde mene at jeg vil have bladingshund igen.
    -Men øbe bl. fra opdrætter, det sker aldrig for mig, det er sikkert....

• #74   19. jul 2008 Connie: Tak for din forklaring :-))
    Det er dejligt at du giver "skilsmissehunde" osv en ny chance.. :-)))

• #75   19. jul 2008 her i falilien har vi altså også set at de er meget indavlet selv om de ikke er i familien men selvve racen, sigurt som er en blanding er den bedste hund vi har haft ud a alle dem vi har haft, og der har de fleste været med stamtavle
    med hensyn til sygdom og sådan noget ,

• #76   19. jul 2008 Line -jamen indavl kræver jo altså at hundene er i familie på en eller anden led.
    Og det smarte ved tavlen er jo netop at man kan se om der skulle være indavl, og i så fald hvor meget.
    Og så igen -indavl giver i sig selv ikke syge hunde

• #77   19. jul 2008 mente heller ikke i familie men sådan en som , Chow chow som vi også har haft en del a , de har alle døjet med noget , og jeg har egentlig bare forstillet med at det var fordi det var selve racen der var indavl

• #78   19. jul 2008 Line -indavl = parring mellem to beslægtede individer. Så for at hvalpen er indavlet skal Mor/far altså på en eller anden måde være i familie med hinanden.
    -men sygdom kommer ikke af indavl alene, men af at avle på syge gener (eller avles sådan i ekstremer, som ved f.eks. EB)

Det er jo så klart at hvis du avler på to hunde der er i familie, og som har nogen arvelige skavanker i generne, så vil hvalpen jo få det fra både mor og far når de er fra samme linier, og hvalpen vil derfor have stor chance for at blive syg.

Men indavl har både gode og dårlige sider...

Og hvis man er bange for indavl, jamen så tjekker man jo tavlen og ser om det er tilfældet for den hund an vil købe.
    Hos DKK er de endda så snu at man kan taste hundens stambogsnr ind på hundeweb, og så kan man se graden af indavl på hundene (skulle gerne være under 6,25%)

Men tag ikke fejl -blandingshunde kan være lige så indavlede. Her ved man det så bare ikke, fordi der ikke er ogen papirer til at bevise det

• #79   19. jul 2008 sent svare til Nittib
    Hæ Hæ der er flere med tavle end uden der er forsikret ifølge forsikringsselvskaberne! så den holder helle ikke vand Nittib.

Kommentér på:
Starter lige 3 verdens krig....

Annonce