Når der skal avles... {{forumTopicSubject}}
Jeg tænker tit på hvad der får folk til at avle på deres tæver.
Hvordan man vælger en hanhund til sin tæve??
Hvilket kriterium stiller tæves ejeren til hanhunden??
Hvordan med indavl (Er der tale om blandingshunde – er der ingen garanti for, om det er far og datter eller mor og søn eller søskende) man bruger i avlen..
Hvilken garanti giver du en hvalpekøber??
Når man har en tæve, hvad er den så undersøgt for, HD / AD og andre arvelige sygdomme som kan belaste racen. ..
Hvis tæven har været behandlet for nervøsitet, vil du så bruge den i avlen??
Ja, der er jo en del spørgsmål, som man kan blive ved med at stille, og hvor betydningsfuld eller ej det er at avle…
Kom med din mening om hvad du mener der er rigtigt… Der er jo rigtigt mange som har avlet hvalpe herinde.. dem vil jeg ger høre fra også.
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 810
Tit er det jo tæve-ejerne som sidder med det længste strå. Så man som hanhundeejer kommer 'kun' i betragtning hvis førstevalget af hanhund skulle 'svigte'.
Selvfølgelig vil jeg også sætte krav til tæveejeren, hvis vi en dag skulle komme dertil, at der er nogen som skulle være interesseret i at bruge ham i deres avl.
Jeg har selv fået mit kræ tjekket for AA - HD - PL - øjenlyst. Har gået på udstilling og fået de placeringer som hans race siger god for til avl. Jeg har ikke fået ham mentaltestet, men skulle han udvise noget af mindre heldig karakter (nervøsitet el. aggresivitet) ville jeg ALDRIG bruge ham i avl. - Dette har han så heldigvis ikke gjort.
Det samme ville jeg også forlange overfor tæve-ejeren, for man skal ikke avle for enhver pris.
Som hanhundeejer er man jo sat lidt ud af spillet når parringen er overstået, men jeg ville da gerne kunne følge hvordan og hvad der kommer ud af de hvalpe der måtte komme.
nov 2006
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 1.841
Jeg ved, at corgien kan have problemer med ryggen så det var vigtigt for mig at linien hun kommer fra, har været uden problemer i flere generationer.
Når hun engang skal have hvalpe, så skal hanhunden som et minimum være avlsgodkendt (det bliver Emma også), han skal være undersøgt for HD, have en DNA for PRA (mener jeg det er - men Emmas opdrætter står bag mig, så jeg ikke kommer galt afsted) samt undersøgt for alle relevante undersøgelser der er for corgien. (Det bliver Emma også)
Hanhunden skal ligeledes have en god psyke, da jeg lægger stor vægt på velafbalancerede hunde der hviler i sig selv. Jeg kunne aldrig finde på at bruge en nervøs hund da jeg har erfaring (fra mit katteopdræt godtnok) med, at nervøsiteten kan gives videre til afkommet.
Emma er udadvendt og utrolig menneskeglad, og det kunne jeg godt tænke mig at hannen også er.
Det jeg har læst mig frem til, oplevet og hørt, så er corgien ikke altid helt så udadvendt, så derfor skriver jeg at det er et stort håb/ønske.
Skulle det vise sig, at Emma ikke er egnet til at få hvalpe, jamen so be it - hun er min super dejlige hund, og jeg vil på ingen måde "splitte" hende ad, hvis det kunne blive et problem med hvalpe..
Hmm - jeg har sikkert glemt et eller andet, men indtil videre er dette mit svar..
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.377
Jamen.....dem der går meget op i hunderacer og avl, får nok hunden undersøgt på alle tænkelige måder og udvælger hanhunden efter hvor smukke og racetypiske hvalpene kan blive.
Andre der elsker hunde og gerne selv vil opleve at hunden sætter et kuld hvalpe i verden......får en almindelig dyrlægekontrol og finder en hanhund som man tror vil egne sig til at være far til hvalpene.
Der er jo ikke love eller andre bestemmelser for avl på hunde, og den ene måde at gøre det på kan vel være lige så god som den anden.....
aug 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 1.124
Hvordan man vælger en hanhund til sin tæve??
Som ukyndig på området ville jeg havde bedt om hjælp hos Dinas opdrætter, som jeg har god kontakt med..
Avlsgodkendt på udstilling. Undersøgt for de sygdommen som kræves for racen. Gerne bestået trækhundetest
Hvordan med indavl (Er der tale om blandingshunde – er der ingen garanti for, om det er far og datter eller mor og søn eller søskende) man bruger i avlen..
Avler ikke
Når man har en tæve, hvad er den så undersøgt for, HD / AD og andre arvelige sygdomme som kan belaste racen. ..
Selvklart for mig at tæven skal undersøges, HD/ A/D og øjenlysning
Hvis tæven har været behandlet for nervøsitet, vil du så bruge den i avlen?? Nej
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 21 Svar: 196
Jeg har dog gjort op med mig selv at jeg ikke vil have hvalpe, da jeg ved at jeg ville være så kritisk med hvor hvalpene kom hen, at jeg næppe ville kunne finde 6 - 8 købere som jeg ville sælge til.
Havde jeg de gode hjem på forhånd ville jeg godt turde, men min race er en liebhaverrace som ikke er noget for så mange, så jeg ville ikke turde tage chancen. Og det er ikke fordi der ikke er søde mennesker nok - de skal bare også kunne kapere en så selvstændig, dominant race uden problemer, og samtidig have de fysiske rammer - så hunden kan leve som den trives bedst med og have den rette indstilling til hundehold (efter min mening selvfølgelig) og så er der ikke ret mange købere - jeg kender personligt ingen, selv om jeg kender masser af gode og flinke og fornuftige hundefolk.
Skulle jeg avle vores anden race - eurasier - ville jeg være langt mindre bekymret, da det er en nem hund - den ideelle familiehund som de fleste kan håndtere - så er der jo mange flere gode hjem at vælge i mellem.
feb 2008
Følger: 26 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 136 Svar: 816
<b> Vi har talt om måske at skulle have hvalpe på et tidspunkt, og er så heldige at kende hanhunden, både af sind, og sygdoms historie, samt hvor han kommer fra så vi skal heldigvis ikke skabe blind tillid (HVIS vi skal avle på et tidspunkt) </b>
<b> Sundhed, sind og at han skal være mørk i farven, vi har haft problemer med allergi, og det rammer oftest lyse amstaff'er har vi fået at vide, så vi søger bevidst en mørk han , samt selvfølgelig resultater efter HD, Ad og vi kræver også OCD resultat </b>
<b> Det er man jo sikret mod hvis man sørger for at have styr på stamtavlerne </b>
Den samme som jeg selv kræver, stamtavle, 1år medlemskab til DCH så de kan komme til hvalpemotivation, og så regner jeg med når tiden kommer at give dem film, osv med fra fødslen og frem, plus, andre garantier, som andre også tilbyder </b>
<b> Vi har bestilt tid til AD, HD og også OCD, for når vi endelig skal afsted kan vi ligeså godt få hende tjekket for det hele</b>
Hvis tæven har været behandlet for nervøsitet, vil du så bruge den i avlen??
<b>Nej, ikke hvis det var et problem man ikke selv kunne arbejde med, der kan jo også være mange grunde til hun er nervøs</b>
Så prøvede at svare bedst muligt, vi er endnu ikke besluttet om vi skal avle men det vil være ud fra det jeg har skrevet hvis det bliver officielt
Når der skal avles...