733 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
41 Svar
DKK eller DRU DKK eller DRU
Jeg ved der sidder nogen kloge hovder her på HG.
Jeg har tænkt på hvad er forskellen på DRU og DKK stambog ?
0 synes godt om
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.287
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
Det er lidt af en brandbart emne, hvad der er bedst.
Jeg er ikke i tvivl - DKK til mig.
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.518
DKK er langt den største, og langt den mest professionelle. DKK er en del af den internationale FCI, som kun den førende kennelklub i hvert land kan være medlem af.
Der er en lang række forskelle på de to klubber, når det kommer til avlsarbejdet, en af de vigtigste er at der i DKK er en række krav de forskellige racer skal opfylde, før de kan avlsgodkendes. Disse eksisterer, for langt størsteparten, ikke i DRU.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 730
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.057
Prøv at tjekke avlsrestriktionerne (kan ses på deres hjemmesider).
Hos DRU skal hundene blot være HD-fotograferet hvis de er over 45 cm, samt der skal være en kryptochid-attest hvis hunden ikke har været udstillet.
Hos DKK er der oftest visse racespecifikke krav. Heriblandt udstilling og diverse sundhedstjek (omend der er visse racer der halter lidt bagefter)
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777
En i min familie har en Cavalier med et stort underbid - solgt til kæl til reduseret pris.
Den kan på ingen måde lave hvalpe med DKK-bog.
Så nu vil hun flytte den til Dru, for der kan hvalpene få bog uden udstilling. Så derfor køber man ikke racehunde igennem andet end DKK, hvis man vil have en der ligner dem i bøgerne.
apr 2007
apr 2007
Altså det du siger er : at hvis man har en tæve med DRU stamtavle så får hvalpene automatisk også det selvom de ikke blevet udstillet ?????
sorry jeg er lidt fat svag *GG*
nov 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 144
der er mange gode opdrættere i DRU, men også mange dårlige. så vær forsigtig.
jeg siger som Gitte M, prøv og søg på emnet, så bliver du lidt klogere
apr 2007
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.494
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 52 Svar: 383
Har selv en tysker som dkk i første omgang overhovedet ikke ville godkende, nu vil de have os med kyshånd..
DKK er måske mere prof klub, men de er utrolig svære at samarbejde med, hvor imod dru er meget imødekommende og hjælpsomme...
apr 2007
udstille den enten i DRU eller DKK og så få den stambog ført, altså hvis den går igennem deres krav
Jeg mener stambogen skal jo starte et sted ikk ?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.134
apr 2007
Hvorfor vil du det ??? spørger af nysgerrighed:)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.134
jan 2007
jan 2007
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.489
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Det betyder, at man kan gør det samme som andre, der har tavle, blot ikke avle.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
Og ja... Meget sært, at DRU-hunde som regel sælges "med stambog" og DKK hunde "med DKK-stambog". Vil de helst ikke ud med, at de er i DRU??
Meget ærgerligt, at folk ikke kender forskellen på de forskellige stambogsførende organisationer. DKK er en rigtig stambog! De andre er bare et papir, hvor der stå, hvem forældrene er - kunne lige så godt være lavet på hjemme-pc'en.
Snakker tit med folk, der er kede af ikke at have sat sig nok ind i tingene, før køb af hund, og som står med en ikke-DKK hund, som de gerne vil udstille eller gå til DKK-prøve med - bare ærgerligt...
Karin A: Sikke en møg-kommentar. Vi har været emnet igennem så mange gange og der bliver hver gang skrevet, at ikke-DKK hunde kan være lige så gode, søde mv., men det ændrer ikke på, at DKK er stedet at søge, hvis man vil have størst chance for en raceren, racetypisk og rask familiehund.
aug 2006
maj 2007
Hvis begge forældre er stambogsførte i DKK, hvorfor er hvalpene så ikke?? :-))
Og jeg ser ingen steder at tavleløse og DRU hunde er ubrugelige......Men efter min mening er KLUBBEN mere eller mindre ubrugelig!!!
aug 2006
Det er jo sådan, at racerne bliver ved med at bevare deres særpræg..
Men er godt klar over, at det ikke noget man går synderligt op i flere andre klubber end DKK.
Og så handler racestandarden OGSÅ om eksteriør, men ikke kun. Ville du eksempelvis synes det er ok, på samme måde at gå på kompromis med standarden når det kommer til de mentale egenskaber for ikke at tale om brugsegenskaber..
Hvis du kan svare ja til det, så kan du også svare ja til, at racens særkender er dig ligegyldige.
jan 2007
Men din hund ER faktisk ikke rigtig noget værd i avlsøjemed (Krissa). Hvem vil du parre med? Hun er jo i familie med stort set alle af hendes og nyere generationer.
Hun er helt sikkert rigtig smuk, det skal der ikke herske tvivl om. Og osse racetypisk, og udfra hvad du har fortalt, osse med et godt sind.
Men din opdrætter (som i øvrigt osse har rigtig lækre hunde), har jo valgt at bruge den samme han ige og igen og igen, så de generationer er mere eller mindre tabt for avlen -de er jo alle i familie.
-og de slags tillader DKK ikke. Det er temmelig skadeligt for racen som helhed på sigt, selvom man self nu og her står med nogen rigtig flotte hunde.
jan 2007
-så mon ikke det handler om meget andet end snobberi og hyggeligt samvær?
Det er jo ikke uden grund at hunde efter hendes hanhund ikke kan overføres til DKK
maj 2007
aug 2006
Hvor går grænsen?
Der er en standard. Og den er der jo for at bevare racerne. Går man først på kompromis med den, så har det kedelige perspektiver.
En race er både sine mentale egenskaber og sit udseende. Og som i en treenighed med tre lige store dele kommer sundheden.
En tavle er ikke et stykke papir med de rigtige navne på. Hvis du tror det, så har du misforstået konceptet
jan 2007
IF har i forvejen en temmelig snæver genpulje, og avl på den måde fremmer absolut intet, tværtimod.
Nu var det jo i forbindelse med avl, vi snakkede her, og derfor svarer jeg udfra et avls-synspunkt.
Nu var det jo så ikke for at få en stor debat om IF-avl -blot en konstatering af (endnu engang) hvorfor JEG ville vælge DKK, og hvorfor DRU i mine øjne intet er værd som klub.
Hvis ikke man stopper den slags rovdrift på en hanhund -hvornår pokker går ma så ind og siger stop?
jan 2008
I vores race er det "ikke ønskeligt" med hvide hår på en helfarvet, men ikke grund til diskvalifikation og spotten på en blenheim er ønskelig, men igen ikke et wild card, hvis man har en bygningsmæssig grim hund.
Hvis en dober ikke må have hvide hår ifølge standarden, så skal den diskvalificeres - ingen tvivl der. Det er jo en race, hvor hvidt ikke indgår i nogle af farvevarianterne, så selvfølgelig skal hvide hår ikke ind i avlen.
En sund og mentalt rask hund - ja tak, men ikke hvis den ligner et æsel. Man skal kunne lave hunde, der både er sunde, racetypiske og mentalt sunde på en gang.
... og hver er der mange DRU opdrættere, der bliver trætte af DKKs snobberi lige omkring det tidspunkt, hvor de ellers var blevet smidt ud :o) Pudsigt!
jan 2007
Og trådstarter har da fået svar -der er stor forskel på klubberne (og deres avlsrestriktioner), og forskelle er osse at finde på klubbenes hjemmesider. Altsammen noget der har været skrevet op til flere gang.
Ligeledes er der forskelle på klubbernes etiske anbefalinger -heriblandt hvor mange kuld man tillader en hund at få...
jan 2008
feb 2006
Du læser da vist helt andre ting end alle andre...
Og at du bliver børnefornærmet ændrer jo ikke på at folk har en holdning til hvilken kennelklub de ser deres hunde komme fra. Holdninger kan du altså ikke tage fra folk.
jan 2007
"Så derfor køber man ikke racehunde igennem andet end DKK, hvis man vil have en der ligner dem i bøgerne. "
Denne kan jeg gå med til at det er at strække de for langt, men den er jo altså baseret på en reel hændelse, netop at e ønsker at flytte sin hund der ikke lever op til standarden, over til en anden klub hvor det er ligemeget og hun kan avle alligevel.
"men det ændrer ikke på, at DKK er stedet at søge, hvis man vil have størst chance for en raceren, racetypisk og rask familiehund"
-jamen de er da heller ikke helt forkert. Hvis ikke der er krav om udstillinger, så kan der (og bliver der) avlet på hunde der ikke er racetypisek = mindre chance for racetypiske afkom.
Hvis ikke der er krav om sundhed, jame så vil chancen for syge hvalpe jo osse være større.
At der så er opdrættere som f.eks. Citronmåne her i tråde, der rent faktisk tjekker i hoved og r** kan jeg jo kun glædes over, for self findes de osse.
Men det ændrer jo ikke ved at klubben tillader det modsatte.
jan 2007
Og man kan jo altså ikke sidde og tale enkelte tilfælde. Det må nødvendigvis blive generelle holdninger når man snakker så bredt som en klub jo er.
feb 2006
Dermed udtaler jeg mig ikke overhovedet om dine hunde. De er mig evigt ligegyldige i det overordnede spørgsmål om hvilken kennelklub man foretrækker..
apr 2007
Karin A
Du skal ikke undskylde det er vist mig der skal , viste ikke at dette var et "ømt" emne
Og jeg kan læse at folk har forskellige holdninger til det , så det må jo være op til en selv hvad man vil vælge:) og der er både for og imod kan jeg se
Jeg undrede mig bare over hvad forskellen var på disse 2 klubber , DRU hvalpe er billigere end DKK , så tænkte jeg om det var ligesom forskellen "fakta" og "Føtex" hvis der da er en forskel
jan 2007
Men mit råd må være at du går ind på begge klubbers hjemmesider og læser på avlsrestriktionerne for din race, og på de generelle regler og retningslinier for avl, og self hvad der ellers måtte være at finde om de to klubber, og derefter vælger den du mener passer bedst til dig og dir behov.
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.176
Og det er muligt at der er nogen DHL-opdrættere som ikke gør det godt nok, - men når vi skal have hvalpe på Flora, - så bliver det på en ordentlig måde.... Man er ikke nøvendigvis hverken dum eller uegnet til at opdrætte hvalpe fordi man ikke har DKK hunde.
apr 2007
Syntes faktisk det var et god råd
Jeg kom vist desværre til puste til ilden da jeg spurgte om forskellen , det var jeg ikke klar over , jeg troede bare at der KUN var noget der hed DKK , derfor spurgte jeg.
DKK eller DRU