Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DKK eller DRU
  • #1   7. jul 2008 det er fra 2 forskellige klubber, men ellers tjek deres hjemmeside

• #2   7. jul 2008 Himmelvid til forskel. Prøv at søg lignede tråde frem - så skal du se meninger.

Det er lidt af en brandbart emne, hvad der er bedst.

Jeg er ikke i tvivl - DKK til mig.

• #3   7. jul 2008 Det er to forskellige stambogsførende klubber..

DKK er langt den største, og langt den mest professionelle. DKK er en del af den internationale FCI, som kun den førende kennelklub i hvert land kan være medlem af.

Der er en lang række forskelle på de to klubber, når det kommer til avlsarbejdet, en af de vigtigste er at der i DKK er en række krav de forskellige racer skal opfylde, før de kan avlsgodkendes. Disse eksisterer, for langt størsteparten, ikke i DRU.

• #4   7. jul 2008 Dkk hunde der ikke kan bruges til avl Dkk kan flyttes over i DRU og bruges i avl der. Det er forskellen ;D

• #5   7. jul 2008 Men er DRU ligså godt som DKK ? hvis man vil avle

• #6   7. jul 2008 Pernille -nej det er de ikke hvis du spørger mig.

Prøv at tjekke avlsrestriktionerne (kan ses på deres hjemmesider).

Hos DRU skal hundene blot være HD-fotograferet hvis de er over 45 cm, samt der skal være en kryptochid-attest hvis hunden ikke har været udstillet.

Hos DKK er der oftest visse racespecifikke krav. Heriblandt udstilling og diverse sundhedstjek (omend der er visse racer der halter lidt bagefter)

• #7   7. jul 2008 Lige min pointe.

En i min familie har en Cavalier med et stort underbid - solgt til kæl til reduseret pris.
    Den kan på ingen måde lave hvalpe med DKK-bog.

Så nu vil hun flytte den til Dru, for der kan hvalpene få bog uden udstilling. Så derfor køber man ikke racehunde igennem andet end DKK, hvis man vil have en der ligner dem i bøgerne.

• #8   7. jul 2008 Ok , jeg tænkte lidt over det fordi min nabo avler westi med stambog sagde han , men nu har jeg lige fundet hans hvalpe på dba , og så står der at det er DRU stambog , jeg troede nemlig kun der var DKK

• #9   7. jul 2008 ..:: Tinna & Lilly ::.. - A.M.S.T.A.F.F. ejer
    Altså det du siger er : at hvis man har en tæve med DRU stamtavle så får hvalpene automatisk også det selvom de ikke blevet udstillet ?????
    sorry jeg er lidt fat svag *GG*

• #10   7. jul 2008 køb DKK hund !!!!!!!!
    der er mange gode opdrættere i DRU, men også mange dårlige. så vær forsigtig.

jeg siger som Gitte M, prøv og søg på emnet, så bliver du lidt klogere

• #12   7. jul 2008 Hvis nu man køber en havlpmed DKK stamtavle , så er det vel ikke ens betydende med at hendes hvalpe også får det eller hvad ?

• #13   7. jul 2008 Pernille. Nej, det får de ikke automatisk. Det kræver at tæven bliver avlsgodkendt, og som du kan læse længere oppe, så er der forskellige krav til avlsgodkendelse i de forskellige racer. Men som mindstkrav skal hunden præmieres på udstilling, så den har papir på at være race-typisk.

• #14   7. jul 2008 Farligt emne som du nok kan se.. smiley

Har selv en tysker som dkk i første omgang overhovedet ikke ville godkende, nu vil de have os med kyshånd..

DKK er måske mere prof klub, men de er utrolig svære at samarbejde med, hvor imod dru er meget imødekommende og hjælpsomme...

• #16   7. jul 2008 Hvis man nu køber en hvalp UDEN nogen form for stambog , kan man så
    udstille den enten i DRU eller DKK og så få den stambog ført, altså hvis den går igennem deres krav
    Jeg mener stambogen skal jo starte et sted ikk ?

• #17   7. jul 2008 Nej, en hund uden tavel kan aldrig optages i DKK. Mht. DRU ved jeg det ikke.

• #18   7. jul 2008 *F.U* *
    Hvorfor vil du det ??? spørger af nysgerrighed:)

• #19   7. jul 2008 Det bør den, efter min mening, heller ikke. Man kan jo ikke bevise at den er renracet og fri for avelige sygdomme.

• #20   7. jul 2008 Heller ikke i DRU kan man få optaget en tavleløs hund.

• #22   7. jul 2008 FU -for ganske mange mennesker (faktisk vil jeg tro det gælder de fleste almindelige hr og fru jensen i landet), er en tavle en tavle. Mange ved ikke engang at der fides forskellige klubber og da slet ikke at der er stor forskel på dem.

• #23   7. jul 2008 For mig er der kun EN klub................DKK...

• #24   7. jul 2008 Man kan så vidt jeg ved godt få stambogsført en hund, som ikke har DKK-tavle, men den har ingen aneliste og der bliver nedlagt avlsforbud.

Det betyder, at man kan gør det samme som andre, der har tavle, blot ikke avle.

• #26   7. jul 2008 DKK til enhver tid!

Og ja... Meget sært, at DRU-hunde som regel sælges "med stambog" og DKK hunde "med DKK-stambog". Vil de helst ikke ud med, at de er i DRU??
    Meget ærgerligt, at folk ikke kender forskellen på de forskellige stambogsførende organisationer. DKK er en rigtig stambog! De andre er bare et papir, hvor der stå, hvem forældrene er - kunne lige så godt være lavet på hjemme-pc'en.
    Snakker tit med folk, der er kede af ikke at have sat sig nok ind i tingene, før køb af hund, og som står med en ikke-DKK hund, som de gerne vil udstille eller gå til DKK-prøve med - bare ærgerligt...

Karin A: Sikke en møg-kommentar. Vi har været emnet igennem så mange gange og der bliver hver gang skrevet, at ikke-DKK hunde kan være lige så gode, søde mv., men det ændrer ikke på, at DKK er stedet at søge, hvis man vil have størst chance for en raceren, racetypisk og rask familiehund.

• #28   7. jul 2008 Karin - netop det, at du ikke mener at fem hvide hår er nok til at at blive kasseret til avl vidner om kvalitetsforskellen mellem de to klubber...

• #30   7. jul 2008 Karin A:

Hvis begge forældre er stambogsførte i DKK, hvorfor er hvalpene så ikke?? :-))

Og jeg ser ingen steder at tavleløse og DRU hunde er ubrugelige......Men efter min mening er KLUBBEN mere eller mindre ubrugelig!!!

• #31   7. jul 2008 Karin, det handler om den vedtagne racestandard. Er fem hvide hår en diskvalificerende fejl i forhold til standarden, så kan den ikke avlsgodkendes.
    Det er jo sådan, at racerne bliver ved med at bevare deres særpræg..

Men er godt klar over, at det ikke noget man går synderligt op i flere andre klubber end DKK.

Og så handler racestandarden OGSÅ om eksteriør, men ikke kun. Ville du eksempelvis synes det er ok, på samme måde at gå på kompromis med standarden når det kommer til de mentale egenskaber for ikke at tale om brugsegenskaber..

Hvis du kan svare ja til det, så kan du også svare ja til, at racens særkender er dig ligegyldige.

• #32   7. jul 2008 Karin -træk lige vejret før du læser hvad jeg skriver nu, for det er IKKE ment ondt om dine hunde, og self er de mindst ligeså søde som alle andre hunde.

Men din hund ER faktisk ikke rigtig noget værd i avlsøjemed (Krissa). Hvem vil du parre med? Hun er jo i familie med stort set alle af hendes og nyere generationer.
    Hun er helt sikkert rigtig smuk, det skal der ikke herske tvivl om. Og osse racetypisk, og udfra hvad du har fortalt, osse med et godt sind.
    Men din opdrætter (som i øvrigt osse har rigtig lækre hunde), har jo valgt at bruge den samme han ige og igen og igen, så de generationer er mere eller mindre tabt for avlen -de er jo alle i familie.
    -og de slags tillader DKK ikke. Det er temmelig skadeligt for racen som helhed på sigt, selvom man self nu og her står med nogen rigtig flotte hunde.

• #34   7. jul 2008 Karin -endten har hun glemt at fortælle dig, eller osse ignorerer du det faktum at hun hvis hun var blevet i DKK (hvilket i øvrigt er usandsynligt de havde tilladt) ikke længere ville kunne avle på sin hanhund, som hun jo har lavet utallige kuld på siden hun forlod DKK.

-så mon ikke det handler om meget andet end snobberi og hyggeligt samvær?

Det er jo ikke uden grund at hunde efter hendes hanhund ikke kan overføres til DKK

• #35   7. jul 2008 Nååååå, jeg tror nu nærmere at Michelle har givet svaret på, hvorfor hvalpene ikke har DKK tavler:-))

• #38   7. jul 2008 Et par hvide hår.. Ti.. tyve... tre hundrede..

Hvor går grænsen?

Der er en standard. Og den er der jo for at bevare racerne. Går man først på kompromis med den, så har det kedelige perspektiver.

En race er både sine mentale egenskaber og sit udseende. Og som i en treenighed med tre lige store dele kommer sundheden.

En tavle er ikke et stykke papir med de rigtige navne på. Hvis du tror det, så har du misforstået konceptet

• #39   7. jul 2008 Karin -at faren ikke er danskavlet ændrer jo ikke på at han er far til rigtig mage kuld danske hvalpe. Dvs. at du endten skal lede ude for landets grænser for at finde noget der ikke er i familie med ham, eller du må tage til takke med et temmeligt lille udvalg herhjemme.
    IF har i forvejen en temmelig snæver genpulje, og avl på den måde fremmer absolut intet, tværtimod.

Nu var det jo i forbindelse med avl, vi snakkede her, og derfor svarer jeg udfra et avls-synspunkt.

Nu var det jo så ikke for at få en stor debat om IF-avl -blot en konstatering af (endnu engang) hvorfor JEG ville vælge DKK, og hvorfor DRU i mine øjne intet er værd som klub.

Hvis ikke man stopper den slags rovdrift på en hanhund -hvornår pokker går ma så ind og siger stop?

• #40   7. jul 2008 Vil nu egentlig sige, at indefor min race (cavalier) er det DRU, der er "farve-blinde". En rød cavalier med lidt hvidt på brystet er nærmest ubrugelig, selv om den bygningsmæssigt er perfekt. Og en blenheim (hvis og rød) er selvskrevet som top-hund, hvis den har spot i panden, selv om den ligner en blanding mellem en gravhund og en lab. i bygningen - DET er da et skråplan!
    I vores race er det "ikke ønskeligt" med hvide hår på en helfarvet, men ikke grund til diskvalifikation og spotten på en blenheim er ønskelig, men igen ikke et wild card, hvis man har en bygningsmæssig grim hund.

Hvis en dober ikke må have hvide hår ifølge standarden, så skal den diskvalificeres - ingen tvivl der. Det er jo en race, hvor hvidt ikke indgår i nogle af farvevarianterne, så selvfølgelig skal hvide hår ikke ind i avlen.

En sund og mentalt rask hund - ja tak, men ikke hvis den ligner et æsel. Man skal kunne lave hunde, der både er sunde, racetypiske og mentalt sunde på en gang.

... og hver er der mange DRU opdrættere, der bliver trætte af DKKs snobberi lige omkring det tidspunkt, hvor de ellers var blevet smidt ud :o) Pudsigt!

• #42   7. jul 2008 Karin -undskyld men dine hunde bliver da ikke kaldt grimme ting. Hvor pokker ser du det henne???

Og trådstarter har da fået svar -der er stor forskel på klubberne (og deres avlsrestriktioner), og forskelle er osse at finde på klubbenes hjemmesider. Altsammen noget der har været skrevet op til flere gang.
    Ligeledes er der forskelle på klubbernes etiske anbefalinger -heriblandt hvor mange kuld man tillader en hund at få...

• #44   7. jul 2008 Michelle - enig!

• #45   7. jul 2008 Karin, og med de udtalelser læser du at folk udtaler sig om DINE hunde?

Du læser da vist helt andre ting end alle andre...

Og at du bliver børnefornærmet ændrer jo ikke på at folk har en holdning til hvilken kennelklub de ser deres hunde komme fra. Holdninger kan du altså ikke tage fra folk.

• #46   7. jul 2008 Karin -jeg kan ikke se hvordan det er at kalde dine hunde noget grimt?

"Så derfor køber man ikke racehunde igennem andet end DKK, hvis man vil have en der ligner dem i bøgerne. "

Denne kan jeg gå med til at det er at strække de for langt, men den er jo altså baseret på en reel hændelse, netop at e ønsker at flytte sin hund der ikke lever op til standarden, over til en anden klub hvor det er ligemeget og hun kan avle alligevel.

"men det ændrer ikke på, at DKK er stedet at søge, hvis man vil have størst chance for en raceren, racetypisk og rask familiehund"

-jamen de er da heller ikke helt forkert. Hvis ikke der er krav om udstillinger, så kan der (og bliver der) avlet på hunde der ikke er racetypisek = mindre chance for racetypiske afkom.
    Hvis ikke der er krav om sundhed, jame så vil chancen for syge hvalpe jo osse være større.

At der så er opdrættere som f.eks. Citronmåne her i tråde, der rent faktisk tjekker i hoved og r** kan jeg jo kun glædes over, for self findes de osse.
    Men det ændrer jo ikke ved at klubben tillader det modsatte.

• #48   7. jul 2008 Karin -ja undskyld men det ville jeg heller ikke. Og det er jeg da i min gode ret til at mene. At andre vil er jo så deres sag.

Og man kan jo altså ikke sidde og tale enkelte tilfælde. Det må nødvendigvis blive generelle holdninger når man snakker så bredt som en klub jo er.

• #49   7. jul 2008 Det ville jeg skam heller ikke..

Dermed udtaler jeg mig ikke overhovedet om dine hunde. De er mig evigt ligegyldige i det overordnede spørgsmål om hvilken kennelklub man foretrækker..

• #50   7. jul 2008
    Karin A
    Du skal ikke undskylde det er vist mig der skal , viste ikke at dette var et "ømt" emne smiley
    Og jeg kan læse at folk har forskellige holdninger til det , så det må jo være op til en selv hvad man vil vælge:) og der er både for og imod kan jeg se
    Jeg undrede mig bare over hvad forskellen var på disse 2 klubber , DRU hvalpe er billigere end DKK , så tænkte jeg om det var ligesom forskellen "fakta" og "Føtex" hvis der da er en forskel

• #51   7. jul 2008 Pernille -som skrevet er jeg ikke i tvivl. JEG ville vælge DKK til enhver tid.

Men mit råd må være at du går ind på begge klubbers hjemmesider og læser på avlsrestriktionerne for din race, og på de generelle regler og retningslinier for avl, og self hvad der ellers måtte være at finde om de to klubber, og derefter vælger den du mener passer bedst til dig og dir behov.

• #52   7. jul 2008 Ved du hvad Pernille - jeg synes bare at du udover at tjekke hejmmesider for DRU og DKK, - så skal du og snakke med nogle opdrættere og se hvad de har at byde på. Jeg har hunde der er stambogsført i DHL - som også er en fy-ting her på HG. Og det var lidt tilfældigt at vores første bostoner var en DHL-vovse, - det var svært at finde en hvalp og så fandt vi Flora som er en helt fantastisk vovse.
    Og det er muligt at der er nogen DHL-opdrættere som ikke gør det godt nok, - men når vi skal have hvalpe på Flora, - så bliver det på en ordentlig måde.... Man er ikke nøvendigvis hverken dum eller uegnet til at opdrætte hvalpe fordi man ikke har DKK hunde.

• #53   8. jul 2008 Dorte G
    Syntes faktisk det var et god råd smiley og en god holdning du har dig der.
    Jeg kom vist desværre til puste til ilden da jeg spurgte om forskellen , det var jeg ikke klar over , jeg troede bare at der KUN var noget der hed DKK , derfor spurgte jeg.

Kommentér på:
DKK eller DRU

Annonce