{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.496 visninger | Oprettet:

Ditte H
Ditte H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Berner senne, golden r eller samojed? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Er helt ny herinde... :O)
Min familie og jeg vil meget gerne have en hund til næste forår/sommer. Vi er dog meget i tvivl om hvilken hund der passe bedst til os? Vi har 2 børn som på dette tidspunkt vil være 4 og 6 år. Vi bor i et hus på ca. 240 km2 i et plan. Grunden er på 1034 km2. Der er gode natur områder lige i nærheden. Vi vil gerne have en dejlig rolig familie og hyggehund. Den være god til børn. Vi vil gerne gå ture med den, lege med den og gerne løbe en tur engang i mellem. Men den skal helst ikke have 2-3 timers effektiv motion hver dag. Det kan vi vist ikke leve op til ;O) Vi vil selvfølgelig også gå til hundetræning og måske også lidt udstilling. Den må gerne kunne "beskytte" hjemmet, hvis dette skulle blive nødvendigt. Dvs gø når der kommer nogen om natten mv.
Jeg er mest til Berneren. Min mand til Golden R (fordi hans forældre har haft én ;O) men på Pedigree´s hjemmeside - siger den samojeden i testen.
Hvad kan I anbefale og kender I noget til nogle af racerne? Er der nogle ligheder og hvor er de forskellige?

mvh Ditte H

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Berner senne, golden r eller samojed?
  • #1   6. jul 2008 Berneren er da bedst af de racer (men det vil jeg jo altid sige hehe)

• #2   6. jul 2008 Jeg ville klart anbefale en golden retriever ;o)

Det er en stille og rolig hund - den elsker at blive aktiveret ! Dog IKKE ALT for meget ! En rigtig hygge hund der elsker at ligge og dase ;o) Den lever faktisk op til ALLE jeres krav om en hund - blot ikke med det med vagthund - så skal i have en hvalp og træne det ! Men det er ogsp muligt da retiveren er en klog og lærenem hund ;o)

Held og lykke med jagten !

• Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jul 2008

#3   6. jul 2008 hej igen..

Det med løbeturen er heller ikke et must... Jeg kan dog forstå at man i gamle dage bruge hunden til bl.a. at løbe ved siden af hestevognen..? Men man har måske fundet ud af at de ikke kan holde til det...

Vi skal selvfølgelig træne mange af tingene, men bare at det venlige gemyt er på plads, så er der altid plads til modificering ;O)

• Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jul 2008

#4   6. jul 2008 ang. berneren... hvis den ikke kan løbe eller springe, hvilken motionsform skal den så have?

• #5   6. jul 2008 Det skal jo helt klart være en goden smiley
    Nej spøg til side, det skal jo være op til familien selv, det er fint at søge gode råd, men det er jo i bund og grund helt jeres eget valg, da det jo bliver en hund i skal passe og have som en del af familien de næste mange mange år.
    Jeg kan kun sige at golden er en super fin begynder hund, den er meget lærenem, utrolig kærlig og behagesyg og super til børn. Vi stod selv med valget mellem golden og berner, og valgte altså golden. Jeg kan se du bor i Nordjylland og hvis det har intresse kan vi sagtens mødes og I kan hilse på et par golden og få en hundesnak.
    Har lige taget et par uddrag af beskrivelsen af berner og golden i hundeleksikonet.
    Berner: I dag hører berner sennenhunden til de populærste hunderacer, ikke kun pga. sin skønhed, men frem for alt på grund af sine karakteregenskaber, den er vagtsom, men ikke skarp, menneskevenlig, lærenem, ikke nogen løbeglad hund selv om den holder meget af gåture. Den unge hund er fuld af voldsom aktivitet og behøver en konsekvent kærlig opdragelse. Sjælden har man hørt om vilde berner sennen. Den skal have en tæt tilknytning til familien. Egner sig fint som ledsagehund, beskyttelseshund, sporhund og katastrofehund. Skal børstes ca 2 gange om ugen. Føler sig ikke godt tilpas i varmt klima
    Golden:
    Den pålidelige apportør med den bløde mund er i dag først og fremmest en værdsat familiehund men kan også føres på jagt. Den rolige sindige og allivevel opmærksomme og aldrig kedelige hund er intelligent og glad for at lære. Ud over at blive oplært til jagt egner den sig også som blindførehund, lydighed , agility m.m.
    Golden er meget børnevenlig, tålmodig og aldrig skarp. Det er ingen beskyttelseshund, men hvis det bliver alvor er den helt igennem forsvarsberedt. Pelsen skal børstes regelmæssigt. Golden er let at opdrage med kærlighed og giver næppe heller den uerfarne hundeejer nogen problemer. Derfor hører den i de angelsaksiske lande til de populærste hunde overhovedet og bliver mere og mere almendelig på kontinentet. Da den ikke hører til de jagende hunde, men på kommando apporterer skudt fuglevildt, harer eller ræve, har den heller ikke tilbøjlighed til at gå efter vildt eller strejfe.
    Håber dette kan hjælpe jer lidt på vej og tror ikke jeg er den eneste herinde som gerne vil høre hvad det ender med at blive smiley
    Held og lykke med valget.
    Mvh.
    Henrik Krejberg Rasmussen

• #6   6. jul 2008 Angående racerne, har jeg ikke de store erfaringer. Jeg er dog selv ved at købe en goilden, så den må jeg anbefale smiley

MEN, jeg vil sige, at for at en hund, hvilken som helst race faktisk, skal den have tilbudt noget mere aktivering end blot gåture og leg. Alle hunde har brug for at få brugt deres hjerner, både til problemløsning, indlæring af øvelser og til at søge. Om det er en golden eller en mops er for så vidt ligegyldigt eneste forskel er mængden af aktivering.
    Dermed ikke sagt at man skal træne timevis hver dag, men måske kun et kvaters tid om dagen, kombineret med eksempelvis fodersøg i haven.
    En eller form for selskabshund kunne måske være et bedre forslag?
    www.hundeleksikon.dk har en udmærket oversigt over de forskellige racer og deres behov.

• #7   7. jul 2008 Jeg synes generelt folk har en tendens til at fokusere på motion fremfor mental aktivering...

• #8   7. jul 2008 240 kvadrat kilometer !! Det var ellers noget af et hus *GGG*

• #9   7. jul 2008 Orv ja, så har de da plads til alle tre racer smiley

• Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jul 2008

#10   7. jul 2008 hehe ja der fint med plads...

½-1 km det er godt ikke langt... det er ikke engang hen til tanken og tilbage igen... ;O)

selvfølgelig vil vi også aktivere hunden rent psykisk, men spurgte til motionsdelen i forhold til fx gåture, hvor langt mv, Man skal jo så ikke tage sin berner med ud på 1 times gåtur...

Jeg er lidt bekymret for deres relativ korte levetid, samt deres sygehistorie mht. cancer og HD/AA???

Er der nogen der kender noget til samojeden i forhold til?

mvh Ditte

ps. Henrik... Det er mig fra LA bar... ;O)

• #11   7. jul 2008 Hey Ditte smiley

Der kan man bare se. Først facebook, og nu her smiley
    Kender ikke meget til samojeden, andet end jeg syntes de gør hele tiden smiley Det gør dem jeg går til ringtræning ihvertfald.

Men du siger bare til hvis der er noget jeg kan hjælpe med.

/Henrik

• #12   7. jul 2008 Jeh ville klart vælge en Golden Retreiver.. eller en Labrador Retriever

• #13   7. jul 2008 Ditte, det med gåturenes længde er meget forskellig, den skal nok selv fortælle, hvor langt den har lyst til. Men den unge hund må ikke overbelastes, det er gældende for alle racer, men allermest for de store racer.
    Her i sommervarmen går vi ca. 1 km tidligt om morgenen og det samme om aftenen. Når temperaturen er lavere, så er vores morgentur på 2½ til 3½ km, og aftenturen lidt kortere. Desuden leger han med de andre hunde heromkring faktisk hver dag - det er en meget social hund i det hele taget - både hvad angår mennesker og dyr.
    Selvfølgelig er det en stor hund, og den er kendt for at være lidt af en opgave i "teenagetiden", men det med pelsen synes jeg egentlig ikke er noget større problem, når bare de bliver kvalitetsfodret.
    Samojeden ville jeg nok undgå, den kan være meget aktiv, kender to og de er nærmest hyperaktive og giver store problemer i hjemmet, hvis ikke de motioneres og mentaltrænes.
    Retrieverne er generelt rigtig gode familiehunde, se også Henriks beskrivelse..
    Med hensyn til levealder, så ved man desværre med Bernerne, at de ikke bliver så gamle - Retrieverne har en bedre gennemsnits levealder.
    Men en ting er helt sikker, der er ikke noget bedre end at have en hund i huset, uanset racen.........

• Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jul 2008

#14   7. jul 2008 Hej alle sammen tusind tak for alle jeres svar... Kom endelig med flere, hvis der er nogen der har lidt at tilføje... ;O)

Kirsten: åh det lyder godt, var helt bange for, at vi ikke kunne gå mere end det.... Det lyder som en virkelig dejlig hund. Da jeg var yngre havde vi en langhåret schæfer, også en virkelig dejlig hund, blid som en engel!

Jeg er bare helt forelsket i denne store bamse...

Kommentér på:
Berner senne, golden r eller samojed?

Annonce