{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
961 visninger | Oprettet:

Underlig måde at købe hund på? {{forumTopicSubject}}

Jeg hørte lige i går at min bror + kone næsten har købt hund. De flytter hjem til danmark om en uge. Og de har så fundet ud af at de vil have en tibetansk spaniel. Og har fundet en opdrætter her i DK.
Så er det så her det spændende kommer:
Hvalpen koster 10.000 kr (med tavle). De synes de var lidt mange penge, så opdrætteren tilbød at de kunne købe for 5.000 kr. Til gengæld skulle opdrætter have 2 hvalpe fra første kuld denne hund får. -----> ?????

Og ja, det ER meningen at bror+kone vil avle.. (ikke at de har vitterligt forstand på avl og det der følger efter)

Men jeg fatter ikke at man går med til sådan en handel?? De to hvalpe som opdrætter vil have, giver jo sammenlagt 20.000 kr. Så i mine øjne betaler de faktisk dobbeltpris for den hvalp, ved at købe på denne måde?
De ku jo vælge at købe hvalpen til 10.000 kr, og så IKKE skylde opdrætter noget som helst..

Hvad mener i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underlig måde at købe hund på?
  • #1   6. jul 2008 Tja, det er ikke en unormal måde at gøre det på.......... Der er flere der bruger det...

Men jeg ville da ikke gøre det. Så er man ret så bundet....
    Og hvad gør de så hvis det viser sig at den hund de har købt slet ikke egner sig til avl???

• #2   6. jul 2008 Hvad så hvis det viser sig at hunden fejler noget så den ikke skal indgå i avl??

• #3   6. jul 2008 Det lyder som en useriøs opdrætter, der er desperat efter at få solgt hvalpen.

• #4   6. jul 2008 En udstationeringsaftale, kan man vel kalde det.
    Det er noget mange opdrættere benytter sig af - og vilkårene, de slipper afsted med afhænger jo af, hvad køberne vil gå med til.

Jeg tror også, det er forskel fra race til race.

Min egen opdrætter laver sådan en aftale ved at give hunden til egnede mennesker, betale alt dens foder, dens dyrlægeregninger, dens prøvegebyrer - ALT.
    Til gengæld skal der aflægges et enkelt kuld, hvorefter hunden overgår helt til de nye ejere.

• #5   6. jul 2008 jamen hvad hvis hunden kun får 2 hvalpe i første kuld??

• #6   6. jul 2008 Det er såmænd slet ikke så underligt som det lyder:o)

Det er self mere undtagelsen end reglen når der købes hund, men det er ikke helt uhørt at opdrætter får førstevalg på en hvalp fra første kuld, og denne hvalp så fåes billigt eller gratis.

Opdrætteren løber så osse en hvis risiko -for kan hunden ikke avlsgodkendes får denne jo ingen hvalpe

• #7   6. jul 2008 Sabine -nogen opdrættere vælger i sådan et tilfælde at sige at de så har første valg i andet kuld, andre vælger at sige "bad luck" og tager den ene af de to hvalpe:o)

• #8   6. jul 2008 CH, kvinde, 33 år .

Ja, på den måde du beskriver kan jeg også forstå det.
    Men dette er jo ikke rigtig udstationering? Opdrætter betaler intet i forbindelse med hunden her. Hun inkasserer bare to hvalpe hurtigst muligt? De køber hvalpen på denne måde for at spare 5.000?

• #9   6. jul 2008 det er meget brugt og har ikke noget med useriøst avl at gøre.

du kan jo ikke blive ved at have flere og flere hunde selv.
    vi påtænker at købe en hanhund, der skal udstationeres, da vi ikke ønsker alt det bøvl der følger med både at have hanhund og tæver.

selvf er der en risiko forbundet med sådan en aftale, det kan være tæven slet ikke egner sig som avlsmateriale, det er den risiko opdrætteren løber.

• #10   6. jul 2008 Sabine, opdrætteren laver en for sig selv fordelagtig aftale - og hvis man som køber gerne vil det, så er der jo ingen, der bliver snydt ;o)

Det handler om at forhandle...

Personligt synes jeg aftalen er elendig... Ihvertfald den del af den, der står her ;o)

• #11   6. jul 2008 Sabine -jamen det er da din bror + kone der er for dumme at gå med til en dårlig udstationeringsaftale. Hvordan aftalen skal se ud afgøres af både opdrætter og udstationeringsvært -ingen steder er det fastslået at opdrætter skal betale disse ting.

Reiki er udstationeringshund og bor her hos mig. jeg betaler selv foder og disse ting (self en hanhund så jeg har heller ikke "bøvlet" og udgifter til hvalpe).
    Vi har lavet aftale på skrift og snakket frem og tilbage til vi var sikre på vi var enige om tingene.

Jeg har ikke valgt at få hund på denne måde fordi pengene ikke var til andet, men fordi opdrætter havde lige netop Reiki som de så som spændende i forhold til avl, men ikke selv havde plads/tid/mulighed for at have hjemme.

Og jeg er helt tilfreds med vores aftale

• #12   6. jul 2008 For nyligt hørte jeg om en tæve, der var udstationeret.
    Ejerne havde "fået" hende gratis, men opdrætter skulle ha 2 hele kuld på hende.

DÉT ender dælen-nedeme med at være en dyr tæve for ejerne!!!!

Og jeg fatter SLE ikke at de nye ejere ikke kan se, at de blir snydt op til begge ører!!!

• #13   6. jul 2008 Jeg siger heller ikke at nogen bliver snydt. Jeg mener bare at JEG synes det er TOTAL langt ude at gå med til sådan en aftale - og ja, bror+kone er for dumme, hvis de køber på denne måde!!
    Ville ALDRIG selv handle på den måde... Men den primære grund til at de køber sådan en vovse, er fordi der er penge i lortet. Og det synes jeg heller ikke er moralsk i orden.

• #14   6. jul 2008 Sabine, jeg er ikke enig med dig i, at det er umoralsk at købe en hund, fordi der er penge i den.
    Det bliver først umoralsk i det øjeblik, at man går på kompromis med den måde, man behandler hunden på...

• #15   6. jul 2008 De har fundet ud af at det er en lidt sjælden race, som giver "værdifulde" hvalpe. De aner intet om avl, udstilling, hvalpe, osv osv.. De ved bare at de kan sælge en hvalp til 10.000 kr. og 10.000 x 5 = 50.000 kr lige ned i lommen! Så hvordan de har tænkt sig at bære sig ad med hele affæren, bliver jo interessant!

• #16   6. jul 2008 Opdrætteren har ikke mødt din bror og hans kone vel? Sådan forstår jeg det. Det er derfor jeg skriver at jeg synes opdrætteren er useriøs- for man skal vel kende dem man udstationerer en hund hos godt?

• #17   6. jul 2008 Jaa.. Man må jo håbe, de bliver bidt af det..

Ellers er det ikke en særlig god investering, de har lavet..

• #18   6. jul 2008 Oscar -hmm... nu er jeg måske lidt dum, udstationering af tæver har jeg ikke undersøgt videre.

Men jeg troede egentlig det var almindeligt ved udstationering af en tæve at opdrætter får hende hjem til 1-2 kuld (som opdrætterens self har omkostningerne af)?

I den aftale Sabine nævner, undrer jeg mig over at de skal give 5000 OG have alle udgifter og så har opdrætter stadig krav på hvalpe oveni.
    -sådan en aftale havde jeg ikke sagt ja til (generelt ville jeg nok takke nej til udstaionering når det er tæver det drejer sig om -tror jeg)

Reiki har jeg jo "fået" uden betaling. Jeg står som medejer, og udgifter til "den daglige drift" står jeg får. Men altsammen er self nærmere aftalt på skrift, herunder osse at hvis han IKKE kan avlsgodkendes så bliver han self min alligevel.

• #19   6. jul 2008 izabella - nej ingen har mødt hinanden... Og alligevel bliver der indgået aftaler og køb.

• #20   6. jul 2008 nu giver det jo ikke bare 50 k lige ned i lommen

der er mange udgifter på at opdrætte et kuld, så hvis de tror de bliver rige på det, tager de meget fejl

• #21   6. jul 2008 Jeg skriver bare hvad de har udtalt sig.

• #22   6. jul 2008 De skal jo også lige huske at den så skal udstilles og avlsgodkendes, og det akn jo godt ta en del udstillinger og meget træning inden tæven får de krævede placeringer og tests.....

• #23   6. jul 2008 Sabine s
    Så havde jeg forstået det rigtigt.

Til jer andre der har forstand på det
    Udstationering er jeg godt bekendt med, men man plejer da lige at møde dem man skal have udstationeret ens hund hos, før man beslutter om det er de rigtige der skal have hunden??

• #24   6. jul 2008 Izbella -uanset om jeg skal købe hund, eller have en udstationeringshund, så jo self møder jeg dem først. Jeg vil for pokker da gerne vide hvad det er for et kræ jeg skal have hjem at gå hos mig, og hvad den kommer fra:o)

• #25   6. jul 2008 Britta... og Michelle....
    Det tænkte jeg da også nok.

Kommentér på:
Underlig måde at købe hund på?

Annonce