{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
828 visninger | Oprettet:

Allan T
Allan T
Tilmeldt:
14. jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Hund i familien Stafford - karelsk {{forumTopicSubject}}

Hey HG smiley

Jeg står i den heldige situation at jeg endelig har fået ordet "hund" på tale i huset. Det vil sige, at der er snak om at købe en hund, men hvilken?
Det er der diskutionen er nået til p.t.

Jeg er overbevist om Amerikansk staffordshire terrier
Modparten siger derimod Karelsk Bjørnehund


Det jeg søger er både egne erfaringer, og gerne en side hvor man kan se typiske karistika for de givne hunderacer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund i familien Stafford - karelsk
  • Allan T
    Allan T Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #1   4. jul 2008 NB:
    Familien er bestående af en mor, en far, to mindre søstrer på henholdsvis 7 og 10 år, og mig på små 18 år. Bosat på en nedlagt landbrugsejendom (en gård uden dyr) med beligenhed tæt på både by og natur.


  • #2   4. jul 2008 Har du haft hund før?
    Ud fra hvad jeg kan læse på http://www.hundeleksikon.dk/
    Er Karelsk Bjørnehund ikke lige en begynderhund...


  • #3   4. jul 2008 Den karelske bjørnehund er en middelstor spidshund fra Karelen, som er et område som tidligere tilhørte Finland, men nu delt mellem Finland og Rusland. Det er en jagthund ( jagende spids), det vil sige at i Finland, Sverige og Norge bliver den brugt til jagt på bjørn, elg, los og råvildt. I Danmark kan den ikke bruges til denne specielle form for jagt, fordi vi kun har råvildt, og vores skove er for små til jagt med karelsk bjørnehund. Man sender hunden alene ind i skoven for at opspore elgen( som kareleren bliver mest brugt til at jage i dag), hvorefter hunden skal holde elgen stand i op til flere timer, indtil jægeren kommer, og kan skyde dyret. Denne form siger ikke så lidt om karelerens psyke. Det er en meget viljefast og klog hund, en hund man taler med og ikke til. Det er en meget robust, selvstændig og modig hund så man skal være konsekvent, men samtidig kærlig med sin opdragelse, og starte fra man får den hjem i huset, det er en stor misforståelse, at man skal være hård, så gør hunden oprør, og man opnår det forkerte resultat.
    Tag ikke fejl af denne smukke hund, det er, og bliver en jagthund med de oprindelige instinkter i behold, så den skal beskæftiges og have nogle udfordringer. Det kan være lydighed( der skal man have tålmodighed), agility, schweisstræning (sportræning) eller motivations- og aktiveringsøvelser. Det er ikke en race, der bare ligger i sin kurv, og venter på, at man måske har en time tilovers den dag, Det er en udpræget flokhund, som elsker at være ude i haven ( som skal være indhegnet hvis man vil vide hvor ens hund er), det er både sommer og vinter.
    Men den kan IKKE sammenlignes med en Amstaff.

    Staffen er en TERRIER. Og de er af natur stædige som små æsler. Den kan være en hård nød med tendens til skarp hvis den ikke bliver opdraget rigtigt. Den skal have klare grænser, men opdrages kærligt og med tillid som keyword da den ellers hurtigt vælger at styre "showet" selv. Staffen er regimentshund for staffordshire regimentet og derfor bære de halsbånd med den berømte staffordknude.
    Den har i sit blod kamphund men via selektiv avl har man formået at få en god, stabil familiehund.
    Den er i besiddelse af et stort, varmt og kærligt hjerte, som stortrives i et godt miljø. En Amstaff afspejler nøje de mennesker, den lever hos. Det er en hund, som nyder livet i fulde drag.
    Udendørs er den en særdeles udholdende og stærk følgesvend som har en råstyrke og fysik, som kan måle sig med enhver. Den påskønner alle former for aktiviteter, og finder stor glæde ved agility, spor søg, fly ball, lydighedstræning osv. Det er en hund, som elsker at følge med og køre i bil, den kan tilpasse sig overalt og sætter stor pris på at være ved sin ejers side.

    Håber du kan bruge det lidt, husk du ikke kan sammenligne de 2 racer..


  • #5   4. jul 2008 der er da også mange andre skønne racer kik da lige på dem også, og snak om det i famillien hvad jeres behov,krav,motion,aktivering find så nogle forskellige racer ud snak med avlere og folk herinde evt besøge dem og derigennem finde lige netop den race der passer til jer. Forhast jer ikke men tag den tid i skal bruge og indrag hele famillien

  • Allan T
    Allan T Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #7   5. jul 2008 Mange tak for alle de skønne svar smiley Jeg tror faktisk alle sammen har fået sagt noget af relevans. (aldrig sket før på BG, BB osv)
    Igen tak for at give en ny mand i faget en god start smiley


Kommentér på:
Hund i familien Stafford - karelsk

Annonce