1.420 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

fordøjelse- hundelort fordøjelse- hundelort

Har vitterligt tænkt så det brager:-) Hvordan kan det være at folk herinde ofte mener, at jo mindre hunden bæ´er på et foder, jo bedre er foderet???

HOs mennesker er det jo ikke på samme måde, og vi har jo brug for masser af fibre og så´n...

Flodheste bæ´er vist nok 2/3 (eller er det 1/3?) ud af hvad de har spist...

ER der nogle der kan forklare sammenhængen med hunde??? - Kan godt overkomme en lidt mere teknisk forklaring:-) - Kan virkelig ikke forstå forskellen (selvom jeg godt ved at der er forskel på hundens, menneskets og en flodhests fordøjelsessystem:-))

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  fordøjelse- hundelort
  • #1   15. jun 2008 Jo flere stoffer fra foderet hunden optager i kroppen, jo mindre affald bliver der tilbage at kvittere som afføring. Det er såre simpelt.

• #2   15. jun 2008 Ja, den forklaring er jeg helt med på:-) - og kan se logikken i den - men hvordan kan det være at det kun hænger sammen på den måde med hunde... Og ikke med eks. mennesker og flodheste???

• #3   15. jun 2008 Jeps som doggymom siger, jo lettere optagelig foderet er, altså alt efter hvor tilgængelig næringsstofferne er, jo bedre er foderet, og jo mindre affald kommer der. Og eftersom hunde er kødædere vil de have sværere ved at optage kornprodukter, som der jo er mest af i ikke premiumfoder, hvorimod i premium foder, er der mest kød i, og derfor er det nemmer at optage for hunden.

• #4   15. jun 2008 Tænker måske lidt at det i dette tilfælde handler om at hunden er rovdyr (eller omnivor, om man vil)- og ikke har det samme behov for fibre etc. som os???

• #5   15. jun 2008 Nu er der jo altså en verden til forskeld på de 3 pattedyr du sammenligner.... Flodhesten er planteæder, kan ikk huske om den er drogtygger... Vi mennensker er osse planteæder men vi kan osse fordøje kød... Hunden/ulven er et rovdyr...

• #6   15. jun 2008 Mht f.eks flodheste, så består dere foder jo af planter, der er en del plantedele som de ikke kan fordøje, og dermed ryger det jo med ud igen, ligesom ved en hest, og flodheste spiser jo ikke specielt varieret, det har de jo ikke de store muligheder for, eftersom de lever af vandplanter, men vil skyde på, at nogle af vandplanterne også er bedre for dem end andre, som de også vil optage bedre og´have mindre affald af dem end ved andre.

• #7   15. jun 2008 Flodheste græsser, de lever altså af andet end vandplanter ;O). Om natten går de på land for at græsse smiley

• #8   15. jun 2008 Vores tarmsystem har brug for fibre - Dem vi ikke har brug for eller ikke kan optage, kommer også ud..
    Her gælder det samme - jo mere der kommer ud, jo mindre har vi optaget.

En hund har ikke brug for de grove fibre som vi har, til at få vores fordøjelse til at køre. Den optager meget få fibre, det ikke er fra kød. Derfor er der en direkte linje mellem næringsoptaget og output i forhold til input..

• #9   15. jun 2008 Der er forskel på mennesker og hunde.

Hos mennesker begynder fordøjelsen allerede i munden, så snat vi begynder at tygge på maden.

Hos hunden begynder fordøjensen først når maden ligger i maven.

Og så er fodret testet på mange forskellige måder, hvad der godt næring og mindre næring,

Man kan tage et foder fra Aldi, her kommer der en meget stor del ud, og det vil sige at hunden ikke optager så meget af det foder fra Aldi.

Derimod er det et Præmium foderprodukt, optager hunden fodret på en anden måde, så der bliver mindre affald.

Derfor vil jegh altid anbefale et Præmium produkt, da det er testet på alle mulige måder, og er et ISO 9000 produkt.

• #10   15. jun 2008 Ch;

Det giver udmærket mening alle de ting i har sagt:-)

ÚDOVER dette... Er der så nogle, der måske kan forklare hvorvidt hunden er en carnivor eller omnivor... Eller evt. om hvordan en hund ville fungere på vegetarkost???

(Jeg har fået "fordøjelsessystemet" som eksamensopgave i n/t på lærerseminariet - og regner med at lave et UV-forløb til 1.-2- klasse omkring forskellige dyrs måde at spise på - i forhold til tænder, pøllemængde og så deres fordøjelse - derfor de underlige spørgsmål herfra, hvis nogle undres:-))

• #11   15. jun 2008 pjuske nuser R

OK, men så råfodrer du med både grønt og kød, ik???

Så vidt jeg kan søge, så er man vist ikke helt kommet frem til en endegyldig konklusion på, om hunden rent faktisk er det ene eller andet...

Glemte i øvrigt lige at sige TAK BABETT; har lige siddet og læst op på det, og kan sagtens se hvorfor hunden fortrinsvist skal have proteiner fremfor kulhydrater (vidste det i forvejen, men har ikke tænkt dybere over det - og kunne ikke begrunde det:-))

• #12   15. jun 2008 Rie: to af mine lærebøger fra dyrlægestudiet som jeg lige slog op i siger, at hunden er carnivor og en anden siger, at den betegnes som omnivor, da den også tager plantedele (modsat katten, som er strikt carnivor).

• #13   15. jun 2008 Det er også min oplevelse, at det ikke ligger fast, om hunden er omnivor eller carnivor..

Folk er ihvertfald uenige om den sag ;o)

• #14   15. jun 2008 Pjuske, hvis den er begge dele, så er den omnivor ;o)

• #15   15. jun 2008 Jeg vil nok også sige at en hund er omnivor, men den vil ikke udelukkende kunne trives på vegetarkost. Lige såvel som mennesker ikke i det lange løb kan trives på vegetarkost. Man kommer til at mangle kødproteinerne.

• #16   15. jun 2008 ET menneske kan da godt fungere som vegetar - Proteinerne kan sagtens tilføres gennem andre fødevarer end kød... En vegetar spiser ofte både æg og mælkeprodukter - og i bønner og nødder findes vel mange proteiner, så vidt jeg er informeret!:-)

En sjov tanke er, at supermange ejere, der fodrer med tørkost må opfatte deres hunde som omnivorer, som normalt indeholder en hel del andet end blot proteiner fra kød - eller proteiner generelt!

• #17   15. jun 2008 Jeg har hørt, at der skulle være mange bivirkninger i det lange løb, hvis man ikke spiser kød, kender en, der selv har været vegetar, men opgav det, netop pga det.
    Så vidt jeg lige kan læse mig til, er der forskellige grader af vegetarisme eller hvad det nu hedder, nogle spiser heller ikke engang æg eller drikker mælk......

• #18   16. jun 2008 Ja der er forskel på hvordan man er vegetar (eller veganer).. - Uanset hvilken "slags" man er, gælder det vel egentlig bare om at sætte sig ind i hvordan man får de nødvendige proteiner og andre vigtige stoffer

(siger hende, hvis kæreste var en ufattelig usund vegetar da de mødte hinanden:-) - han tog omkring 10 kg på, og så helt anderledes ud, efter et års tid med mig (og jeg laver ikke decideret fed mad) - Manden åd ikke grøntsager..*G* - men formåede alligevel at leve vegetarisk (blot med æg, mælk, brød, af og til kartofler og krydderier - DET er usundt og åndssvagt - men hvis man sætter sig ind i det, kan man sagtens leve vegetarisk - man er bare nødt til at overveje sin kost en del mere end andre:-))

Kommentér på:
fordøjelse- hundelort

Annonce