{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.696 visninger | Oprettet:

endnu et overfald af muskelhund !! {{forumTopicSubject}}

man siger altid at indbrud eller andre sager altid sker for naboen...men idag var jeg altså den nabo det gik udover eller rettere sagt min hvalp .

kl.07.56 gik jeg tur med bandit og gigi,
vi gik langs vejen for at komme ned til marken hvor de plejer at løbe frit og lege og besørge sig..
vi ankom så til marken og i det jeg skulle til at tage snorene af kom der pludslig en kæmpe hund farene
den haved kurs lige mod os, den så ikke særlig glad el. rar ud ..jeg skynder mig at få hundene trukket til mig ..
MEN FOR SENT!!!

bandit står forrest..og den store hund har kurs mod den
det hele gik så stærkt at jeg ikke nået at reagere
hunden haved fat om bandit,s hoved og rusket ham rundt
jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre der gik fuldstændigt panik i den , gigi blev total panikslagen og gemte sig bag mig ..jeg turde ikke gribe ind af frygt for at den ville angribe mig...jeg stortudet ..-.men så kom der en heldigvis en mand og råbte på hunden
manden skilte kæberne ad på hunden så bandit kunne komme fri...manden skældte sin hund voldsomt ud og sparket den fuldstændigt sindsyg af raseri ...
jeg var lamslået!!! bandit måtte jeg bære hjem og gigi rystet over hele kroppen..selv rystet jeg af angst for at møde hunden igen ..
bandit halter på benet og har fået en flænge i undermunden, hans rygsøjle er forstuvet...vi skal ned til dyrelægen her omlidt da de først åbner kl.10.00 og dyrelægevagten kunne først komme om 1 time ..

så det var altså endnu et tilfælde med en muskelhund
de burde forbydes i DK
jeg tør slet ikke tænke på hvis det haved været et barn det gik udover !! ...som jeg sagtens tror at den kunne haved fundet på...

jeg ved ikke hvor manden med hunden bor
men kunne godt tænke mig at få ham anmeldt til politiet

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  endnu et overfald af muskelhund !!
  • #1   9. jun 2008 Det er virkelig synd for dig og dine hunde det der er sket - det burde bare ikke ske, håber din hund kommer sig helt efter det overfald.

Men lad være med at slå alle over en kam og sig de skal forbydes, at forbyde en race hjælper jo ikke, det rammer bare de forkerte hundeejere - opstramninger skal der til :o(

• #2   9. jun 2008 Ej sikke en grim oplevelse- du må være helt ude af den?!
    Puha, ja hvis det var mig så havde jeg altså meldt ham og hunden, det ville slet ikke være til diskution! Jeg synes egentlig at du skylder dig selv, din hund og det evt. næste offer at melde ham!

Håber sørme ikke din hund er alt for medtaget smiley

• #3   9. jun 2008 Har du set den hund før?
    Spørg de andre hundeejere om de kender den, for den skal helt sikkert meldes til politiet. Han skal betale dine dyrlæge regninger

• #4   9. jun 2008 Jeg ville under alle omstændigheder melde det til politiet.

Håber dine hunde kommer sig over chokket, så de ikke bliver bange for andre hunde.

Hanne

• #5   9. jun 2008 Jeniki- Jeg er helt enig med dig, at man ikke kan slå alle over en kam. Det er nok ejerne den er galt med ved de hunde der bliver agressive.
    Der er jo også mange andre racer der er agressive, dem hører man bare ikke om da der er fokus på de såkaldte kamphunde lige for tiden.

• #6   9. jun 2008 jeg melder ham osse ...tro mig !!
    men jeg har svært ved at melde en mand jeg aldrig har set før heller ikke hunden for den sags skyld...for man må slet ikke have muskelhunde i den boligforening vi bor i ...så jeg aner ikke hvor den kommer fra

• #7   9. jun 2008 synes stadig lige man skulle se på ejrerns opførsel. det er frygteligt at dine hunde bliver overfaldet, kneb en tåre. men tror stadig at største delen af hundens adfærd har at gøre med ejeren.... sindsyge ejere laver sindsyge hunde. måske havde det været anderledes hvis hunden havde haft ordenlige ejere.... det er selvfølgelig ikke nogen trøst, men synes det er alt for tit man glemmer at kigge på ejeren når sån noget sker

• #8   9. jun 2008 Jeg ville nok reagere på samme måde som dig! puha en forfærdelig oplevelse!
    men jeg vil sige som Jeniki, man kan ikke skære alle over en kam...
    håber da at bandit kommer sig!

• #9   9. jun 2008 det handler ikke om at skære muskelhunde over en kam
    men nu har der jo været en række tilfælde med lige dem rundt omkring i landet .

• #10   9. jun 2008 men kan se ingen har reageret på ejeren af "angriberen" at han direkte sparker den??
    puha det kunne du måske godt have været foruden ovenpå sådan en tur!

• #11   9. jun 2008 Træls oplevelse - men ja, det kunne lige så godt have været en anden hund, der overfaldt din hund, og ikke en muskelhund smiley Husk det!
    Se at få fat i ham manden, så han kan betale dine dyrlæge regninger smiley

• #14   9. jun 2008 det er godt nok synd for hundene det er træls sådan noget sker

men jeg vil også sige skær ikke alle over en kam, det skriver du jo så du ikke gør men jeg læser at du skriver de skulle forbydes det er vel at skære alle over en kam

gog bedring til vufferne håber i finder ud af hem det er
    måske er det en på ferie

• #15   9. jun 2008 altså hvor en grim oplevelse.. jeg har prøvet det 3 gange, og blev lige bange hver gang, men kun første gang var jeg handlingslammet... de andre gange forsvarede jeg min hund med næb og kløer. Det skal lige siges at det var min psykopat dræber kamphund der blev overfaldet af en rar og venlig lab. Ved godt at du ikke er efter alle muskelhunde, men får bare sådan lyst til at skrige. Der var ingen overskrifter i avisen da min Homer blev overfaldet... ingen af gangene. Og han var hvalp og helt uskyldig. I dag er han den der bider først, og det er ikke fordi han bliver mishandlet herhjemme, eller fordi vi er hundespassere... Men fordi han selv fik nogen på kassen tidligere... Nu slår han først, så han ikke risikerer noget. Jeg ville gøre det samme, hvis jeg var ude og gå og en fremmed kom og gav mig en på kassen... og så 3 gange. Det her er ikke myntet på nogen, bare lidt galde jeg skulle af med. Har virkelig ondt af dig Malene, ved præcis hvordan du har det. Håber ikke din hund bliver som min

• #16   9. jun 2008 Jeg mener ikke racen skal forbydes, men opstramninger skal der til.... Men hold nu op med den evendlige det kunne lige så vel have været en labrador.... Ja måske men det var det jo ligesom ikke og det har det heller ikke været alle de andre gange.... En muskelhund er IKKE det samme som en labrador eller andre hunde, den stammer fra helt andre gener og så længe man ikke acceptere det, så er det lige netop at de er farlige.....

• #18   9. jun 2008 Jeg siger ikke at disse hunde (Er selv ejer af 2) er pragteksemplarer allesammen. OG man må tage sine forholdsregler for sine hunde!
    Vores hanhund, har vi kun løs med andre, ved med 100% sikkerhed ved at han kan sammen med. Så nej, jeg nægter ikke, hvilken race jeg har smiley

• #19   9. jun 2008 Pyyhhha, sikke en oplevelse ;o(. Jeg håber det bedste...

Husk altid at når sådanne noget sker, så skal man udveksle oplysninger!
    Det er meget vigtig, især når det går så galt at hunden skal til dyrlæge. Du har krav på at få hans oplysninger, da det jo er lovligt at have ansvars forsikring på sin hund.
    Det er ligesom når der sker påkørsler/uheld med biler, her uddeler man jo også forsikrings oplysninger.

• #20   9. jun 2008 Kan godt følge jer der siger man ikk skal slå alle muskel hunde over en kam,,, Meen tror seriøst også jeg ville hadde dem alle, og være P**** bange for dem alle hvis det var sket for mig,,
    bedste tanker her fra :o)

• #21   9. jun 2008 skal jeg så hadde alle labber? hvad skulle det hjælpe? Ved godt den her snak har kørt en mill. gange før, men er træt af at når det er en muskelhund så er det bare TYPISK, men er det en anden, så er det jo bare synd... det er hvad der sker. forståelsen er ikke så stor hvis det er en muskelhund. Det er enten ejeren eller hunden der er helt syg i hovedet. Og ja, der er mange hunde der havner i de forkerte hænder, men så må der strammes op om det... men synes det skal være om alle hunde... ikke kun muskelhunde.

• #23   9. jun 2008 *F.U*
    Er så enig med dig!!

• #24   9. jun 2008 Jeg slipper aldrig Homer, ved at han ikke kommer hvis han ser en anden hund. Men det er lige så anstrengende at gå med ham i snor når andre lader deres hunde rende hen til ham.. så kan jeg stå der med en gal hund, en hvalp der helst vil være usynlig, en barnevogn og min datter på 3... så er det bare ikke pisse nemt at gøre noget. Ville ønske at alle hunde gik i snor. Er mest bange for at hvis en hund kommer hen til os og det går galt at min datter kommer i klemme... skubber hende altid om bagved, men alle der har prøvet det, ved at det ikke er sådan lige til... Øv øv.

• #27   9. jun 2008 F.U: HØRT! kunne ikke være mere enig. Men det er jo så dejligt for folk bare at slippe hunden, så er det som om de slipper ansvaret samme tid. Eller endnu værre, dem der bare lukker døren op, så hunden kan rende ud og lufte sig selv... det kan jeg blive helt hys over. Det er jo heller ikke alle mennesker der er så pjattede med hunde, og hvad med børn der kommer gående... jeg kan blive ved... FÅ SÅ DEN HUND I SNOR!!!

• #29   9. jun 2008 Bliver sq også bange hvis det alle mulig andre hunde!! Blev bidt af en gravhund engang, og var da skide bange for dem i lang tid,,

• #30   9. jun 2008 tror trådstarter er ved dyrlægen

• #31   9. jun 2008 Malene jeg føler med dig og dine, for gud skyld anmeld, så de kan finde ejeren og hunden, så skidtet kan blive aflivet.

F.U. Jeg er dybt uenig med dig, jeg blev for mange år siden bidt i benet af en schæffer og for satan det gjorde ondt, men jeg har da intet mod Schæffere som race, den ene Schæffer var jeg ikke pjattet med dog;-). Men det hjælper ikke noget at skære alle over en kam. Så kan vi alle bare gå at kigge skævt til hinanden.

Og hvis nogle enkelte racer bliver forbudt, ja så kan jeg garantere at de 1. bliver endnu mere "sjove" for de forkerte ejere 2. forkerte ejere vil kaste sig over andre og sikkert større racer der kan gøre endnu mere skade.

• #32   9. jun 2008 Malene (Tråd starter) Det at du siger muskelhunde skal forbydes i DK er da ligeså generaliserende som at forbyde grimme mennesker på diskotek in, tænk dig da lige om inden du kommer med en sådan påstand, nogle er nogle uansvarlige ejere, andre er ikke, det kunne da ligeså godt have været en du kender's hund,

• #33   9. jun 2008 muskelhunde har somregl kortere lunter end andre hunde
    der mange mennesker som frygter dem pga grimme oplevelser de har hørt om eller selv oplevet
    det er første gang jeg selv oplever en muskelhund gå til angreb på min hvalp der kun er 5 måneder gammel som intet kunne gøre i forsvar.
    jeg ved ikke hvad race den var men den var større end en labredor og var brun med mørke striber over ryg og ben...og stort firkantet hoved. og ret muskuløs.

men nu har jeg været til dyrelægen med bandit, og han er blevet behandlet med smertestillende og antibiotika, og jeg har fået noget med hjem i pilleform han skal have de næste 4 dage ..han har fået nogle biddemærker i øre, og ben ..samt. et skadet bagknæ..men vi skal derop igen på onsdag for at at se om der evt, er brud. for det var slet ikke til at se på nuværene tidspunkt pga hævelser.....der kom en anden hund ind på klinikken som kom med nogle store bjæf...og der fared bandit sammen ..han var helt angst den lille stakkel.

til jer der skal rette på mit indlæg samt. holdninger til muskelhunde..vil jeg bede jer lade være at skrive da jeg ikke orker unødig diskution
    jeg er stadig i chok og har brug for at komme mig sammen med miné hunde .

• #36   9. jun 2008 Stakkels lille Bandit. Jeg håber han snart får det godt og at han ikke har lidt for stor psykisk skade ovenpå det grimme overfald...

Og jeg forstår dig så inderligt... jeg skal f... heller ikke ha Luka i nærheden af en muskelhund... meget muligt den er sød og ikke gør noget, men det er jeg faktisk sk... ligeglad med... for HVIS den ikke er, er det for sent og det vil jeg ikke udsætte min lille bandit for.

Når man vælger en af disse hunde, må man tage folks reaktioner med i købet... og min er, at jeg holder Luka langt væk....

• #37   9. jun 2008 Jeg forstår det skam også godt.. Og jeg vil bestemt heller ikke have arrige hunde hen til mine.. Da vi var på korskro var der en Dansk/svensk gårdhund, som var ved at springe på Chanel og bide hende..

Selvom vi har muskelhunde, ønsker vi heller ikke at vores hunde bliver overfaldet - hverken at store, som små arrige hunde (Har selv en chihuahua) som render og bider de store i benene.

• #39   9. jun 2008 Først og fremmest, så er det selvfølgelig synd for den hund, som blev overfaldet
    Jeg syntes dog at kamphunde debatten oser af mangel på viden om disse hunde. Rigtig mange (især unge mennesker), køber disse hunde, og mener alle problemer kan trænes væk. Dette er selvfølgelig ikke rigtig, men det er svært at forklare dem.
    I den anden grøft, står dem der er modstandere, og kommer tit med udtalelser som, "hvad nu hvis det var et barn" eller "det er kun et spørgsmål om tid, inden de dræber et menneske". Igen her er det mangel på viden, der er bag disse udtalelser. Hvis en kamphund bider nogen, så kan i godt regne med, at det kommer i aviserne. Men hvor tit ser i i aviserne, at et menneske er blevet bidt af en kamphund...? Ikke særlig tit vel..? Jeg vil til enhver tid påstå, at der er større chance for at blive bidt af feks. en schæfer end en kamphund.
    Kamphunde er generelt meget gode til mennesker, men det er andre hunde der er problemer med.
    Der er ingen tvivl om, at der er et problem i danmark med kamphunde, eller rettere deres ejere. Alene pga af deres styrke og voldsomhed ved angreb, så bør man være ekstra ansvarlig, når man anskaffer disse hunde.
    Jeg er dog meget imod forbud af kamphunde, da jeg ikke tror på det hjælper. Forestil jer, at alle der havde kamphunde, byttede dem ud med racer som Rottweiler, dobbermann, kangal, eller div mastiff racer. Så ville der måske ikke være så mange hunde overfald, men til gengæld ville der komme flere overfald på mennesker.
    Jeg går ind for, at man straffer uansvarlighed og det er uanset race, og straf det hårdt. Her mener jeg bøder omkring 10.000 kr klassen, ved feks. overfald osv.
    Og så kunne jeg godt tænke mig, at det blev lovpligtig at have hunde i snor inden for bygrænsen, medmindre det er i lukkede indhegnede områder. Der er mange der er bange for løse hunde, uanset race.

• #40   9. jun 2008 godt skrevet tonny og maja!

• #41   9. jun 2008 Stående klapsalver herfra til Tonny og Maja... du fik sagt det vi andre ikke kunne få formuleret.

• #42   9. jun 2008 Amanda > marken tilhøre boligforeningen

• #44   9. jun 2008 ved ikke om der var nogen der så go,aften for noget tid siden
    der var en lille dreng der gik ude på vejen og luftet en lille hvalp
    der kom osse en muskelhund løbende og slået denne her hvalp til blods...den var skide heldig at den overlevet ..og det var osse en af det meget omtalte muskelhunde

der var osse engang for noget tid tiden en lille dreng der blev overfaldet og skambidt i hele hoved

så forstår godt at folk er skeptiske overfor muskelhunde

og til jer der holder sympati for muskelhunde så tænk jer om ..og stil jer selv det spørgsmål > kan der være noget om snakken??
    og i ville sgu selv blive sådan hvis en dag i blev overfaldet af sådan en hund eller hvis jeres barn blev skambidt på denne måde

hunde der bidder børn burde aflives omgående

• #46   9. jun 2008 <b>Altså det kunne ligeså godt have været en mops der havde angribet din hund på den måde.
    Det sker men man hører bare ikke om det så meget.</b>

Nå ja - har godt hørt om alle de der farlige dræber-mops, som overfalder og totalt skambider andre hunde ... LOOOOOOOOOOOOOOL ....

• #47   9. jun 2008 Michael N -

Enig og klapsalver og stående ovation og alt det der ... SUPER skrevet !!

• #49   9. jun 2008 Det står i Amandas indlæg her Skrevet: 09-06-2008 14:52:55

• #51   9. jun 2008 F.U. du har ganske ret til alle de holdninger du vil have, men må indrømme jeg syntes det er en lidt trist indgang til tilværelsen

• #55   9. jun 2008 F.U. Nej heldigvis da, men det er da godt hvis du har en mere positiv indstilling til andre aspekter af livet, vil dog mene at de sagtens kan bruges i hunderverdenen også;-)

• #57   9. jun 2008 Hvorfor må man egentlig ikke generalisere ?

Jeg har en klar regel der hedder, at INGEN muskel-kamp-eller lignende hunde må komme indenfor en radius af adskillige 100 meter af min.
    Afgørelsen om hvorvidt den anden hund passer ind i de katagorier ligger fuldt og aldeles hos mig selv.
    Er jeg i tvivl er der ingen tvivl ... så er det bare væk med kræet.

Det er generalisering så det batter - men omvendt er det ikke MIN hund, man kommer til at læse om herinde eller i diverse aviser som en der blev skambidt af en af den slags hunde ...

• #58   9. jun 2008 F.U. jamen jeg forstår dig til fulde, og kan godt forstå du er pist, hvis der render en gal schæffer rundt i dit område;-(

Martine: Jamen vi går da også uden om muskel hunde vi ikke kender, men vi går også uden om Schæffere og andre hunde racer vi ikke kender, det har ikke så meget at gøre med at generalisere eller fordomme at gøre, det er bare fordi vi(som dig) heller ikke gider at have vores hund overfaldet.

Hvorfor man ikke må generalisere, tja der er jo ikke nogen lov om det, med mindre man laver en generalisering i dur med alle Arabere er tyve eller teorrister, så hedder det racisme;-)

Problemet med at generalisere er at ting der er helt forkerte, bliver ophøjet til noget rigtigt. F.eks. alle schæffere er bidske sataner, hvilket du jo nok ikke vil syntes er rigtigt;-). Hvis nok mennesker så tror på denne "løgn" ja så kan vi risikere at komme ud i helt forbud. Eller være en stor frygt for den enkelte race der(som i Tyskland) kan lede til ret voldelige overfald på hundene og deres ejere. I Berlin var der for nogle år siden en muskelhund og dens ejer der blev overfaldet, de bankede ejeren og satte ild til hunden.

Den slags er jo noget trist, og det er kun fordi en negativ generalisering er gået hen og blevet til frygt.

• #59   9. jun 2008 at der er schæfer i min hvalp ? ja og ?
    det kommer an på hvordan den opdrages,..
    og jeg vil nu mene at der intet ondt er skabt i ham
    han får den beste opdragelse og er ved at lære hvad der er rigtigt og hvad der er forkert ,...sååå
    men nu da han er blevet angrebet af en muskelhund kan det jo godt være at han får lidt men af det når han blir ældre
    men hvems skyld er det så? ..ja det er ihvertfald ikke min!!
    men den idiot til hundeejer hvis hund han ikke haved end skid styr på !

men jeg vil da gøre mit for at få en god hund ud af min hvalp
    jeg har aldrig haft en hund der angriber ...og vil heller aldrig få det .
    for jeg er ikke en sørgelig hundeejer der mangler potensforlænger..
    en hund er et dyr ..og et dyr skal man være god i mod .

• #65   9. jun 2008 Hold op, nogen af jer lukker meget lort ud..

"en hund der angriber en hund et dyr et menneske har ikke plads i min verden og seriøst tror jeg ikke at der er nogen ansvarsbevidste hundeejer i Danmark som vil eje en kamphund"

Jeg håber det skal forståes anderledes end det er skrevet?
    At ordet kamphund, er en arrig hund som bruges til kamp?
    Eller det det en helt almindelig amstaff, som vi andre kalder en muskelhund?

• #67   9. jun 2008 ja selvfølgelig gør hun det... De lever jo af små hvalpe sådan nogen hunde. Det ved alle da...

• #69   9. jun 2008 Heidi P - hvem skriver du til? smiley

• #71   9. jun 2008 bare til at det er en selvfølge at det er en muskelhund... Det er jo kun sådan nogen der bider

• #73   9. jun 2008 Der er jo ikke noget der hedder muskelhund, det er et ikke fuldt beskrevet udtryk der kan dække over lige præcis det den enkelte gerne vil ha det skal dække over.

Der findes ikke nogen fuldendt eller officiel diffination på dette udtryk, derfor er det også pænt ubruglig.

Vi har ihvertfald ikke muskelhunde hjemme hos os, vi har Amerikansk Staffordshire Terrier, hvis man vil bruge et general udtryk om vores hunde, kan de kaldes Terrier præcis som FCI/DKK gør;-)

• #76   9. jun 2008 Michael N

NEj jeg mener ikke, at kamphunde ikke kan bide et menneske, men jeg siger bare at der ikke er så stor chance for det. Med alle de kamphunde der er i DK, så er der ikke ret mange overfald på mennesker, som feks. med en schæfer.
    Derudover er dine udtalelser meget umodne og barnlige.
    Syntes det er lidt sørgeligt, at du ikke kan udtrykke dig på en lidt mere voksen måde.
    Jeg mener også der et problem med kamphunde i DK, og håber en strammere lovgivning kan hjælpe på det. Men de udtalelser du kommer med, gavner ikke debaten på nogen måde.

• #77   9. jun 2008 F.U. ja det er et ord nogen har fundet på, om pressen kom med det først, eller andre tja det skal jeg ikke udtale mig om.

Men det er et slang ord, og på ingen måde en officiel betegnelse.

• #78   9. jun 2008 Lars M -

<b>F.eks. alle schæffere er bidske sataner, hvilket du jo nok ikke vil syntes er rigtigt;-).</b>

Umiddelbart nej - men jeg vil så retfærdighedsvist sige, at schæferhunden OGSÅ er en af de hunde som jeg ikke vil have for tæt på min.
    Forskellen er blot, at en schæferhund kan du kyse væk - det kan du ikke med en muskelfætter, som har sat sig for at overfalde din hund.
    Jeg har tidligere haft schæferhunde - (det er ikke sådan en jeg har nu) - og de er altså rigtigt nemme at slippe af med, hvis du gør dig lidt stor og brøler ned i hovedet på dem - så lopper de gerne af.
    Det er altså ikke helt tilfældet med størsteparten af de andre slags.

Hvordan er det man siger .. hvad er forskellen på at blive pisset op af, af en Rotweiler og en Chihuahua ?

- Rotweileren lader du pisse færdig ... ;o)

- så jo, jeg frygter muskelhundene (som jeg jo suverænt afgør hvem er når jeg er ude og gå tur med min hund) langt mere end schæferhundene.

• #79   9. jun 2008 Hvis det var en STOR/KÆMPE muskelhund er amstaffen jo frikendt da den er en forholdsvis lille hund (lav) så må det jo have været en anden af muskelhunderacerne ?

Det gør mig ondt at din vapper skulle udsættes for dette men igen så er det den anden hunds ejer der i mine øjne skal have skylden for at dette er sket og ikke alle de hunde der bare ligner den angribende hund ...

• #80   10. jun 2008 Daisie L
    hvilken kategori vil du placere en bull mastiff hvis den ikke høre under muskelhunde=?? * host host *

• #81   10. jun 2008 http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=28484

den er magen til denne her
    bygning og striber samt. hoved er præsic som den hund vi mødte i går

• #82   20. jul 2008 hvor vidt må man gå for at forsvare sin egen hund. jeg kunne være tilbøjelig til at smadre modpartens hund fuldstændig med en stor sten eller lign bare totalt slukke lyset hos den. folk kan jo bare ha deres lorte dyr i snor.

Kommentér på:
endnu et overfald af muskelhund !!

Annonce