{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.959 visninger | Oprettet:

Passende alder til kastration. {{forumTopicSubject}}

Ja, hvilken alder mener i er mest passende? Ved self. godt at det kan varier fra hund til hund.

Jeg mener at hunden skal være omkring 2 år, så er den nogenlunde voksen og den ved hvem den er og hvor den høre til sådan rent kønsmæssigt. På den måde tror jeg den bliver mest harmonisk.

Men altså bort set fra det så mener jeg ikke at kastration bare er noget man gør, da det kan have negative konsekvenser for hunden.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Passende alder til kastration.
  • #1   21. maj 2008 Negative konsekvenser ? feks ?

• #2   21. maj 2008 Ville aldrig kastrere min hanhund, med mindre han blev syg og dyrlægen anbefalede det.
    Jeg har valgt at have en hanhund med alt det der følger med

• #3   21. maj 2008 Negative konsekvenser - hvis hunden er usikker vil den højst sandsynligt blive dobbelt så usikker bagefter... og det vil ikke spor morsomt. for så er der ingen vej tilbage heller

• #4   21. maj 2008 Altså nogle hanhunde bliver meget usikre og angste af at blive kasteret og det er jo frygtlig synd. Det er vist noget der sker sjældent, men risikoen er klart størst hvis ens hanhund er usikker iforvejen.

• #5   21. maj 2008 Hvis man absolut ville kastere, mener jeg bestemt også at det bør vente til hunden er mindst 2 år, så den i det mindste er udvokset og færdigudviklet, fysisk og mentalt...

• #6   21. maj 2008 Jeg har da aldrig hørt om at de skulle blive usikre efter dette, men forhåbentlig sker sådan et valg i samråd med dyrlægen....

• #7   21. maj 2008 Jeg kender en der skal kastreres snart... Og ja jeg ville nu gøre det samme , hvis det var min hund. Han er et stort legebarn , lige indtil der kommer en anden han... Så bliver han sur og knurrer og skaber sig... på den anden side ... kommer der en damehund forbi er han overvild.Ejeren HAR bare prøvet alt... Men det virker bare ikke.

• #8   21. maj 2008 Er i øvrigt enig med Maj-Britt L - har man sagt a må man også sige b, ellers burde man have overvejet om det var en tæve man skulle have haft...

• #9   21. maj 2008 Når de er 7-8 måneder.... Det er ikke for tidligt efter min mening..

• #10   21. maj 2008 Enig med maj-britt, men der er også situationer hvor det er bedst for hunden.... vil jeg mene.....
    Men jeg mener så også at 7-8 mrd er for ungt... smiley

• #11   21. maj 2008 Vores blev kastreret da han var ca 7 mdr, men det var fordi den ene sten ik var faldet ned, og denne sten sad i bughulen på ham, så han var meget øm dernede. Vi ku faktisk ik røre ham dernede uden ha ømmede sig, men uanset hvad har jeg ik fortrudt det. Han er så dejlig, bare det kæreste.

• #13   21. maj 2008 Vi har 7-9-13 ikke haft nogen problemer med vores han, selvom han blev kastereret, da han var 8 måneder.. Han er en dejlig, sund, glad og frisk hund. Han er mild og har ikke problemer med andre hunde.. Heller ikke andre hanhunde, som ikke har været en tur forbi Dr. Dyr..:o)

Vi fik ham kastereret, da han alligevel ikke skal bruges til avl og fordi, vi har en tæve han meget nødig skulle gøre drægtig..

• #14   21. maj 2008 I nogle tilfælde er det efter min personlige mening bare om at få det gjort hurtigst muligt. Hvis det med stor sandsynlighed kan hjælpe og samtidigt skåne hunden for at få en masse dårlige oplevelser og udvikle alvorligt uheldige adfærdsmønstre? Ja for pokker da. I mange tilfælde og af forskellige årsager er kastration en god idé. Men man skal selvfølgelig tænke sig om.

• Thony S
    Thony S Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 32
    #16   22. maj 2008 Jeg vil også sige jo hurtigere jo bedre. Hvis han alligevel ikke skal bruges til avl, så synes jeg, det er en go' id'e at få den neutraliseret, og gerne inden den bliver kønsmoden - så kan man undgå eventuelle problemer, man måtte ha' med en kønsmoden han;)
    Oven i købet lever hunde, der er neutraliseret i gennemsnittet 2 år længere

• #19   22. maj 2008 Vores gamle Blackie blev kastereret som 3 årig da han stressede for meget med Monique omkring sig.
    Jeg havde ingen kvaler ved at gøre det, for han var en velfungerende hund, når bare der ikke var damer til stede.

Får jeg en hanhund igen, med samme problem og han ikke skal bruges i udstilling og avl ville jeg gøre det samme uden at blinke med øjnene... ligesom jeg ville lade en tæve der ikke skulle bruges i avl sterelisere.

• #20   22. maj 2008 Hvor mange af jer, der sidder her og deltager i debatten, har egentligt noget reel erfaring med neutraliserede hanhunde?

Jeg forundres nemlig tit og ofte, over at langt størstedelen af de mennesker, <i> der ikke </i> har egne erfaringer med kastrationer, oftest er de eneste, der udtrykker sig om alle de "forfærdelige" ting en kastration medfører smiley

Jeg har personligt <i>meget </i> svært ved at finde nogen, som har fortrudt kastrationen af deres hund. Nogle enkelte har fortalt om pelsproblemer og tør hud - men <i> ingen </i> jeg kender eller har mødt IRL (og det er alligevel en del), har oplevet negative adfærdsændringer med deres hunde.

Jeg har selv fået kastreret en meget, meget usikker hund 10 mdr. gammel - i samråd med et par dyrlæger, en adfærdsuddannet og selvfølgelig også med blikket rettet mod alle de velfungerende kastrater, vi kender smiley

JEG har i hvert fald intet negativt at sige om det - tværtimod er han nu stresset ned, blevet harmonisk og kontaktsøgende og har en tålmodighed, som dagen er lang! Han er stadig en kylling af rang, men det er bestemt ikke blevet "værre" på det punkt.

Bemærkninger som at "man lige så godt kunne have anskaffet sig en tæve", kan jeg for øvrigt SLET ikke tage seriøst i denne debat. Efter min mening, vidner det kun om at man ikke har den store viden og erfaringer omkring kastrater smiley

• #22   22. maj 2008 Jamen sådan ser jeg det nu, for min kastrat er da godt nok meget, meget langt fra at være som en tæve...

...og vil du forresten ikke lige svare mig på det indledende spørgsmål i det andet indlæg også? Det er nemlig dét spørgsmål, jeg synes er det interessante her smiley

• #23   22. maj 2008 Jeg vil også sige, at man ikke gør noget galt i at kastrere tidligt. Mange gange er det jo netop for at undgå at få en for udviklet hanhund, at man gør det. Og ved tæverne får man jo en ekstra bonus i at sterilisere dem før 1. løbetid, da de så ikke får knuder i patterne.
    Jeg har hørt om hunde, der er blevet mere nervøse at en kastration, men aldrig selv set eksempler.
    Efter min mening, gør man de fleste hunde (hanner og tæver) en tjeneste ved at neutralisere dem. Hunden bliver sat i et kæmpe dilemma, når vi står i den ene ende og siger "sit", "dæk" og "kom her" og naturen står i den anden ende og siger "REPRODUCER".
    Mange hunde klarer det fint, men rigtig mange bliver bare smæk-forvirrede og det er altså ikke værdigt!

• #25   22. maj 2008 Jeg vil heller ikke sige, at man lige så godt kunne have købt tæve. Mange tæver er (som vi kvinder) meget svingende i deres humør og det får man altså ikke med en kastreret han.

• #26   22. maj 2008 Daisie: Bare fordi man ikke selv har problemer, skal man ikke fornægte, at andre folk har.
    Jeg træner hvalpe (2-8 mdr.) og har set mange af dem være hypersexede eller meget efter andre hanner, der efter kastration bare var glade og dygtige hunde.

• #28   22. maj 2008 En kastrat er ikke lig med en tæve - men det er heller ikke lig med en hanhund med sine juveler i behold.

Det er sin egen kategori...

Jeg ville kun kastrere hvis der var et konkret problem, der relaterede sig til stenene...
    Men jeg er også glad for hanhundepræget og jeg er i stand til at holde min hund væk fra løbske tæver.

• #29   22. maj 2008 Daisie L: Du er selvfølgelig helt fri til at have dine egne meninger om kastrationer, og har måske været lidt heldig med de racer og de enkelte hunde, du har valgt dig, siden du aldrig "har haft brug for at få dem neutraliserede" - men om du så er den rette til at rådgive, er jeg til gengæld ikke helt enig i smiley

Min pointe, er at man sjældent hører en EJER af en kastrat, som har fortrudt indgrebet. Langt de fleste kan (heldigvis) meget tydeligt se på deres hunde, at de bliver mere velfungerende og mindre stressede. Faktorer som bopæl, race, hundens personlighed og mange andre ting, vil naturligvis spille ind om man kan spore de store ændringer - men der er ingen tvivl i min verden om at man gør mange hunde en kæmpetjeneste ved at fjerne en meget stærk drift, som den aldrig får lov at få afløb for. Det er i øvrigt i min verden vejen frem til at lave problemhunde : drifter, der ikke fåes afløs for smiley

Jeg har i øvrigt heller aldrig "haft brug for" at kastrere min hund - men for hans skyld, er jeg enormt glad for at jeg ikke lyttede til alle dem UDEN kastrerede hunde, som jo synes det var så synd for hunden allesammen smiley

• #30   22. maj 2008 CH: Jeg vil godt give dig ret i at en kastrat er lidt i sin egen kategori. Men vil du ikke nok prøve at uddybe, hvad adfærd du mener man mister i hunden, ved at kastrere den?

• #31   22. maj 2008 Min han er ikke kastreret, men er meget velafbalanceret og godt trænet, så jeg har (7-9-13) heller ikke haft problemer. Nu avler han jo også, så det ville ikke rigtig være en mulighed med kastration, med mindre han var helt tosset.

Men når jeg en gang imellem møder en højløbsk tæve, kan jeg da godt bande lidt indeni. Jeg slås ikke med ham, men tager ham bare i snor og går den anden vej. Og en enkelt gang har vi besøgt mine svigerforældre, da deres tæve var i løb. Nøj, hvor han bare sad og græd ved døren hele natten! Prøv at have en han, der gør det så snart der er en løbsk tæve i kvarteret! Det gad jeg ikke!

• #33   22. maj 2008 Man mister nok "drengerøven" lidt... man får ikke det der blik, som vi alle kender fra lige før hunde bare suser den modsatte vej, når man kalder :o)

• #34   22. maj 2008 Det er netop drengerøve, jeg synes er fantastisk hos en hanhund..
    Den der ekstra "du kan rende mig-attitude", de kan have.

Den forsvinder ofte ved kastration - hvilket jo ofte er årsagen til, at den kastreres.
    Fandenivoldskheden hos en hanhund sidder i testosteronen, og når den forsvinder, så forsvinder fandenivoldskheden..

Var der ikke forandringer i hundens adfærd, var der jo ingen grund til at kastrere på grund af adfærd ;o)

• #35   22. maj 2008 Daisie: Det er dejligt at have en han, som man kan styre, men man må også bare sande, at det altså ikke er alle folk, der har kompetancen til det. Det betyder ikke, at de ikke skal have hund, for mange af de hunde har det jo helt super som familiehunde alligevel.
    Jeg ser det tit hos de hvalpeejere, jeg træner. De vil gerne, men kan ikke. Deres hunde er elskede af hele familien og får masser af aktivering, men lydighedshunde... det bliver de aldrig! Og det må man som træner acceptere og så møde folk, hvor de er, så hunden får det så godt som muligt.

• #36   22. maj 2008 CH: Jeg kan også godt lide den adfærd, men absolut på et begrænset plan!! Og jeg kan sagtens forstå, hvorfor nogle folk bare ikke sy's det er sjovt.

• #37   22. maj 2008 Som jeg siger Maj-Britt, så kan jeg forstå kastration hvis det skaber problemer, der relaterer sig til stenene/testosteronen...

Ellers ikke...

• #38   22. maj 2008 Jeg kan til gengæld ikke forstå at folk køber en hanhund, hvis de ikke kan lide det, der GØR den til en hanhund - nemlig hanhundepræget, fandenivoldskheden, testosteronen...

• #39   22. maj 2008 Daisie L: Jeg mener selvfølgelig ikke man skal benytte neutralisering, som en "problemløser" til sine egne manglende evner som hundefører - og der er jo masser af hunde, som kastreres for at fjerne alverdens underlig problemadfærd. Dem regner jeg ikke det mindste med, da det oftest er ejeren der burde opereres i stedet i de tilfælde smiley

• #40   22. maj 2008 Lars N skriver:
    "man lige så godt kunne have anskaffet sig en tæve", kan jeg for øvrigt SLET ikke tage seriøst i denne debat."
    - Det ser jeg nu heller ingen her der siger... :o) Jeg har sagt, at hvis man ikke vil/ville have en hanhund, burde man overveje om det var en tæve man skulle have haft, og det har intet at gøre med at jeg samligner kastrater med tæver, på ingen måde, men jeg kan stadig bare ikke forstå hvorfor man har købt en hund af hankøn, når man åbenbart ikke vil have en hanhund...??
    - Sygdom og svære adfærds mæssige problemer er en anden ting, men bekvemlighed og 'så bliver den nemmere at have med at gøre', det holder ikke i min verden...

• #41   22. maj 2008 Problemadfærd kan jo være mange ting... Er det hylen ved hoveddøren eller strejfen, synes jeg det er ok. Man skal have mulighed for at have hund, selv om man ikke kan træne den perfekt.

Og folk vælger jo køn af mange årsager... nogle vælger han bare for at slippe for løbetiden, fordi svigermoderen også har en han, fordi det er billigere at kastrere, end at sterilisere... grundene er mange! Ikke alle vælger han, fordi de er vilde med drengerøven i ham.

• #43   22. maj 2008 *s* Hvor er det dejligt, at der er så mange idealister her inde!!

Vi skal bare huske på, at der også er "normale" mennesker ude i landet som ikke har hund på samme måde og det er der ikke nødvendigvis noget galt i :o)

• #44   22. maj 2008 Daisie: Livet giver ingen garantier ;o)

• #45   22. maj 2008 CH: Jeg synes at "drengerøven i en hund" er lidt diffust. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvad konkret adfærd det er, der vil forsvinde. Hvad gør en "rigtig" hanhund, som en kastrat ikke gør? Jeg tror måske vi er ved at komme ind på noget om race-særpræg, som kunne være ret interessant at belyse i relation til emnet smiley

• #46   22. maj 2008 Man kan jo ikke sige, at man lige så godt kan vælge en tæve frem for en kastreret hanhund. Det er da noget frygteligt vås... hunhunde er da ofte mere stride en en velopdraget hanhund... tæver prøver ofte af, de er lige så luskede som vi mennesker af hunkøn ;o)

Og det er da helt skævt at sætte det at man kastrere sin hanhund op med, at det er fordi man ikek magter opgaven... vrøvl siger jeg bare... det er da ikke den eneste årsag til kastration, men så absolut én af dem, at man vil dysse hanhunden ned, og hvad skulle der så være galt med det??? Det er da kun godt, at de folk, der har en hanhund, der er problemer med, at de vælger at få den kastreret (det er jo for øvrigt også det dyrlæger og andre fagfolk anbefaler).

Så er der også dem der kastrere fordi hunden har en "fejl - kryptokid og andet, der ikke skal avles videre på. Nogen har måske også en tæve, og ønsker ikke hvalpe. Så synes jeg da det er yderst ansvarsfuldt, at få sin hanhund kastreret.

Vi har Sofus der helt klart skal kastreres når han er gammel nok, knap 1 år gammel, og grunden til at vi får ham kastreret er, at han ofte er med på arbejde, hvor der kommer andre hunde, og der skal han ikke parre nogen, og så har han navlebrok, som han alligevel skal have fikset.

Jeg ville have kasteret ham meget tidligere, men da der er risiko for, at de ikke taber babypelsen, venter vi.

Jeg er også tilhænger af at sterilisere tæver!

Inden for katteverdenen neutralisere man killinger som ikke er 12 uger endnu, og det er der lavet mange undersøgelser med, og det skader IKKE dyret!

/Maja

• #47   22. maj 2008 Nu er det jo herinde, vi diskuterer det og ikke ude i den store verden ;o)

Det er ihvertfald mit udgangspunkt for debatten - mennesker, der argumenterer for deres sag HER....

Jeg formoder, at de fleste herinde er hundeidiot som mig selv ;o)

• #48   22. maj 2008 Jeg er nu glad for at Blackie blev kastereret, for det var ikke bare løbske tæver... det var alle tæver uanset løbetid.

Dvs at eftersom han boede med en tæve, sov/hvilede han kun sjældent, han halsede og savlede konstant, kunne ikke holde vægten, kunne ikke udføre simple komandoer uden at miste koncentrationen... han var bare ikke til at have med at gøre, kunne ikke komme i kontakt med ham, og tog man ham med ud uden Monique slikkede han overalt... for der havde jo gået tæver alle vejne og de skulle da lige smages på. Var Monique ikke i huset gik han hvileløst rundt og peb.

Det er sgu da ikke et liv, hverken for ham eller omgivelserne.

Og det ændrede sig hurtigt efter operationen, til det klart bedre for alle parter smiley

• #50   22. maj 2008 Lars, jeg har kun haft en race, schæferen, så det er det eneste udgangspunkt jeg kan have i denne diskussion.

Det jeg ser der sker for schæferhunde, der bliver kastrerede er, at de bliver en smulede slukkede. At mister gnisten og gejsten, at de faktisk ikke er så trænbare, som de var (forstået i relation til driftsnedgang).
    De får en lidt anden kropsform, som ikke nødvendigvis relaterer sig til fedme - de bliver lidt mere "plumb" i det. Lidt tungere, lidt mindre godt proportionerede.
    De mister en smule af deres initiativ - de mister noget af det, der ligner selvtillid i mine øjne. De bliver mere joviale, siger mindre fra..... De bliver mindre frække, bliver lidt mere trykkede og reagerer oftere med dæmpende signaler, hvis kommandoerne kommer for skrapt...

Det er lidt af det...

• #51   22. maj 2008 Daisie L: Jeg tror nu ikke vi er ret uenige egentligt. Det er jo også lidt et "trosspørgsmål" for mange. Normalt er kønsrollerne i sådanne diskussioner så bare byttet lidt rundt i forhold til os smiley

• #53   22. maj 2008 Tror faktisk ikke, det er så ualmindeligt, at det er os kvinder, der godt kan lide manden i vores hund :o))))))

• #55   22. maj 2008 Daisie L: Det plejer jo ofte at være mænd, der er mest imod kastration - af en eller anden underlig grund *GG*
    -------
    CH: Tak for indlægget. Det var lige præcist noget, jeg kunne bruge.

Jeg ser jo en rigtig schæfer som en meget førerfixeret hund, og vil slet ikke betvivle at man måske får "nok" af det, hvis den adfærd forstærkes mere end hvad avlen har lagt i hunden.

Omvendt er der jo racer og enkelte individer, som er i den helt, helt anden grøft. Disse hunde er jo nærmest umulige at træne og få kontakt til i mange situationer. Der kan en kastration nok nemt have en meget positiv effekt, og der er ingen tvivl om at det er tilfældet her (han er egentligt er en "smid-væk" hund, som ingen ville have, fordi han ikke ville tage kontakt til nogen helt fra hvalp af). Så det er da helt klart en afvejning i forhold til den enkelte hund, og den adfærd man ønsker forstærket, om indgrebet skal foretages - og herunder skal man nok vurdere sin race individuelt også, hvis man vil have alle parametre med.

• #56   22. maj 2008 En schæfer er både-og. Det er en race, der hurtigt finder ud af, hvad der kan betale sig og gør det så ofte, den kan.
    Derfor er den førerfikseret - omend en meget selvstændig hund, der bestemt ikke kunne drømme om at gøre noget som helst, der ikke kan betale sig for den ;o)
    Så det afhænger lidt af, hvordan ens tilgang er til den ;o)

Nok om schæferen....

Det er muligt, man kan bruge kastration til at opnå bedre kontakt i forhold til nogen racer...
    Også her vil jeg sige, at jeg nok ville foretrække den mindre kontakt eller at arbejde på andre niveaer med den.
    Synes kun en kastration kan forsvares, når der er regulære problemer, der relaterer sig til øget testosteronniveau, eller fysiske problemer.

• #59   22. maj 2008 Der var i øvrigt en tråd for meget nyligt om en hanhund, der også forandrede sig til det negative efter kastration.. vil prøve at finde den..

• #60   22. maj 2008 Lars.... Vi kastrerede vores gamle Newf, Bamse da han var 3½ år pga han strejfede.. Mindes ikke nogen markant ændring, om det skyldtes han var " gammel" vides ikke.. Han holdte dog op med at strejfe, men samtidig med kom vi af med vores anden daværende newf, så han blev alene,så grunden til han stoppede vides reelt ikke...

• #61   22. maj 2008 Der er mange måder at undgå ups-kuld på...

Jeg har haft intakt hanhund i omtrent 15 år og har ikke en eneste gang været tæt på at blive "mor" til uønskede hvalpe...

Den grund er for mig den mest svækkede af alle.

• #64   22. maj 2008 Min hund skal ikke bruges til avl - han er kryptorchid. HVIS han får fjernet den sten, der er kryptorchid bliver den anden siddende...

Som sagt synes jeg ikke det er noget problem at undgå at en hanhund hopper på en tæve - det handler jo bare om at sikre sig, som det i øvrigt er lovpligtigt.

• #65   22. maj 2008 Min gamle hønsehund nåede at blive 10 inden han måtte afsted fra denne jord. Men han blev aldrig far til nogle hvalpe, han var ikke kastreret, og vi trænede altså med løbske tæver. Min jack russell han der døde sidste år, var heller ikke kastreret, og han kunne også træne med løbske tæver. Han blev heller ikke far til upskuld, men til et planlagt et. Så jeg vil sige, at træning kan gøre meget.
    Der var ingen af mine hanhunde der stak af selvom de kunne lugte løbske tæver.
    Nu har jeg en ny jack russell han, og han skal også nok lære det, kastrere ham vil jeg ikke. Og han skal ikke bruges i avl, da han er for stor i følge standarden

• #66   22. maj 2008 Jeg kan slet ikke se problemet.. Min hund har ingen på nakken. Han løber i vores have, når det passer ham - han har hundelem og er der også, når vi ikke er hjemme.

Det er ikke noget problem...

• #68   22. maj 2008 God formiddag til alle:o)

Vores hanhund er trods kastration stadin en stor "drengerøv"..
    Han er lydhør, men også fræk som bare f... Det er også derfor, han bliver kaldt for "skolegårdens skræk". Stikker af ind til naboens tæve, det har vi også prøvet. Og vores egen tæve humper han, når hun er i løbetid.. Så dreng, det er han stadig:o)

• #69   22. maj 2008 Marlene, det er et spørgsmål om opdragelse...

Jeg synes det er en løsning, der er supernem for ejeren og hunden, der skal leve med konsekvensen (hvad den så end er).

Min hund kan godt færdes omkring løbske tæver. Det sker stort set hver uge på træningspladsen.

Nej, lige den der begrundelse, den er nok den sidste, jeg ville kastrere min hund på baggrund af.

• #70   22. maj 2008 CH: Jeg tror ikke vi bliver helt enige, men jeg tror måske vi har fat i en vigtig pointe omkring racers særpræg i forhold til emnet, og hvad krav og forventninger ejerne har til hunden.

Nu er min egen hund "ham der sad i hjørnet altid" og er samtidigt en temmelig suspekt blanding (endnu en grund til at kastrere ham), så jeg er ikke den rette til at kommentere på udseende og drifters egentlige påvirkning. Jeg kan kun konstatere, at han er rigeligt unghund til mig endnu...
    Førstnævnte, udseendet, mener jeg dog nemt burde kunne undgå en negativ udvikling - til en vis grad i hvert fald - med den korrekte mængde kost og motion. Min blev sat 20% ned i foder dagen efter, og motionen hævet cirka det samme; men igen, har jeg ikke noget referencepunkt omkring hans udvikling, pga. blandingen i ham.

Jeg kan udelukkende konstatere helt sikkert, hvilken positiv indvirkning det har haft på vores dagligdag, og de muligheder, han har fået for at kunne fungere som en glad og tilfreds familiehund. Og de muligheder har han udelukkende fået gennem kasterationen. Sådanne glade kastratejere som mig, har jeg altså mødt rigtig mange af - og forbavsende få med negative oplevelser.
    Om jeg så måske kunne have haft bedre evner som hundefører, og brugt andre og bedre metoder, vil jeg lade stå i det uvisse. Jeg ved jeg har gjort mit, så ingen dårlig samvittighed her. Jeg ser det helt sikkert som en succes, at det fungerer nu - selvom en kasteration var nødvendig for at nå der til smiley

Naturligvis kan man også altid finde eksempler på hunde, der har udviklet sig uheldigt efter en neutralisering. Jeg tror dog at hundens alder og måske årsagen til neutraliseringen, kan spille en stor rolle i mange eksempler med negativt udfald også. Men der er naturligvis altid en risiko ved det, og derfor går jeg bestemt heller ikke ind for at kasterere alle hunde, hvis de ellers er helt velfungerende - eller man bare gerne lige vil undgå at den springer på tæven nede af vejen. Så er der selvfølgelig andre metoder end at skære i dem smiley

• Thony S
    Thony S Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 32
    #71   22. maj 2008 Daisie L - Det står i alle bøger, hvis du læser om neutralisering smiley og det vil du med garanti også få afvide af din dyrlæge.
    Jeg ser også kun positivt ved at få en hund neutraliseret, hvis man alligevel ikke skal bruge den til avl..
    Go dag smiley

• #73   22. maj 2008 Der er faktisk også lavet en undersøgelse om grund til aflivning af hunde. Og i den fremgår det, at nogle kastrerede hanhunde rent faktisk blev mere aggressive/nervøse efter de var blevet kastreret

• #74   22. maj 2008 Daisie L..:o)
    Ikke for at diskutere videre, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan du så har det med neutralisering af en hanhund, så den ikke gør ens egen tæve drægtig? Hvis de to absolut ikke bør få hvalpe sammen..

• #77   22. maj 2008 Hvordan kan det egentlig være, at man dem, der vælger at få neutraliseret sin hanhund for at undgå den laver hvalpe ikke vælger at få skåret strengene og bevare testiklerne? Så får man jo i både pose og sæk?

• #78   22. maj 2008 Daisie L.. Okay tak for svaret..:o)
    Ja vi tager så aldrig vore tæve med nogle steder når hun er i løbetid, hvis vi ved der er en hanhund, som ikke har været forbi Dr. Dyr.. Vi skal ikke risikere pludselig at stå med 10 uønsket hvalpe...

• #80   22. maj 2008 Og en anden lille ting - noget med ord.
    Der kastes begreber rundt i luften, som tydeligvis ikke er helt afklarede:

Kastration: foretages hos både tæver og hanhunde - de kønshormonproducerende organer fjernes (testikler, livmoder)

Sterilisation: Æggeleder/sædstrenge overskæres, men alt andet bevares. Hunden kan ikke producere hvalpe, men producerer stadig kønshormon.

Neutralisering - en generalisering af ovenstående...

• #81   22. maj 2008 Synes nu også det er ganske rimeligt, at løbske tæver holdes væk fra hanhunde ;o)

Det må være en del af "tævepakken", ligesom forebyggelse af strejferi er en del af "hanhundepakken"...

• #82   22. maj 2008 He he daisie L.. Nej kan lige se det for mig - griner:o)

Kommentér på:
Passende alder til kastration.

Annonce