{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

Løse hunde... {{forumTopicSubject}}

Ja, det er jo et tilbagevendende problem, men også i dag mødte Toffi og jeg 2 løse hunde på vores gåtur.

Vi ynder at gå ved skov og strand og i dag gik vi da også en lang og fredelig tur. Vi sluttede af ved stranden hvor Toffi fik sin Kenjan lædersele og halsbånd af, hendes "strandhalsbånd" på, og så ellers sporlinen fastgjort i halsbåndet så hun kunne få lidt frihed til at svømme lidt uden at overtræde forbuddet om løse hunde. Der var mange børnefamilier, Toffi gik pænt forbi dem alle, hilste på dem som spurgte om de måtte, ignorerede de andre. Toffi var i vandet og hyggede sig.

Vi begav os op af stien mod parkeringspladsen, nu i flexline, da der pludselig kom 2 løse hunde styrtende imod os. Jeg kaldte Toffi til mig, og var spændt på om hun reagerede. I mere end et år har vi trænet intensivt på hendes problem med andre hunde, og hun reagerede da også smiley

Hundene er nu helt tæt på (så tæt på at Toffi kunne finde på at reagere med et udfald), men heldigvis er min søster med og hun går imellem Toffi og de to hunde. De skaber sig, den ene gør voldsomt, den anden har rejste børster og ørerne liggende fladt mod hovedet. Toffi forholder sig i ro. Ejerne, 2 unge piger, kalder på hundene som ikke reagerer. Toffi sidder stadig forholdsvis roligt og jeg har fat i halsbåndet. Min søster formår stadig at holde hundene væk (som prøver at komme udenom hende på forskellige måder), og efterhånden går det op for de to piger at hundene ikke overhovedet har reageret på indkaldet. De får smidt deres strandtæpper osv., henter hundene, den ene får snor på (de har kun en snor med), og den anden tager de med sig væk i halsbåndet. De står nu stille et par meter fra Toffi, min søster og jeg og venter på vi skal gå forbi. Da vi går forbi hører vi et "det må I undskylde", hvorefter de fortsætter videre ned mod stranden.

Jeg var simpelthen så forarget, eneste plus på kontoen er at de undskyldte smiley

1) De har ikke hundene i snor og kan dermed risikere at deres hunde forvolder skade på andre personer/hunde ELLER at min hund forvolder skade på deres fordi den bliver overrumplet (det er vel lovligt at gå med sin hund, i snor, på offentlige områder selvom den ikke bryder sig om andre hunde?)
2) De medtager kun ÉN snor til TO hunde, og de blev ikke sat i samme snor.
3) De har hundene løs hvor det ifølge reglementet er ulovligt at have hunden løs.
4) De tager absolut intet hensyn. Formildende omstændigheder kunne være hvis det havde været et stille område uden en masse mennesker, men de fortsætter, med hundene løs, ned på en strand hvor vi passerede min. 8 børnefamilier samt andre badegæster.

Hvis du har fortsat helt til enden af dette indlæg vil jeg da lige afsløre hvilke hunde der var tale om.

En muskelhund (jeg var lidt oppe at køre så registrerede ikke racen, men det lignede til forveksling en amstaff) samt en lille hund som lignede en dansk/svensk gårdhund.

Min søster og jeg diskuterede senere at hun havde betænkeligheder ved at stille sig imellem. Hun er ikke bange for hunde, men da hun så det var en muskelhund reagerede hun på de fordomme der er imod dem, og hun tænkte derfor risikoen igennem før hun gik imellem. Hun sagde at hvis det havde været en løs labrador ville hun ingen betænkeligheder have haft! Jeg synes det er meget synd at muskelhunde har fået et dårligt rygte, men desværre er de mennesker vi mødte med til at bibeholde muskelhundenes dårlige rygte.

En ærgelig oplevelse, eneste lyspunkt var at Toffi slet ikke reagerede på hundene, så træningen har givet pote, samt at de to piger godt kunne se problemet og derfor undskyldte. Måske tænker de sig mere om en anden gang? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løse hunde...
  • #1   18. maj 2008 det var dejligt at høre der ikke skete noget..
    Ja det er sku syndt, for der er sku mange amstaffer der er mega søde og famillie hunde og også andre muskel hunde.
    det er s¨auligt folk som ikke kender dem bedømmer dem pga. ting de har hørt.

• #2   18. maj 2008 ubehagelig oplevselse..

ked af at høre endnu et ansvarsløst menneske har en muskelhund.. gør ondt på en muskelhunde ejer at høre:/

• #3   18. maj 2008 ændrede hendes syn sig på D/S ejere?? den lød nemlig heller ikk så rar,,

spørger bare for at se om fordomme betyder så meget eller hva

• #4   18. maj 2008 Bull- det er jo også fint nok hvis ejeren har styr på hunden.
    Her hvor jeg bor er der også rigtig mange der lufter hunden uden snor.

Kathrine- godt der ik skete noget

• #5   18. maj 2008 Jeg har intet ímod løse hunde hvis ellers det foregår hvor det er lovligt at have løse hunde og hvis ejerne har styr på deres hunde smiley Jeg synes det er et fantastisk syn at se hunde nyde friheden, men det ærgrer mig meget hvis de mange uansvarlige løse hunde skal ændre Familien Danmarks syn på hundeejere.

Jeg var i situationen aldrig bange, jeg ved nu at Toffi bakker ud af et slagsmål, og med min søster ved min side så havde vi jo styr på situationen. At dømme ud fra hundenes kropssprog så var de på vagt, parat, men ikke farlige. Problemet for mig er at Toffi reagerer på et anspændt kropssprog og da hundene var løs kunne jeg intet gøre for at forhindre et slagssmål hvis alle 3 hunde til sidst valgte at gå på hinanden. Normalt ville jeg vende om med Toffi, bakke ud af situationen, og hvis den anden hund var i snor ville affæren være overstået. MEN da hundene var løs og helt tæt på Tofi kunne jeg ikke gøre andet end at holde min egen, ret anspændte, hund rimelig fast.

Nu I spørger: Det var faktisk ikke muskelhunden jeg var bange for. Mere den lille gøende Dansk/svenske gårdhund. Dem har vi flere af i lokalområdet og de fleste er: en stor hund i en lille hunds krop. Den var ret hidsig, men ingen af hundene så dog ud til rent faktisk at være parat til at springe på os.

Jeg har, personligt, ingen fordomme omkring muskelhunde. Jeg synes det er nogle skønne hunde, har for fornøjelsens skyld læst/skimmet en del bøger om flere af racerne (ligeledes har jeg også interesse i hyrdehunde og har derfor også læst om forskellige hyrdehunderacer) for at kende lidt til dem.

Det der ærgrer mig ved denne situation er ikke så meget at Toffi og jeg stod overfor en meget gøende, rimelig vred d/s gårdhund samt en muskelhund, mere at vi IGEN møder løse hunde. I sidste uge var det 2 gule labradorhanner. Disse væltede mig for så at vælte Toffi, men også her forholdt Toffi sig roligt uden at starte et slagsmål.

At det så lige denne gang var et par racer med dårligt rygte er super ærgeligt, for begge racer kan være nogle super skønne hunde hvis ellers de bliver behandlet ordentligt smiley

• #6   18. maj 2008 Løse hunde hører til hundeskove, eller steder hvor det må formodes, at der ikke kommer andre mennesker eller hunde.
    Jeg ved mine hunde ikke gør en kat fortræd, men det gør gamle fru Olsen med sin lille puddel ikke, og ej heller de personer som har angst for hunde.
    Tag jeres hunde i snor inden for bygrænsen, og det vil gøre det nemmere for alle.

• #7   18. maj 2008 Vi var på vej væk fra stranden, de på vej derned smiley Så kan ikke sige om de kom til at skavbe problemer, her tænker jeg ikke på aggresiv adfærd, mere at vi mødte nogle søde mennesker som dog ikke alle var lige vilde med hunde. Der var nogle som bevidst holdt børnene væk for at de skulle lære at man ikke "bare" kan rende hen og klappe alle hunde, nogle kan jo være farlige. Ligeså mødte vi nogle som spurgte om de måtte klappe og det måtte de jo gerne smiley

"Tonny og Maja" siger det jo meget godt. Måske var disse hunde slet, slet ikke farlige (hvilket jeg ikke tror de var, især ikke overfor mennesker, mit indtryk er at både muskelhunde og d/s gårdhunde er meget søde og kærlige overfor mennsker), men det ved de 8 børnefamilier jo ikke. Ej heller min søster og jeg. Mit håb er bare at vi fremover vil se færre løse hunde da et dårligt rygte vil påvirke alle hundeejere, inklusive dem som altid holder hundene i snor.

Kommentér på:
Løse hunde...

Annonce