Altid katten ALDRIG hvalpen {{forumTopicSubject}}
hejsa
jeg kæmper med et stort problem herhjemme sammen med min kæreste.
vi fik en hvalp for 1 uge siden , og allerede nu har jeg inderligt fortrudt at gå med til at få den. det er en sand ballademager og djævel ...ødelægger alt bare man lige er ude af syne i 10 min ....
og inden i stiller spørgsmål som " stimulere du den mentalt " osv...
vores hverdag :
ud og lufte kl.07:00
ud og igen kl.10:00 og lege i 2 timer , søgelege og kaste pind osv.samt. leg med vores anden hund.
kl. 13:00 ud i bilen og ud til mine heste
og hjem igen kl. 16-17 ca.
og efter aftensmaden igen ud og lege og løbe
og endnu en lufte tur kl.22.00
og allersidste tur inden natten er ca. kl.00.00
men timerne imellem hvor jeg ikke lige har tid til at se efter den i det vi har nogle daglige gøremål så som madlavning, rengøring , handle, se tv. eller lige er nede med skrældespanden så kan den nå at gnave sko, flå aviser, vælte kattebakken samt. spise sofapuder.
en el. flere af disse gør den når man ikke lige kigger ¨på den .
jeg aner ikke hvad jeg mere kan gøre...for stort set hele min dag går med den. jeg prøver at lære den komandoer og lader den finde hundekiks udendørs som jeg gemmer på et stykke af plænen...vi kommer i skoven og på stranden.
da vores anden hund var hvalp haved vi ingen problemer med at opdrage hende, hun var sød og ødelagde ikke nær så mange ting som han gør .
og så kan han finde på at kigge på en imens han sætter sig til at tisse midt på gulvet...og måske lige efter han har været ude og har besørget sig .
jeg tror det er noget psykisk hvis jeg skal være ærlig
det er første gang jeg har haft problemmer med at opdrage en hvalp
hvælp hvad gør jeg ?
jeg gemmer heletiden tingene væk...
okt 2007
Følger: 36 Følgere: 35 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 96
for vores kat har aldrig ødelagt noget i huset. og vores anden hund kunne ikke finde på at lave numre, hun er velopdraget og ved bedre.
okt 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 3 Svar: 72
dec 2007
Følger: 35 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 3.831
Prøv at hav nogle faste rutiner og træn kun meget lidt, ellers bliver den aktivitetsniveau kæmpehøjt når den bliver ældre.
dec 2007
Følger: 35 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 3.831
Schæferen er måske noget mere "overgearet" uden at det er negativt, end en dalmatiner og det er hunde med et vidt forskelligt drive.
Så du kan ikke regne med at den skal have samme opdragelse som din anden hund
Held og lykke med den lille Bandit, han ser sød og dejlig ud.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.979
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.979
Men jeg vil dog stadig mene, at nogle af tingene kan være meget stressende for en hund... Hvis en hund i forvejen er lidt "high strung" så er pinde kast fx ikk super godt... Heller noget "hjerne-leg".... Som fx spor som du selv nævner...
Derudover, er han jo lige omkring de 5-6 mdr... Måske en "tidlig" gang tandskifte....?
Det er super svært når man ikk har set hvalpen....
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
Så kan hvalpen være i samme rum som jer, men med begrænset bevæge-område.
Det virker MEGET dæmpende på de fleste hunde, og der går ikke længe, inden kravlegård=sove sove slumre, hygge!!
I kan også bruge det, når hvalpen skal være alene hjemme. Den kan stadig bevæge sig omkring, men ikke komme til de spændende ting, der kan gnaves i!!
Gør det hyggeligt for hunden at være i kravlegården, køb et stort røget ben eller et afpudset kraftben, som der er masser af smag ved i laaang tid, og selvfølgelig en kurv, seng, tæppe-ting.
Det har været guld værd for os, og vi har brugt det istedet for at lukke hunden i feks bryggerset.
Jeg bryder mig ikke om at lukke dem i et lille rum!!
Så hellere i kravlegård, så den stadig har oplevelsen af at være "fri".
I harald nyborg kan du købe kompost-stativer til under 100 kroner, som du samler og stiller op, som du har lyst til/brug for.
Og ellers kan jeg henvise til et sted, hvor du kan købe gitre på 80x100cm til 50 kroner pr stk.
De skal samles med strips alt efter hvor stor kravlegården skal være.
Det er et lille tag i lommen, men en KÆMPE hjælp for hund og ejer!!
Maibritt
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.783
Min hund er også en energibombe hvis hun får muligheden, men har aldrig aktiveret hende så meget som du gør nu...
Når vi har været ude og kommer hjem igen, går hun lidt rundt, men bliver hun ved bliver hun sendt over på sit tæppe... Hun skal ikke vandre hvileløst omkring når hun ér blevet stimuleret, det er i mine øjne en dårlig vane *Ss*
Og når hun så kommer over på tæppet, slapper hun også meget mere af..
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 127 Hunde: 7 Emner: 11 Svar: 656
I farer jo afsted med 230 km hver eneste dag og gjorde jeg det faldt jeg efter kort tid død om.
Jeres lille hvalp er stresset og overstimuleret. Dens lille krop kører på højeste beredskabsgear dagen lang og får ikke den livsnødvendige hvile som hvalpe kræver i det de vokser når de sover.
Jeg vil helt klart skærer alt kaste pind/boldt væk - højest lade den lege med andre hunde 1 gang om ugen og evt. købe kravlegård eller børnegitter og give den et fristed hvor den får sin nødvendige ro.
Taget i betragtning af at I kun har haft den 1 uge så er det meget pålæggende at få tanken at den dagligdag den kom fra var noget mere rolig. Så jeg ville nok også koncentere mig om at få den til at falde til i et noget lavere gear..:)))
Held og lykke. c",)
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 127 Hunde: 7 Emner: 11 Svar: 656
Mon ikke at de 2 så kan stimulere hinanden mere end rigeligt og dermed skærer alt andet end næsearbejde og rolige gåture væk fra jeres dagligdag. :))
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 98
Prøv at give den lidt mere ro, så kan det være det kommer af sig selv.
dec 2007
Følger: 21 Følgere: 39 Hunde: 3 Emner: 75 Svar: 491
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Og nu er det ikke fordi jeg mener i skal levere hunden tilbage og finde en anden, men den blanding i har valgt ER svær. En dalmatiner er i sig selv ikke en nem hund de første par år. At blande den med schæfer gør det ikke nemmere.
-begge racer er hver for sig dejlige hunde, men krævende, og en blanding af de to vil jo ikke gøre sagen "bedre".
Men prøv at drosle tempoet lidt ned. Antallet af gåture er jo fint, men der behøver ikke ske en masse på dem alle. Lær hunden at slappe af når den er inde.
De ting du laver med hunden (søg osv) lyder fint, men jeg tror omfanget af det er lidt rigeligt.
Og så er det jo med at have øjne på stilke med sådan en hvalp. Vær over den med det samme den tygger i noget den ikke må, og giv den evt noget andet den gere må tygge i.
Og lad være at samligne med jeres anden hund -de er ikke ens, og jeg tror bestemt ikke din nye hund er psykisk syg!
Altid katten ALDRIG hvalpen