Spørgsmål ang. overvægtig hund {{forumTopicSubject}}
Min mor har en hund. en rigtig sød blandingshund der er voldsomt glad for alle mennesker. (lige et lille sidespring *GGG*)
Nå men denne hund er altså ret så stor - fed for at være ærlig.
jeg har sagt det til hende ved flere lejligheder, og i går var jeg så oppe og besøge hende ganske kort.
Hunden er blevet voldsomt fed (undskyld) nu, og hendes brystparti er blevet vildt stort.
Hunden er 4 år gammel. det er en blanding mellem noget border collie, shcæfer og noget helt fjerde..
Jeg bad hende direkte om at skære ned på hundens foder, for det er for det første forfærdeligt at se på og for det andet sundhedsskadeligt for hunden.
Hun er begyndt at kunne se, at hunden er blevet stor(tyk) og lovede mig, at hunden nok skulle få mindre foder.
Dette har hun holdt i dag (ja det er kun en dag, men hun bliver holdt fast i det nu)
Mit spørgsmål er nu...
Hvad kan de ellers gøre, for at få hunden mindre i omfanget?
Jeg vil prøve at overtale hende til, at købe noget bedre foder end hunden får nu. det bliver en kamp, men jeg vil prøve (hun er ikke så fantastisk nem at overtale)
Jeg ved at min lillebror går nogle gode lange ture med hende, og jeg har foreslået noget med agility, så hunden får lov til at bevæge sig rigtig meget, men er der andet jeg kan foreslå hende, uden hun taber pusten og nægter at gøre noget ved hundens kondition.?
Lige nu har jeg hendes ord for, at nu skal der F****** ske noget, så jeg vil gerne holde lidt fast i ilden...
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
giv hunde det rigtige foder -- i den korekte mængde og ikke noget med at give rester.. menneske mad er menneske mad..
og vigtigst af alt ---- NUL SNOLDER
giv hunden et kram i stedet for eller gå en god ekstra tur.. tro mig hunden sætter lige så meget pris på det.
skulle det endelig være for hårdt for din mor (lig mærke til at jeg her skriver din mor og ikke hendes hund *gg*)
så kan hun evt give sin hund i rå gulerod at gnave i.
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
Synes du skulle prøve at overtale hende til at få en snak med dyrlægen om noget diætfoder og om hvordan hun skal motionere den. Måske han så også fortæller hende, at det er synd for hunden at lade den blive så fed.
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
I gruppen er der en der tager sin hund med til fysioteraput... sidst tabte hunden sig dagene efter... hunden har herefter stået stille i sit vægttab, så hunden skal til fysioterapeut igen... det sætter gang i fedtforbrændingen... det kunne måske være en ide...
eller at en eller anden tager hunden med i hunde-svømmehal. Skide god træning og hunden får rørt nogle muskler ved at svømme den ikke rører ved at gå eller løbe.
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
dec 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 42 Svar: 782
Men for det første får hun stadig rester og for det andet får hun 1 gå tur om dagen ellers er hunden bare i haven.
Jeg har prøvet at sige flere gange at det er synd, at hunden kan blive alvorlig syg og dø tidligere, samt at det er meget vigtigt med meget mere motion.
Jeg har prøvet at få hende til at indse at hunden skal videre til nogen som gider at aktivere hunden men hun lytter ikk rigtig...
kan jeg gøre mere??
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
Godt initiativ
Måske Annette skulle alliere sig med dyrlægen.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Som ved mennesker er motion løsningen. Dog under hensynstagen til at led osv belastes hårdt når hunden er meget overvægtig.
(af samme grund ville jeg osse holde mig fra cykling til hunden har tabt sig lidt)
Flere gåture HVER dag i frisk tempo, skære ned på foderet, svømning er osse gavnligt (men mon dog de vil betale det det koster at gå til, men lidt svømning i sø/strand har jo osse ret)
Og når så de første kg er smidt kan man begynde på mere krævende aktiviteter
jan 2007
Ingen guffer medmindre de er absolut nødvendige (som f.eks. træning, men så der og KUN der)
nov 2006
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 1.841
Det er længe sidem jeg foreslog agility - og længe før hun så ud som hun gør nu. Men det vil jeg lige lade være med at nævne foreløbigt. Hunden skal jo ikke tage skade på nogen måde.
Det med at cykle med hende, ville være direkte farligt, for hun er en stor hund (schæferstørrelse) og hun trækker voldsomt meget, så lidt træning skal til først.
Desværre har de ikke dyrket der der træning så meget (læs = hun gider ikke) så hunden kan de mest basale ting såsom sit og dæk. (nå ja pote kan hun også)
Hun er holdt op med at give snoller når madpakken smørres. Det er godtnok kun lidt over en uge siden, men det er en start.
Jeg bad min mor om at skære foderet ned til det halve, og hun har overholdt dette i dag - og forhbentligt også vi blive ved med.
Jeg tror det kunne være en idé, at snakke om hundesvømning, så Lady får rørt nogle flere muskler.
Jeg er langt fra enig med min mors valg af foder, og det ved hun godt. Jeg har prøvet at forklare hende, at Lady ikke har godt af det foder hun får nu, men det m komme lidt hen ad vejen.. Jeg er nødt til at smede lidt stille, ellers går hun bare i baglås.. (ja hun er sq en sær kvinde mange gange)
Er der noget jeg har glemt??
nov 2006
Hunden er utrolig aktiv (hvor underligt det end lyder) så kunne det være en god idé, at få den til at søge efter sit foder i græsset (evt.) her om sommeren??
jan 2008
jan 2008
Har ikke øget motionen.
Så valg af mad og udelukkelse af godbidder betyder utrolig meget!!!!
jan 2007
Din mor kan jo smide en gulerod eller lignende når hun smører madpakke. Det feder ikke, og hun får stadig lov at forkæle hunden lidt;o)
nov 2006
jeg overvejer at tage et billede af hunden nu, og om en måned, for at se om der sker forandringer *GGG* iiih hvor er jeg bare rigtig grum ;-))
sep 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 188
jan 2008
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 130 Svar: 845
undskylder min kommentar, da det ik rigtig har noget med din tråd at gøre...
Heidi
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Men hvis denne hund er aktiv, så ville lidt kasten med bold og pinde og fodersøg (det sidste er nu ikke det vilde aktivitet den får - motionsmæssigt) da være ideelt..
jan 2008
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.304
Emma blev steriliseret for 2 år siden og siden da har hun nok taget 3-4 kg på. Dette på trods af, at hun siden da har fået diætfoder......hun er nu helt nede på 200 g foder, hvilket ikke er meget for en hund på 36 kg. hun er bare umulig m.h.t motion.......hun er så lad og doven.....hvilket hun altid har været.....men at få hende til at bevæge sig hurtigere end almindelig gåtempo er en kamp.
Nå men her er hvad jeg gør:
3 daglige gåture a 30-40 min
Lægger spor eller leder efter et frisk harespor....det får tempoet op på hende for inderst inden besidder hun et stort jagtgen og hun kan løber rigtig stærkt når det er :o)
Ingen fedende guffere....frolic er bandlyst.....tørre hundekiks eller lidt kylling bruger jeg.
Emma gider desværre ikke rigtig lege med andre hunde.....kun små hvalpe og de findes jo ikke på hvert gadehjørne.....men ellers kunne det også være en ide til motion.
Og så går jeg også leger med tanken om noget svømning.
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 312
På den måde burde hunden opretholde sit hidtige forbrændingsniveau i stedet for bare at sætte det ned forholdsmæssigt med foderet.
jan 2005
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.304
Emma fik i starten specific men tabte sig slet ikke.....nu får hun Hill´s og det virker noget bedre.
Men min dyrlæge siger dog, at nogle hunde har bare svært ved, at tabe sig.....Emma er en af dem :o(
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Når man skal motionere overvægtige hunde,snakker " Fede" hunde.. Ikke bare dem med et kilo eller 2 for meget..
Men f.eks 10 kg for meget,er det vigtig at ha dyrlægen inden over.. For at være sikker på,at hunden blir fodret korrekt,samt at man ikke overbelaster de indre organer,samt led,når man motioner..
Det nytter ikke noget at man bare starter med,at få hunden til at tonse afsted i højt tempo,da den ikke har kondition til dette og det kan medføre ømhed og skader..
Start den langsomt op,ved evt at gøre gå turen lidt længere og så øje som hunden taber sig..
Svøm/waterwalk er genialt til fede hunde,da man der kan motionere lidt mere uden at overbelaste..
Men som ved os selv,skal ejeren være villig til at gøre en indsats ellers hjælper det intet..
Altså kunne stå for de hundeøjne og ikke gi diverse lækkerier,samt ha tiden til at få givet hunden det motion det kræver
jan 2005
Og ja det kræver en kæmpe indsats fra hundejeren, kan jeg godt skrive under på *s*
nov 2006
Ja du ved om nogen,at det kan være svært at nå målet
jan 2005
Der har ikke været noget efter, men hun har heller ikke fået noget nævneværdig motion efterfølgende..
Så mit bud er stadig overanstrengelse.. og så må vi starte meget langsommere ud med cyklingen..
Jeg sparer hende lidt i denne uge, så vi forhåbentlig er fit for fight til Lillen på fredag.
jan 2005
Men vi kæmper videre..
nov 2006
Ser om jeg kan nå ud til Lillen
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.808
jan 2005
Det kunne da være hyggeligt:-)
Spørgsmål ang. overvægtig hund