{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.125 visninger | Oprettet:

HJÆLP de slås {{forumTopicSubject}}

Jeg har to han hunde, en westie på 4½ år og en golden retriever på 8 måneder, de er begyndt at slås, først var det kun i spisesiuationerne, men nu er det også ellers, hvis feks de leger også vores golden ikke forstår når westien ikke gider mere, så udvikler det sig til et slagsmål og de stopper ikke bare, man skal skille dem af.
Nu har vi bestilt tid hos dyrelægen så de begge bliver kasteret.
Ville høre om andre har haft/ eller har samme problem som os, og gode råd modtages gerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP de slås
  • #1   22. apr 2008 Tøser kan også godt slås. Der er f.eks. kun 4½ måned imellem mine 2 og de tager en tur i ny og næ. Ofte sker det når de leger, og det er jalousi det handler om. Så vi er meget OBS at stoppe når legen er god.

  • #2   22. apr 2008 Hvis den anden er 8 mdr er det vel os ved at være på tiden de skal finde en leder.. Derfor prøver de kræfter, mine er os begyndt de har samme alder som dine.. Den lille er dog en hun.. Det er meget normalt, og jeg er sikker på det nok skal gå over igen =)

  • #3   22. apr 2008 Din unghund er vel ved, at blive kønsmoden og pladsen i hirakiet skal til, at findes ?....

    Har ingen kenskab til nogen af racerne sådan på tæt hold, men hvis det ligger til westien, ikke at give op, så var det måske som Ane-Mari skriver en god ide, at prøve og få ham kastereret først ?


  • #4   22. apr 2008 Vil bare lige sige at det må kommer meget an på racen, mht, at have hanner sammen.. Newfoundlænderne har slet ikke de problemer...

  • #5   22. apr 2008 stemmer i med Connie P

  • #6   22. apr 2008 Jeg har haft goldens i 30 år og det LIGNER ikke en golden at slås, men det er klart at det sker. Jeg har i mange år haft 3 hanner sammen og den ældste og den yngste tog en magtkamp ca. hvert 1½ år. Men der var ingen problemer i dagligdagen eller i spisesituationer. Men JEG tror at det vil være en god ide at kastrere i alle tilfælde westien og muligvis golden. Den BURDE dog ikke have problemer med en kastreret hanhund, selvom den forbliver ikke kastreret:-))

  • #7   22. apr 2008 Tak for alle jeres svar og råd. Vi ved godt at westien har et stort ego og temperament så det batter til noget.
    Dyrelægen sagde til os at man også bare kunne få hvalpen altså vores golden kastreret, men vi tager altså begge to. Vi skal alligvel ikke bruge dem til noget, kun til hygge, og det er ikke specielt hyggeligt for tiden. Vi står også at skal til at være forældre for første gang her til august, så ville det være ærgeligt med sådan en to banditter, der lige pludselig slås om ørene på en.
    Vi er også over dem det er ikke det, men det er heller ikke hele tiden de slås, de har også gode timer sammen hvor de leger og hygger, men pludselig går det fra det ene til det andet.


  • #8   22. apr 2008 ja nu skal jeg ikke gøre mig klog på om vi er gode flokledere, men vi er konsekvente nok over for vores hunde, vi mener da selv vi opdrager dem som hunde skal opdrages. vi er både hårde og kærlige overfor dem, så jeg ved ikke hvad det er vi evt gør galt

  • #9   22. apr 2008 Hejsa

    Hvis man skal kastrere en hanhund med største mulige succé så skal man gøre det så tidlig som mulig, inden den lært sig en masse "i vores øjne" dårlig hanhunds adfærd. Jeg har selv kun haft een kastreret hanhunde, og han blev kastreret som 6 år gammel pgaf problemer med prostata.

    Mange tror de løser verden med en kastration, men sådan er verden ikke skruet sammen. Det sexuelle interesse forsvinder...muligvis...hvertfald tager spidsen af det....men al indlærd adfærd forvinder IKKE. Husk på hvad Westien er avled frem til...og det er en grund til at den ikke giver op i en situation du beskriver. Hvis den ikke har den stædighed så overlever den ikke i en jagtsituation.
    Jeg kan ikke forestille mig dens adfærd i din forklarede situation kommer at ændre sig hvis den bliver kastreret. Det er noget andet med din goldendreng, han har endel hormoner kørendes i kroppen, og han viser da tegn til at blive en potential bølle som får udvikle sig om han mærker du ikke er stærk nok som flokfører.
    Jeg har altid haft samme køn i min flok..op til 3-4 hunde, og de sidste mange år kun hanhunde, og det har aldrig været problemer dem i mellem...selv om det nogen gang været tæt aldersmæssig mellem dem. Nu er det sjældent det er problemer med Border collies i flok. De er gode at indordne sig. Jeg styrer også min flok med jernhånd vil jeg sige. Det er ingen som behøver slås om mad eller vand, og heller ingen som skal. Når mine hunde leger, så stopper jeg legen når jeg mærker at nu kør de op...fordi hunde er ligesom børn... legen bliver voldsommere og voldsommere, og så bliver nogen træt af den anden...men den anden er så kørt op at den fortsætter, og så er det givet at man bliver uvenner.
    Når du nu ved at dine hunde kan komme op og slås i disse situationer du beskriver, så må du som flokfører gå ind imellem og standse inden de trisser op hinanden! Lad dem lege, men standse dem når du mærker at nu bliver det for vildt.
    Mine hunde spiser samtidig ved siden af hindanden. Når jeg får ind en ny hund i flokken så opdrager jeg dem med at de må ikke gå hen til de andres madskåle. De har sin egen madskål, og de har sin mad. Det er ingen grund til at de skal stikke næsen ned i de andres mad, og skabe så en situation hvor de andre føler at de skal passe på sin mad. Mange hvalpe tror de har livstid hvalpdispensation. Her sidste år fik jeg en hanhundshvalp på 17 uger. han havde så kørt rundt med sin mor de sidste mange uger, og troede at så var verden skruet sammen også hjemme ved mig. Min ene hanhund lå og tyggede ben, og Theo som så lige var flyttet hjem ved mig gik direkte hen til min hanhund på 6år og ville tage benet fra munden på ham. Dette var Sag slet ikke van til, og knurret selvføllelig ad den lille fordi det var hans ben.... og hvad gjorde Theo? jo han blev sgu sur, og hapsed ud efter den gamle...og hold da op det var tæt på at gå galt...brrr....der gik jeg direkte ind og fik fat i Theo, hvor han fik puha!!! FY! Dette fik jeg gøre måske en 4-5 gange, inden han forstod at det der vil jeg bare ikke have. Det samme har jeg gjort med min Cash, som nu er 14 uger gammel, som synes at alt de andre to har er også hendes...men hendes skal de slet ikke kigge efter, og stod så i starten og knurred hvis de andre kom for tæt på vandskålen. I min verd er det ikke en grund til at hunde skal skændes om mad, da de får mad hver dag...og slet ikke om vand som står der hele tiden. Jeg går ind og tager fat i den hund som provokerer de andre. På den måde bliver det en meget afslappet stemning derhjemme mellem hundene, og de ligger og tygger ben sammen nogen gang på det samme tyggeben, uden at nogen behøver føle sig truet over at de andre skal tage det fra dem. Når maden kommer frem så spiser de sin mad og så går de.
    Jeg har gjort på denne måde i 30år, og jeg har aldrig haft slåsskamp derhjemme om mad eller what so ever.
    Nu blev det et langt brev om opdragelse. Håber du kan bruge det til noget.
    M.v.h. Åsa, Jamie, Theo og Cash


  • #10   22. apr 2008 Åsa E.
    jeg kan helt sikkert bruge det til noget det du skriver. Vi stopper dem også når legen bliver for vild, så de slås ikke hele tiden. De kan også drikke vand af samme skål på samme tid uden der er noget problem. jeg kontaktede bare dyrelægen og spurgte hvad vi kanne gøre og de ville råde os til at få en eller dem begge kastreret, så nu gør vi det.Mine svigerforældre har også en hanhund, han blev kastreret da han var 6 år og han blev en helt anden hund. Så jeg håber at det kan hjælpe lidt på vores problem også,


Kommentér på:
HJÆLP de slås

Annonce